Pagina 1 van 3

Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 09:17
door lijntaxi
Ik zou graag zien, dat er in de avonduren na 19.00 uur geen haltes meer over werden geslagen door de bussen die op HOV-lijnen rijden.
Het maakt qua tijd echt niet zoveel uit is mijn ervaring. Dat halte overslaand vervoer staat mij persoonlijk niet zo aan.
Als men sneller wil rijden moet men werk maken van slimme aanpassingen aan verkeerslichten. Voorrang geven aan de bus. Vele strakkere routes rijden, maar wel behoud van bushaltes binnen de bebouwde kom en met name in het centrum.
Dorpjes die niet aan de route liggen kunnen voorzien worden van shuttlebussen of een cirkelbuslijn, met aansluitgarantie op de belangrijkste HOV-knooppunten in de regio, maar ook op het treinstation. Als het niet al te veel moeite kost, kunnen deze shuttlebussen dan wel bussen op de cirkelbuslijn stoppen bij scholen en ziekenhuizen.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 10:18
door huibf
Terecht punt.
Maar dat kan je nog verder doortrekken.
Lijn 19 en 319 Eindhovenn-Bladel/Reusel.

Ik zie liever dat 19 in de heel vroege ochtend en late avond vaker rijdt ipv de 319.
Kortere loopafstanden geeft in deze uren een veel groter veiligheidsgevoel. Dan een iets snellere bus.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: di 07 nov 2017, 19:52
door Vinny
Wat bedoel je met "haltes overslaan"? Meestal rijdt de bus zonder te stoppen door als er niemand in- of uit wil stappen. Concept uit de prehistorie van het busvervoer: vraagafhankelijke busstops :mrgreen:

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: di 07 nov 2017, 19:55
door SuperGhost
Vandaar dat ik bijv. die flexstops in Gelderland ook niet begrijp, normale bushaltes zijn toch ook flexstops? De bus stopt er immers alleen als iemand in of uit wil stappen.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: di 07 nov 2017, 20:20
door JWM
Geldkwestie. Aan een flexstop hangen verder geen eisen en dus kosten, aan een reguliere halte wel. Denk aan stoeptegels op de juiste hoogte of statische reisinformatie die om de zoveel tijd vernieuwd moet woren.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: di 07 nov 2017, 20:41
door OmniLezer
Je kunt frequentie ruilen of doen wat 436. Die rijdt ook langer door met extra haltes.
Laat je bijvoorbeeld zoals er werd gezegd lijn 319 1x uur tot aan Bladel rijden en lijn 19 2x uur tot Reusel

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 09:53
door lijntaxi
Vinny schreef:Wat bedoel je met "haltes overslaan"? Meestal rijdt de bus zonder te stoppen door als er niemand in- of uit wil stappen. Concept uit de prehistorie van het busvervoer: vraagafhankelijke busstops :mrgreen:
Met haltes overslaan bedoel ik niet stoppen op tussenliggende haltes die wel op de route liggen.
Een voorbeeld zijn de Volanslijnen 305 en 306. Die stopt in Oss alleen bij de haltes:
Oss, station en Oss, Titusbrandsmalaan
maar niet op de tussenliggende haltes:
Mgr van de Boerpark
Nieuwe Hescheweg

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 17:26
door Western Soldier
Op zich ben ik het wel met je eens dat alle haltes in principe allemaal tijdens diensttijd bediend moeten worden. Daar waar lijn 305 de genoemde haltes overslaat is er nog wel lijn 157 die deze haltes wel bediend. In mijn optiek is het bij die halte niet nodig. Als er in Nederland plekken zijn waar haltes niet bediend worden door lijnen die er langs rijden en de buslijnen die er wel stoppen hebben in de avonduren geen dienst dan moeten de HOV-lijnen wel de haltes bedienen.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: do 09 nov 2017, 21:01
door Vinny
Volgens mij is daar een redelijk eenvoudige oplossing voor: 's avonds met standaard materieel rijden en geen "HOV" label op de buslijn plakken ;)

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: do 09 nov 2017, 21:15
door huibf
Ja wij vinden dat logisch. Maar die dure adviesbureautjes hebben heel andere ideeen.
En ja de zprovincies neemt dat maar al te graag voor waar aan. Gezond boerenverstand gebruiken is er niet bij

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: vr 10 nov 2017, 07:36
door Suus
In Zuid-Holland heffen ze de haltes op waar de R-NET buslijn niet gaat stoppen. Dan krijg je dit soort toestanden ook niet.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: vr 10 nov 2017, 10:09
door Western Soldier
Maar betekent dat er dan ook geen bussen meer stoppen in de daluren overdag? Betekent dat niet dat er veel plekken onbereikbaar worden? Ik ben niet heel bekend met Zuid-Holland, dus ik ben wel benieuwd hoe het dan wordt?

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: zo 12 nov 2017, 23:09
door Vinny
Dat is een tendens die je in heel Nederland ziet. Gestrekte lijnen zijn efficiënter en worden vaak ook meer gewaardeerd door de reiziger. De overheid plakt er een label "HOV" op, zodat allerlei miniumeisen ineens niet meer gelden en dan kun je gaan R-netten of HOV-soffen.

Het punt is natuurlijk dat het openbaar vervoer ook een sociale functie heeft. Minimumeisen zijn in het leven geroepen om mensen die minder goed te been zijn ook van goed OV te voorzien. Ik zie liever het systeem dat eind jaren '80 zijn intrede deed: tijdens de piekmomenten (spitsuren, zaterdagmiddag, koopzondag en op zondagavond richting en in universiteitssteden) snelle extra lijnen en als basis 2x per uur een streekbus die fungeert als sociale voorziening voor mensen die voor hun mobiliteit afhankelijk zijn van het OV. En 's avonds is er minder verkeersdrukte en kun je haltes overslaan als er geen reizigers staan, dus een standaard streeklijn zal zijn route een stuk sneller kunnen afleggen. Dan is geen bovenliggend HOV meer nodig.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: zo 12 nov 2017, 23:38
door Yanaike
Ik vrees dat dit een hele andere discussie oproept, maar ik ben het niet met je eens.

De oude klassieke bus die 2x/uur alle haltes bedient, past gewoon niet meer in de huidige tijd. Auto, fiets, e-bike worden allemaal veel efficiënter. Als het OV met de tijd mee wil gaan moeten lijnen worden gestrekt en waar de gaten ontstaan moet het OV meer vraagafhankelijk worden. Ik zie liever een 2x/uur of vaker rijdende HOV-bus op een paar sterke assen en daartussenin een vraaggestuurd flexbus systeem dat reizigers afzet op stations en grotere knooppunt-haltes (en aansluiting garandeert!)

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 10:40
door Jef400
Buiten dat, dit idee is veel te simplistisch uitgedacht. Uitgaande van dat er op bepaalde trajecten een enkele snel en stopbus rijdt. Dat is niet overal het geval namelijk.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 11:04
door lijntaxi
Juist wel stoppen in de avonduren op tussenliggende haltes van een HOV-route. Dus geen halte overslaan. Als er niemad staat en/of er hoeft niemand uit te stappen, kan/kunnen die halte(s) overgeslagen worden.
Al die gestrekte lijnen maakt het openbaar vervoer er niet altijd beter op. Een goed voorbeeld is Veghel. Daar hebben ze de HOV-route veel meer gestrekt.
De frequentie van de HOV-lijn is nagenoeg hetzelfde gebleven. Ook in de spits. Afhankelijk van waar je in Veghel moet zijn, is het allemaal veel complexer op geworden. Wachten op busstation Veghel is geen lolletje meer. Kon je nog voorheen zo naar het winkelcentrum lopen, moet je nu zeker minstens een kwartier lopen. Ook kon je nog zeer een frietje halen aan de overkant. Dat is nu allemaal voorbij.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 11:15
door Jef400
Juist wel stoppen in de avonduren op tussenliggende haltes van een HOV-route. Dus geen halte overslaan. Als er niemad staat en/of er hoeft niemand uit te stappen, kan/kunnen die halte(s) overgeslagen worden.
De enige meerwaarde die ik zie is dat je haltes kan bedienen die anders helemaal niet bediend zouden worden. Dan heeft het meerwaarde. Maar als ik naar de HOV-as Amsterdam-Purmerend kijk. Daar heb je enkele stopdiensten en de rest kart voorbij de stophaltes. Waar helemaal maar dan ook helemaal niets mee is.
Al die gestrekte lijnen maakt het openbaar vervoer er niet altijd beter op. Een goed voorbeeld is Veghel. Daar hebben ze de HOV-route veel meer gestrekt.
De frequentie van de HOV-lijn is nagenoeg hetzelfde gebleven. Ook in de spits. Afhankelijk van waar je in Veghel moet zijn, is het allemaal veel complexer op geworden. Wachten op busstation Veghel is geen lolletje meer. Kon je nog voorheen zo naar het winkelcentrum lopen, moet je nu zeker minstens een kwartier lopen. Ook kon je nog zeer een frietje halen aan de overkant. Dat is nu allemaal voorbij.
Dat is dus een andere discussie. Veghel is geen Watergang.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 11:16
door lijntaxi
Wie dit NRC bericht uit 1996 goed bestudeerd, begrijpt waarom de voorlopers van de huidige HOV-lijnen uiteindelijk op debacle uitliepen:

https://www.nrc.nl/nieuws/1996/02/12/on ... 38-a171447

Hier komt de negatieve ervaring van al die sneldienstlijnen die omgezet worden in HOV-bussen (lees: interliners) vandaan. Het omzetten van streeklijnen in HOV-lijnen ging toen net als nu gepaard met een stevige bezuinigingsoperatie. Het werd niet gezien als een investering in beter openbaar vervoer, maar eerder als een verslechtering.
In die tijd werd vooral ingezet op de lijn Nijmegen Eindhoven via Uden en Gemert en dus niet via Veghel. Er was zelfs sprake van tariefintegratie met de NS.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 11:31
door Yanaike
Ik kan in dat artikel niet echt terugvinden wat jij suggereert over HOV-lijnen.

Los daarvan, dat artikel stamt uit 1996, meer dan 20 jaar geleden, en is dus behoorlijk gedateerd. Als iets toen niet gewerkt heeft, hoeft dat niet te betekenen dat dat nu ook niet werkt.

De bezuinigingsoperatie in het OV komt omdat het OV gewoon niet meer efficiënt genoeg is. We kunnen niet voor altijd bakken geld blijven uitgeven aan het laten rondrijden van lege bussen. Maar daarom moet er juist meer in vraaggestuurde systemen worden gedacht. Ook al zou voor 90% van de reizigers HOV sneller, frequenter en comfortabeler zijn, dan nog moet er voor die andere 10% van de reizigers een soort flexbus-systeem bedacht worden, zodat ook zij gebruik kunnen blijven maken van het OV (al is het alleen maar een pendelbusje naar een knooppunthalte).

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 11:52
door Jef400
lijntaxi schreef:Wie dit NRC bericht uit 1996 goed bestudeerd, begrijpt waarom de voorlopers van de huidige HOV-lijnen uiteindelijk op debacle uitliepen:

https://www.nrc.nl/nieuws/1996/02/12/on ... 38-a171447

Hier komt de negatieve ervaring van al die sneldienstlijnen die omgezet worden in HOV-bussen (lees: interliners) vandaan. Het omzetten van streeklijnen in HOV-lijnen ging toen net als nu gepaard met een stevige bezuinigingsoperatie. Het werd niet gezien als een investering in beter openbaar vervoer, maar eerder als een verslechtering.
In die tijd werd vooral ingezet op de lijn Nijmegen Eindhoven via Uden en Gemert en dus niet via Veghel. Er was zelfs sprake van tariefintegratie met de NS.
Want een huidige HOV-lijn is per definitie vergelijkbaar met een Interliner...

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 14:06
door OmniLezer
Op zich is dit in elk geval anders.
Lijn 36 Schiedam- Den Haag heeft bijvoorbeeld geen haltes om over te slaan dus kan deze ook niets extra aandoen.
Lijn 436 (Rotterdam- Ouddorp) ook nauwelijks extra haltes om aan te doen. Deze doet alle haltes op de route aan en rijdt in de avond extra naar Ouddorp.
Pak'm beet lijn 19/319 (Eindhoven- Bladel/Reusel) kan hier makkelijk een combo-lijn worden in de avond.
- Lijn 19 wacht op Bladel station op lijn 319.
- Lijn 319 vertrekt 23 minuten later vanaf Eindhoven station en pikt alle doorgaande reizigers op van Bladel busstation.
- Vanaf Bladel naar Eindhoven vertrekt lijn 319 drie minuten eerder naar Eindhoven.
- Extra kan je ook lijn 19 2x/uur laten rijden en lijn 319 1x/uur. Lijn 319 en 19 rijden in een 25/35 verhouding samen van/naar Reusel.

Zo fix je daar dan een halfuursdienst in de avond bedien je toch alle haltes. Dit principe doen ze ook bij lijn 157/305 tussen Oss en Eindhoven.

Dan geef ik Eindhoven- Reusel/Bladel als voorbeeld, maar zo kan je ook verschillende oplossingen toepassen in verschillende situaties.

Volgens mij komt dit hierin terug
huibf schreef:Terecht punt.
Maar dat kan je nog verder doortrekken.
Lijn 19 en 319 Eindhovenn-Bladel/Reusel.

Ik zie liever dat 19 in de heel vroege ochtend en late avond vaker rijdt ipv de 319.
Kortere loopafstanden geeft in deze uren een veel groter veiligheidsgevoel. Dan een iets snellere bus.
Kortom functioneert het HOV hype in dit plan als een soort opvangertje/achteraf-bus.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 15:52
door Yanaike
Beetje off-topic, maar hoe is de bezetting eigenlijk van 19/319?

Als ETMET ingevoerd wordt zou je ook nog kunnen denken aan:
- 2x/uur de route van de huidige 319 t/m Reusel
- 2x/uur de route van de huidige 319 t/m Hapert en dan een rondje Bladel (volgens de route lijn 19/319)
- 2x/uur de route van de huidige 19 t/m Steensel en dan een rondje Eersel (volgens de route lijn 19/319)
Tot en met Eersel, Busstation rijden de lijnen dan samen een 10-minutendienst.

In de avond kun je terug gaan naar alle lijnen 1x/uur.

Op deze manier hebben alle haltes een snelle (HOV-waardige) verbinding met Eindhoven ook 's avonds en ook de haltes die nu aan de 'niet-HOV-lijn' liggen. Vooral Bladel gaat er op vooruit.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 16:07
door OmniLezer
Dan zit je vast aan lijn 19, 119 en 319 bijvoorbeeld.
Ofwel drie varianten en dat is een beetje veel, denk ik.

De routes van nu vind ik handiger. Je kunt van een langzame bus altijd overstappen op een snellere bus of anders fietsen. Misschien mag er een halte bij aan lijn 319, maar het is nu overzichtelijker.

Jouw plan doet mij denken aan de Veluwe lijnen 201, 202 en 203.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 23:23
door dennistd
In Twente is er maar één lijn die haltes overslaat: [wiki]Lijn 16 Hengelo Centraal - Enschede UT/Langenkampweg[/wiki]
Op zich zou deze best op de tussengelegen haltes kunnen stoppen: het gaat maar om 4 haltes, waar zeker buiten de bebouwde kom maar zelden mensen staan. Overigens stop ik er nu ook al wel als er mensen staan en lijn 9 (uurdienst) nog lang niet komt, gewoon als service naar de reiziger.

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Geplaatst: di 14 nov 2017, 00:22
door Western Soldier
Maar in het geval in Twente waar die lijn de haltes overslaat, rijdt er nog een andere bus. Weliswaar met lage frequentie, maar als het geen halte is waar kan worden overgestapt is het dus zaak om zelf goed te plannen wanneer de stoppende bus komt. Op een van de omliggende haltes in de buurt waar ik woon heeft de betreffende buslijn op zondag een uursdienst. Ik weet dat hij in beide richtingen enkele minuten voor het hele uur vertrekt. Ik zorg er dus voor dat ik 10 minuten voor het hele uur daar sta als ik die specifieke lijn moet hebben.