Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door Western Soldier »

Even een topic over de route van lijn 105 in Arnhem, naar aanleiding van de optie om lijn 105 via Schaarsbergen te laten rijden. Er werd daarover gezegd dat de Amsterdamseweg zijn verbinding zou verliezen, maar als je dan lijn 105 via de Jacob Marislaan laat rijden hoeft de Amsterdamseweg helemaal niet verstoken te blijven van een bus. Dan hoeft Breng in de avonduren ook niet door te rijden naar Schaarsbergen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door Yanaike »

Het is lastig om als buitenstaander hierop te reageren. Op zich lijkt het me logisch om lijn 105 via Schaarsbergen te laten rijden, maar ik zou dan kiezen voor een route via de Bakenbergseweg en niet via de Jacob Marislaan, de Bakenbergseweg is namelijk directer en lijn 105 is een streekbus, geen stadsbus.

Dat de route over de Amsterdamsweg vervalt lijkt me niet bezwaarlijk. Daar rijdt nog altijd lijn 10. Bovendien liggen de haltes aan de Amsterdamsweg op loopafstand van haltes van lijn 9.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door BrengMe »

Vanaf december gaat de situatie daar wijzigen. Lijn 10 gaat voortaan door Heijenoord, waar lijn 9 nu rijdt, terwijl lijn 9 de route van de huidige lijn 2 overneemt. Zou je lijn 105 daar weghalen, dan rijden er helemaal geen bussen meer over de Amsterdamseweg.

Dit is overigens wel een beetje een onverwacht en onnodig topic. Over lijn 105 wordt al een tijdje niet meer gediscussieerd en als we dat weer gaan doen kan dat prima in het ideeëntopic over het busnetwerk van Gelderland.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door Yanaike »

Bedankt voor je toelichting.

En is het idee dat lijn 105 via Schaarsbergen, lijn 9 overneemt of zouden lijn 9 en lijn 105 allebei blijven rijden?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door SuperGhost »

Lijkt me dat lijn 9 dan buiten de spits in frequentie gehalveerd kan worden. Het lijkt me dat het IPC dan wel met 1 bus per uur af moet kunnen.

In de daluren, wanneer lijn 105 slechts 1x p/u rijdt, kan lijn 9 dan als halfuursverdichting dienen, zodat op Arnhem CS - Schaarsbergen een halfuursdienst ontstaat. In de spits rijdt de 105 2x p/u, waarbij lijn 9 dan als kwartiersverdichting kan dienen. De tijden van lijn 105 zijn dan leidend.

Op Arnhem Centraal zou je dan ongeveer het volgende beeld krijgen (tijden fictief)
SPITS:
.00 Lijn 105 Barneveld, Station Centrum
.15 Lijn 9 Schaarsbergen, IPC
.30 Lijn 105 Barneveld, Station Centrum
.45 Lijn 9 Schaarsbergen, IPC

DAGDAL + ZATERDAG:
.00 Lijn 105 Barneveld, Station Centrum
.30 Lijn 9 Schaarsbergen, IPC

AVOND + ZONDAG:
.00 Lijn 105 Barneveld, Station Centrum

Lijkt me dat Hoogkamp, Bakenburg en Schaarsbergen zo wel aardig bediend worden dan. Evt. zou je op zondag indien gewenst lijn 9 nog tot Bakenburg kunnen laten rijden om een halfuursdienst te houden binnen de stadsgrenzen van Arnhem.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door regenmaker »

Huidige situatie Arnhem Noord

Lijn 2 CS - Hoogkamp
Lijn 9 CS - Heijenoord - Hoogkamp - Schaarsbergen
Lijn 10 CS - Amsterdamseweg - Papendal
Lijn 105 CS - Amsterdamseweg - Papendal - Barneveld

Nieuwe situatie
Lijn 9 CS - Hoogkamp - Schaarsbergen
Lijn 10 CS - Heijenoord - Papendal, in de spits helft van de ritten via Amsterdamseweg i.p.v. Heijenoord
Lijn 105 CS - Amsterdamseweg - Papendal - Barneveld

Lijn 105 gaat niet via Schaarsbergen rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door SuperGhost »

regenmaker, dit is het ideeëntopic, de vraag was hoe je het idee van de 105 via Schaarsbergen laten rijden kan vormgeven ;-)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door regenmaker »

Ik antwoord op de vraag van Yanaike. ;)

Verder wat gaat Papendal in de weekend/avond bedienen in jouw plan? Verder is 4 maal per uur in de spits geen overkill?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door SuperGhost »

Ik geloof dat Yanaike het ook over dit idee had.

Wat mij betreft: ik had het alleen over de bediening van Hoogkamp/Batenburg/Schaarsbergen. Lijn 10 blijft dus zoals hij per december moet gaan rijden :wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door regenmaker »

Ja dan verliest Papendal nog steeds zijn verbinding in het weekend en avond dus. Die vraag blijft staan. :wink:
Net als de overbediening in de spits?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door Western Soldier »

Maar als lijn 10 langs het dorp gaat rijden dan is het wel nodig om de bus ook in de avonduren te laten rijden. In de dienstregeling die nu gaat komen gaat lijn 10 ook rijden in de avonduren, maar dan slechts tot Het Dorp. Dus als je Papendal echt wilt bedienen in de avonduren dan moet je lijn 10 doortrekken. Lijn 105 heeft weliswaar een halte voor Papendal, maar daarmee kom je niet op het terrein zelf en moet je nog steeds grote afstanden lopen. Dus als het echt nodig zou zijn om in de avonduren Papendal te bedienen, dan zou Breng het wel doen.

Dan het plan om lijn 105 meteen over de Bakenbergseweg te sturen. Ik vraag me af of dat sneller is, want de Bakenbergseweg kan je niet vanaf de Amsterdamseweg inrijden vanwege eenrichtingsverkeer. De Lawick van Pabststraat lijkt mij niet sneller dan via de Jacob Marislaan. Daarmee behoudt de Amsterdamseweg dus gewoon de verbinding en is het ook mogelijk om via Schaarsbergen te rijden.

Uitwerking van mijn idee is dan:
Lijn 9:
Ma-vrij 6.00-18.30
Arnhem CS-Schaarsbergen IPC (2x)

Ma-vrij 18.30-0.00
Arnhem CS-Hoogkamp (1x)

Za 6.00-18.00
Arnhem CS-Hoogkamp (2x), 1x per uur door naar Schaarsbergen Koningsweg

Zo 6.00-0.00
Arnhem CS-Hoogkamp (1x)

Lijn 105:
Ma-vrij spits: 2x per uur
Overig: 1x per uur
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door regenmaker »

Je verbaast je hoeveel mensen naar Papendal reizen met de 105 in de spits. Ik denk dat de populariteit van de 105 zelfs gaat toenemen als lijn 105 over de Amsterdamseweg laat rijden en lijn 10 via Het Dorp. Zeker in de daluren, als de extra ritten van lijn 10 niet rijden.

Daarnaast vraag ik me af of je mensen tussen Harskamp/Otterlo en Arnhem niet opscheept met extra reistijd als 105 via Schaarsbergen en de Jacob Marislaan gaat rijden. Lijn 105 moet ook voldoende keertijd overhouden in Arnhem, anders komen aansluitingen in gevaar, cruciaal op de Veluwe.

Als laatste komt naast papendal ook revalidatiecentrum BIO en het Van der Valk hotel zonder bus te zitten in het weekend en avonden. Lijkt me ook niet ideaal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door Western Soldier »

En lijn 91, is daar wat voor te zeggen? Heeft Schaarsbergen ook een verbinding anders dan Arnhem.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lijn 105 Arnhem-Barneveld

Bericht door SuperGhost »

Dat levert Beekbergen en Apeldoorn-Zuid wel een veel langere reistijd naar Arnhem-Centrum op, terwijl voor de 105 dit niet al te veel extra reistijd op hoeft te leveren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten