Pagina 3 van 6

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 12:50
door Yanaike
Ik volg niet helemaal wat je nu probeert te zeggen?

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 23:03
door OmniLezer
Simpel:

Trek lijn 25/26 door naar Oss via route 305.
305 vervalt. Mensen naar Eindhoven stappen op Uden over op lijn 99 naar Eindhoven.
Lijn 305 en lijn 99 naar Eindhoven is dubbel op.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: za 07 okt 2017, 22:59
door Western Soldier
Oke dan trek je lijn 25/26 door naar Oss. Wat worden de frequenties van beide lijnen? Dat vraag ik mij dan af. De lijnen 25 en 26 rijden in de spits 1x per uur tussen Helmond en Uden. Dat zijn dus 2 bussen in het uur tussen Uden en Oss op de route van de huidige lijn 305 en 1x lijn 157. Lijn 305 rijdt al standaard 2x per uur en in de spits 4x. Dan moet je dus 2 bussen vinden die het stukje Uden-Oss v.v. rijden. Alleen dat stuk is zeer onrendabel, want Uden-Oss is een kort stuk met maar weinig haltes, daarmee vervoer je dus relatief weinig mensen mee, omdat mensen altijd zullen moeten overstappen en daarmee krijg je geen mensen de bus in.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 14:50
door OmniLezer
Uitgaande van de komende dienstregeling rijdt lijn 305 standaard strak 2x per uur. Lijn 25/26 rijdt gezamenlijk 2x per uur. Alleen moet je in de avond een bus extra inzetten om ook dan 2x/uur te kunnen rijden.

Er was een document van Arriva waar in stond dat lijn 305 standaard 2x/uur gaat rijden.

Dan heb je toch 2x/uur een bus tussen Uden- Oss.
Ergens werd de lijn Oss- Helmond als lijn 304 of 305 weergeven. Ik weet niet meer waar dat stond en van wie dit kwam.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 17:34
door SuperGhost
Dat was mijn idee (ik noemde hem 304) :wink:

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 21:15
door OmniLezer
Explotatieplan Oost Brabant hier met dank aan huibf

https://www.google.nl/url?q=https://onl ... Plo9oJi3xQ

Volans 305 306 Buca: https://www.google.nl/url?q=https://onl ... fGQ2KgdIWQ

Met wat zoekwerk blijk gemeente Oss zijn vergaderingen te delen in het Ibabs platform.
Zoek op 'Arriva Ibabs' en wat zaken passeren de revue.[/quote]

Hier staat in dat lijn 305 voortaan 2x/uur gaat rijden. Dus probleem opgelost

Letterlijk uit het document:

"Tussen Oss en Uden is het aantal reizigers ongeveer de helft van het aantal reizigers tussen
Uden en Eindhoven. In absolute termen is het gebruik per rit relatief laag. In de spitsuren
betekent de huidige kwartierfrequentie een over aanbod. Voorstel is om in de spitsen een
halfuurdienst te bieden, en tegelijk lijn 157 in de spitsen uit te breiden van een uurdienst
naar een halfuurdienst, zodat tussen Oss en Uden beide lijnen samen een kwartierdienst
bieden. Het aanbod in de spitsen gaat dan van 5 bussen per uur naar 4 bussen per uur."


Dus lijn 305 tussen Uden- Oss kan best vallen onder lijn 25/26. Die mag je ook 304 noemen als je wilt.
Als dat stuk uitsterft, kan je altijd nog lijn 157 extra ritten geven tussen Uden- Oss. De mensen daar hebben meer aan een bus dit overal stopt dan 5 minuten sneller op een station staan. Mocht dat anders om zijn, moet lijn 157 vijf minuten eerder weg uit Oss.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 22:09
door Yanaike
Ik snap al dat geshuffle met lijnen niet. Waarom wil je lijn 25/26 door trekken naar Oss? Wat is daar het nut van? Zoals ik al aangaf in een eerdere post:
Yanaike schreef:Volgens mij moeten de meeste reizigers in Oost-Brabant naar Eindhoven, Den Bosch of Nijmegen. Helmond en Oss hebben veel meer een lokale functie. Ik ben daarom geen voorstander van lijn 305 (of 25/26) tussen Oss en Helmond te laten rijden. Heel simpel gezegd: reizigers uit Oss, Nistelrode en Heesch hebben veel meer aan een snelle verbinding met Eindhoven dan een snelle verbinding met Helmond.
Mij lijkt het dan veel logischer om lijn 305 te splitsen ten noorden van Uden. Je krijgt dan:
- Lijn 304 Eindhoven - Veghel - Uden - Grave - Nijmegen, 2x/uur
- Lijn 305 Eindhoven - Veghel - Uden - Oss, 2x/uur
Samen rijden de lijnen dan 4x/uur tussen Eindhoven en Uden. Indien nodig kun je dan lijn 304 in de spits nog verder versterken tussen Nijmegen en Uden.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 22:24
door regenmaker
Je moet gewoon lijn 304 Eindhoven - Veghel - Uden - Grave - Nijmegen, 6x/uur laten rijden in de spits. Daar is echt wel voldoende vraag voor. Tussen Uden en Nijmegen rijdt Van Driel en Van Dijk in de spits een hele rits aan versterkingsritten.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: zo 08 okt 2017, 22:47
door SuperGhost
Yanaike schreef:Ik snap al dat geshuffle met lijnen niet. Waarom wil je lijn 25/26 door trekken naar Oss? Wat is daar het nut van? Zoals ik al aangaf in een eerdere post:
Yanaike schreef:Volgens mij moeten de meeste reizigers in Oost-Brabant naar Eindhoven, Den Bosch of Nijmegen. Helmond en Oss hebben veel meer een lokale functie. Ik ben daarom geen voorstander van lijn 305 (of 25/26) tussen Oss en Helmond te laten rijden. Heel simpel gezegd: reizigers uit Oss, Nistelrode en Heesch hebben veel meer aan een snelle verbinding met Eindhoven dan een snelle verbinding met Helmond.
Mij lijkt het dan veel logischer om lijn 305 te splitsen ten noorden van Uden. Je krijgt dan:
- Lijn 304 Eindhoven - Veghel - Uden - Grave - Nijmegen, 2x/uur
- Lijn 305 Eindhoven - Veghel - Uden - Oss, 2x/uur
Samen rijden de lijnen dan 4x/uur tussen Eindhoven en Uden. Indien nodig kun je dan lijn 304 in de spits nog verder versterken tussen Nijmegen en Uden.
Krijg je dan niet een overbediening buiten de spits? Nu rijdt de snellijn Eindhoven-Uden buiten de spits immers ook maar 4x p/u.
Dit terwijl Uden-Nijmegen in de spits dan weer 4 tot 6x per uur rijdt.

Vandaar dat ik Oss-Uden dus ri. Helmond had doorgekoppeld, omdat je ri. Eindhoven geen 'vrije' ritten hebt. Al die ritten kunnen immers door naar Nijmegen. Dan lijkt het me praktischer de bussen uit Oss goed te verknopen op die ritten Eindhoven-Nijmegen. Als je zorgt dat je mooi rond .00/.15/.30/.45 door Uden komt, dan kun je een hele knoop regelen. Door de lijnen Helmond-Uden en Uden-Oss op elkaar door te laten rijden, zorg je ook voor een betere verbinding naar het ziekenhuis in Uden voor reizigers van lijn 25/26.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 13:17
door CamilleKreemers
Lang lezen en bekijken levert naar mijn idee het volgende goede DR op:

305: Nijmegen - Grave - Uden - Veghel - Eindhoven
306: Den Bosch - Schijndel - Veghel - Uden - Oss

Hierbij spitsuren 4x/uur en daluren 2x/uur, waarbij Oss - Uden altijd 2x/uur is.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 17:26
door OmniLezer
Dat kan ook. Beste idee! Uitvoeren die handel.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 19:51
door SuperGhost
Maar krijg je daardoor niet juist dat de bus uit Oss geen overstap meer heeft naar Eindhoven? Of wil je die twee bussen direct achter elkaar laten rijden?

En wat schiet je daar nu eigenlijk mee op? De 'klacht' over een lijn Oss-Helmond was dat Heesch en Nistelrode dan geen direct verbinding met Eindhoven meer zouden hebben, dat houdt je met dit plan nog altijd. Daarnaast lijkt het me ook dat Nistelrode en Heesch sowieso niet met die bus naar 's-Hertogenbosch gaan, omdat dat sneller is via Oss en de trein. Die doorkoppeling levert daarmee dus sowieso weinig meerwaarde op toch?

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 20:39
door Western Soldier
Die doorkoppeling is totaal niet relevant, omdat er vanuit Heesch ook een bus naar Den Bosch gaat. Lijn 90 wel te verstaan. De enige logische plek om 305 naar toe te laten rijden is dus Eindhoven. Anders heeft Heesch alleen maar verbinding met 2 stations van waar niet heel veel bestemmingen te bereiken zijn. Vanuit EIndhoven zijn dat er veel meer. En Oss-Uden is gewoon te kort voor een serieuze streekbus.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 21:59
door BrengMe
Western Soldier schreef:En Oss-Uden is gewoon te kort voor een serieuze streekbus.
Kan je deze stelling ook onderbouwen met argumenten? Of ben je maar wat aan het roepen?

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: ma 09 okt 2017, 23:08
door Jef400
Wil net zeggen. Afstand is niet het enige argument.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: di 10 okt 2017, 20:35
door OmniLezer
Dat is leuk, maar geen enkele doorkoppeling is goed.
Lijn 25/26 doorkoppelen aan Uden-Oss is niet goed.
Het corridor Nijmegen- Uden- Eindhoven wordt teniet gedaan(maar komt er wel het beste uit).
Wat dan?

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: wo 11 okt 2017, 10:44
door Western Soldier
BrengMe schreef:
Western Soldier schreef:En Oss-Uden is gewoon te kort voor een serieuze streekbus.
Kan je deze stelling ook onderbouwen met argumenten? Of ben je maar wat aan het roepen?
Ik dacht dat ik het in een eerdere post al aangegeven had, maar in elk geval zijn er naar mijn mening te weinig belangrijke haltes. De sneldienst heeft uit mijn hoofd 6 haltes die hij op die route aandoet.

Uit mijn hoofd zijn dat:
Oss, Station,
Oss, Titus Brandsmalaan,
Heesch, Stationsplein,
Nistelrode, Noorderbaan,
Uden, Hobostraat,
Uden, Busstation

Daarvan zijn alleen de eindpunten belangrijke haltes, omdat daar overstapmogelijkheden zijn. Tussenliggende haltes zijn allemaal om woonkernen te verbinden. Buiten de reizigers die in het centrum van Uden/Oss moeten zijn moet iedereen overstappen. Ik vind om die reden dus dat die reden meer moet verbinden dan het stukje Oss-Uden. En dan wordt het ook nog een HOV-lijn genoemd.

Om even een vergelijking te maken met de HOV-lijnen in uw regio.
Lijn 300:
De belangrijke haltes zijn naar mijn mening:
Nijmegen, HAN/Universiteit, geen idee wat precies de namen zijn, hier heb je in elk geval de HAN en Universiteit wat toch echt wel belangrijke plekken zijn
Nijmegen, Station Heyendaal, overstap op trein
Nijmegen, Station, overstap op trein en bus naar heel veel mogelijke bestemmingen
Nijmegen, alle haltes in het centrum, er zijn dus veel werkplekken en winkels bediend en bovendien
Ressen, P+R, een belangrijke parkeerplaats om mensen in de bus te krijgen
Bemmel
Huissen
Arnhem, De Monchyplein, het winkelcentrum aldaar
Arnhem, alle haltes in het centrum,
Arnhem, Centraal Station, overstap op trein en bus naar heel veel mogelijke bestemmingen

Zoals u kunt zien zijn er diverse belangrijke plekken verbonden door deze lijn en zijn er bovendien woonkernen verbonden. Een dergelijke lijn doet dus veel meer.

Lijn 331:
Nijmegen, Station Dukenburg, overstap op bussen met diverse bestemmingen en de trein,
Nijmegen, Station, overstap op trein en bus naar heel veel mogelijke bestemmingen
Nijmegen, alle haltes in het centrum, er zijn dus veel werkplekken en winkels bediend en bovendien
Nijmegen, Station Lent, overstap op trein
Elst, Station, overstap op trein met diverse bestemmingen
Arnhem, Winkelcentrum Kronenburg, een belangrijk winkelcentrum in Arnhem
Arnhem, Gelredome, het stadion van Vitesse
Arnhem, Rijnstraat, bediening van de stad
Arnhem, Centraal Station, overstap op trein en bus naar heel veel mogelijke bestemmingen
Arnhem, Willemsplein en Velperplein, bediening van de stad
Arnhem, Station Velperpoort, bediening voor Steenstraat en station Velperpoort met overstap op trein met diverse bestemmingen
Arnhem, Station Presikhaaf, overstap op trein,
Arnhem, HAN, Hogeschool in Arnhem
Velp, Gruttostraat, bediening van het ROC

Ook van 331 kunnen we zeggen dat hij een goed aantal belangrijke bestemmingen aandoet. Niks aan veranderen dus.

Lijn 352:
Arnhem, Centraal Station, overstap op trein en bus naar heel veel mogelijke bestemmingen
Arnhem, Arnhems Buiten, belangrijk industrieterrein met werkgelegenheid
Oosterbeek, allerlei belangrijke haltes, bediening van het centrum en Airbornemuseum
Heelsum
Renkum
Wageningen, Busstation, overstap op bus met diverse bestemmingen

Deze lijn doet op zichzelf een stuk minder bestemmingen aan, maar heeft in Wageningen wel goede overstap op bussen naar de Universiteit. Hiervan kan ik wel zeggen dat het jammer is dat hier nu strak de consessiegrens moet worden aangehouden. Deze bus rijd van de HOV-lijnen in de Brengregio doordeweeks het vaakst en zit nog stampvol.

Nu moet ik zeggen dat Breng op dit gebied echt een pluim verdiend, want het is in die regio echt heel prettig om met de bus te reizen. Goede aansluitingen op bussen en treinen voor veel mogelijke richtingen en heldere tijden. De conclusie is in elk geval dat een lijn 305 tussen Oss en Uden van geen kanten kan tippen aan de bediening van belangrijke plekken ten opzichte van de HOV-lijnen in het gebied van Breng. Als de tussengelegen haltes ook nog vergelijkbare functies zouden hebben als tussengelegen haltes van de HOV-lijnen van Breng zou het kunnen, maar daar is hier geen sprake van. Dat betekent dus zoals eerder gezegd dat er meer dan gemiddeld aantal mensen moet overstappen om een bestemming te bereiken en ik vind een lijn goed als hij meer belangrijke haltes aandoet dan enkel de eindpunten. Als dit dan ook nog een HOV-lijn moet worden genoemd dan kan ik nou niet zeggen dat het die naam eer aandoet.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: wo 11 okt 2017, 10:59
door Yanaike
Wat probeer je precies te illustreren?

Lijn 300, 331 en 352 rijden allemaal een stuk frequenter. Bovendien zijn de routes een stuk langer en rijden de lijnen door een veel dichtbevolkter gebied. Het lijkt mij dan ook logisch dat die lijnen meer belangrijke haltes aan doen?

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: wo 11 okt 2017, 11:46
door Western Soldier
Yanaike schreef:Wat probeer je precies te illustreren?

Lijn 300, 331 en 352 rijden allemaal een stuk frequenter. Bovendien zijn de routes een stuk langer en rijden de lijnen door een veel dichtbevolkter gebied. Het lijkt mij dan ook logisch dat die lijnen meer belangrijke haltes aan doen?
Ze rijden frequenter en hebben bovendien een aantal belangrijkere plekken. Lijn 305 rijdt weliswaar in een minder bevolkt gebied, maar hij doet op het stuk Uden-Oss ook geen belangrijke plekken aan. In de huidige route naar Eindhoven heeft het in elk geval een aantal belangrijke plekken meer. Er wonen minder mensen, dus er zullen minder mensen met de bus gaan. De frequentie hoeft dus niet gelijk te zijn. Dat betekent niet dat je niet wat meer plekken kan aandoen waardoor mensen minder hoeven over te stappen.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: wo 11 okt 2017, 12:04
door Yanaike
Ik snap nog steeds niet wat je probeert te zeggen?

Wat bedoel je met "Dat betekent niet dat je niet wat meer plekken kan aandoen waardoor mensen minder hoeven over te stappen"? Vind je dat de snelbus via de route van lijn 157 moet rijden? En waarom zou dit leiden tot minder overstappen?

Verder snap ik niet waarom de haltes van lijn 352 in Oosterbeek, Heelsum en Renkum wél voldoen aan jouw criterium voor "belangrijke halte" en Heesch, Stationsplein, Nistelrode, Noorderbaan en Uden, Ziekenhuis niet?

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: wo 11 okt 2017, 12:33
door Western Soldier
In Heelsum en Renkum heb ik geen haltes genoemd die ik heb uitgelicht. In Oosterbeek wel. Het centrum van Oosterbeek heeft namelijk net wat meer te bieden dan die van Heelsum en Renkum. En inderdaad 352 heb ik over aangegeven dat die bus minder dan de 300 en 331 belangrijke haltes heeft. Stationsplein in Heesch en Noorderbaan zijn gewone bushaltes met geen buitengewone functie ten opzichte van andere haltes. Misschien dat het ziekenhuis nog een beetje een extra functie heeft, maar verder zijn er geen haltes zoals lijn 300 en 331 aandoen.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: wo 11 okt 2017, 12:39
door Yanaike
Maar je noemde Heelsum en Renkum wél? Op diezelfde manier zou je dan toch ook Heesch en Nistelrode kunnen noemen voor lijn 305?

En wat is nou precies je voorstel/idee? :?

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: wo 11 okt 2017, 12:52
door Western Soldier
Er werd een voorstel gedaan om slechts Uden-Oss te gaan doen met de lijn 305. Mijn mening is dat dat geen goede maatregel is, omdat hij te klein is. En de bushaltes in Noorderbaan en Stationsplein zijn 2 haltes. De plaatsen Renkum en Heelsum worden met meer haltes aangedaan. Al waren die plaatsen meer bedoeld om aan te geven dat die plaatsen door die lijn bediend worden. Ik heb er verder ook geen uitleg achter gezet, omdat er geen haltes zijn die eruit moeten gelicht. Maar ik wil die plaatsen wel genoemd hebben.

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: wo 11 okt 2017, 18:43
door OV-Hobbyist
Western Soldier schreef:Stationsplein in Heesch en Noorderbaan zijn gewone bushaltes met geen buitengewone functie ten opzichte van andere haltes.
Noorderbaan kan dan wel een normale bushalte zijn, maar Heesch Stationsplein is een overstaphalte richting Grave en Den Bosch, dus deze heeft nog een redelijke functie

Re: Maak je eigen lijnennet

Geplaatst: wo 11 okt 2017, 18:53
door SuperGhost
Ik ga maar eens een knuppel in dit hoenderhok gooien:
Eerste idee