Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

Kun je ook een toelichting geven?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Western Soldier »

OV-Hobbyist schreef:
Western Soldier schreef:Stationsplein in Heesch en Noorderbaan zijn gewone bushaltes met geen buitengewone functie ten opzichte van andere haltes.
Noorderbaan kan dan wel een normale bushalte zijn, maar Heesch Stationsplein is een overstaphalte richting Grave en Den Bosch, dus deze heeft nog een redelijke functie
Die overstap is niet om over naar huis te schrijven. Vanuit 90 naar 305 is 10 minuten. Van 305 naar 90 is 20 minuten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OV-Hobbyist »

Ach, wat is 10 minuten, vind dat nog wel meevallen, kan ik ook nog overstappen als de 90 vertraagd is. Als ik op zondagochtend in Nijmegen vanuit de 3600 vanuit Roosendaal over wil stappen op lijn 6 moet ik een half uur wachten. Je kan nooit iedereen tevreden hebben, omdat er gewoonweg geen perfect netwerk te maken valt. Ik persoonlijk (en genoeg mensen om me heen) vind wat ruimere overstaptijden wel fijn, maar sommige vinden een overstap van 3 minuten al te veel en zijn dan al van de leg.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Western Soldier »

Maar Stationsplein is dus niet echt een belangrijke overstaphalte. Anders zouden ze het wel zo plannen dat het wel uitkomt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:Kun je ook een toelichting geven?
Oja, dat is wel zo handig hè? :')

Snellijnen:
304 Oss Station - Helmond CS: de huidige 157 en 305 worden samengevoegd op Oss-Uden (reistijdverschil is toch relatief klein). Tussen Oss en Heesch Stationsplein wordt non-stop gereden, vervolgens worden de haltes van de 157 overgenomen. Halte Noorderbaan bij Nistelrode vervalt (overstapfunctie valt weg en iets zuidelijker had 157 ook al een halte). Ligt in Uden verknoopt met de nieuwe 305.
Wordt vervolgens doorgekoppeld ri. Helmond via de route van lijn 26.
305 Nijmegen CS - Eindhoven CS: De huidige 99 vastgemaakt aan de 305 ri. Eindhoven. Gaat voortaan via Bergmaas rijden i.p.v. door Zeeland heen. Aan de Bergmaas komen dan 2 haltes. 1 ter hoogte van de rotonde met de Voederheil (overstaphalte van/naar lijn 92) en 1 ter hoogte van de Tweehekkenweg. In Uden vervolgens verknoopt met de 304.
306 Uden Busstation - 's-Hertogenbosch CS: ongewijzigd

Streeklijnen
90 Oss Station - Heesch Burg.Woltersstraat: Korte streeklijn die Heesch-West bediend. Tevens kan hierdoor de 304 non-stop tussen Oss en Heesch rijden, waardoor die ietsjes sneller kan zijn dan de huidige 157. Heesch-West krijgt geen rechtstreekse bus naar 's-Hertogenbosch meer, aangezien via station Oss sneller is. Die verbinding wordt dus overstaploos.
91 Oss Station - Gennep Busstation: Lijn 90 vanaf Grave gaat voortaan (via Berghem) naar Oss rijden, zodat Grave en Velp NB sneller ri. 's-Hertogenbosch kunnen, door op Oss op de trein te kunnen stappen. Op het trajectdeel Oss-Berghem-Schaijk gaat de 91 samen met de 92 een halfuursdienst verzorgen. Knip in Grave verdwijnt en tussen Grave en Cuijk wordt de route fors versneld door rechtstreeks te rijden i.pv. via Mill, zodat er een snellere doorsteek Cuijk-Oss komt en Grave ook beter vanaf het zuiden (Maaslijn) bereikbaar wordt. Gassel en Beers krijgen dan weer een vaste bus.
92 Oss Station - Mill Fitland: Huidige lijn 96 die versneld wordt tussen Schaijk en Zeeland (Reek wordt immers door 91 al rechtstreeks met Oss verbonden). Verder wordt die na Zeeland doorgetrokken naar Mill om Langenboom te ontsluiten (waar de bus Grave-Gennep verdwijnt). In Mill overstap op de lijn Uden-Cuijk. Rijdt alleen ma-za overdag, 's avonds en zondags als belbus en alleen tussen Zeeland Voederheil (overstap op 305) en Mill (overstap op 98).
93 Oss Station - 's-Hertogenbosch CS: Combinatie van lijn 161 tussen Oss en Nuland en lijn 90 tussen Nuland en 's-Hertogenbosch. Hierdoor krijgen Geffen en Nuland een rechtstreekse verbinding met 's-Hertogenbosch. De route in Oss wordt gewijzigd, waarbij op station Oss West al op de sprinter ri. Nijmegen gestapt kan worden en er daarna eerst via het centrum van Oss gereden wordt voordat de lijn eindigt bij het 'CS' van Oss. Hierdoor worden de noordwestelijke wijken van Oss ook door een reguliere bus bediend.
94 's-Hertogenbosch CS - Veghel De Dubbelen: huidige lijn 158, in Veghel doorgekoppeld op lijn 150 zodat het industrieterrein rechtstreeks bereikt kan worden vanuit meerdere plaatsen. De losse buslijn naar het industrieterrein heeft immers toch dezelfde frequentie. Proefje waard?
95 's-Hertogenbosch CS - Eindhoven CS: huidige spitslijn 154. Krijgt een nieuw nummertje, zodat alle bussen in deze regio in de 90-serie zitten.
96 's-Hertogenbosch CS - Eindhoven CS: huidige lijn 156. Krijgt een nieuw nummertje, zodat alle bussen in deze regio in de 90-serie zitten.
97 Uden Busstation - Eindhoven CS: restant van lijn 157
98 Uden Busstation - Cuijk Merletcollege: Huidige lijn 91. Gaat overdag 2x p/u rijden, doordat de bus Grave-Gennep geen gezamenlijke route meer heeft. Haps, Sint Hubert, Mill en Odiliapeel profiteren hierdoor van een dubbele frequentie naar Uden, waar op de snelbussen naar Eindhoven en 's-Hertogenbosch gestapt kan worden.
99 Veghel Busstation - Helmond CS: Lijn 155, na Gemert doorgetrokken via route 25 naar Helmond. Lijnen 25 (1x p/u Uden-Helmond) wordt geschrapt tussen Uden en Gemert en lijn 26 (1x p/u Uden-Helmond + 1x p/u Gemert-Helmond) gaat 2x p/u de hele route rijden en gaat op in snellijn 304.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Western Soldier »

Uiteindelijk wil ik toch een kleine wijziging voorstellen.

Lijn 91:

Kan je de lijn 91 niet zuidelijker laten aankomen op de Maaslijn. Voor Cuijk is het vanaf Den Bosch dan bijna sneller om met de IC door te rijden naar Nijmegen en daar over te stappen. Vanaf daar is het niet ver meer namelijk. Ik denk niet dat lijn 91 het in 45 minuten kan doen. Neem bijvoorbeeld Venray, aangezien dat ook vanaf Nijmegen nog een behoorlijke tijd duurt. Als je dat binnen een uur kan doen heb je veel meer winst. En twee lijnen is veel van het goede. Het idee over het stuk Grave-Cuijk is wel een prima plan.

Lijn 304:

305 rijdt nu in de spits 4x per uur tussen Oss en Uden. Die zou nu los moeten rijden. Wat ik wil voorstellen is om de in de spits toegevoegde bussen door te laten rijden naar Veghel. Als je dat doet met lijn 97 kan je tijdens de spits met lijn 304 de route van lijn 305 volgen. Dan heb je dus in de spits 2x buslijn 304 over snelweg en de spitslijn door Nistelrode heen. Buiten de spits rijdt lijn 304 door Nistelrode over de route van de huidige lijn 157.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Over lijn 91:
Iets zuidelijker wordt lastig, omdat dan de verbinding Grave-Cuijk weg zou vallen en die moet intact blijven.
Die doorkoppeling maakt zo'n doorsteek mogelijk, maar is met name ook handig voor de tussenliggende plaatsen (Schaijk, Reek, Velp NB, Gassel en Beers) opdat ze dan rechtstreeks naar Oss én Cuijk kunnen om op de trein te stappen. De doorsteek Cuijk-Oss is daarmee wel een mooie bijvangst.

Over 304:
Lijkt me niet praktisch, want dan krijg je een lijn 304 die de ene keer wel en de andere keer niet via Nistelrode rijdt. Dat moet je zo veel mogelijk zien te vermijden i.v.m. onduidelijkheden. Ook profiteert Nistelrode dan niet mee van de kwartiersdienst, terwijl de reistijdwinst minimaal is. Ik denk dat je dan meer reizigers zal trekken door Nistelrode 4x p/u te bedienen dan die 2 minuten reistijdwinst die je er mee haalt door Nistelrode over te slaan. Daarnaast moet je de 97 of 304 dan in de spits een kwartier verschuiven, wat ook niet praktisch is i.v.m. de overstappen. Daarnaast hoorde ik hier dat ze wellicht Oss-Uden sowieso terug naar 2x p/u willen brengen. Dit heb ik hier nog niet in verwerkt, dus dan valt die optie sowieso weg. Als die wel 4x p/u blijft, dan kun je wellicht eerder denken aan een proef met een spitssnellijn Oss-Uden-Venray om een snelle doorsteek te krijgen in de spits (daarbuiten zal wel te weinig vraag zijn lijkt me). Daarmee houdt je die andere lijnen in Uden mooi verknoopt.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

@SuperGhost:

Waarom kies je ervoor om de lijnnummering helemaal op de schop te gooien? Ik snap dat het nu een ongeorganiseerde boel is van lijnnummers in zowel de 9x als in de 15x reeks is. Maar is het dan niet logischer om alle lijnnummers in 150/160 te brengen? Dat sluit aan op de lijnnummers die gebruikt worden in de rest van Oost-Brabant. En als je dan toch kiest voor de 9x-reeks, is het dan niet logischer om de buslijnen die (ongeveer) dezelfde routes rijden als nu, dezelfde lijnnummers te geven? Dus 91 voor Uden - Cuijk (i.p.v. 98), 96 voor Oss - Zeeland (- Mill) (i.p.v. 92) en 92 (of evt 90/93) voor Oss - Grave - Cuijk - Gennep (i.p.v. 91).

Waarom kies je toch voor de koppeling Helmond - Uden - Oss, ondanks de discussie die hier eerder over gevoerd is? Reizigers moeten vooral naar Eindhoven, Den Bosch en Nijmegen. Helmond, Oss, Veghel en Uden hebben veel meer een lokale functie. Door jouw doorkoppeling verliezen Heesch en Nistelrode hun rechtstreekse verbinding met Eindhoven én Veghel (zowel de stop- als de snelbus). En hoeveel reizigers denk je dat er daadwerkelijk over Uden heen reizen en dus profijt hebben van deze doorkoppeling? Zijn de reisrelaties Oss/Heesch/Nistelrode <-> Helmond en Gemert <-> Oss echt groter dan de reisrelatie Oss/Heesch/Nistelrode <-> Veghel/Eindhoven?

Heesch gaat er in jouw plan behoorlijk op achteruit. Naast de verbindingen met Veghel en Eindhoven, verliest het dorp ook nog z'n rechtstreekse verbinding met Den Bosch en z'n verbinding met Grave (indirecte verbinding met Nijmegen). Aan de andere kant vraag ik me af of 6x/uur tussen Heesch en Oss niet een beetje overkill is?

Ik ben nog niet geheel overtuigd van jouw lijn 91. Cuijk/Gennep <-> Den Bosch is waarschijnlijk toch sneller via Nijmegen. Ook ben ik niet overtuigd dat het nodig is om Grave <-> Cuijk met een reguliere bus te bedienen. De halfuursdienst tussen Oss en Schaijk is wel interessant, zeker aangezien Schaijk zijn rechtstreekse bus met Den Bosch is verloren. Ik vraag me wel af of hoe reizigers tussen Langenboom en Nijmegen moeten reizen?

Lijn 93 is zeker interessant, maar misschien moet de frequentie wel naar 2x/uur aangezien de frequentie van lijn 90 nu ook 2x/uur is.

Wat betreft jouw lijn 94: volgens mij zou de losse buslijn naar het industrieterrein in Veghel weer opgeheven worden vanwege een te laag aantal reizigers.

En tenslotte lijn 99: Waarom rijdt deze lijn niet via Beek en Donk zoals lijn 25 nu wel doet? En is de frequentie van 3x/uur tussen Helmond en Gemert niet wat aan de hoge kant?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:Waarom kies je ervoor om de lijnnummering helemaal op de schop te gooien? Ik snap dat het nu een ongeorganiseerde boel is van lijnnummers in zowel de 9x als in de 15x reeks is. Maar is het dan niet logischer om alle lijnnummers in 150/160 te brengen? Dat sluit aan op de lijnnummers die gebruikt worden in de rest van Oost-Brabant. En als je dan toch kiest voor de 9x-reeks, is het dan niet logischer om de buslijnen die (ongeveer) dezelfde routes rijden als nu, dezelfde lijnnummers te geven? Dus 91 voor Uden - Cuijk (i.p.v. 98), 96 voor Oss - Zeeland (- Mill) (i.p.v. 92) en 92 (of evt 90/93) voor Oss - Grave - Cuijk - Gennep (i.p.v. 91).
Ik gebruik hier al alle nummers in de 90-serie, dus als er nog meer zijn (volgens mij zijn die van een andere concessie dan, of ze rijden aan de andere kant van 's-Hertogenbosch) hadden ze net zo goed niet in de 150-serie allemaal gepast. Nu kun je die 150 dus gebruiken voor het andere (deel-)gebied.
En waarom sommige nummers binnen de 90-serie veranderd: ik heb ze gewoon per bestemming/route gesorteerd, ik heb niet zo naar voorgaande nummers gekeken. Ik ben bij Oss begonnen en daarna doorgegaan via 's-Hertogenbosch naar Eindhoven.
Yanaike schreef:Waarom kies je toch voor de koppeling Helmond - Uden - Oss, ondanks de discussie die hier eerder over gevoerd is? Reizigers moeten vooral naar Eindhoven, Den Bosch en Nijmegen. Helmond, Oss, Veghel en Uden hebben veel meer een lokale functie. Door jouw doorkoppeling verliezen Heesch en Nistelrode hun rechtstreekse verbinding met Eindhoven én Veghel (zowel de stop- als de snelbus). En hoeveel reizigers denk je dat er daadwerkelijk over Uden heen reizen en dus profijt hebben van deze doorkoppeling? Zijn de reisrelaties Oss/Heesch/Nistelrode <-> Helmond en Gemert <-> Oss echt groter dan de reisrelatie Oss/Heesch/Nistelrode <-> Veghel/Eindhoven?
De verbinding naar Eindhoven was sowieso al niet meer mogelijk, omdat die naar Nijmegen gaat in mijn idee. En ik denk dat de doorkoppeling ri. Nijmegen wel voor meer reizigers gunstiger is dan ri. Oss. Reizigers uit Nistelrode en Heesch ri. Eindhoven zullen echt niet de hele 157 uit willen zitten, maar in Uden dan op de snelbus willen overstappen, aangezien die veel sneller is. Ik heb daarom dus gekozen voor deze doorkoppeling opdat je deze bussen dan verknoopt kunt laten liggen op Uden Busstation. De doorkoppeling ri. Helmond lijkt me dan de meest gunstige, doordat Gemert en Boekel daardoor ook een prima verknoping ri. Nijmegen krijgen.
Doorkoppeling op de 306 leek me onlogisch, omdat die zo'n 6-7 minuten later vertrekt en reizigers Veghel<->Oss dan alsnog de 305 zullen nemen en in Uden overstappen om sneller te zijn.
Doorkoppeling ri. Cuijk leek me al helemaal onlogisch, aangezien de reizigers vanuit Mill en Haps beter af zijn via de Maaslijn dan via Uden.
Hiermee leek me doorkoppeling ri. Helmond dus de enige logische optie. Andere optie was een knip, maar dan leek me deze doorkoppeling net iets gunstiger vanwege de reizigers die wel naar Oss zouden willen (ook al zijn dat er relatief weinig) en ook krijgen Gemert, Boekel en Volkel en Uden-Oost daardoor een rechtstreekse verbinding met het ziekenhuis in Uden.
Yanaike schreef:Heesch gaat er in jouw plan behoorlijk op achteruit. Naast de verbindingen met Veghel en Eindhoven, verliest het dorp ook nog z'n rechtstreekse verbinding met Den Bosch en z'n verbinding met Grave (indirecte verbinding met Nijmegen). Aan de andere kant vraag ik me af of 6x/uur tussen Heesch en Oss niet een beetje overkill is?
Die verbinding richting Veghel-Eindhoven krijgt 1 overstap en moet dan ook goed verknoopt liggen. Dat is nog wel te overzien, vooral aangezien dat ten bate van een grotere groep gaat (naar mijn inschatting).
Heesch-West - 's-Hertogenbosch is nu 33 minuten per bus en 1:02 via Oss (gerekend van Burg.Woltersstraat, dus echt het gunstigst voor de huidige lijn 90 en het minst gunstigst voor de route via Oss). Die route naar Oss kent echter een overstap van 18 minuten op halte Stationsplein en 11 minuten op station Oss en dan met de sprinter. Die overstap in Heesch vervalt hiermee, waardoor je al 18 minuten wint. Als je dan op de IC aansluit i.p.v. de sprinter, win je ook alweer 6 minuten (en in de spits vertrekt direct na die IC nog de spitsprinter). Hiermee kom je al uit op 24 minuten winst, oftewel een reistijd van 38 minuten. De overstap op de trein zou terug kunnen van 11 naar 9 minuten (niet minder i.v.m. de overstap op de SPR ri. Nijmegen) en dan kom je op 36 minuten. Het verschil is dan met 3 minuten vrijwel verwaarloosbaar en dan hebben we het wel over een halte die juist het gunstigste is voor de huidige verbinding en het minst gunstig voor de verbinding via Oss. Voor halte Ruys (dat al iets centraler ligt) kom je dan op 35 nu ri. 's-Hertogenbosch tegenover 34 in mijn opzet via Oss. Haltes Burg.Woltersstraat en Café van der Heijden zullen in de huidige opzet net ietsjes sneller zijn, haltes Ruys en Adriaan Poirterstraat net ietsjes sneller. Gemiddeld is het resultaat dus gelijk.

Voor Nijmegen geldt dat het nu al 7 minuten sneller via Oss is als via Grave. Doordat die enorme overstap vervalt kun je alleen daardoor nog eens 18 minuten winnen. De overstap op de trein verandert niet (blijft 5 min.), maar wordt wel op de SPR i.p.v. de IC, waardoor dat dus +8 krijgt. In totaal is de reis via Oss dus 7+18-8 = 17 minuten sneller via Oss in mijn opzet dan de huidige verbinding via Grave en 10 minuten sneller dan de huidige snelste verbinding.

Samengevat: ri. 's-Hertogenbosch gemiddeld neutraal (maar wel met 1 overstap), ri. Nijmegen 10 minuten sneller en ri. Oss 18 minuten sneller.
Ik denk dus dat deze opzet over het geheel dus positief zou uitpakken.

Hierbij komt dus nog dat hierdoor de buslijn Oss-Nuland verlengd kan worden naar 's-Hertogenbosch, wat voor Geffen en Nuland gunstiger uit pakt, want die zijn wel altijd sneller via een rechtstreekse bus naar 's-Hertogenbosch. Voor hun verdwijnt dan de overstap.

Als laatst denk ik niet dat het overkill gaat worden tussen Oss en Heesch, want daar rijden in de spits nu ook al 5 bussen per uur. Er komt dus maar 1 bus per uur bij, maar er komen wel veel reizigers bij, omdat alle Heeschenaren straks via station Oss reizen ri. Nijmegen en 's-Hertogenbosch. Tegelijk bespaar je ook weer bussen op Heesch-Nuland (2x p/u) en Heesch-Uden (1x p/u) waarvan je dus slechts 1x p/u een extra bus op Oss-Heesch inzet. Volgens mij bespaar je dan behoorlijk aan DRU's.
Yanaike schreef:Ik ben nog niet geheel overtuigd van jouw lijn 91. Cuijk/Gennep <-> Den Bosch is waarschijnlijk toch sneller via Nijmegen. Ook ben ik niet overtuigd dat het nodig is om Grave <-> Cuijk met een reguliere bus te bedienen. De halfuursdienst tussen Oss en Schaijk is wel interessant, zeker aangezien Schaijk zijn rechtstreekse bus met Den Bosch is verloren. Ik vraag me wel af of hoe reizigers tussen Langenboom en Nijmegen moeten reizen?
Er rijdt nu al een bus Grave <-> Cuijk. Alleen rijdt die nu nog via Mill, waarbij ik hen dus strek en sneller maak (met name voor reizigers vanuit Grave.
Reizigers van Langenboom naar Nijmegen reizen via Voederheil (Zeeland) waar ze van lijn 92 op lijn 305 kunnen overstappen in mijn plan of reizen via Cuijk (met extra overstap in Mill). Op dit moment reizen ze via Grave (7 min. overstap) of via Cuijk in 50-54 minuten. In mijn idee zou dat met ongeveer dezelfde tijden moeten kunnen mits lijkt me.
Verder concentreer je je iets te veel van de 'doorsteek', waar dat slecht een mogelijke bijvangst was. Grotere doel was om de tussenliggende plaatsen (Schaijk, Reek, Velp, Gassel en Beers) snel naar zowel Cuijk (trein ri. zuiden) en Oss (trein ri. 's-Hertogenbosch) te verbinden.
Yanaike schreef:Lijn 93 is zeker interessant, maar misschien moet de frequentie wel naar 2x/uur aangezien de frequentie van lijn 90 nu ook 2x/uur is.
Ik laat het voorlopig even bij de spits (aangezien de 161 maar 1x p/u is), maar dat zou altijd nog een optie kunnen zijn ja.
Yanaike schreef:Wat betreft jouw lijn 94: volgens mij zou de losse buslijn naar het industrieterrein in Veghel weer opgeheven worden vanwege een te laag aantal reizigers.
Had ik niet meegekregen, dan vervalt dat lusje.

Yanaike schreef:En tenslotte lijn 99: Waarom rijdt deze lijn niet via Beek en Donk zoals lijn 25 nu wel doet? En is de frequentie van 3x/uur tussen Helmond en Gemert niet wat aan de hoge kant?
Oeps foutje, hij had inderdaad dezelfde route als de 25 moeten hebben :oops:
En in de spits rijdt nu al 3x p/u een bus (2x 26 en 1x 25). Of dat in het dagdal (veel) te veel zou zijn durf ik niet te zeggen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

SuperGhost schreef:Ik gebruik hier al alle nummers in de 90-serie, dus als er nog meer zijn (volgens mij zijn die van een andere concessie dan, of ze rijden aan de andere kant van 's-Hertogenbosch) hadden ze net zo goed niet in de 150-serie allemaal gepast. Nu kun je die 150 dus gebruiken voor het andere (deel-)gebied.
En waarom sommige nummers binnen de 90-serie veranderd: ik heb ze gewoon per bestemming/route gesorteerd, ik heb niet zo naar voorgaande nummers gekeken. Ik ben bij Oss begonnen en daarna doorgegaan via 's-Hertogenbosch naar Eindhoven.
Ik volg je argumentatie niet echt. Ik denk wel dat het belangrijk is om te bedenken dat het 'zomaar' veranderen van lijnnummers leidt tot verwarring onder de reizigers. En als je consequent wilt zijn blijft de 150-serie logischer omdat dat beter aansluit op de rest van Brabant (m.u.v. Zuidoost).
De verbinding naar Eindhoven was sowieso al niet meer mogelijk, omdat die naar Nijmegen gaat in mijn idee. [...]
Dus kort samengevat zeg je eigenlijk: de reizigersstromen Oss/Heesch/Nistelrode <-> Veghel/Eindhoven doen er niet zo veel toe want Nijmegen/Grave/Zeeland <-> Veghel/Eindhoven is belangrijker, dus Oss - Uden zou een los pendellijntje worden en koppelen is dan altijd beter dan laten eindigen in Uden, dus dan maar Oss - Helmond. Ik vind het geen hele sterke argumentatie. Om de aansluitingen in Helmond en Oss te optimaliseren en vanwege vertragingsgevoeligheid zou ik dan liever kiezen voor twee losse lijnen, dan voor een lange buslijn.
Daarnaast ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat je niet twee buslijnen kunt hebben Eindhoven - Nijmegen én Eindhoven - Oss. Maar goed, ik zal later ook nog wel eens een kaartje met mijn visie maken.
Samengevat: ri. 's-Hertogenbosch gemiddeld neutraal (maar wel met 1 overstap), ri. Nijmegen 10 minuten sneller en ri. Oss 18 minuten sneller.
Ik denk dus dat deze opzet over het geheel dus positief zou uitpakken.
Voor veel reizigers is een directe verbinding ook wat waard. Ik zelf zou best 5-10 minuten langer willen reizen als ik daardoor niet over hoef te stappen. Als je dit effect (de 'overstap penalty') meeneemt, gaan reizigers Heesch <-> Den Bosch er wél op achteruit. Verder moeten reizigers niet altijd op het station zijn. Bijvoorbeeld: hoe zit het met reizigers Heesch <-> Den Bosch Oost/Rosmalen en Heesch <-> Nijmegen Universiteit?

Verder wat betreft je berekening. Ik zie niet hoe je aan reistijd komt voor Heesch -> Oss -> Den Bosch? 9292.nl geeft bij mij nu 38 minuten aan vanaf Burg. Woltersstraat -> Den Bosch via Oss met een overstap van 5 minuten in Heesch en een overstap van 5 minuten in Oss. Als je de overstap op Heesch, Stationsplein daarvan afhaalt (-5 minuten), de extra reistijd van lijn 157 t.o.v. lijn 305 voor het bedienen van alle haltes daarbij optelt (+1 minuut) en 5 minuten extra rekent zodat de bus uit Heesch ook de overstap op de sprinter naar Nijmegen kan halen, kom ik uit op een reistijd van 39 minuten voor Heesch-West -> Den Bosch, dat is meer dan de 36 minuten waar jij het over had.
Als laatst denk ik niet dat het overkill gaat worden tussen Oss en Heesch, want daar rijden in de spits nu ook al 5 bussen per uur.
Vanaf december gaan er in de spits nog maar 4 bussen rijden tussen Oss en Uden (zie exploitatieplan 2018 van Arriva), 2x/u lijn 305 en 2x/u lijn 157. Dit omdat er te weinig vraag is tussen Oss en Uden.
Verder concentreer je je iets te veel van de 'doorsteek', waar dat slecht een mogelijke bijvangst was. Grotere doel was om de tussenliggende plaatsen (Schaijk, Reek, Velp, Gassel en Beers) snel naar zowel Cuijk (trein ri. zuiden) en Oss (trein ri. 's-Hertogenbosch) te verbinden.
Het gaat mij niet per se om de 'doorsteek'. Het gaat mij om de vraag: waarom zouden Gassel en Beers in jouw plan wél 1x/uur een reguliere bus nodig hebben terwijl nu een spitsbus + buurtbus blijkbaar voldoende is?
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OV-Hobbyist »

Yanaike schreef:
SuperGhost schreef:Samengevat: ri. 's-Hertogenbosch gemiddeld neutraal (maar wel met 1 overstap), ri. Nijmegen 10 minuten sneller en ri. Oss 18 minuten sneller.
Ik denk dus dat deze opzet over het geheel dus positief zou uitpakken.
Voor veel reizigers is een directe verbinding ook wat waard. Ik zelf zou best 5-10 minuten langer willen reizen als ik daardoor niet over hoef te stappen. Als je dit effect (de 'overstap penalty') meeneemt, gaan reizigers Heesch <-> Den Bosch er wél op achteruit. Verder moeten reizigers niet altijd op het station zijn. Bijvoorbeeld: hoe zit het met reizigers Heesch <-> Den Bosch Oost/Rosmalen en Heesch <-> Nijmegen Universiteit?
Ook heb je reizigers die met een abonnement of een los kaartje reizen. Die zijn niet geldig in de trein en de reizigers zullen het niet zo leuk vinden om extra kosten te maken om in Den Bosch te geraken. De rechtstreekse verbinding tussen Heesch en Den Bosch, 2x/u, zal er denk niet voor niks zijn.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door Hainje »

In Brabant heb je geen sterabonnementen, enkel kortingsabonnementen welke in de gehele provincie geldig zijn.
🍉
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door OV-Hobbyist »

Ik weet dat er (kortings)abonnementen voor heel Brabant zijn, maar die zijn (nog) niet geldig in de trein.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door regenmaker »

Dat komt omdat de NS helaas niet meewerkt aan lokale initiatieven. Des te meer reden om meer lokale verbindingen aan te besteden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door Wubbo »

Ik dacht dat er in Almere wel een abonnement kwam dat zowel in bus als trein geldig was? Sowieso zijn er rond Amsterdam dergelijke initiatieven.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door ArrivaBas »

Een beetje meer tariefintegratie zoals in Duitse en Oostenrijkse Verkehrsverbunde is in Nederland wel op zijn plaats inderdaad.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door huibf »

Ik volg det draadje met volle aandacht. Komend jaar wordt mogelijk oost Brabant onder de loep genomen.
Met name de Volanslijnen, lijn 25, 26, 155, 99 en 321, 322 en in mindere mate de lijnen 154,156 en 157.

Er is de laatste jaren en decenia geknipt en lijnen andere routen gegeven, waarbij de vraag is of dit nu de goede weg was. Denk aan de knip in Uden (99). De 25 en 155 in Gemert en de ingekorte route naar Boekel.

Wat we weten is dat lijn 99 sneller moet rijden. Dus net buiten Zeeland met 2 of 3 halten aldaar, dat is eigenlijk al een grote zekerheid.
Wat ook zeker is dat Sint Oedenrode een snelweghalte gaat krijgen in 2019.
Lijn 321 gaat op werkdagen van HOV2 af per 2018. En wellicht ook 322 later als HOV niet verbeterd. De Arrivalijnen gaan ook niet via HOV2 dat is ook definitief.

Is 25 of 26 te lijmen met lijn 155 en lijn 99 aan 321. Of zou 305 of 306 beter zijn.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door Yanaike »

huibf schreef:Wat ook zeker is dat Sint Oedenrode een snelweghalte gaat krijgen in 2019.
Dit had ik nog niet eerder gehoord, maar stond al wel op mijn persoonlijke ideetjes-lijst. Heb je toevallig een bron? Ik ben wel benieuwd waar die halte dan komt te liggen.

EDIT: Ik heb zelf inmiddels ook al een documentje gevonden waarin deze halte wordt genoemd, maar helaas zonder verdere details :(
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door Western Soldier »

regenmaker schreef:Dat komt omdat de NS helaas niet meewerkt aan lokale initiatieven. Des te meer reden om meer lokale verbindingen aan te besteden.
Ik vind de verbinding Nijmegen-Den Bosch zeker geen kandidaat om aan te besteden. De IC treinen op dat traject zijn te belangrijk en de sprinters zijn goed gevuld.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door lijntaxi »

Yanaike schreef:Volgens mij moeten de meeste reizigers in Oost-Brabant naar Eindhoven, Den Bosch of Nijmegen. Helmond en Oss hebben veel meer een lokale functie. Ik ben daarom geen voorstander van lijn 305 (of 25/26) tussen Oss en Helmond te laten rijden. Heel simpel gezegd: reizigers uit Oss, Nistelrode en Heesch hebben veel meer aan een snelle verbinding met Eindhoven dan een snelle verbinding met Helmond.
Mijn ervaring is, dat de reizigers uit Oss de trein pakken naar Eindhoven. Wat betreft reizigers uit Nistelrode en Heesch, gaat het om hooguit om tientallen reizigers per dag, die naar Eindhoven op en neer reizen.. In Uden kan prima overgestapt worden op de Volanslijn 305 die halteert op halte TUE eindhoven voorheen bekend als halte Rachelsmolen. De huidige lijn 321 doortrekken naar Uden en verder naar Nijmegen, zou ook handig zijn. Dan kunnen scholieren uit Heesch, Nistelrode en Oss met 1 overstap in Uden rechtstreeks naar het Summa College aan de Sterrenlaan in Eindhoven.
Bij mijn weten is er ook een schoolgebouw van de Fontys aan de Ds Fliednerstraat 2 in Eindhoven. Derhalve stel ik een routewijziging van lijn 321 in Eindhoven voor:
Sterrenlaan - Mercuriuslaan - Jasonstraat - Muzenlaan - ronde driekwart - Orpheuslaan - Dominee Theodor Fliednerstraat - Onze lieve vrouwenstraat - John F. Kennedylaan - station Eindhoven

zeker halteren onderweg bij de volgende bushaltes in Eindhoven -
Sterrenlaan - Cassandraplein - MMC Eindhoven (Maxima Medisch Centrum) Eindhoven tegenover de Fontys Hogeschool - TUE (voorheen Rachelsmolen) - Eindhoven station
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door huibf »

Das dan net jammer dat 321 dus niet meer via HOV2 gaat. Alhoewel jammer....
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

lijntaxi schreef:
Yanaike schreef:Volgens mij moeten de meeste reizigers in Oost-Brabant naar Eindhoven, Den Bosch of Nijmegen. Helmond en Oss hebben veel meer een lokale functie. Ik ben daarom geen voorstander van lijn 305 (of 25/26) tussen Oss en Helmond te laten rijden. Heel simpel gezegd: reizigers uit Oss, Nistelrode en Heesch hebben veel meer aan een snelle verbinding met Eindhoven dan een snelle verbinding met Helmond.
Mijn ervaring is, dat de reizigers uit Oss de trein pakken naar Eindhoven. Wat betreft reizigers uit Nistelrode en Heesch, gaat het om hooguit om tientallen reizigers per dag, die naar Eindhoven op en neer reizen.. In Uden kan prima overgestapt worden op de Volanslijn 305 die halteert op halte TUE eindhoven voorheen bekend als halte Rachelsmolen. De huidige lijn 321 doortrekken naar Uden en verder naar Nijmegen, zou ook handig zijn. Dan kunnen scholieren uit Heesch, Nistelrode en Oss met 1 overstap in Uden rechtstreeks naar het Summa College aan de Sterrenlaan in Eindhoven.
Bij mijn weten is er ook een schoolgebouw van de Fontys aan de Ds Fliednerstraat 2 in Eindhoven. Derhalve stel ik een routewijziging van lijn 321 in Eindhoven voor:
Sterrenlaan - Mercuriuslaan - Jasonstraat - Muzenlaan - ronde driekwart - Orpheuslaan - Dominee Theodor Fliednerstraat - Onze lieve vrouwenstraat - John F. Kennedylaan - station Eindhoven

zeker halteren onderweg bij de volgende bushaltes in Eindhoven -
Sterrenlaan - Cassandraplein - MMC Eindhoven (Maxima Medisch Centrum) Eindhoven tegenover de Fontys Hogeschool - TUE (voorheen Rachelsmolen) - Eindhoven station
Ik volg je niet. Wat is nou precies je voorstel? En waarom heb je mij gequote? Mijn punt in die post was vooral dat het beter is om doorgaande Volans-busverbindingen in Eindhoven te laten eindigen dan in Helmond. Wat is precies jouw reactie daarop?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door Yanaike »

Ik heb nog even na zitten denken over deze discussie en ik heb nog wel een interessant discussiepunt:

Waarom moet Eindhoven - Nijmegen eigenlijk per se een rechtstreekse busverbinding worden?

Eindhoven <-> Nijmegen is toch veel sneller per trein, zelfs als lijn 99 versneld wordt zal de trein nog altijd minstens 45 minuten sneller zijn.
Voor Veghel en Uden maakt het ook niet zo veel uit welke buslijnen precies aan elkaar gekoppeld worden, zo lang Veghel en Uden in ieder geval maar snelle directe verbindingen houden met Eindhoven, Den Bosch, Nijmegen en Oss (Veghel <-> Oss lukt niet als je 305 ombuigt naar Helmond).
De enige plaatsen waar voor het uit maakt zijn Heesch, Nistelrode, Zeeland en Grave. Dus: Heesch/Nistelrode <-> Eindhoven direct of Zeeland/Grave <-> Eindhoven direct?

Stel nu dat je lijn 305 met rust laat en juist lijn 306 doortrekt naar Nijmegen. Dan gaan Heesch en Nistelrode er niet op achteruit, maar Zeeland en Grave gaan er wel op vooruit: de verbinding met Veghel wordt rechtstreeks en de verbinding met Den Bosch wordt rechtstreeks (vooral voor Zeeland interessant).

Andersom is veel minder logisch. Stel je hebt lijn 305 Eindhoven - Uden - Nijmegen en lijn 306 Den Bosch - Uden - Oss. Heesch en Nistelrode verliezen dan hun rechtstreekse verbinding met Eindhoven, dat ze daarvoor een rechtstreekse verbinding krijgen met Den Bosch (via Uden) doet er niet toe, omdat dat toch veel langer is dan lijn 90 of via Oss. Zeeland/Grave <-> Eindhoven gaat er natuurlijk op vooruit, maar dat gaat wel ten koste van de verbinding Zeeland <-> Den Bosch, het aantal overstappen blijft wel gelijk, maar de overstap in Uden wordt waarschijnlijk langer (tenzij je lijn 305/306 tussen Uden-Veghel achter elkaar laat rijden).

Dus, waarom niet lijn 306 doortrekken naar Nijmegen en lijn 305 laten zoals het is?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:Stel nu dat je lijn 305 met rust laat en juist lijn 306 doortrekt naar Nijmegen. Dan gaan Heesch en Nistelrode er niet op achteruit, maar Zeeland en Grave gaan er wel op vooruit: de verbinding met Veghel wordt rechtstreeks en de verbinding met Den Bosch wordt rechtstreeks (vooral voor Zeeland interessant).
Omdat de 306 6 minuten na de 305 vertrekt en je dus vanuit Grave/Velp/Reek/Zeeland/Uden-Noordoost dan een overstap van 24 minuten naar Eindhoven krijgt. Dat is een zelfs met de huidige 18 minuten nog een behoorlijke achteruitgang :wink:
En het zou wel niet voor niets zijn dat de 306 en 6 minuten achter rijdt (overstappen in 's-Hertogenbosch bijv.?)
Yanaike schreef:Andersom is veel minder logisch. Stel je hebt lijn 305 Eindhoven - Uden - Nijmegen en lijn 306 Den Bosch - Uden - Oss. Heesch en Nistelrode verliezen dan hun rechtstreekse verbinding met Eindhoven, dat ze daarvoor een rechtstreekse verbinding krijgen met Den Bosch (via Uden) doet er niet toe, omdat dat toch veel langer is dan lijn 90 of via Oss. Zeeland/Grave <-> Eindhoven gaat er natuurlijk op vooruit, maar dat gaat wel ten koste van de verbinding Zeeland <-> Den Bosch, het aantal overstappen blijft wel gelijk, maar de overstap in Uden wordt waarschijnlijk langer (tenzij je lijn 305/306 tussen Uden-Veghel achter elkaar laat rijden).

Dus, waarom niet lijn 306 doortrekken naar Nijmegen en lijn 305 laten zoals het is?
- Heesch is via Oss in 53 minuten in Eindhoven en via lijn 305 in 69 minuten (route gepland voor morgen rond 7:45).
- Nistelrode (centrale plek, zelfde vertrektijd) naar Eindhoven: 1:11 met 157 en overstappen in Uden, 1:21 via station Oss en de trein, 1:23 lijn 157 uitvolgen, 1:20 via halte Noorderbaan.
Kortom: zowel Heesch (sneller via Oss) als Nistelrode (sneller via 157 en overstappen in Uden) zijn al niet beter af met de huidige 305 volgens 9292.
Voor de vergelijking krijg je dan: Grave/Velp NB/Reek/Zeeland vs niets.

Lijkt me dus logischer dan de 305 naar Nijmegen gaat. :wink:

Zowel een van beiden koppelen met de 306 is onlogisch, omdat je dan van een van beide kanten dus niet ri. Eindhoven aansluit.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door Western Soldier »

Je gaat er hiervan uit dat iedereen uit Heesch/Nistelrode station Eindhoven als bestemming heeft. Dat is echter niet het geval.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten