Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door lijntaxi »

SuperGhost schreef:De snelbus Eindhoven-Uden zou ik liever doorgetrokken zien naar Nijmegen i.p.v. Oss. Ik denk dat dat meer aantrekkelijk is voor de reizigers dan een verbinding naar Oss. Voor Uden maakt dat weinig verschil (zowel naar Nijmegen als naar Oss blijft rechtstreeks), maar voor Veghel maakt dat wel een verschil, en ik denk dat die plaats veel meer op een verbinding naar Nijmegen zit te wachten dan een naar Oss (zeker aangezien Veghel ook al een iets langzamere bus naar Oss heeft).
Die langzamere bus op Eindhoven-Uden kan dan aan de snelbus Uden-Oss vastgemaakt worden om tijd te winnen. De stopbus Oss-Uden kan dan eindigen in Uden en kan het nummer 99 overnemen van de huidige bus Nijmegen-Uden.
Korte samenvatting hoe het dan wordt:
- lijn 99: Uden - Nistelrode - Heesch - Oss (1x p/u, spits 2x p/u)
- lijn 157: Eindhoven - Son en Breugel - Sint-Oedenrode - Veghel - Uden - Oss (2x p/u, spits 4x p/u tussen Uden en Oss)
- lijn 305: Eindhoven - Veghel - Uden - Zeeland - Grave - Alverna - Nijmegen (2x p/u, spits 4x p/u)

Kan lijn 159 verder niet rechtstreeks van Schijndel naar Sint-Oedenrode (route huidige lijn 156)? Die bus neemt nu op dat stuk een 3x zo lange route om een klein wijkje te bedienen. Dan zie ik liever lijn 157 via dat wijkje rijden of nog beter: een buurtbusje.

Verder mis ik een buslijn Gemert - Helmond. Als je in Gemert woont moet je in dit plan helemaal omreizen via Veghel en bovendien is het ook nog eens een zeer infrequente buslijn (1x p/u, niet 's avonds). Wellicht dat die lijn niet ingetekend is, omdat het een SRE-lijn is (weet ik opdrecht niet), maar het lijkt me nogal een belangrijke lijn om de bediening van Oost-Brabant aan te geven.
Ik zou mijn hand in het vuur willen steken voor de volgende lijnenplan (dienstregling 2018 of 2019):

- De huidige lijnen 25/26 Helmond - Uden doortrekken naar Oss via Nistelrode.
- Lijn 157 laten eindigen bij halte Heesch Stationsplein. De bus daar laten keren.
- Lijn 305 sterk verbeteren tussen Veghel en Oss door slimme afstelling verkeerslichten
- Lijn 90 doortrekken naar Gemert Caroussel via Nistelrode, Noorderbaan, Uden, Volkel en Boekel
- Een rechtstreekse bus van Venray naar Nistelrode. Het is nu echt een crime of in Venray te komen.
En zowel Venray station als Venray busstation. Wat toch twee verschillende dingen zijn. Ze liggen namelijk niet vlakbij elkaar.
- Zo min mogelijk vraagafhankelijk vervoer, zo min mogelijk lopen, zo min mogelijk poespas of andere van die hypermoderne digitale fratsen met apps, pinapparatuur en ogenschijnlijk hoogwaardige poortjes.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Post »

Het is 2017 pinapparatuur kun je niet echt meer omschrijven als hypermoderne digitale fratsen.

En hoe wil je en zo min mogelijk vraag afhankelijk vervoer en zo min mogelijk lopen gaan oplossen? Want volgens mij moet er dan veel meer geld bij.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

lijntaxi schreef: - De huidige lijnen 25/26 Helmond - Uden doortrekken naar Oss via Nistelrode.
- Lijn 157 laten eindigen bij halte Heesch Stationsplein. De bus daar laten keren.
- Lijn 305 sterk verbeteren tussen Veghel en Oss door slimme afstelling verkeerslichten
- Lijn 90 doortrekken naar Gemert Caroussel via Nistelrode, Noorderbaan, Uden, Volkel en Boekel
- Een rechtstreekse bus van Venray naar Nistelrode. Het is nu echt een crime of in Venray te komen.
En zowel Venray station als Venray busstation. Wat toch twee verschillende dingen zijn. Ze liggen namelijk niet vlakbij elkaar.
- Zo min mogelijk vraagafhankelijk vervoer, zo min mogelijk lopen, zo min mogelijk poespas of andere van die hypermoderne digitale fratsen met apps, pinapparatuur en ogenschijnlijk hoogwaardige poortjes.
Trek die bus Venray- Nistelrode gelijk door naar Oss.
Dan heb je gelijk een volwaardig busstation keerpunt.

Dat wordt dan wel een dun lijntje van 1x/uur overdag alleen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Western Soldier »

Waarom zoveel bussen tussen Nistelrode en Heesch/Oss. Buiten de spits heeft 157 nauwelijks reizigers op dat gedeelte. Maar wat is het idee van het doortrekken van de bus vanuit Helmond? Wat is daarvan de meerwaarde ten opzichte van de bus naar Eindhoven? En als je die doortrekt kan 157 in Uden eindigen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

Ik gaf dat aan omdat ik Nistelrode geen volwaardig eindpunt vindt voor de bus.
De verbinding wordt aantrekkelijker als de bus tussen 2 stations rijdt.

De bus kan des noods via de snelweg van Oss naar Nistelrode en zo verder zijn route af. Deze slaat Heesch over.
Ik hoop dan niet dat die bus een aan-een-schakeling van verbindingen is, want dan ga je krijgen dat de bus op de hele route op één bepaald stuk weinig tot geen reizigers trekt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Western Soldier »

Momenteel heb je tussen Nistelrode 157 en 305. 305 is een sneldienst en stopt per plaats aan 1 of 2 haltes. In Heesch is dat Stationsstraat en in Nistelrode is dat Noorderbaan, hij gaat dus niet eens het dorp echt in 305 gaat standaard 2x per uur en heeft naar mijn inziens voldoende reizigers om dat te verantwoorden. Lijn 157 rijdt 1x per uur en rijdt door de dorpskernen. In beide spitsen gaat er een enkele extra rit. Ik weet niet of de lijn tussen Uden en Eindhoven beter wordt gebruikt. Ik zelf zit regelmatig in deze lijn op het gedeelte tussen Oss en Nistelrode. Doorgaans is het aantal reizigers op de lijn op 1 hand te tellen. Al moet gezegd worden dat ik de lijn weinig neem tijdens spitsmomenten. Ik kan over de spits dus weinig zeggen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

Dan kan de bus beter van Uden naar Venray gaan. Nistelrode kan dan in de spits ofzo.
Lijn 157 en 305 lopen tussen Uden en Oss via Nistelrode.
Je moet sowieso via Uden om in Venray te komen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Hoeveel langzamer is lijn 157 ten opzichte van 305? Met andere woorden: kan het wellicht lonen die lijnen samen te voegen en dan een hogere gezamenlijke frequentie te creëren, of gaat er dan te veel tijd verloren voor Udenaren?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

Volgens mij niet meer als 10 minuten langzamer.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Western Soldier »

Lijn 157 doet het hele stuk Oss-Eindhoven 25 minuten langzamer dan 305. Tussen Noorderbaan in Nistelrode en Eindhoven gaat hij via de snelweg gaat daar enkel af voor Uden en Veghel. Kortgezegd doet lijn 305 dus enkel Oss, Heesch, Nistelrode, Uden, Veghel en Eindhoven aan. Waarbij zoals gezegd voor Nistelrode geldt dat hij niet eens de dorpskern ingaat en alleen aan de rand stopt. Lijn 157 gaat nergens de snelweg op en doet bovendien ook de dorpskernen van Nistelrode, Sint-Oedenrode en Son en Breugel aan doet. Bovendien stopt de lijn op alle tussengelegen haltes en rijdt lijn 305 op veel haltes ook gewoon door. Buiten de eindpunten doet 305 nog 14 haltes aan en 157 doet onderweg 55 haltes aan. Voor Nistelrode geldt dat 157 de enige lijn is die door het dorp rijdt. Het lijkt mij onverstandig om het dorp volledig van OV af te sluiten. Wat betreft Sint-Oedenrode en Son en Breugel weet ik niet of daar nog andere bussen rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

Kortom is de bus Venray- Oss via Uden en Nistelrode niet eens een slecht idee?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Western Soldier »

Inderdaad geen gek idee. En dan lijn 99 doortrekken naar Eindhoven? Is dat een idee?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

Via de snelweg dan zoals 653 rijdt, want ik weet niet of er veel vraag is om van Zeeland/Reek/Velp rechtstreeks naar Eindhoven te gaan.
Dan moet lijn 653 weg(omgenummerd worden) en het worden totaal 3 ritten (2 naar Eindhoven en 1 naar Uden/Nijmegen).

Daarnaast is alles gedekt door 1 of meerdere lijnen.
Lijn 157 en 305 doen ook dat stuk Eindhoven en Uden is vast een pittoresk stationnetje waar alle bussen tegelijk aankomen en na 5 minuten vertrekken ofzo. Dus aansluiting heb je altijd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

@Western Soldier,

Voor Helmond- Uden heb je bus 25 en 26 van Bravo/Hermes.
Wat dat betreft, is je idee al uitgevoerd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Lijn 157 doet het hele stuk Oss-Eindhoven 25 minuten langzamer dan 305.
Ik bedoelde eigenlijk alleen het stuk Oss - Uden :wink:
Heb al even opgezocht: het is 5 minuten verschil ri. Uden en slechts 2 minuten ri. Oss.
Is het dan niet een beter idee om lijn 305 te schrappen en in plaats daarvan lijn 157 tussen Oss en Uden frequenter te laten rijden (of wellicht een andere buslijn die wel via Nistelrode rijdt)? Dan wordt Nistelrode tenminste beter bediend.
Western Soldier schreef:Inderdaad geen gek idee. En dan lijn 99 doortrekken naar Eindhoven? Is dat een idee?
Dat lijkt me een goed idee. Wat mij betreft zou juist de 305 gewijzigd moeten worden in Nijmegen-Eindhoven, want ik denk dat Veghel meer baat heeft bij een snelle verbinding met Nijmegen dan met Oss. Dat zou evt. ook mooi samen kunnen met wat ik hierboven opperde.

Suggestie:
Snellijn 304 Oss - Heesch - Nistelrode - Uden - Volkel - Boekel - Gemert - Helmond (2x p/u, in de spits 4x p/tussen Oss en Uden*)
Snellijn 305 Nijmegen - Grave - Zeeland - Uden - Veghel - TU/Eindhoven - Eindhoven

*lijnen 25 en 26 dan schrappen, lijn 157 schrappen tussen Oss en Uden. De bediening van Beek en Donk en Aarle-Rixtel (lijn 25) kan dan overgenomen worden door lijn 155 (Veghel - Gemert) door te trekken van Gemert naar Helmond
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

Dan ook een soort buurtbus/kolibrie voor de haltes die lijn 305 niet aandoen.
Neemt die lijn 304 ook de haltes van 157 over tussen Oss en Uden of moet iedereen ver fietsen/lopen voor een halte.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Die rijdt de route van 157 tussen Uden en Oss, het verlies van rijtijd is namelijk erg beperkt. Tussen Gemert en Helmond rijdt er een langzamere bus, vandaar dat ik hem snelbus noem ;-)

De 157 rijdt dan nog wel tussen Uden en Eindhoven, dus voor die haltes is geen kolibrie nodig.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

Dus jouw pakket is lijn 25/26, 157 (Uden- Eindhoven), 304, 305
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Ik deed zomaar even een voorstelletje om een discussie op gang te zetten.
Maar mijn voorstel bevat dus geen lijnen 25 en 26, want die schrap ik (daar komt de 304 en een doorgetrokken 155 voor in de plaats) en dus ook geen 99 (daarvoor komt de gewijzigde 305)

Dus samengevat:
25 geschrapt (tussen Uden en Gemert vervangen door 304, tussen Gemert en Helmond door 155)
26 geschrapt (vervangen door 304)
99 geschrapt (vervangen door 305)

155 Veghel - Erp - Boekel - Handel - Gemert - Beek en Donk - Aarle-Rixtel - Helmond (1x p/u)
157 Uden - Mariaheide - Veghel - Sint-Oedenrode - Nijnsel - Son - Eindhoven (1x p/u)
304 Oss - Heesch - Nistelrode (dorp zelf) - Uden - Volkel - Boekel - Gemert - Helmond (2x p/u, brede spitsverdichting tot 4x p/u op Oss-Uden)
305 Nijmegen - Alverna - Nederasselt - Grave - Zeeland - Uden - Veghel - TU/Eindhoven - Eindhoven (2x p/u, brede spits 4x p/u)

waarbij de 304 en 305 dan in Uden verknoopt liggen (in ieder geval met de overstapmogelijkheden Oss<->Eindhoven en Nijmegen<->Helmond)
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

Oh, okee, uhm...

Ik stel liever voor om 99 te houden en door te trekken naar Eindhoven. Lijn 305 gaat voortaan naar Helmond via Uden.
Lijn 653 wordt doorgetrokken naar Nijmegen en doet alleen de belangrijkste haltes aan onderweg zoals provinciale wegen en busstations.
Lijn 157 gaat dan standaard 2x/uur.
Lijn 305 kan ook 653 worden, maar dat is dan een soort Super Volans bus.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Western Soldier »

OmniLezer schreef:@Western Soldier,

Voor Helmond- Uden heb je bus 25 en 26 van Bravo/Hermes.
Wat dat betreft, is je idee al uitgevoerd.
De bus naar Helmond heb ik nooit specifiek genoemd. Ik heb het alleen gehad over het gedeelte Uden-Oss van lijn 157, dat die erg leeg is. Ik heb alleen gezegd dat als je de lijn 157 wilt verleggen naar Helmond of Venray of welke plaats dan ook dat dat best zou kunnen. Het lijkt mij alleen niet dat een hogere frequente dan 1x per uur niet te rechtvaardigen is, omdat de lijn niet vol genoeg zit. Nistelrode helemaal afhankelijk maken van 305 lijkt mij geen goed idee, aangezien die bus niet door het dorp rijdt en de bus in de spits. Aangezien 305 ook al tussen Eindhoven en Oss rijdt zou je het eindpunt Eindhoven kunnen verleggen naar een andere plaats waar vraag naar is. In dat geval zou je lijn 99 kunnen doortrekken naar Eindhoven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Western Soldier »

OmniLezer schreef:Oh, okee, uhm...

Ik stel liever voor om 99 te houden en door te trekken naar Eindhoven. Lijn 305 gaat voortaan naar Helmond via Uden.
Lijn 653 wordt doorgetrokken naar Nijmegen en doet alleen de belangrijkste haltes aan onderweg zoals provinciale wegen en busstations.
Lijn 157 gaat dan standaard 2x/uur.
Lijn 305 kan ook 653 worden, maar dat is dan een soort Super Volans bus.
Welke route rijdt lijn 157 in deze situatie? Als die de volledige route als nu rijdt is 2x per uur zeker niet te rechtvaardigen tussen Oss en Uden, op een enkele spitsrit na daargelaten. Lijn 305 veranderen in 653 impliceert dat het daarmee een scholierenlijn wordt. Lijn 305 zit in tegenstelling tot 157 wel goed gevuld en rijdt ook op zondagen 2x per uur. De lijn is dus te belangrijk om als scholierenlijn te voldoen. Overigens rijden de lijnen 157 en 305 ook tussen Uden en Eindhoven niet dezelfde route. Als je lijn 99 doortrekt naar Eindhoven heb je nog steeds een sneldienst nodig. Vandaar dat ik zeg dat 157 dan kan worden doorgetrokken naar Helmond, of zoals ik in een ander voorstel heb gelezen naar Venray. Ik weet niet hoeveel verbindingen er zijn tussen de Maaslijn en de spoorlijn tussen Nijmegen en Den Bosch, maar reizigers tussen bijvoorbeeld Oss en Venlo zijn voor het aantal kilometers echt heel erg lang onderweg. Het zullen er niet veel zijn, maar voor die personen die het wel doen is de reistijdwinst absoluut te rechtvaardigen tegenover de kosten van een eventuele bus. En als je lijn 157 niet doortrekt zou een bus tussen Oss en Uden ook gewoon te rechtvaardigen zijn. Dan kan je zelfs overwegen om in de avonduren, op zaterdagochtend en op zondag met kleine bussen te rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door lijntaxi »

Post schreef: En hoe wil je en zo min mogelijk vraag afhankelijk vervoer en zo min mogelijk lopen gaan oplossen? Want volgens mij moet er dan veel meer geld bij.
Dan kan heel simpel door gebruik te maken van slimme algoritmes, die enkele kleine bussen met een hoge frequentie laten rond rijden. De kleine bussen doen bepaalde OV-knooppunten en belangrijke haltes aan.
De busjes hebben geen vaste dienstregeling.
Aan de hand van de poissonverdeling, zou je de wachttijden kunnen bereken. Of beter gezegd de kans, dat de bus om zoveel minuten komt.

Poissonverdeling:
http://www.wisnet.nl/courses/WisnetMeth ... ling1.html
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door lijntaxi »

Western Soldier schreef:Inderdaad geen gek idee. En dan lijn 99 doortrekken naar Eindhoven? Is dat een idee?
Dat is dus min of meer de oude lijn 70 van de Zuid Ooster.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

OmniLezer schreef:Oh, okee, uhm...

Ik stel liever voor om 99 te houden en door te trekken naar Eindhoven. Lijn 305 gaat voortaan naar Helmond via Uden.
Hoe is dat (op de nummertjes na) anders dan mijn voorstel?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten