Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Wubbo schreef:Ouderen in het OV krijgen heeft nog een nevendoel: ze van de weg af krijgen. Als je ouder wordt neemt je reactievermogen af, dus het scheelt je als samenleving geld als ze minder op de weg zitten. Waarschijnlijk kun je daarvan wel een dalproduct bekostigen.
Inderdaad ouderen in het OV krijgen. Zoveel ouderen reizen niet met de bus. Ik reis al meer dan 20 jaar met de bus. En kan de ouderen die met de bus meegaan met een hand tellen. Als ouderen al in de bus zitten is het vaak voor toeristische doeleinden, winkelen, ziekenbezoek of familiebezoek. En dat is zeker minder dan 3 keer per week. Wie het meest gebruik maken van de bus zijn forenzen, studenten en scholieren.
Het zou goed zijn als de busmaatschappijen daar eens naar zouden naar kijken. Naar mensen die vaak met de bus meegaan. Dus meer dan gemiddeld 2 keer week.
Ik begrijp ook niet helemaal hoe je aan de conclusie komt dat busbedrijven zich niet op de forenzen focussen? Al die spitslijnen naar bijvoorbeeld de Uithof rijden volgens mij niet voor winkelen of familiebezoek.
Dat klopt die lijn richt zich inderdaad op forensen en op studenten, maar ook op mensen die op ziekenbezoek gaan. Dat zijn de zogenaamde dikke lijnen. Waar ik het over heb is een verandering van een situatie, waarbij wel 2 decennia gestopt werd (ook door de sneldienst) op tussenliggende haltes en er op eens besloten is om hier van af te stappen onder mom van extra service naar de reiziger en efficiencyverbetering. Iets waar ik grote vraagtekens bij zet.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 23 nov 2017, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:quote verwijderd, was vorige bericht
lijntaxi schreef:Waar ik het over heb is een verandering van een situatie, waarbij wel 2 decennia gestopt werd (ook door de sneldienst) op tussenliggende haltes en er op eens besloten is om hier van af te stappen onder mom van extra service naar de reiziger en efficiencyverbetering. Iets waar ik grote vraagtekens bij zet.
Helemaal mee eens. Het continue verstrakken van lijnen en, nog erger, het overslaan van halten op de route is een mooie goedpraat marketing dingetje.
De reiziger zit daar helemaal niet op te wachten. De mooie glossy rapporten waarin dit staat zijn gebaseerd op gebakken lucht en naar de hand geschreven als efficiënty verbetering en besparing voor de vervoerder.
De gemiddelde reiziger is langer onderweg daar dit soort kolder.
Het lijkt erop dat er bij busvervoeders oud PRmederwerkers van NS in dienst zijn getreden. Die kunnen van elke verslechtering dit ombouwen naar een verbetering.
Door de komst van de A50 zijn reizigers in Mariaheide, Nistelrode, Son en Breugel en St. Oedenrode op de buslijn naar Eindhoven, Veghel, Uden en Oss er hartstikke op achteruit gegaan. Simpel omdat de bus er voorbij rijdt.
Als ik http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... en_Station goed begrijp, bestond er ook gewoon een sneldienst voor de komst van de A50. De sneldienst stopte toen wel in Son en Mariaheide, maar St. Oedenrode en Nistelrode werden ook door deze buslijn gewoon overgeslagen.
Als ik http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... en_Station goed begrijp, bestond er ook gewoon een sneldienst voor de komst van de A50. De sneldienst stopte toen wel in Son en Mariaheide, maar St. Oedenrode en Nistelrode werden ook door deze buslijn gewoon overgeslagen.
Ik praat over de lijn 152 van de BBA, die reed voor de komst van de A50. Toen reed de bus gewoon door Nistelrode heen en door Son en Breugel. Dat was namelijk de enige manier om van Oss via Uden en Veghel naar Eindhoven te komen. Lijn 157 stopt inderdaad in die plaatsen. Maar het gaat om de frequentie. Van eerst 3 lijnen per uur naar 1 lijn per uur. Dit is een achteruitgang te noemen voor bepaalde reizigers.
Veghel en Uden zijn nou eenmaal grotere plaatsen dan Son, Sint Oedenrode, Mariahout en Nistelrode. Die hebben een snelle verbinding nodig met Eindhoven en Den Bosch. En blijkbaar is het aantal reizigers op lijn 157 te laag om een frequentie van meer dan 1x/uur te verantwoorden, wat ik op zich best kan begrijpen gezien de paralleliteit met lijn 156 en 305.