Pagina 3 van 4

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: zo 05 nov 2017, 20:45
door Vinny
Creatief out-of-the-box denken:
De Randstadrail vanaf de Javalaan doortrekken (grotendeels) langs de HSL zuid, via Berkel-en-Rodenrijs, Rotterdam/the Hague Airport, Overschie, Schiedam richting Hoek van Holland.

Het betekent dat veel reizigers naar bijvoorbeeld het centrum van Rotterdam nog steeds moeten overstappen, maar de lijn creert wel een dwarsverbinding in het netwerk die nu erg ontbreekt.

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 19:01
door Western Soldier
Tjjwester schreef:De makkelijkste en goedkoopste optie is gewoon om lijn 4 door te trekken via bleizo, berkel en rodenrijs naar station rodenrijs, waarop de metro gestapt kan worden.
Is het dan niet beter om richting Binnenhof of Nesselande te gaan en dan overstappen op lijn A of B?

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 20:14
door reisthijs
Wil de meerderheid van de Zoetermeerders daar naar toe?
Naar het centrum van Rotterdam schiet dat niet erg op, zo'n grote omweg.

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 22:13
door Western Soldier
Ik denk wel dat dat net iets korter is. Je krijgt in elk geval een snelle verbinding met de universiteit vanuit Zoetermeer.

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: di 14 nov 2017, 11:36
door Daan76
https://www.zoetermeeractief.nl/actueel ... hard-nodig

Debat Rover en politieke partijen over o.a. Randstadrail

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: di 14 nov 2017, 12:14
door Alargule
Au die website... :X

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: wo 25 mei 2022, 12:15
door Roeland
Om weer eens een oude discussie op te rakelen (het is al een tijdje erg rustig in het ideeën-topic):

Mijn voorstel is om Zoetermeer en Rotterdam rechtstreeks te verbinden door metro D vanaf Pijnacker door te trekken naar Zoetermeer Centrum-West.
Metro D rijdt na Rotterdam CS 6x/uur (avond/weekend 4x/uur) door naar Pijnacker, en buigt ten noorden van Pijnacker rechtsaf (ongeveer parallel aan het Balijpad), en kruist de A12 ter hoogte van de Balijbrug (eventueel kan ten noorden van de Balijbrug ook een nieuwe metrohalte komen). Vervolgens rijdt metro D parallel aan de A12 (noordelijk) tot RR-halte Driemanspolder, en gaat vervolgens via de RR (het bestaande tracé langs halte Dorp) naar eindpunt Zoetermeer CW.
Hiervoor wordt RR-tramlijn 3 ingekort tot Driemanspolder (dat wordt het nieuwe eindpunt voor tram 3, i.p.v. Centrum West).

Tussen Rotterdam en Pijnacker wordt gebruik gemaakt van het bestaande metrospoor. In Zoetermeer ligt er al grotendeels vrijliggend spoor. Tussen Pijnacker en Zoetermeer Driemanspolder moet nieuw spoor komen, ik schat in ongeveer ca. 5 km, met één complex kunstwerk: de kruising met de A12.

Hiermee bied je de volgende meerwaarde:
* Een groot deel van Zoetermeer krijgt een snelle, rechtstreekse metroverbinding met Rotterdam (en de andere Zoetermeerse wijken krijgen op Centrum-west een snelle, hoogfrequente overstap op metro D);
* reistijd Rotterdam CS - Zoetermeer Centrum West wordt ca. 23 minuten (ca. 10 minuten sneller dan nu); Zoetermeer - Rotterdam wordt hierdoor in veel gevallen per OV sneller dan per auto
* De geplande frequentieverhoging van metro D/E tussen Rotterdam en Pijnacker wordt beter benut (door hiermee ook meteen een nieuwe verbinding te realiseren)

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: wo 25 mei 2022, 15:05
door Jef400
Wat doet dat met de verbinding Zoetermeer-Den Haag? Aangezien de dominante pendelstroom Zoetermeer-Den Haag is.

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: wo 25 mei 2022, 15:22
door Roeland
Niets. Die dominante Haagse pendelstroom blijft ongewijzigd.
Op het "staartje" van tramlijn 3 tussen Driemanspolder en CW zitten weinig "Haagse" reizigers. Haagse forensen die rond de haltes Driemanspolder en Delftsewallen wonen nemen veelal de trein van/naar Den Haag, en niet de tram. En reizigers vanaf halte Dorp stappen op Centrum-West over op tram 4 (en dat blijft in mijn voorstel zo; alleen wordt tussen CW en Dorp niet meer door de HTM, maar door de RET gereden).

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: wo 25 mei 2022, 16:33
door CamilleKreemers
Daan76 schreef: di 14 nov 2017, 11:36 https://www.zoetermeeractief.nl/actueel ... hard-nodig

Debat Rover en politieke partijen over o.a. Randstadrail
Dat was fel. Was er vroeger niet een snelle 170-400 combinatie? Er wordt gesproken over koppelen van die lijnen.

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: wo 25 mei 2022, 16:41
door Roeland
Ja, vroeger was er een "snelle" buslijn 204, die alleen in de spits reed.
Reed op Zoetermeer - Leiden dezelfde route als nu de 400 (maar dus veel minder vaak).
En deed Rotterdam - Zoetermeer in "slechts" ca. 50 minuten.

Ik weet niet hoe snel in de 18e eeuw de postkoetsen waren, maar het zou me niet verbazen wanneer die destijds sneller waren dan de krakkemikkige streeklijnen die in de jaren '90 ervoor zorgden dat Zoetermeerders die richting Rotterdam reisden, massaal de auto ingejaagd werden.

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: do 26 mei 2022, 23:10
door waldo79
In de 18e eeuw was van Zoetermeer nog lang geen sprake :Y

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 10:22
door Suus
Zoetermeer vierde in 1983 het 700-jarig bestaan en in 2007 het 1000-jarig bestaan. Daarmee is de postkoets nieuwer dan Zoetermeer :mrgreen:

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 10:36
door Meltrain
In Zoetermeer is 300 jaar dus hetzelfde als 24 jaar? :p Of bestaat de plaats nu 1015 jaar en heeft men al 739 jaar stadsrechten?

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 10:38
door waldo79
Ah, ik moet me ook niet uitspreken over een regio waar ik niet bekend been :mrgreen:

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 10:44
door Suus
Meltrain schreef:In Zoetermeer is 300 jaar dus hetzelfde als 24 jaar? :p Of bestaat de plaats nu 1015 jaar en heeft men al 739 jaar stadsrechten?
Men ontdekte na 1983 archeologische opgravingen waarvan werd vastgesteld dat ze uit het jaar 1007 kwamen, misschien zelfs uit 985, dus toen heeft men een nieuw feestje gegeven :D

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 12:49
door Roeland
Maar los van de vraag of Zoetermeer een x-aantal eeuwen terug al bestond ;) , ging mijn suggestie er vooral over, om de Rotterdamse metro via het minst gebruikte stukje van de Krakeling naar Zoetermeer door te trekken. Zijn daar ook meningen en visies over?

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 13:41
door verfmeer
Hoe ben je van plan een extra keerspoor bij Driemanspolder te realiseren? Er lijkt mij op eerste gezicht niet echt ruimte voor.

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 13:45
door Roeland
Goede vraag. Wellicht net ten westen van de Mandelabrug, ongeveer onder het viaduct van de Afrikaweg?

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 13:51
door verfmeer
Zou het perron van lijn 3 op die manier niet te ver van de Nelson Mandelabrug komen te liggen? De loopafstand voor de overstap van tram op trein is bij station Zoetermeer al lang, dat wil je niet nog langer maken.

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 14:02
door Bemined
Dit is niet echt de meest logische route voor een railverbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer. Het ligt veel meer voor de hand om bij Rodenrijs af te takken, dan blijf je in bewoond gebied en kun je twee of drie stations toevoegen.

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 14:16
door Roeland
Klopt, het is niet de snelste route.
Redenen dat ik hier toch voor heb gekozen:
- relatief kort nieuw aan te leggen traject met weinig bebouwing, dus hopelijk een beetje betaalbaar ;)
- goedkoop traject tussen A12 en Centrum West: door van de bestaande RR-baan gebruik te maken
- deze Zoetermeer-metro kan gecombineerd worden met de gewenste hogere (spits)bediening Rotterdam - Pijnacker
Hopelijk is dit traject financieel beter haalbaar dan andere trajecten?

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 15:37
door Meltrain
Tussen Rodenrijs en Zoetermeer ligt echter wel een vrijliggende busbaan, die relatief eenvoudig omgebouwd kan worden tot tram- of metrolijn.

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 16:14
door verfmeer
Plus dat een van de duurste onderdelen van het plan, de kruising met de A12 en de spoorlijn Den Haag-Gouda, er al ligt bij station Lansingerland.

Re: Uitbreiden Randstadrail

Geplaatst: di 31 mei 2022, 08:34
door Roeland
Ja, bij Lansingerland ligt al een viaduct over de A12. Maar daar begint tramlijn 4, en daarover kun je niet zomaar met metro's rijden. En tram 4 kun je ook niet zomaar door een metro vervangen. Dus waarschijnlijk "rijdt de metro dan tot de gemeentegrens", en moeten Zoetermeerse reizigers alsnog overstappen (alleen niet meer van de metro op bus 170, maar van de metro op tram 4).
Het aardige van mijn voorstel voor het Delftsewallen-tracé is dat het vervangen van tram 3 door een metro tussen Centrum-West en Driemanspolder niemand pijn doet (en op tram 3 zelfs het onrendabele staartje bespaart), en de Rotterdamse metro rechtstreeks bij veel Zoetermeerse wijken brengt.