Re: Maak je eigen lijnennet
Geplaatst: wo 11 okt 2017, 19:19
Kun je ook een toelichting geven?
Die overstap is niet om over naar huis te schrijven. Vanuit 90 naar 305 is 10 minuten. Van 305 naar 90 is 20 minuten.OV-Hobbyist schreef:Noorderbaan kan dan wel een normale bushalte zijn, maar Heesch Stationsplein is een overstaphalte richting Grave en Den Bosch, dus deze heeft nog een redelijke functieWestern Soldier schreef:Stationsplein in Heesch en Noorderbaan zijn gewone bushaltes met geen buitengewone functie ten opzichte van andere haltes.
Oja, dat is wel zo handig hè? :')Yanaike schreef:Kun je ook een toelichting geven?
Ik gebruik hier al alle nummers in de 90-serie, dus als er nog meer zijn (volgens mij zijn die van een andere concessie dan, of ze rijden aan de andere kant van 's-Hertogenbosch) hadden ze net zo goed niet in de 150-serie allemaal gepast. Nu kun je die 150 dus gebruiken voor het andere (deel-)gebied.Yanaike schreef:Waarom kies je ervoor om de lijnnummering helemaal op de schop te gooien? Ik snap dat het nu een ongeorganiseerde boel is van lijnnummers in zowel de 9x als in de 15x reeks is. Maar is het dan niet logischer om alle lijnnummers in 150/160 te brengen? Dat sluit aan op de lijnnummers die gebruikt worden in de rest van Oost-Brabant. En als je dan toch kiest voor de 9x-reeks, is het dan niet logischer om de buslijnen die (ongeveer) dezelfde routes rijden als nu, dezelfde lijnnummers te geven? Dus 91 voor Uden - Cuijk (i.p.v. 98), 96 voor Oss - Zeeland (- Mill) (i.p.v. 92) en 92 (of evt 90/93) voor Oss - Grave - Cuijk - Gennep (i.p.v. 91).
De verbinding naar Eindhoven was sowieso al niet meer mogelijk, omdat die naar Nijmegen gaat in mijn idee. En ik denk dat de doorkoppeling ri. Nijmegen wel voor meer reizigers gunstiger is dan ri. Oss. Reizigers uit Nistelrode en Heesch ri. Eindhoven zullen echt niet de hele 157 uit willen zitten, maar in Uden dan op de snelbus willen overstappen, aangezien die veel sneller is. Ik heb daarom dus gekozen voor deze doorkoppeling opdat je deze bussen dan verknoopt kunt laten liggen op Uden Busstation. De doorkoppeling ri. Helmond lijkt me dan de meest gunstige, doordat Gemert en Boekel daardoor ook een prima verknoping ri. Nijmegen krijgen.Yanaike schreef:Waarom kies je toch voor de koppeling Helmond - Uden - Oss, ondanks de discussie die hier eerder over gevoerd is? Reizigers moeten vooral naar Eindhoven, Den Bosch en Nijmegen. Helmond, Oss, Veghel en Uden hebben veel meer een lokale functie. Door jouw doorkoppeling verliezen Heesch en Nistelrode hun rechtstreekse verbinding met Eindhoven én Veghel (zowel de stop- als de snelbus). En hoeveel reizigers denk je dat er daadwerkelijk over Uden heen reizen en dus profijt hebben van deze doorkoppeling? Zijn de reisrelaties Oss/Heesch/Nistelrode <-> Helmond en Gemert <-> Oss echt groter dan de reisrelatie Oss/Heesch/Nistelrode <-> Veghel/Eindhoven?
Die verbinding richting Veghel-Eindhoven krijgt 1 overstap en moet dan ook goed verknoopt liggen. Dat is nog wel te overzien, vooral aangezien dat ten bate van een grotere groep gaat (naar mijn inschatting).Yanaike schreef:Heesch gaat er in jouw plan behoorlijk op achteruit. Naast de verbindingen met Veghel en Eindhoven, verliest het dorp ook nog z'n rechtstreekse verbinding met Den Bosch en z'n verbinding met Grave (indirecte verbinding met Nijmegen). Aan de andere kant vraag ik me af of 6x/uur tussen Heesch en Oss niet een beetje overkill is?
Er rijdt nu al een bus Grave <-> Cuijk. Alleen rijdt die nu nog via Mill, waarbij ik hen dus strek en sneller maak (met name voor reizigers vanuit Grave.Yanaike schreef:Ik ben nog niet geheel overtuigd van jouw lijn 91. Cuijk/Gennep <-> Den Bosch is waarschijnlijk toch sneller via Nijmegen. Ook ben ik niet overtuigd dat het nodig is om Grave <-> Cuijk met een reguliere bus te bedienen. De halfuursdienst tussen Oss en Schaijk is wel interessant, zeker aangezien Schaijk zijn rechtstreekse bus met Den Bosch is verloren. Ik vraag me wel af of hoe reizigers tussen Langenboom en Nijmegen moeten reizen?
Ik laat het voorlopig even bij de spits (aangezien de 161 maar 1x p/u is), maar dat zou altijd nog een optie kunnen zijn ja.Yanaike schreef:Lijn 93 is zeker interessant, maar misschien moet de frequentie wel naar 2x/uur aangezien de frequentie van lijn 90 nu ook 2x/uur is.
Had ik niet meegekregen, dan vervalt dat lusje.Yanaike schreef:Wat betreft jouw lijn 94: volgens mij zou de losse buslijn naar het industrieterrein in Veghel weer opgeheven worden vanwege een te laag aantal reizigers.
Oeps foutje, hij had inderdaad dezelfde route als de 25 moeten hebbenYanaike schreef:En tenslotte lijn 99: Waarom rijdt deze lijn niet via Beek en Donk zoals lijn 25 nu wel doet? En is de frequentie van 3x/uur tussen Helmond en Gemert niet wat aan de hoge kant?
Ik volg je argumentatie niet echt. Ik denk wel dat het belangrijk is om te bedenken dat het 'zomaar' veranderen van lijnnummers leidt tot verwarring onder de reizigers. En als je consequent wilt zijn blijft de 150-serie logischer omdat dat beter aansluit op de rest van Brabant (m.u.v. Zuidoost).SuperGhost schreef:Ik gebruik hier al alle nummers in de 90-serie, dus als er nog meer zijn (volgens mij zijn die van een andere concessie dan, of ze rijden aan de andere kant van 's-Hertogenbosch) hadden ze net zo goed niet in de 150-serie allemaal gepast. Nu kun je die 150 dus gebruiken voor het andere (deel-)gebied.
En waarom sommige nummers binnen de 90-serie veranderd: ik heb ze gewoon per bestemming/route gesorteerd, ik heb niet zo naar voorgaande nummers gekeken. Ik ben bij Oss begonnen en daarna doorgegaan via 's-Hertogenbosch naar Eindhoven.
Dus kort samengevat zeg je eigenlijk: de reizigersstromen Oss/Heesch/Nistelrode <-> Veghel/Eindhoven doen er niet zo veel toe want Nijmegen/Grave/Zeeland <-> Veghel/Eindhoven is belangrijker, dus Oss - Uden zou een los pendellijntje worden en koppelen is dan altijd beter dan laten eindigen in Uden, dus dan maar Oss - Helmond. Ik vind het geen hele sterke argumentatie. Om de aansluitingen in Helmond en Oss te optimaliseren en vanwege vertragingsgevoeligheid zou ik dan liever kiezen voor twee losse lijnen, dan voor een lange buslijn.De verbinding naar Eindhoven was sowieso al niet meer mogelijk, omdat die naar Nijmegen gaat in mijn idee. [...]
Voor veel reizigers is een directe verbinding ook wat waard. Ik zelf zou best 5-10 minuten langer willen reizen als ik daardoor niet over hoef te stappen. Als je dit effect (de 'overstap penalty') meeneemt, gaan reizigers Heesch <-> Den Bosch er wél op achteruit. Verder moeten reizigers niet altijd op het station zijn. Bijvoorbeeld: hoe zit het met reizigers Heesch <-> Den Bosch Oost/Rosmalen en Heesch <-> Nijmegen Universiteit?Samengevat: ri. 's-Hertogenbosch gemiddeld neutraal (maar wel met 1 overstap), ri. Nijmegen 10 minuten sneller en ri. Oss 18 minuten sneller.
Ik denk dus dat deze opzet over het geheel dus positief zou uitpakken.
Vanaf december gaan er in de spits nog maar 4 bussen rijden tussen Oss en Uden (zie exploitatieplan 2018 van Arriva), 2x/u lijn 305 en 2x/u lijn 157. Dit omdat er te weinig vraag is tussen Oss en Uden.Als laatst denk ik niet dat het overkill gaat worden tussen Oss en Heesch, want daar rijden in de spits nu ook al 5 bussen per uur.
Het gaat mij niet per se om de 'doorsteek'. Het gaat mij om de vraag: waarom zouden Gassel en Beers in jouw plan wél 1x/uur een reguliere bus nodig hebben terwijl nu een spitsbus + buurtbus blijkbaar voldoende is?Verder concentreer je je iets te veel van de 'doorsteek', waar dat slecht een mogelijke bijvangst was. Grotere doel was om de tussenliggende plaatsen (Schaijk, Reek, Velp, Gassel en Beers) snel naar zowel Cuijk (trein ri. zuiden) en Oss (trein ri. 's-Hertogenbosch) te verbinden.
Ook heb je reizigers die met een abonnement of een los kaartje reizen. Die zijn niet geldig in de trein en de reizigers zullen het niet zo leuk vinden om extra kosten te maken om in Den Bosch te geraken. De rechtstreekse verbinding tussen Heesch en Den Bosch, 2x/u, zal er denk niet voor niks zijn.Yanaike schreef:Voor veel reizigers is een directe verbinding ook wat waard. Ik zelf zou best 5-10 minuten langer willen reizen als ik daardoor niet over hoef te stappen. Als je dit effect (de 'overstap penalty') meeneemt, gaan reizigers Heesch <-> Den Bosch er wél op achteruit. Verder moeten reizigers niet altijd op het station zijn. Bijvoorbeeld: hoe zit het met reizigers Heesch <-> Den Bosch Oost/Rosmalen en Heesch <-> Nijmegen Universiteit?SuperGhost schreef:Samengevat: ri. 's-Hertogenbosch gemiddeld neutraal (maar wel met 1 overstap), ri. Nijmegen 10 minuten sneller en ri. Oss 18 minuten sneller.
Ik denk dus dat deze opzet over het geheel dus positief zou uitpakken.
Dit had ik nog niet eerder gehoord, maar stond al wel op mijn persoonlijke ideetjes-lijst. Heb je toevallig een bron? Ik ben wel benieuwd waar die halte dan komt te liggen.huibf schreef:Wat ook zeker is dat Sint Oedenrode een snelweghalte gaat krijgen in 2019.
Ik vind de verbinding Nijmegen-Den Bosch zeker geen kandidaat om aan te besteden. De IC treinen op dat traject zijn te belangrijk en de sprinters zijn goed gevuld.regenmaker schreef:Dat komt omdat de NS helaas niet meewerkt aan lokale initiatieven. Des te meer reden om meer lokale verbindingen aan te besteden.
Mijn ervaring is, dat de reizigers uit Oss de trein pakken naar Eindhoven. Wat betreft reizigers uit Nistelrode en Heesch, gaat het om hooguit om tientallen reizigers per dag, die naar Eindhoven op en neer reizen.. In Uden kan prima overgestapt worden op de Volanslijn 305 die halteert op halte TUE eindhoven voorheen bekend als halte Rachelsmolen. De huidige lijn 321 doortrekken naar Uden en verder naar Nijmegen, zou ook handig zijn. Dan kunnen scholieren uit Heesch, Nistelrode en Oss met 1 overstap in Uden rechtstreeks naar het Summa College aan de Sterrenlaan in Eindhoven.Yanaike schreef:Volgens mij moeten de meeste reizigers in Oost-Brabant naar Eindhoven, Den Bosch of Nijmegen. Helmond en Oss hebben veel meer een lokale functie. Ik ben daarom geen voorstander van lijn 305 (of 25/26) tussen Oss en Helmond te laten rijden. Heel simpel gezegd: reizigers uit Oss, Nistelrode en Heesch hebben veel meer aan een snelle verbinding met Eindhoven dan een snelle verbinding met Helmond.
Ik volg je niet. Wat is nou precies je voorstel? En waarom heb je mij gequote? Mijn punt in die post was vooral dat het beter is om doorgaande Volans-busverbindingen in Eindhoven te laten eindigen dan in Helmond. Wat is precies jouw reactie daarop?lijntaxi schreef:Mijn ervaring is, dat de reizigers uit Oss de trein pakken naar Eindhoven. Wat betreft reizigers uit Nistelrode en Heesch, gaat het om hooguit om tientallen reizigers per dag, die naar Eindhoven op en neer reizen.. In Uden kan prima overgestapt worden op de Volanslijn 305 die halteert op halte TUE eindhoven voorheen bekend als halte Rachelsmolen. De huidige lijn 321 doortrekken naar Uden en verder naar Nijmegen, zou ook handig zijn. Dan kunnen scholieren uit Heesch, Nistelrode en Oss met 1 overstap in Uden rechtstreeks naar het Summa College aan de Sterrenlaan in Eindhoven.Yanaike schreef:Volgens mij moeten de meeste reizigers in Oost-Brabant naar Eindhoven, Den Bosch of Nijmegen. Helmond en Oss hebben veel meer een lokale functie. Ik ben daarom geen voorstander van lijn 305 (of 25/26) tussen Oss en Helmond te laten rijden. Heel simpel gezegd: reizigers uit Oss, Nistelrode en Heesch hebben veel meer aan een snelle verbinding met Eindhoven dan een snelle verbinding met Helmond.
Bij mijn weten is er ook een schoolgebouw van de Fontys aan de Ds Fliednerstraat 2 in Eindhoven. Derhalve stel ik een routewijziging van lijn 321 in Eindhoven voor:
Sterrenlaan - Mercuriuslaan - Jasonstraat - Muzenlaan - ronde driekwart - Orpheuslaan - Dominee Theodor Fliednerstraat - Onze lieve vrouwenstraat - John F. Kennedylaan - station Eindhoven
zeker halteren onderweg bij de volgende bushaltes in Eindhoven -
Sterrenlaan - Cassandraplein - MMC Eindhoven (Maxima Medisch Centrum) Eindhoven tegenover de Fontys Hogeschool - TUE (voorheen Rachelsmolen) - Eindhoven station
Omdat de 306 6 minuten na de 305 vertrekt en je dus vanuit Grave/Velp/Reek/Zeeland/Uden-Noordoost dan een overstap van 24 minuten naar Eindhoven krijgt. Dat is een zelfs met de huidige 18 minuten nog een behoorlijke achteruitgangYanaike schreef:Stel nu dat je lijn 305 met rust laat en juist lijn 306 doortrekt naar Nijmegen. Dan gaan Heesch en Nistelrode er niet op achteruit, maar Zeeland en Grave gaan er wel op vooruit: de verbinding met Veghel wordt rechtstreeks en de verbinding met Den Bosch wordt rechtstreeks (vooral voor Zeeland interessant).
- Heesch is via Oss in 53 minuten in Eindhoven en via lijn 305 in 69 minuten (route gepland voor morgen rond 7:45).Yanaike schreef:Andersom is veel minder logisch. Stel je hebt lijn 305 Eindhoven - Uden - Nijmegen en lijn 306 Den Bosch - Uden - Oss. Heesch en Nistelrode verliezen dan hun rechtstreekse verbinding met Eindhoven, dat ze daarvoor een rechtstreekse verbinding krijgen met Den Bosch (via Uden) doet er niet toe, omdat dat toch veel langer is dan lijn 90 of via Oss. Zeeland/Grave <-> Eindhoven gaat er natuurlijk op vooruit, maar dat gaat wel ten koste van de verbinding Zeeland <-> Den Bosch, het aantal overstappen blijft wel gelijk, maar de overstap in Uden wordt waarschijnlijk langer (tenzij je lijn 305/306 tussen Uden-Veghel achter elkaar laat rijden).
Dus, waarom niet lijn 306 doortrekken naar Nijmegen en lijn 305 laten zoals het is?