Uitbreiden Randstadrail

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

RandstadRail komt inderdaad al jaren op niveau 0, dat stamt zelfs nog uit de NS-Sprintertijd. Zou dit een reden moeten zijn om niet iets makkelijkers aan te leggen dan? Als je toch dat gebied op de schop gaat gooien kan je het toch beter meteen goed doen i.p.v. over 10 jaar spijt hebben omdat er dan inmiddels helemaal niks meer mogelijk is?
Bovendien kan je een nieuw platform wellicht dusdanig inpassen dat het verlengen naar Rokkeveen ook weer in beeld komt, binnen Rokkeveen is immers ruimte vrijgehouden voor een RaRa-tracé. Overigens is in Noordhove ook een tracé vrijgehouden voor dit doel. Niet dat ik dit laatste er ooit in de praktijk van zie komen zonder de boel meteen door te trekken naar Leiden (en dat laatste is al helemaal een moeilijk verhaal om ooit te realiseren).

Waar een verbinding Zoetermeer-Rotterdam binnen Zoetermeer overal langs zou moeten komen is wat moeilijk te zeggen. Als dadelijk de OV-knooppuntfunctie van Centrum West naar de Mandelabrug gaat verhuizen gaat dat zoals gezegd gevolgen hebben voor de busroutes, derhalve betekent dat ook dat reizigersstromen ineens heel anders kunnen gaan lopen. Ditzelfde gebeurt momenteel in de praktijk bij de ombouw van Hoekse Lijn, het buslijnennet in het Westland wordt opnieuw ingericht wegens de verwachte veranderingen in reizigersstromen.
Het mooiste zou denk ik zijn een nieuwe RaRa-halte op niveau +1 over de A12 bij het nieuwe busstation te maken, door te trekken en via Rokkeveen bij Berkel en Rodenrijs zo aan te sluiten op het bestaande tracé van metro E.
Al vermoed ik dat naast het planologische gebeuren de politiek hier niet direct in mee zal willen gaan, want deze verbinding zou natuurlijk reizigers wegtrekken bij het paradepaardje wat BleiZo heet....
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Bemined »

Maar met de halte Driemanspolder is toch weinig mis? Aanpassing is alleen aan de orde als je ook het tracé wil aanpassen, met een extra aftakking of geheel wijzigen van de lijnvoering. Maar daar komt meer bij kijken, het is een doorgaande lijn immers, en de Krakeling rijdt niet zo frequent als de lijn naar Javalaan dat je eventjes de helft van de ritten kan ombuigen. Wat betreft station vs Centrum-West, dat de bussen verhuizen wil niet zeggen dat het centrum ook verhuist, reizigers zullen niet uitsluitend naar Zoetermeer reizen om over te stappen mag ik hopen :P

Misschien dat de lijn door Noordhove, Rokkeveen en naar Rotterdam gecombineerd kan worden als geheel nieuwe lijn. Een tracé over de Aziëweg door Noordhove, via de Europaweg langs het centrum en dan via de Afrikaweg naar het station en door naar Rokkeveen. Vanaf Rokkeveen kun je dan door richting Pijnacker en aantakken op de RandstadRail daar. Zit je alleen wel met het tram versus metro verhaal waar je iets op moet verzinnen, maar dat probleem krijg je bij vrijwel elk voorstel voor een RR-verbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

Ik heb dan ook niks gezegd over het aanpassen van de bestaande halte Driemanspolder :wink:
Jij lijkt in huidige verbindingen te denken terwijl ik denk in kansen voor nieuwe verbindingen. Dat zal het verschil in opvatting wel zijn. Overigens, voor de nieuwe verbinding die je later in je reactie voorstelt: waar bij het nieuwe busstation wil je die verbinding laten halteren (en is het een randstadrail of een bus?)? Je zal dan toch de A12 over moeten steken om in Rokkeveen te komen.

Wat bedoel je precies met "het centrum gaat niet verhuizen"? Er is al jaren voldoende OV-aanbod tussen het station en het centrum en daarin zullen diverse busroutes alsmede tram 3 wel in blijven voorzien, weliswaar misschien via andere routes. Ik heb namelijk nog niet echt een idee waar de bussen dadelijk het nieuwe platform op/af moeten. De huidige Afrikaweg wordt wel erg krap bemeten als de gemeente er inderdaad voor kiest om de huidige 3 banen per richting (2x rijbaan en 1x busbaan per richting) terug te brengen naar 1 baan per richting (dit voornemen staat omschreven in een artikel wat ik nu niet meer kan vinden, maar het was geloof ik in combinatie met het aanleggen van een nieuwe oprit A12 ergens bij het Westerpark om zo de Afrikaweg te ontlasten). De race over die baanversmalling en zéker die nieuwe oprit is echter nog niet gelopen dus dat is nu nog koffiedik kijken.

Jouw voorstel voor een lijn Noordhove-Rotterdam is een leuk idee. In het verleden heeft er ook een goedlopende streeklijn vanuit Noordhove gereden, ik ben even kwijt waar die ook al weer heen ging. Zitten anno 2017 wel haken en ogen aan.

In busvorm:
- Noordhove/Rokkeveen is onderdeel van concessie Haaglanden. De huidige RET-lijnen die in Zoetermeer komen vallen onder de zogenaamde uitlopers vanuit een andere concessie en moeten "gedoogd" worden. Deze routes aan elkaar knopen zal waarschijnlijk op bestuurlijke gronden bij voorbaat al sneuvelen, ook al vallen beide concessies onder MRDH. Of op z'n minst ellenlange procedures aan vasthangen.
- Het traject Rokkeveen-Pijnacker is reeds onderdeel van lijn 55, inclusief overstap op metro E aldaar. Wil je dit nieuwe traject in het leven roepen is het misschien een idee om er vanaf Rokkeveen direct een sneldienst via de provinciale weg van te maken en i.p.v. Pijnacker metro Centrum dan Pijnacker Zuid aan te doen. Ook om nieuw bestuurlijk gedoe als hierboven te voorkomen.

In tram/metrovorm:
- Dit is een project wat over grondgebied van meerdere gemeentes heen gaat en dat vereist ellenlange procedures alvorens men een eenduidig besluit neemt. In de tussentijd zou het dus op de bus aan moeten komen --> zie problemen hierboven.

In het algemeen:
- Doordat het 2 verschillende concessies betreft zal de vervoerder uit de ene concessie het niet hoeven te pikken dat de vervoerder uit een andere concessie ineens een route overneemt. Dit gaat verder dan "gedogen". Weer procedures. Nou zijn procedures op zich niet zo erg want die komen bij ieder plan wat je lanceert toch wel om de hoek kijken, echter is er wel een verschil tussen constructieve procedures (gericht op resultaat voor de reiziger) en procedures omdat een partij vindt dat hem/haar onrecht wordt aangedaan en dat rechtgetrokken dient te worden.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Bemined »

Dan begrijp ik helemaal niet meer wat je voorstel nou is :? Je had het over een 'nieuwe RandstadRail-halte naast het dat busstation over de A12' die dan zou 'aftakken van het bestaande spoor vanaf Dorp'. Persoonlijk geloof ik niet zo in aftakkingen, of in ieder geval niet van een lijn die nu al meerdere aftakkingen kent. Dan zie ik liever een geheel nieuwe lijn, zoals dat Afrikaweg - Europaweg - Aziëweg tracé.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

Dat is inderdaad wat ik zei. Dat er dan nog iets met Driemanspolder zou moeten gebeuren heb ik echter niet gezegd.
Het grotere plaatje is dan uiteraard wel dat er uiteindelijk nog verlenging mogelijk zou zijn, zoals tram 4 nu richting Bleizo verlengd gaat worden. Probleem is inderdaad het verschil tram/metro. Als je richting Rotterdam verlengt zal het een metro moeten worden, RET. Als je aan de andere kant richting Leiden wilt verlengen kan dat met een metro maar heb je kans dat HTM het daar niet mee eens gaat zijn. Een mogelijke oplossing zou dan toch een cross-platform overstap tram/metro ergens in Zoetermeer zijn.

Overigens, in Noordhove sluit de vrijgehouden strook voor een randstadrailverbinding helaas niet aan op de Azieweg. Het zou een aftakking worden van de bestaande lijn 4.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

Een bureau heeft er z'n hoofd in 2009 ook al eens over gebroken:
https://infrastruct.wordpress.com/2009/ ... oetermeer/
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door JWM »

Bureau? Is dat niet gewoon een blog van iemand met een rijke fantasie?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Bemined »

Inderdaad, dat is een van de meest belachelijke blogs die ik ooit gezien heb, de hoeveelheid onzin die ik daar niet tegen ben gekomen...
Daan76 schreef:Dat is inderdaad wat ik zei. Dat er dan nog iets met Driemanspolder zou moeten gebeuren heb ik echter niet gezegd.
Maar wat bedoel je dan wel? ;) Er valt nu helemaal geen touw meer aan vast te knopen. Zo'n aftakking zal gevolgen hebben voor de bestaande lijnen, daar kun je haast niet omheen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

Natuurlijk gaat een aftakking gevolgen voor de bestaande lijnen hebben. Maar de verhuizing van een OV knooppunt gaat per definitie gevolgen hebben, daar heeft wel of geen aftakking verder weinig mee te maken (althans, dat denk ik maar gezien jouw reactie begin ik te vermoeden dat ik ernaast zit).

Wat ik verder denk: de bestaande lijn kan je niet verlengen naar welke kant ook. Een aftakking wel. De bestaande lijn vereist straks een boel traplopen voor de reizigers, een aftakking niet. Met een aftakking creër je ruimte om te bufferen, in de huidige situatie is geen bufferruimte.
Het idee om een nieuw tracé via de Aziëweg, Europaweg, Afrikaweg te maken is qua idee ook een goeie, alleen weet je daarvan zeker dat het bij voorbaat al onuitvoerbaar is. De Aziëweg zal misschien nog wel gaan, een verhoogde trambaan aanleggen, alleen nog iets verzinnen om de eveneens verhoogde baan van tram 3 te kunnen kruisen en verder hopen dat de omwonenden geen bezwaren gaan indienen. Maar de Europaweg is een onneembare hindernis, zelfs de Breestraat in Leiden maakt nog meer kans op tramrails dan de Europaweg in Zoetermeer ben ik bang. Zowel verhoogd als verlaagd wordt hem denk ik niet, en op straatniveau is uiterst onwenselijk, het is daar nu al behoorlijk druk en als er daar toevallig een tram kapot durft te gaan staat ie ook nog de uitrukroutes van brandweer en politie te blokkeren.

Het stuk Afrikaweg voorzien van rails was ook een gedachte die ik als eerste had toen ik voor het eerst de plannen van de gemeente las. Maar hoe ga je vanaf Centrum West het hoogteverschil met de Afrikaweg overwinnen (ervan uitgaande dat de Europaweg niet geschikt is voor een tram)? Je zou dan ook een aftakking krijgen, alleen dan ergens rondom centrum west ipv thv de A12.
Daarnaast weten we nog niet hoe smal de gemeente die Afrikaweg gaat maken. Ze hebben die ruimte nodig om te gaan bouwen (nieuwe stadswijk).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Vinny »

Ik denk dat de analyse achter de vervoersproblematiek van Zoetermeer wel hout snijdt: de verbinding naar Den Haag is geoptimaliseerd, die naar resp. Leiden, Utrecht en Rotterdam is nogal stiefmoederlijk behandeld, en in veel gevallen gewoon bijzonder slecht. Ik vind zelf de meest jammerlijke ontwikkeling dat Randstadrail ooit bedacht was om ook de verbinding met Rotterdam (en met Scheveningen) te verbeteren. Beide doelstellingen zijn niet gehaald.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Bemined »

Daan76 schreef:Natuurlijk gaat een aftakking gevolgen voor de bestaande lijnen hebben. Maar de verhuizing van een OV knooppunt gaat per definitie gevolgen hebben, daar heeft wel of geen aftakking verder weinig mee te maken (althans, dat denk ik maar gezien jouw reactie begin ik te vermoeden dat ik ernaast zit).
Ik krijg niet de indruk dat men het knooppunt wil verhuizen, volgens de informatie op de site van de gemeente blijven de bushaltes bij Centrum-West gewoon bestaan, alleen is het geen eindpunt meer en nemen de bussen op Centrum-West daarom veel minder ruimte in (geen aparte haltes per lijn en geen bufferruimte meer nodig). Voor het lijnennet van de RandstadRail heeft dit dus geen gevolgen, bij bussen zullen er denk ik een aantal lijnen vanuit het zuiden ingekort worden, terwijl lijnen vanaf het noorden verlengd worden. Maar het stadshart zal niet verplaatst worden dus Centrum-West blijft een belangrijk OV-knooppunt.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

Oké, als dat inderdaad zo gaat lopen zie ik jouw plan in een andere vorm wel realiteit worden. Lijn 55 moet in de nieuwe concessie onder R-net gaan vallen. De route inkorten tot het station is wat mager dus deze lijn verlengen met de huidige lijn 70 (Noordhove) wordt dan mogelijk, al weet ik niet of de R-net formule dat toestaat.
Verknopen met R-net 400 naar Leiden was mooier geweest, maar ja: andere concessie.

Verder is het de vraag of het haalbaar is om het stadshart in de huidige vorm aan te blijven doen. Afhankelijk van waar de in-/uitritten van het nieuwe busstation komen en hoe smal (lees: congestiegevoelig) de vernieuwde Afrikaweg gaat worden kan het best dat routes zoals Westnederland ze in het begin door het stadshart reed weer terugkomen. Maar dat moet je ook niet echt meer willen...
Trouwens. De bufferruimte op centrum west bevindt zich onder een viaduct. Voor het huidge busstation worden al mogelijkheden bekeken om tzt te gaan bebouwen. Langs de doorgaande weg halteren wordt hem vermoedelijk niet. De bushaltes verplaatsen naar de huidige buffer.... Tsja, het is mogelijk maar daar is het ongeveer mee gezegd. Kortom, het is allemaal nog wat vaag.
Tramhalte Stadhuis is voor winkelend publiek eigenlijk net zo gunstig, zoniet gunstiger. Je stapt daar vanuit de tram rechtstreeks het overdekte winkelcentrum in.
Alleen heeft uitgerekend die tramhalte geen verbinding met het station, je moet altijd overstappen op CW.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

Vinny schreef:Ik denk dat de analyse achter de vervoersproblematiek van Zoetermeer wel hout snijdt: de verbinding naar Den Haag is geoptimaliseerd, die naar resp. Leiden, Utrecht en Rotterdam is nogal stiefmoederlijk behandeld, en in veel gevallen gewoon bijzonder slecht. Ik vind zelf de meest jammerlijke ontwikkeling dat Randstadrail ooit bedacht was om ook de verbinding met Rotterdam (en met Scheveningen) te verbeteren. Beide doelstellingen zijn niet gehaald.
Dit is ook wat ik jammer vind. Er was ooit nog wel de optie om de randstadrail haaks op Den Haag CS binnen te laten komen (zoals de treinen en metro E doen) en dan via de Koekamp of eventueel ondergronds door te trekken richting Scheveningen. Maar dat is allemaal al heel lang geleden afgeketst, helaas.
En die verbinding Zoetermeer-Rotterdam... Eigenlijk was het vroeger voordat de randstadrail in bedrijf werd genomen zo gek nog niet, toen kon je tenminste nog redelijk dicht bij huis instappen en op diverse plekken in Rotterdam weer uitstappen, zonder overstap.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Bemined »

Voor het stadshart is Stadhuis inderdaad wel een mooi alternatief, alleen is er geen directe verbinding met station Zoetermeer vanaf hier, je moet dan de complete krakeling af. Een boog tussen Dorp en Stadhuis aanlegt (krap, maar de RegioCitadis kan zo'n krappe boog wel aan) ter vervanging van de kopspoortjes bij Centrum-West waar lijn 3 nu keert zou een optie kunnen zijn, dan kan je vanaf het station via Stadhuis bijvoorbeeld richting Noordhove. Moet je wel de beveiliging aanpassen om kortere opvolging mogelijk te maken (eventueel twee trams achter elkaar langs het perron toestaan) om de hoge frequentie hier mogelijk te maken, maar het moet kunnen. Je krijgt dan zoiets:
Afbeelding
Ik heb lijn 3 hier organisatorisch geknipt in Driemanspolder, anders kom je met dezelfde lijn twee keer door Stadhuis, Palenstein en Seghwaert. Beide lijnen kunnen in de exploitatie natuurlijk wel gewoon op elkaar doorrijden, maar een nieuwe lijn is ook mogelijk. Een eventuele lijn vanuit Rotterdam zou ook de blauwe lijn kunnen volgen om op die manier zowel het station als het stadshart aan te doen, maar dan moet het wel een tram worden om die krappe boog te halen van Dorp naar Stadhuis. En dan is weer de vraag hoe je die tram snel het centrum van Rotterdam in gaat.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door verfmeer »

Hoe lang duurt kopmaken in een Regio-Citaris? Is dat niet gewoon een optie ipv die boog?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Bemined »

Op zich zou dat redelijk snel kunnen, maar als je koppelstellen wil gaan inzetten is het natuurlijk weer verder lopen voor de bestuurder en wordt die tijd weer langer. Gaat je toch snel 2 à 3 minuten kosten denk ik ten opzichte van een directe boog, en bij hoogfrequente lijnen bereik je al snel het punt waarop de langere reistijd een extra bestuurder en voertuig van enkele miljoenen euro's per stuk kost. En aangezien je ook met kopmaken de infrastructuur moet aanpassen (de benodigde wissels ontbreken nu) neig ik dan toch richting een nieuwe boog. Kun je tevens de grond waarop nu de twee kopsporen liggen verkopen waar dan op gebouwd kan worden.

Zo'n boog lijkt me niet eens zo heel ingrijpend hier, zal vooral veel bureaucratie zijn. Twee parkeerterreinen moeten een nieuwe inrit krijgen, en je krijgt één overweg waar met lage snelheid overheen gereden zal worden.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

Ziet er goed uit! Ik ben totaal onbekend met het tramnet van Rotterdam maar misschien kunnen we voortborduren op het idee dat de blauwe lijn dan niet naar Noordhove gaat maar via traject tram 4 (BleiZo) doorgetrokken wordt richting Rotterdam. Want vanaf Driemanspolder oversteken naar Rokkeveen en dan verder richting Rotterdam is zeker niet de insteek als ik dit zo zie?
En dan Noordhove eventueel een halte geven op het punt waar de blauwe en de oranje lijn splitsen.
Tjjwester
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 18:59

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Tjjwester »

De makkelijkste en goedkoopste optie is gewoon om lijn 4 door te trekken via bleizo, berkel en rodenrijs naar station rodenrijs, waarop de metro gestapt kan worden.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Bemined »

Daan76 schreef:Ik ben totaal onbekend met het tramnet van Rotterdam
Enige wat je hoeft te weten dat de tram in Rotterdam ondergeschoven kindje is :P Als je per tram een snelle verbinding met het centrum wil zul je iets nieuws moeten maken. Er ligt nu weliswaar een tramlijn tussen RandstadRail station Melachthonweg en Rotterdam Centraal, maar die tram doet er 9 minuten langer over dan de RandstadRail.
Daan76 schreef:Want vanaf Driemanspolder oversteken naar Rokkeveen en dan verder richting Rotterdam is zeker niet de insteek als ik dit zo zie?
Die optie wil ik op zich nog wel openhouden, maar daarvoor ken ik de reizigersstromen in Zoetermeer niet genoeg. Maar ik denk dat RR3 inkorten tot Driemanspolder zal zou kunnen, alleen vanaf Meerzicht heb je dan een lagere reistijd naar Centrum-West, dat moet dan maar. Dan kan je vanaf Delftsewallen omhoog en met een scherpe bocht naar links het spoor over en vervolgens waar je ook heen wil gaan. Maar dat laat ik verder in het midden.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

Tjjwester schreef:De makkelijkste en goedkoopste optie is gewoon om lijn 4 door te trekken via bleizo, berkel en rodenrijs naar station rodenrijs, waarop de metro gestapt kan worden.
Dat klopt, alleen sla je dan wel de helft van Zoetermeer over.
Tjjwester
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 18:59

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Tjjwester »

Daan76 schreef:
Tjjwester schreef:De makkelijkste en goedkoopste optie is gewoon om lijn 4 door te trekken via bleizo, berkel en rodenrijs naar station rodenrijs, waarop de metro gestapt kan worden.
Dat klopt, alleen sla je dan wel de helft van Zoetermeer over.
Het grootste gedeelte wordt bediend door de krakeling waarbij een snelle overstap op lijn 4 is geboden.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

En dan in Berkel een tweede keer overstappen? De bedoeling van Randstadrail zou eigenlijk zijn dat zulke reizen zonder overstappen kunnen....
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

Bemined schreef:
Daan76 schreef:Want vanaf Driemanspolder oversteken naar Rokkeveen en dan verder richting Rotterdam is zeker niet de insteek als ik dit zo zie?
Die optie wil ik op zich nog wel openhouden, maar daarvoor ken ik de reizigersstromen in Zoetermeer niet genoeg. Maar ik denk dat RR3 inkorten tot Driemanspolder zal zou kunnen, alleen vanaf Meerzicht heb je dan een lagere reistijd naar Centrum-West, dat moet dan maar. Dan kan je vanaf Delftsewallen omhoog en met een scherpe bocht naar links het spoor over en vervolgens waar je ook heen wil gaan. Maar dat laat ik verder in het midden.
Driemanspolder hoeft geen eindpunt te worden, RR3 kan toch gewoon de krakeling blijven rijden?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Bemined »

Daan76 schreef:Driemanspolder hoeft geen eindpunt te worden, RR3 kan toch gewoon de krakeling blijven rijden?
Kan, maar dan komt er geen ruimte vrij. Plus dat je Delftsewallen en Dorp dan dubbel bediend, wat natuurlijk ook weer geld kost. Materieel is duur, vandaar dat de RET ook zo graag een keerspoor in Pijnacker wil hebben nu, als men de toekomstige spitsritten zou laten doorrijden naar Leidschenveen moet men voor circa €20 miljoen aan extra materieel kopen omdat de omlooptijd langer wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten