Uitbreiden Randstadrail

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Vinny »

Creatief out-of-the-box denken:
De Randstadrail vanaf de Javalaan doortrekken (grotendeels) langs de HSL zuid, via Berkel-en-Rodenrijs, Rotterdam/the Hague Airport, Overschie, Schiedam richting Hoek van Holland.

Het betekent dat veel reizigers naar bijvoorbeeld het centrum van Rotterdam nog steeds moeten overstappen, maar de lijn creert wel een dwarsverbinding in het netwerk die nu erg ontbreekt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Western Soldier »

Tjjwester schreef:De makkelijkste en goedkoopste optie is gewoon om lijn 4 door te trekken via bleizo, berkel en rodenrijs naar station rodenrijs, waarop de metro gestapt kan worden.
Is het dan niet beter om richting Binnenhof of Nesselande te gaan en dan overstappen op lijn A of B?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door reisthijs »

Wil de meerderheid van de Zoetermeerders daar naar toe?
Naar het centrum van Rotterdam schiet dat niet erg op, zo'n grote omweg.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Western Soldier »

Ik denk wel dat dat net iets korter is. Je krijgt in elk geval een snelle verbinding met de universiteit vanuit Zoetermeer.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

https://www.zoetermeeractief.nl/actueel ... hard-nodig

Debat Rover en politieke partijen over o.a. Randstadrail
Alargule

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Alargule »

Au die website... :X
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Roeland »

Om weer eens een oude discussie op te rakelen (het is al een tijdje erg rustig in het ideeën-topic):

Mijn voorstel is om Zoetermeer en Rotterdam rechtstreeks te verbinden door metro D vanaf Pijnacker door te trekken naar Zoetermeer Centrum-West.
Metro D rijdt na Rotterdam CS 6x/uur (avond/weekend 4x/uur) door naar Pijnacker, en buigt ten noorden van Pijnacker rechtsaf (ongeveer parallel aan het Balijpad), en kruist de A12 ter hoogte van de Balijbrug (eventueel kan ten noorden van de Balijbrug ook een nieuwe metrohalte komen). Vervolgens rijdt metro D parallel aan de A12 (noordelijk) tot RR-halte Driemanspolder, en gaat vervolgens via de RR (het bestaande tracé langs halte Dorp) naar eindpunt Zoetermeer CW.
Hiervoor wordt RR-tramlijn 3 ingekort tot Driemanspolder (dat wordt het nieuwe eindpunt voor tram 3, i.p.v. Centrum West).

Tussen Rotterdam en Pijnacker wordt gebruik gemaakt van het bestaande metrospoor. In Zoetermeer ligt er al grotendeels vrijliggend spoor. Tussen Pijnacker en Zoetermeer Driemanspolder moet nieuw spoor komen, ik schat in ongeveer ca. 5 km, met één complex kunstwerk: de kruising met de A12.

Hiermee bied je de volgende meerwaarde:
* Een groot deel van Zoetermeer krijgt een snelle, rechtstreekse metroverbinding met Rotterdam (en de andere Zoetermeerse wijken krijgen op Centrum-west een snelle, hoogfrequente overstap op metro D);
* reistijd Rotterdam CS - Zoetermeer Centrum West wordt ca. 23 minuten (ca. 10 minuten sneller dan nu); Zoetermeer - Rotterdam wordt hierdoor in veel gevallen per OV sneller dan per auto
* De geplande frequentieverhoging van metro D/E tussen Rotterdam en Pijnacker wordt beter benut (door hiermee ook meteen een nieuwe verbinding te realiseren)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Jef400 »

Wat doet dat met de verbinding Zoetermeer-Den Haag? Aangezien de dominante pendelstroom Zoetermeer-Den Haag is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Roeland »

Niets. Die dominante Haagse pendelstroom blijft ongewijzigd.
Op het "staartje" van tramlijn 3 tussen Driemanspolder en CW zitten weinig "Haagse" reizigers. Haagse forensen die rond de haltes Driemanspolder en Delftsewallen wonen nemen veelal de trein van/naar Den Haag, en niet de tram. En reizigers vanaf halte Dorp stappen op Centrum-West over op tram 4 (en dat blijft in mijn voorstel zo; alleen wordt tussen CW en Dorp niet meer door de HTM, maar door de RET gereden).
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door CamilleKreemers »

Daan76 schreef: di 14 nov 2017, 11:36 https://www.zoetermeeractief.nl/actueel ... hard-nodig

Debat Rover en politieke partijen over o.a. Randstadrail
Dat was fel. Was er vroeger niet een snelle 170-400 combinatie? Er wordt gesproken over koppelen van die lijnen.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Roeland »

Ja, vroeger was er een "snelle" buslijn 204, die alleen in de spits reed.
Reed op Zoetermeer - Leiden dezelfde route als nu de 400 (maar dus veel minder vaak).
En deed Rotterdam - Zoetermeer in "slechts" ca. 50 minuten.

Ik weet niet hoe snel in de 18e eeuw de postkoetsen waren, maar het zou me niet verbazen wanneer die destijds sneller waren dan de krakkemikkige streeklijnen die in de jaren '90 ervoor zorgden dat Zoetermeerders die richting Rotterdam reisden, massaal de auto ingejaagd werden.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door waldo79 »

In de 18e eeuw was van Zoetermeer nog lang geen sprake :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Suus »

Zoetermeer vierde in 1983 het 700-jarig bestaan en in 2007 het 1000-jarig bestaan. Daarmee is de postkoets nieuwer dan Zoetermeer :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Meltrain »

In Zoetermeer is 300 jaar dus hetzelfde als 24 jaar? :p Of bestaat de plaats nu 1015 jaar en heeft men al 739 jaar stadsrechten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door waldo79 »

Ah, ik moet me ook niet uitspreken over een regio waar ik niet bekend been :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:In Zoetermeer is 300 jaar dus hetzelfde als 24 jaar? :p Of bestaat de plaats nu 1015 jaar en heeft men al 739 jaar stadsrechten?
Men ontdekte na 1983 archeologische opgravingen waarvan werd vastgesteld dat ze uit het jaar 1007 kwamen, misschien zelfs uit 985, dus toen heeft men een nieuw feestje gegeven :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Roeland »

Maar los van de vraag of Zoetermeer een x-aantal eeuwen terug al bestond ;) , ging mijn suggestie er vooral over, om de Rotterdamse metro via het minst gebruikte stukje van de Krakeling naar Zoetermeer door te trekken. Zijn daar ook meningen en visies over?
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door verfmeer »

Hoe ben je van plan een extra keerspoor bij Driemanspolder te realiseren? Er lijkt mij op eerste gezicht niet echt ruimte voor.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Roeland »

Goede vraag. Wellicht net ten westen van de Mandelabrug, ongeveer onder het viaduct van de Afrikaweg?
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door verfmeer »

Zou het perron van lijn 3 op die manier niet te ver van de Nelson Mandelabrug komen te liggen? De loopafstand voor de overstap van tram op trein is bij station Zoetermeer al lang, dat wil je niet nog langer maken.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Bemined »

Dit is niet echt de meest logische route voor een railverbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer. Het ligt veel meer voor de hand om bij Rodenrijs af te takken, dan blijf je in bewoond gebied en kun je twee of drie stations toevoegen.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Roeland »

Klopt, het is niet de snelste route.
Redenen dat ik hier toch voor heb gekozen:
- relatief kort nieuw aan te leggen traject met weinig bebouwing, dus hopelijk een beetje betaalbaar ;)
- goedkoop traject tussen A12 en Centrum West: door van de bestaande RR-baan gebruik te maken
- deze Zoetermeer-metro kan gecombineerd worden met de gewenste hogere (spits)bediening Rotterdam - Pijnacker
Hopelijk is dit traject financieel beter haalbaar dan andere trajecten?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Meltrain »

Tussen Rodenrijs en Zoetermeer ligt echter wel een vrijliggende busbaan, die relatief eenvoudig omgebouwd kan worden tot tram- of metrolijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door verfmeer »

Plus dat een van de duurste onderdelen van het plan, de kruising met de A12 en de spoorlijn Den Haag-Gouda, er al ligt bij station Lansingerland.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Roeland »

Ja, bij Lansingerland ligt al een viaduct over de A12. Maar daar begint tramlijn 4, en daarover kun je niet zomaar met metro's rijden. En tram 4 kun je ook niet zomaar door een metro vervangen. Dus waarschijnlijk "rijdt de metro dan tot de gemeentegrens", en moeten Zoetermeerse reizigers alsnog overstappen (alleen niet meer van de metro op bus 170, maar van de metro op tram 4).
Het aardige van mijn voorstel voor het Delftsewallen-tracé is dat het vervangen van tram 3 door een metro tussen Centrum-West en Driemanspolder niemand pijn doet (en op tram 3 zelfs het onrendabele staartje bespaart), en de Rotterdamse metro rechtstreeks bij veel Zoetermeerse wijken brengt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten