Stedelijk OV Randstad-Zuid

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Stedelijk OV Randstad-Zuid

Bericht door Yanaike »

Al een tijdje ben ik aan het puzzelen op een nieuwe toekomstvisie voor het OV in het zuidelijk deel van de randstad.

Het idee van mij is om een hoogfrequente "stadstrein" in te leggen tussen Leiden en Dordrecht. De helft van de sprinters uit Leiden zou dan eindigen in Den Haag CS, de andere helft rijdt door via Den Haag Laan v NOI - Den Haag HS naar Dordrecht. Vanuit Dordrecht hetzelfde verhaal.
De frequenties van de tram/metrolijnen/HOV wil ik afstemmen op de stadstrein en de aansluitingen op de kruisingsstations zo kort mogelijk. Op die manier wordt het makkelijk over te stappen tussen de twee (de overstap is altijd even lang) en ontstaat er een groot aantal reismogelijkheden. Verder wil ik tariefintegratie tussen stadstrein en metro/tram. Het zou niet uit mogen maken met welk vervoersmiddel je reist, je betaalt dan altijd even veel op basis van de afstand die je hebt afgelegd. Stadstrein en de aansluitende trams en metro's zouden zo de ruggegraat worden van het OV in het zuidelijk deel van de Randstad.

Hieronder een overzichtje van de stations en de aansluitingen (met richting) die ik zou willen optimaliseren, inclusief een paar nieuwe verbindingen:
  • Leiden
  • De Vink
  • Voorschoten
  • Den Haag Mariahoeve: SPR Leiden <-> Tram 6 Bezuidenhout (e.v.) en SPR Dordrecht <-> Tram 6 Leidschendam Noord
  • Den Haag Laan v NOI: SPR Leiden en Dordrecht <-> Tram 3/4 Zoetermeer
  • Den Haag Centraal: SPR Leiden en Dordrecht <-> Tram 9 Scheveningen en Tram 2/3/4 Den Haag Zuidwest
  • Den Haag HS: SPR Leiden en Dodrecht <-> Tram 9 Vrederust en Tram 1/15/? Scheveningen
  • Den Haag Moerwijk: SPR Leiden en Dordrecht <-> Tram 16 Moerwijk (e.v.)
  • Rijswijk: SPR Leiden en Dordrecht <-> Tram 17 Wateringen en Tram 17 Plaspoelpolder (e.v.)
  • Delft: SPR Leiden <-> Tram 1 Delft Tanthof en/of Tram 19 TUDelft en SPR Dordrecht <-> Tram 19 Ypenburg (e.v.) en/of Tram 1 Oud-Rijswijk (e.v.)
  • Delft Zuid: SPR Leiden en SPR Dordrecht <-> (zelfrijdende) pendelbusjes naar TUDelft (en e.v.t. naar Abtswoudsepark), afhankelijk van de aansluitingen op station Delft
  • Schiedam: station ombouwen met cross-platform overstap SPR Leiden <-> Metro A/B/C Beurs (e.v.) en SPR Dordrecht <-> Metro B Hoek van Holland en/of Metro C De Akkers
  • Rotterdam Centraal: SPR Leiden <-> Lijn D/E Zuidplein (e.v.) en SPR Dordrecht <-> Lijn E Pijnacker (e.v.)
  • Rotterdam Blaak: SPR Leiden en SPR Dordrecht <-> Metro A/B/C Kralingse Zoom (e.v.) en SPR Dordrecht <-> Metro A/B/C Beurs (e.v.)
  • Rotterdam Zuid: verschoven naar de locatie van de nieuwe Kuip ongv. ter hoogte van het Varkenoordseviaduct SPR Leiden en SPR Dordrecht <-> Nieuwe metrolijn Kralingse Zoom <-> Zuidplein
  • Rotterdam Lombardijen: SPR Leiden en SPR Dordrecht <-> eventuele nieuwe tram/metroverbinding met Ridderkerk
  • Barendrecht
  • Zwijndrecht
  • Dordrecht
Ik loop een beetje vast op de frequenties voor dit idee. Als ik de frequenties van trein, metro en tram allemaal gelijk wil houden, ligt een frequentie van 6x/uur voor de hand. Maar slechts 3 SPRs naar Den Haag Centraal voelt als een frequentieverlaging. Slechts 3 doorgaande SPRs Leiden - Dordrecht voelt ook wel als erg weinig voor een stadstrein.
Een frequentie van 8x/uur zou ook kunnen, mogelijk past dit zelfs nog op 2 sporen tussen Delft Zuid en Schiedam (aangezien de ICs daar ook 8x/uur rijden). Dit sluit ook goed aan op de 4-8x/uur rijdende ICs (misschien dat je zelfs de cross-platformoverstap in Den Haag HS kunt behouden). Maar als je frequenties van trein en tram/metro gelijk wilt houden zou dit wel betekenen dat je alle aansluitende tram's en metro's een frequentieverhoging moet geven.
In een OV-visie van de Drechtsteden (zie ook: viewtopic.php?f=34&t=13500) wordt zelfs gesproken voor een frequentie van 12x/uur in ieder geval voor Rotterdam - Dordrecht. Voor een frequentie van 12x/uur tussen Den Haag en Rotterdam lijken vier sporen Delft Zuid - Schiedam noodzakelijk. Het voordeel van 12x/uur is dat de stadstrein zowel goed aan kan sluiten op 4x/uur rijdende lijnen, als op 6x/uur rijdende lijnen.

Twee voorbeelden van reisrelaties die beter zouden worden met mijn voorstel, mits een ideale overstaptijd van 3 minuten geboden kan worden:
Leidschendam, Dillenburgsingel <-> Rijswijk, Patentlaan
Nu: 47 minuten met tram 6 en tram 17 en één overstap op Den Haag Centraal, 39 minuten met overstaps op Mariahoeve, Laan v NOI, HS en Rijswijk of ongv 34-38 minuten met verschillende bussen i.c.m. metro E of lijn 17. Ter vergelijking, met de auto kan dit makkelijk in 20 minuten zonder overstappen.
In mijn plan: minstens 3x/uur, in ongeveer 31 minuten met twee overstaps op Den Haag Mariahoeve en Rijswijk.
Den Haag, Erasmusplein <-> Rotterdam, Dijkzigt
Nu: ongeveer 4x/uur, afhankelijk van wanneer je reist tussen de 36-42 minuten. Aangezien tram 16 niet altijd even goed aansluit is het soms sneller om naar het station te lopen.
In mijn plan: minstens 6x/uur, in ongeveer 32 minuten.

Paar overige opmerkingen/ideeën/gedachtes:
  • Als de SPRs frequenter gaan rijden, kunnen de ICs eventueel de kleinere IC-stations gaan overslaan, zonder dat dat heel veel nadeel voor de reiziger oplevert. Ik heb het dan over stations zoals Den Haag Laan v NOI, Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak. Voorwaarde is natuurlijk wel dat dit past in de dienstregeling. Als alle treinen vervolgens gepland 2 minuten langer stil moeten staan op Den Haag HS of Rotterdam Centraal, kun je net zo goed wél op de kleinere IC-stations stoppen. Het overslaan van stations moet geen doel op zich zijn, alleen als de doorgaande reiziger er daadwerkelijk sneller van wordt kan dit een nuttig zijn.
  • Ik ben (nog) niet uitgegaan van nieuwe stations. Een station bij Schiedam Kethel is alleen mogelijk i.c.m. met viersporigheid tussen Delft Zuid - Schiedam. Eventuele andere potentiële stations zijn Leidschendam Noord, Rotterdam Spangen bij het Sparta-stadion en met overstap op tram 8 of een extra station bij Rotterdam Zuid, bijvoorbeeld ter hoogte van het huidige Kuip-stadion, of iets ten noorden van het huidige station Rotterdam Zuid. De toegevoegde waarde van deze stations lijkt mij echter beperkt.
  • Ideaal gesproken zouden de SPRs ten noorden van Leiden doorrijden naar Haarlem en Hoofddorp. Bij een stadstrein van 8x/uur voorzie ik problemen met het inpassend krijgen van een strakke kwartiersdienst i.c.m. met de uiteindelijk 6x/uur rijdende SAAL-IC. Waarschijnlijk komt het er dan op neer dat een van de SPRs 5 minuten moet wachten op station Leiden. Bij een stadstrein van 6x/uur, zouden de SPR-stations tussen Haarlem-Leiden maar 1x/uur een rechtstreekse verbinding met Den Haag Centraal hebben en het zorgt ervoor dat het systeem erg vervlochten zou worden.
  • Dordrecht blijft wat mij betreft een logische eindbestemming van de stadstrein aan de zuidkant. Voor relaties Brabant <-> Randstad is het toch sneller om de IC te nemen. Alleen reizigers uit Oudenbosch, Zevenbergen en Dordrecht Zuid ondervinden nadeel aan de knip in Dordrecht. Wat wel het overwegen waard is, is om (een deel van) de treinen door te trekken naar Gorinchem en/of (een deel van) de treinen te laten eindigen bij Dordrecht Zuid, conform de OV-visie Drechtsteden.
  • Een belangrijk onderdeel van het plan is om overstappen zo makkelijk mogelijk te maken. Het valt me op dat de overstappen trein <-> tram/metro nu soms behoorlijk omslachtig, lang en onoverzichtelijk zijn. Schiedam is natuurlijk het meest extreme voorbeeld. Maar ook Den Haag Centraal (meerdere tramperrons), Den Haag Mariahoeve, Rijswijk en zelfs het pas verbouwde Delft zijn niet echt ideaal.
  • De gelijkvloerse kruising bij Den Haag HS is nu al een behoorlijke beperking op hoe/wanneer je je treinen aan kunt laten komen. Als je meer treinen laat rijden zou dit nog wel eens een grotere bottleneck kunnen worden dan de tweesporigheid tussen Delft Zuid en Schiedam. Misschien is het een idee om (hoe kostbaar dat ook is) een dive-under aan te leggen zodat treinen Den Haag HS -> Den Haag Centraal en Den Haag Laan v NOI -> Den Haag HS elkaar conflictvrij kunnen kruisen.
Ik ben benieuwd naar jullie inbreng!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Stedelijk OV Randstad-Zuid

Bericht door Z2N »

Ik kan mij hier eigenlijk wel erg goed in vinden. Sowieso ben ik er voorstander van dat OV op agglomeratieniveau zoveel mogelijk geîntergreerd wordt, met dezelfde tarieven, en frequente verbindingen. In vergelijking met andere grote metropole gebieden zijn daarin nog grote stappen te maken, terwijk zulke dingen het OV juist veel aantrekkelijker maken.

Voor wat betreft de lijnvoering: ik zou eerder kijken naar overlappende kwartiersdiensten: Leiden - Den Haag C, Leiden - Dordrecht en Den Haag C - Rotterdam - Dordrecht. Hiermee wordt de dienst naar Den Haag C op het zelfde niveau gehouden als vandaag, op wat een populaire verbinding is. Mits met kortere treinen gewerkt wordt moet dit wel haalbaar zijn overdag, na de avondspits en in het weekend kan gekeken worden naar 2x per uur op de geboden verbindingen. Hiermee kan je aansluiten op kwartiersdiensten, frequentere verbindingen hebben ook altijd acceptabele overstaptijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Stedelijk OV Randstad-Zuid

Bericht door Daan76 »

Ik vermoed dat ik dit wel een aardig idee vind maar loop even vast op de terminologie welke gebruikt is.

Wat is een "stadstrein" voor een ding? Ik dacht eerst dat het de NS Sprinter zou zijn maar die is het niet want die wordt elders in het verhaal wel gewoon als Sprinter benoemd. Toen bedacht ik me dat er misschien de RandstadRail mee bedoeld zou worden maar ook die worden elders apart benoemd (als tram 3/4 en metro E). Dus wat is een stadstrein?

Verder, is hier ook rekening gehouden met de buslijnen in de omgeving? Ter illustratie: de ombouw van de Hoekse Lijn van trein naar metro zorgt ervoor dat het lijnennet (van de bussen dus) in de omgeving van de Hoekse Lijn opnieuw ontworpen wordt. Dit omdat de reizigersstromen anders gaan lopen doordat er andere verbindingen ontstaan (opening nieuwe stations en andere route van de metro t.o.v. voorheen de trein).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten