Buurtbus Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Buurtbus Dordrecht

Bericht door DrechtBlub »

Hallo mensjes,

Ik heb dus absoluut geen idee waar dit het beste geplaatst kan worden, dus dan maar hier. (Als ik 'm verkeerd heb geplaatst, voel je vrij het topic te verplaatsen.)

Ik ben het proces begonnen om een buurtbusvereniging op te zetten om meerdere onverbonden wijken in Dordrecht een busverbinding te geven (De Hoven, Nieuw Krispijn en de Wilgenwende) als reactie op de lang bestaande wens begraafplaats de Essenhof een busverbinding terug te geven en tevens om antwoord te geven aan de 2 petities vanuit de Hoven (2014 en 2015, beide rond de 400 handtekeningen, waar de gemeente in beide gevallen het antwoord "buurtbus" terug gaf aan de bewoners) en de nieuwbouwwijk de Wilgenwende te verbinden met het Ziekenhuis, het Station en het Centrum.

Het Huidige routeconcept zal ik hieronder invoegen:
Afbeelding

Ik zal in dit topic in de komende maanden/jaren updates plaatsen over het proces (later komen die ook op een website) om de buurtbus van de grond te krijgen. Eventueel maak ik hier mogelijk ook incidenteel een vraag aan de forumleden, als ik ergens geen informatie over kan vinden. Voorlopig lijkt dat wel te lukken, dus ik hoop dat ik het allemaal voor elkaar kan krijgen. Het word nog een hele hoop werk, dat weet ik wel.

Bedankt voor het lezen, Met vriendelijke groet,
Wilburg (Als dit in een verder stadium is zal ik ook met mijn echte naam aftekenen.)

Grof Stappenplan:
- Het is jammer genoeg niet gelukt.
Laatst gewijzigd door DrechtBlub op do 18 apr 2019, 20:07, 7 keer totaal gewijzigd.
Ik blub in het Drecht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Je voorgestelde route rijdt vrijwel geheel over routes waar al een bus (vlakbij) rijdt.

De Hoven heeft met lijn 620 niet de meest frequente lijn erbij natuurlijk, maar lijn 5 is ook niet al te ver. Ik vrees dat daar een buurtbuslijn niet erg succesvol zou worden. Hooguit kun je hem gebruiken op de gaten van lijn 620 op te vullen, maar dan rijdt je niet erg frequent. Verder zou je hier in kunnen zetten op een extra halte van lijn 620 ter hoogte van de Bildersteeg, om deze wijk ietsjes beter te kunnen bedienen met die buslijn.

Voor wat betreft begraafplaats de Essenhof: is het daar niet beter om te pleiten bij de vervoerder om lijn 2 hierlangs te sturen? Deze komt immers ook nog niet langs het centrum, waardoor bewoners van Dubbeldam daarbij dan ook een rechtstreekse verbinding met het centrum krijgen, waardoor het mes van twee kanten kan snijden. Dat lijkt me goedkoper dan een hele buurtbus opzetten.

Wat betreft nieuwbouwwijk de Wilgenwende: zullen ze op termijn lijn 4 niet hiernaar doortrekken? Zo ja, dan is een buurtbus daarnaartoe denk ik weinig toekomstvast.

Als ik het zo zie, dan zou ik haast zeggen probeer in te zetten op een buurtbus Dordrecht - Werkendam die de gaten in lijn 620 opvullen, zodat 620 + die buurtbus samen overdag een uursdienst kunnen verzorgen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:De Hoven heeft met lijn 620 niet de meest frequente lijn erbij natuurlijk, maar lijn 5 is ook niet al te ver. Ik vrees dat daar een buurtbuslijn niet erg succesvol zou worden. Hooguit kun je hem gebruiken op de gaten van lijn 620 op te vullen, maar dan rijdt je niet erg frequent.
Lijn 5 rijdt hemelsbreed inderdaad vlakbij, maar het lastige dat je hebt is dat je vanuit De Hoven niet rechtdoor kunt doorsteken naar een halte van lijn 5. Je komt via de een beetje vlotte looproutes waarvoor je niet half door een woonerf hoeft te slingeren precies ergens halverwege twee haltes uit. Een extra halte is daarvoor niet direct een oplossing, want de haltes van lijn 5 liggen nu juist al op een redelijk efficiënte afstand van elkaar.
Verder zou je hier in kunnen zetten op een extra halte van lijn 620 ter hoogte van de Bildersteeg, om deze wijk ietsjes beter te kunnen bedienen met die buslijn.
Dat is nog lastiger dan je zou denken, en dat alleen maar voor een iets kortere loopafstand uit het uiterste hoekje van de wijk. De Provincialeweg is een levensgevaarlijke weg om op de rijbaan te halteren en al helemaal om over te steken. Niet voor niks ligt halte Hovenlaan bij een kruispunt waar de snelheid er toch al uit moet, net als halte Oudendijk die ri. Werkendam nieteens een stoepje heeft. Van origine had laatstgenoemde halte trouwens een bijzondere situatie waar de bus overstak i.p.v. de reiziger, tot de komst van Dorp de Hoop lag de halte beide kanten op aan de noordkant van de weg.
Voor wat betreft begraafplaats de Essenhof: is het daar niet beter om te pleiten bij de vervoerder om lijn 2 hierlangs te sturen? Deze komt immers ook nog niet langs het centrum, waardoor bewoners van Dubbeldam daarbij dan ook een rechtstreekse verbinding met het centrum krijgen, waardoor het mes van twee kanten kan snijden. Dat lijkt me goedkoper dan een hele buurtbus opzetten.
Lijn 2 komt al bij het centrum, alleen niet met lijn 2 op de bus. Die lijn kent al jaren een doorkoppeling op het station: eerst op 20 's avonds en in het weekend, dat werd toen op 10 de hele dag en inmiddels afwisselend op 11 en 12.
Wat betreft nieuwbouwwijk de Wilgenwende: zullen ze op termijn lijn 4 niet hiernaar doortrekken? Zo ja, dan is een buurtbus daarnaartoe denk ik weinig toekomstvast.
Lijn 4 doortrekken is fysiek onmogelijk doordat de ontsluiting van Wilgenwende aan de andere kant van het spoor ligt (en ook strak tussen de N3 en het spoor in). Qua infrastructuur, en aantrekkelijkheid qua reistijd, lijkt lijn 3 doortrekken naar Wilgenwende me realistischer. Vereist wel een tunneltje onder het spoor door, maar dat is dan mooi combineerbaar met het ondertunnelen van overweg Zuidendijk (de enige resterende overweg in de bebouwde kom van Dordrecht op de lijn naar Brabant). Een daar is er ook wel plek voor een desnoods enkelbaans bustunneltje.
Dat lijkt ook mooi inpasbaar qua omlopen: je kunt vanaf halte Domela Nieuwenhuisweg binnen een kwartier heen en weer, waardoor één extra omloop volstaat en je nog de tijd over houdt die er nu als pauzetijd is.

Maar qua gehele plaatje ben ik het wel met je eens dat de hier nu voorgestelde buurtbus wel erg veel overlap kent en daardoor minder toevoegt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

- Allereerst zou het geen probleem moeten zijn dat de route grotendeels parallel aan andere lijnen loopt.

- Lijn 620 is met zijn frequentie van elke 80 minuten in de (brede) spitsen geen publiekstrekker. De Integro die TCR erop inzet vervoert zelden meer dan 10 passagiers. Lopen vanuit De Hoven duurt meer dan een kwartier, dus men zal eerder willen fietsen. Als oplossing zou ook mogelijk zijn fietsenrekken te plaatsen bij de halte Recklinghausenweg van lijn 5.

- Lijn 2 zit op het station doorgekoppeld aan lijnen 11 en 12, waardoor de bus dan in feite twee keer langs het centrum komt. Dat maakt de route in mijn ogen alleen maar onlogischer. Men kan daarnaast blijven zitten als lijn 2 overgaat op het station. Tot slot zou deze handeling een bus extra kosten, want de huidige rijtijden staan een dienstuitvoering met drie bussen en relatief korte stilstanden toe.

- Een ander punt: Lijn 4 doortrekken is absoluut geen goed idee, omdat dat dan ook een grote bus extra gaat kosten. Daarnaast ligt de Wilgenwende niet handig ten opzichte van de omgeving. Men kan er met een grote bus niet komen door diverse hoogtebeperkingen en verplichte rijrichtingen. Een buurtbusje lijkt mij de enige mogelijkheid, wegens de hoogtebeperkingen en het feit dat de wijk nog steeds in aanbouw is.

Over de buurtbus: Het lijkt mij an sich een aardig idee, al zou ik eerst een haalbaarheidsonderzoek doen naar of de lijn wel genoeg passagiers zal gaan trekken, want we hebben het hier wel over twee wijken met gemiddeld hoge inkomens en de lijn maakt relatief gezien wel een aantal omwegen voor de bedieningseisen, waardoor de buurtbus voor de Wilgenwende niet echt aantrekkelijk zal zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door Chrysa »

ArrivaBas schreef:- Allereerst zou het geen probleem moeten zijn dat de route grotendeels parallel aan andere lijnen loopt.

- Lijn 620 is met zijn frequentie van elke 80 minuten in de (brede) spitsen geen publiekstrekker. De Integro die TCR erop inzet vervoert zelden meer dan 10 passagiers. Lopen vanuit De Hoven duurt meer dan een kwartier, dus men zal eerder willen fietsen. Als oplossing zou ook mogelijk zijn fietsenrekken te plaatsen bij de halte Recklinghausenweg van lijn 5.
In de spits zit die gewoon vol hoor. :p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door Daniel »

ArrivaBas schreef:- Allereerst zou het geen probleem moeten zijn dat de route grotendeels parallel aan andere lijnen loopt.
Waarom is dat geen probleem? Je wilt je DRU's toch over het algemeen een beetje efficiënt inzetten, dan moet je vooral niet een verbinding gaan bieden waar al een andere verbinding bestaat.
- Lijn 620 is met zijn frequentie van elke 80 minuten in de (brede) spitsen geen publiekstrekker. De Integro die TCR erop inzet vervoert zelden meer dan 10 passagiers. Lopen vanuit De Hoven duurt meer dan een kwartier, dus men zal eerder willen fietsen. Als oplossing zou ook mogelijk zijn fietsenrekken te plaatsen bij de halte Recklinghausenweg van lijn 5.
Zou halte Albert Camus-erf of Pearl Buck-erf (vooral bij die laatste is er wel wat plek te vinden bij het winkelcentrum voor een fietsenstalling) niet logischer vanuit De Hoven? Da's een kwestie van de dijk oversteken.
- Een ander punt: Lijn 4 doortrekken is absoluut geen goed idee, omdat dat dan ook een grote bus extra gaat kosten. Daarnaast ligt de Wilgenwende niet handig ten opzichte van de omgeving. Men kan er met een grote bus niet komen door diverse hoogtebeperkingen en verplichte rijrichtingen. Een buurtbusje lijkt mij de enige mogelijkheid, wegens de hoogtebeperkingen en het feit dat de wijk nog steeds in aanbouw is.
Er is nog een andere optie zoals in mijn post boven de jouwe beschreven. Maar een bus extra kost het sowieso, echter is dat wel het meest effectief in tegenstelling tot een hele nieuwe lijn vanaf CS die tot in het noorden van Sterrenburg parallel aan een andere lijn zou rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

Waarbij wel vermeld moet worden dat de overweg Zuidendijk uitsluitend voor fietsers toegankelijk is... (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door DrechtBlub »

Update:
Ik ben inmiddels bij het stadskantoor geweest voor de eerste benodigde besprekingen (In dit geval in verband met het mogelijk nodig zijn van het Burgerinitiatief en het zoeken van het juiste contactpunt bij de OV Autoriteit (In Dit geval Provincie Zuid-Holland) - Een tweede gesprek op het stadskantoor volgt hoogst waarschijnlijk in 1-2 weken.

Daniel, Je haalt me grotendeels de woorden uit de mond.
Daniel schreef:waardoor één extra omloop volstaat en je nog de tijd over houdt die er nu als pauzetijd is.
De wilgenweide zal de komende 10 jaar op z'n minst niet groot genoeg zijn om zo'n busverbinding op deze manier te kunnen onderhouden. Daarbuiten is lijn 4 inderdaad fysiek onmogelijk, en zou lijn 3 het opbreken van een geheel fietspad en park, een nieuwe tunnel en een speciale omkeerlus bij de wilgenwende nodig hebben. Dat is duur en niet direct inpasbaar.
Daniel schreef:Maar qua gehele plaatje ben ik het wel met je eens dat de hier nu voorgestelde buurtbus wel erg veel overlap kent en daardoor minder toevoegt.
Het doel was om binnen de beschikbare tijd (54-56 minuten, vanwege de benodigde pauze) heen en terug samen te kunnen rijden zodat pauzetijd overblijft en de volgende punten verbonden zijn: De Hoven, Parkhuis, Station, Centrum, Nieuw Krispijn/De Essenhof, Dordwijk Ziekenhuis, Winkelcentrum Sterrenburg en de Wijk Wilgenwende. Dit doet de route naar mijn inziens prima. (Dit bied voor de 3 wijken zoveel mogelijk verbindingen zonder overstap binnen de stad en een goede overstap op de trein, Waar ik al mee heb getest in de concept-dienstregeling.)
ArrivaBas schreef: dus men zal eerder willen fietsen.
Dat was leuk, als een groot deel van de Hoven geen ouderen waren die grotendeels niet goed te been zijn. - En dat dit voor keuzereizigers (wat mensen uit de Hoven voor het andere deel vaak zullen zijn) als het regent echt niet gaan fietsen naar de Recklinghausenweg om hun bus te pakken.
ArrivaBas schreef: Over de buurtbus: Het lijkt mij an sich een aardig idee, al zou ik eerst een haalbaarheidsonderzoek doen naar of de lijn wel genoeg passagiers zal gaan trekken, want we hebben het hier wel over twee wijken met gemiddeld hoge inkomens en de lijn maakt relatief gezien wel een aantal omwegen voor de bedieningseisen, waardoor de buurtbus voor de Wilgenwende niet echt aantrekkelijk zal zijn.
Je vergeet Nieuw Krispijn hier, en mogelijk de her-instelling van een halte bij de Crayensteinstraat, waar lijn 2/5/116 en 231 in het verleden hebben gestopt en passagiers vanuit oa. het Parkhuis (Wat in het verleden ook één van de drukste haltes van lijn 1 is geweest). De reistijd tussen de Hoven en het Station (Ik ben zelf met de 620 mee geweest om te kijken wat de reistijdwas, in vergelijking met het busboekje.) duurt ongeveer 10 (8 over de weg + 2 extra in de Hoven) minuten. De reistijd tussen het Centraal Station en de Wilgenwende duurt ongeveer 17 minuten. Dit lijkt mij zeker niet een onaantrekkelijke snelheid. Helemaal niet als je bedenkt hoe ver de Wilgenwende af ligt van het Centrum. (Rijtijden gebaseerd op historische rijtijden van de servicebus, de huidige buslijnen en calculaties met gemiddelde verwachte snelheid op deeltrajecten op de route, icm. met verwachtte wachttijd op haltes).

Ik denk niet dat een haalbaarheidsonderzoek echt nodig is (Ik maak me eerder zorgen om drukte, vooral vanuit nieuw krispijn in de spits), Maar als hier specifiek door de OV Autoriteit, Vervoerder (hangt ook af van wie op 10 januari als winner uit de bus komt) en/of de Gemeente niet overtuigt zijn, is het wellicht mogelijk om zo'n onderzoek te doen.
Daniel schreef:Zou halte Albert Camus-erf of Pearl Buck-erf (vooral bij die laatste is er wel wat plek te vinden bij het winkelcentrum voor een fietsenstalling) niet logischer vanuit De Hoven? Da's een kwestie van de dijk oversteken.
Schijn bedriegt, Pearl Buck-Erf is dan de bestem en dat is al een pokke-end lopen, helemaal voor ouderen met een hoge trap op de route die je niet kan vermijden.- En naast de dijk ook nog een 2e heuvel om op te lopen. (Dat is met een beetje pech 10-15 minuten lopen) uit eigen ervaring.
Daniel schreef: Waarom is dat geen probleem? Je wilt je DRU's toch over het algemeen een beetje efficiënt inzetten, dan moet je vooral niet een verbinding gaan bieden waar al een andere verbinding bestaat.
Ik denk niet dat je het veel efficienter kan krijgen dan met 1 busje 3 pijnpunten die niet makkelijk op te lossen zijn op te vullen. (Helemaal niet omdat één van die pijnpunten de Wilgenwende is)
Daniel schreef: Er is nog een andere optie zoals in mijn post boven de jouwe beschreven. Maar een bus extra kost het sowieso, echter is dat wel het meest effectief in tegenstelling tot een hele nieuwe lijn vanaf CS die tot in het noorden van Sterrenburg parallel aan een andere lijn zou rijden.
Dat doet de buurtbus dus niet,- vanaf het station rijd die via halte centrum, nieuw krispijn (incl. De Essenhof) naar Dordwijk, en stopt vervolgens met een zo snel mogelijke route bij WC. Sterrenburg (niet geheel onbelangrijk vanuit de Wilgenwende) naar de Wilgenwende.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

wilburg22 schreef:
ArrivaBas schreef: dus men zal eerder willen fietsen.
Dat was leuk, als een groot deel van de Hoven geen ouderen waren die grotendeels niet goed te been zijn. - En dat dit voor keuzereizigers (wat mensen uit de Hoven voor het andere deel vaak zullen zijn) als het regent echt niet gaan fietsen naar de Recklinghausenweg om hun bus te pakken.
Je hebt wel deels gelijk. Ik zie soms duidelijk de invloed van het weer op lijn 5... :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door Daniel »

wilburg22 schreef:De wilgenweide zal de komende 10 jaar op z'n minst niet groot genoeg zijn om zo'n busverbinding op deze manier te kunnen onderhouden. Daarbuiten is lijn 4 inderdaad fysiek onmogelijk, en zou lijn 3 het opbreken van een geheel fietspad en park, een nieuwe tunnel en een speciale omkeerlus bij de wilgenwende nodig hebben. Dat is duur en niet direct inpasbaar.
Als je al een verbinding wilt bieden is het wel het meest toekomstvast het zo te doen. Wil je immers wijkbewoners daadwerkelijk het OV in krijgen en erin houden dan moet je niet een klein lijntje dat gedoemd is te mislukken (door het slingerkarakter) inzetten, maar een fatsoenlijke verbinding die een redelijke reistijd biedt.
Begrijp me niet verkeerd, voor Nieuw-Krispijn is een buurtbus allicht het meest handig als oplossing. Echter zou je door de aard van de wijk Wilgenwende (daar verwacht ik toch vooral tweeverdieners met kinderen) meer moeten focussen op een vlotte route naar centrum en station.
Een buurtbus is vooral geschikt voor kleinschalig vervoer naar bestemmingen die voor beperkte doelgroepen aantrekkelijk zijn, maar om voor bewoners van Wilgenwende aantrekkelijk te zijn heb je vooral een vlotte verbinding nodig en geen slingerlijntje dat nog allerlei andere zaken bedient.
Het doel was om binnen de beschikbare tijd (54-56 minuten, vanwege de benodigde pauze) heen en terug samen te kunnen rijden zodat pauzetijd overblijft en de volgende punten verbonden zijn: De Hoven, Parkhuis, Station, Centrum, Nieuw Krispijn/De Essenhof, Dordwijk Ziekenhuis, Winkelcentrum Sterrenburg en de Wijk Wilgenwende. Dit doet de route naar mijn inziens prima.
Focus je je daarmee niet veel te veel op een normale buslijn? Met buurtbussen zie je vaak zat afwijkende frequenties die toevallig mooi in het ronje van de buurtbus passen.
Je vergeet Nieuw Krispijn hier, en mogelijk de her-instelling van een halte bij de Crayensteinstraat, waar lijn 2/5/116 en 231 in het verleden hebben gestopt
De haltes in de Crayensteinstraat blonken echter vooral uit in overlap met bestaande haltes: Krommedijk Oost bediende grotendeels hetzelfde gebied als halte Eemsteynplein, Standhasenstraat lag letterlijk naast het Halmaheiraplein maar dan aan de andere kant van het spoor.
De haltes waren er vooral omdat lijn 4 ooit in de SVD-tijd naar de Crayensteinstraat omgelegd werd als snellere route naar het station, echt druk zijn ze nooit geweest (ik was nogal lui in m'n middelbare schooltijd een van de zeldzame instappers bij halte Standhasenstraat vaak :P )
en passagiers vanuit oa. het Parkhuis (Wat in het verleden ook één van de drukste haltes van lijn 1 is geweest).
Als het de drukste halte van lijn 1 was, dan ging het niet om reizigers naar het station waar je buurtbus nu wel heen gaat :P En naar het ziekenhuis maakt die buurtbus vanaf het Parkhuis een gigantische omweg, dan is achter een rollator naar halte Prunuslaan slenteren en daar lijn 2 pakken alsnog sneller.
Ik maak me eerder zorgen om drukte, vooral vanuit nieuw krispijn in de spits
Huh? De laatste lijn die in de spits in Nieuw-Krispijn kwam is al in 1994 opgeheven :P Om in die tijd opgeheven te worden moest een lijn wel heel rustig zijn hoor.
Schijn bedriegt, Pearl Buck-Erf is dan de bestem en dat is al een pokke-end lopen, helemaal voor ouderen met een hoge trap op de route die je niet kan vermijden.- En naast de dijk ook nog een 2e heuvel om op te lopen. (Dat is met een beetje pech 10-15 minuten lopen) uit eigen ervaring.
Ik reageerde dan ook op ArrivaBas z'n voorstel voor een fietsenstalling bij halte Recklinghausenweg. Dan is op de fiets naar de Stadspolderring toch echt sneller en vooral ook een stuk veiliger dan de Provincialeweg moeten oversteken wat echt een racebaan is.
Dat doet de buurtbus dus niet,- vanaf het station rijd die via halte centrum, nieuw krispijn (incl. De Essenhof) naar Dordwijk, en stopt vervolgens met een zo snel mogelijke route bij WC. Sterrenburg (niet geheel onbelangrijk vanuit de Wilgenwende) naar de Wilgenwende.
Probleem is juist dat het daardoor een trage lijn wordt die voor het soort publiek in Wilgenwende niet aantrekkelijk is (die gaan wel met hun auto boodschappen doen). Wil je forensen uit die wijk trekken (i.p.v. een tweede auto voor de vrouw bijvoorbeeld) dan moet je een snelle verbinding naar het station bieden. Dat lukt beter als je lijn 3 doortrekt, en nog beter als je desnoods een spitslijn via de N3 invoert (kan die ook mooi op de Crayensteinstraat stoppen :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:Als je al een verbinding wilt bieden is het wel het meest toekomstvast het zo te doen. Wil je immers wijkbewoners daadwerkelijk het OV in krijgen en erin houden dan moet je niet een klein lijntje dat gedoemd is te mislukken (door het slingerkarakter) inzetten, maar een fatsoenlijke verbinding die een redelijke reistijd biedt.
17 Minuten met de buurtbus is nogal altijd beter dan 16 (+ op z'n minst 4 vana eindpunt lijn 3 = 20) lijkt mij toch dat de buurtbus sneller is. - Daarbuiten haalt "de Ideaal" het feit van de wijkgrootte, en de extra kosten van lijn 3 (extra grote bus) plus de benodigde herbouw van wegen en de spoorwegovergang en/of tunnel.
Daniel schreef:Begrijp me niet verkeerd, voor Nieuw-Krispijn is een buurtbus allicht het meest handig als oplossing. Echter zou je door de aard van de wijk Wilgenwende (daar verwacht ik toch vooral tweeverdieners met kinderen) meer moeten focussen op een vlotte route naar centrum en station.
Maar de route is dus al sneller dan je alternatieven.
Daniel schreef:
Het doel was om binnen de beschikbare tijd (54-56 minuten, vanwege de benodigde pauze) heen en terug samen te kunnen rijden zodat pauzetijd overblijft en de volgende punten verbonden zijn: De Hoven, Parkhuis, Station, Centrum, Nieuw Krispijn/De Essenhof, Dordwijk Ziekenhuis, Winkelcentrum Sterrenburg en de Wijk Wilgenwende. Dit doet de route naar mijn inziens prima.
Focus je je daarmee niet veel te veel op een normale buslijn? Met buurtbussen zie je vaak zat afwijkende frequenties die toevallig mooi in het rondje van de buurtbus passen.
Wat dat betreft is het concept vergelijkbaar aan lijn 9 in Lelystad. In een stadskarakter zoals dit wil je echt niet minder dan 1*Uur rijden.
Daniel schreef:
Je vergeet Nieuw Krispijn hier, en mogelijk de her-instelling van een halte bij de Crayensteinstraat, waar lijn 2/5/116 en 231 in het verleden hebben gestopt
De haltes in de Crayensteinstraat blonken echter vooral uit in overlap met bestaande haltes: Krommedijk Oost bediende grotendeels hetzelfde gebied als halte Eemsteynplein, Standhasenstraat lag letterlijk naast het Halmaheiraplein maar dan aan de andere kant van het spoor.
De haltes waren er vooral omdat lijn 4 ooit in de SVD-tijd naar de Crayensteinstraat omgelegd werd als snellere route naar het station, echt druk zijn ze nooit geweest (ik was nogal lui in m'n middelbare schooltijd een van de zeldzame instappers bij halte Standhasenstraat vaak :P )
Ik verwacht hier ook niet giga veel extra, Maar het zijn wel extra puntjes.
Daniel schreef:
en passagiers vanuit oa. het Parkhuis (Wat in het verleden ook één van de drukste haltes van lijn 1 is geweest).
Als het de drukste halte van lijn 1 was, dan ging het niet om reizigers naar het station waar je buurtbus nu wel heen gaat :P En naar het ziekenhuis maakt die buurtbus vanaf het Parkhuis een gigantische omweg, dan is achter een rollator naar halte Prunuslaan slenteren en daar lijn 2 pakken alsnog sneller.
Ik doelde hier toch meer op Parkhuis <> Essenhof en Parkhuis <> Centrum, ik duidde alleen aan dat er wel degelijk passagierspotentie is.
Daniel schreef:
Ik maak me eerder zorgen om drukte, vooral vanuit nieuw krispijn in de spits
Huh? De laatste lijn die in de spits in Nieuw-Krispijn kwam is al in 1994 opgeheven :P Om in die tijd opgeheven te worden moest een lijn wel heel rustig zijn hoor.
Je vergeet lijn 24 en lijn 21 (tot 1998 en 2004-2006),- Die hadden geen giga-passagiers stromen,- maar in combinatie wel genoeg voor de buurtbus, aangezien Nieuw Krispijn verreweg de grootste uniek verbonden wijk op de route is, zou het me niks verbazen dat je in de spits nog wel eens met pech kan zitten, waar er meer dan 8 passagiers in een uur mee willen.
Daniel schreef:
Schijn bedriegt, Pearl Buck-Erf is dan de bestem en dat is al een pokke-end lopen, helemaal voor ouderen met een hoge trap op de route die je niet kan vermijden.- En naast de dijk ook nog een 2e heuvel om op te lopen. (Dat is met een beetje pech 10-15 minuten lopen) uit eigen ervaring.
Ik reageerde dan ook op ArrivaBas z'n voorstel voor een fietsenstalling bij halte Recklinghausenweg. Dan is op de fiets naar de Stadspolderring toch echt sneller en vooral ook een stuk veiliger dan de Provincialeweg moeten oversteken wat echt een racebaan is.
okay.
Daniel schreef:
Dat doet de buurtbus dus niet,- vanaf het station rijd die via halte centrum, nieuw krispijn (incl. De Essenhof) naar Dordwijk, en stopt vervolgens met een zo snel mogelijke route bij WC. Sterrenburg (niet geheel onbelangrijk vanuit de Wilgenwende) naar de Wilgenwende.
Probleem is juist dat het daardoor een trage lijn wordt die voor het soort publiek in Wilgenwende niet aantrekkelijk is (die gaan wel met hun auto boodschappen doen). Wil je forensen uit die wijk trekken (i.p.v. een tweede auto voor de vrouw bijvoorbeeld) dan moet je een snelle verbinding naar het station bieden. Dat lukt beter als je lijn 3 doortrekt, en nog beter als je desnoods een spitslijn via de N3 invoert (kan die ook mooi op de Crayensteinstraat stoppen :wink: )
Misschien, maar dat zou ook veel meer geld kosten dan een buurtbus. Daarbuiten zijn er in de Wilgenwende op dit moment maar 81 huizen opgeleverd (met 33 in aanbouw in fase 1B, met fases 2, 3 en 4 respectievelijk pas in 2019, 2022-2024 en 2026-2028). - En dat is puur idealistisch, niet iets wat ik kan doen, en tevens iets wat duurder uit valt.

De bedoeling was trouwens om dit topic te gebruiken als een soort blog voor vragen en updates te gebruiken en om EV. Hulp te vragen waar nodig. Niet als een discussieplaats voor eventuele andere idealen (Die nu niet bereikt kunnen worden.),- zou dit eventueel afgesplitst kunnen worden naar het bestaande topic over idealen/ideeën voor het DAV?
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door Daniel »

wilburg22 schreef:17 Minuten met de buurtbus is nogal altijd beter dan 16 (+ op z'n minst 4 vana eindpunt lijn 3 = 20) lijkt mij toch dat de buurtbus sneller is. - Daarbuiten haalt "de Ideaal" het feit van de wijkgrootte, en de extra kosten van lijn 3 (extra grote bus) plus de benodigde herbouw van wegen en de spoorwegovergang en/of tunnel.
Tja, in nieuwe verbindingen zal je soms toch moeten investeren. Overigens zou ik niet weten hoe je op 17 minuten komt, ik kom via Google Maps toch minstens op 19 minuten uit. Da's al vrij vergelijkbaar met een doorgetrokken lijn 3.
Maar de route is dus al sneller dan je alternatieven.
Er is ook een factor snel voelen i.p.v. snel zijn.
Ik doelde hier toch meer op Parkhuis <> Essenhof en Parkhuis <> Centrum, ik duidde alleen aan dat er wel degelijk passagierspotentie is.
Maar wat heb je aan die passagierspotentie als die passagiers blijkbaar niet naar het station willen, want dan waren ze naar de halte van lijn 5 (of de toenmalige buurtbushalte van 231 om de hoek, die reed vaker dan 620) gelopen i.p.v. bij het Parkhuis ingestapt in lijn 1.
Je vergeet lijn 24 en lijn 21 (tot 1998 en 2004-2006),- Die hadden geen giga-passagiers stromen,- maar in combinatie wel genoeg voor de buurtbus, aangezien Nieuw Krispijn verreweg de grootste uniek verbonden wijk op de route is, zou het me niks verbazen dat je in de spits nog wel eens met pech kan zitten, waar er meer dan 8 passagiers in een uur mee willen.
Nee die vergeet ik niet. Jij hebt het namelijk over een stroom uit Nieuw-Krispijn, dat is dus een ochtendspitsrichting. En zowel lijn 24 als 21 reden pas na de ochtendspits :wink: . Overigens kende lijn 21 maarliefst 3 reizigers per rit gemiddeld, nog niet meerekenend of daar ook instappers van het Eemsteynplein waar 21 toevallig als eerste langskwam bij zaten. Eigenlijk zelfs maar 1,5 reiziger per rit als je de heen- en terugrit als apart rit telt.
Misschien, maar dat zou ook veel meer geld kosten dan een buurtbus. Daarbuiten zijn er in de Wilgenwende op dit moment maar 81 huizen opgeleverd (met 33 in aanbouw in fase 1B, met fases 2, 3 en 4 respectievelijk pas in 2019, 2022-2024 en 2026-2028). - En dat is puur idealistisch, niet iets wat ik kan doen, en tevens iets wat duurder uit valt.
Tja, maar als je reizigers het OV in wilt krijgen zal je al iets moeten bieden als er nog weinig vraag bestaat. Ga je het pas aanbieden als de wijk af is dan heeft iedereen die tweede auto al gekocht en stappen ze niet zo snel meer over.
De bedoeling was trouwens om dit topic te gebruiken als een soort blog voor vragen en updates te gebruiken en om EV. Hulp te vragen waar nodig. Niet als een discussieplaats voor eventuele andere idealen (Die nu niet bereikt kunnen worden.),- zou dit eventueel afgesplitst kunnen worden naar het bestaande topic over idealen/ideeën voor het DAV?
Een belangrijke component van dit forumdeel is toch dat je door feedback ideeën kunt verbeteren. Het is niet iets van ik dump hier m'n idee en wil er geen feedback op, dat heeft ook weinig meerwaarde in een forum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:
wilburg22 schreef:17 Minuten met de buurtbus is nogal altijd beter dan 16 (+ op z'n minst 4 vana eindpunt lijn 3 = 20) lijkt mij toch dat de buurtbus sneller is. - Daarbuiten haalt "de Ideaal" het feit van de wijkgrootte, en de extra kosten van lijn 3 (extra grote bus) plus de benodigde herbouw van wegen en de spoorwegovergang en/of tunnel.
Tja, in nieuwe verbindingen zal je soms toch moeten investeren. Overigens zou ik niet weten hoe je op 17 minuten komt, ik kom via Google Maps toch minstens op 19 minuten uit. Da's al vrij vergelijkbaar met een doorgetrokken lijn 3.
En daar zit google maps er naast Ik kom met maps op 15, niet 19 (Ik zie waar je de mist in bent gegaan), Ik heb niet voor niks verder onderzoek gedaan- Ik kom toch echt op 18 minuten (inclusief de minuut extra wachttijd op het station, dus 17 naar het station.) gebaseerd op meerdere factoren. (Oude dienstregelingen, rijtijden, gemiddelde snelheid op sommige segmenten etc.)
Daniel schreef:
Maar de route is dus al sneller dan je alternatieven.
Er is ook een factor snel voelen i.p.v. snel zijn.
Omdat lijn 3 dwars door Crabbehof en Krispijn sneller zal voelen als dwars door Sterrenburg en nieuw krispijn.
Daniel schreef:
Ik doelde hier toch meer op Parkhuis <> Essenhof en Parkhuis <> Centrum, ik duidde alleen aan dat er wel degelijk passagierspotentie is.
Maar wat heb je aan die passagierspotentie als die passagiers blijkbaar niet naar het station willen, want dan waren ze naar de halte van lijn 5 (of de toenmalige buurtbushalte van 231 om de hoek, die reed vaker dan 620) gelopen i.p.v. bij het Parkhuis ingestapt in lijn 1.
De 231 was dan ook niet toegankelijk (het was een buurtbus met een hoge vloer, niet lage vloer, waar mensen met een rollator of roelstoel, of iemand die slecht te been is of mank is, kwamen daar dus niet in.). Parkhuis had al gepleit om een toegankelijke bus te krijgen naar het centrum toendertijd, :roll: - Tevens is er nogsteeds toegevoegde waarde gebaseerd op de verbinding met de Essenhof, en 600m lopen of 450m lopen en overstappen is vaak voor mensen die slecht te been zijn ook niet echt fijn richting het Ziekenhuis :wink:
Daniel schreef:
Je vergeet lijn 24 en lijn 21 (tot 1998 en 2004-2006),- Die hadden geen giga-passagiers stromen,- maar in combinatie wel genoeg voor de buurtbus, aangezien Nieuw Krispijn verreweg de grootste uniek verbonden wijk op de route is, zou het me niks verbazen dat je in de spits nog wel eens met pech kan zitten, waar er meer dan 8 passagiers in een uur mee willen.
Nee die vergeet ik niet. Jij hebt het namelijk over een stroom uit Nieuw-Krispijn, dat is dus een ochtendspitsrichting. En zowel lijn 24 als 21 reden pas na de ochtendspits :wink: . Overigens kende lijn 21 maarliefst 3 reizigers per rit gemiddeld, nog niet meerekenend of daar ook instappers van het Eemsteynplein waar 21 toevallig als eerste langskwam bij zaten. Eigenlijk zelfs maar 1,5 reiziger per rit als je de heen- en terugrit als apart rit telt.
Je hebt gelijk, ik zie het, en de lijn daarvoor (3a/3b) reed niet snel naar werkgelegenheden en het centrum in de stad. Eigenlijk zie ik niet echt signalen dat er in de afgelopen 30 jaar ook maar een lijn heeft gereden die wat dat betreft interessant zou zijn geweest voor passagiers die werken of naar school zouden rijzen. (Ook 3a/3b deed dat niet best zo te zien) - Dat zou de buurtbus in dit geval wel zijn.
Daniel schreef:
Misschien, maar dat zou ook veel meer geld kosten dan een buurtbus. Daarbuiten zijn er in de Wilgenwende op dit moment maar 81 huizen opgeleverd (met 33 in aanbouw in fase 1B, met fases 2, 3 en 4 respectievelijk pas in 2019, 2022-2024 en 2026-2028). - En dat is puur idealistisch, niet iets wat ik kan doen, en tevens iets wat duurder uit valt.
Tja, maar als je reizigers het OV in wilt krijgen zal je al iets moeten bieden als er nog weinig vraag bestaat. Ga je het pas aanbieden als de wijk af is dan heeft iedereen die tweede auto al gekocht en stappen ze niet zo snel meer over.
Dat is het hele punt, de wijk is te klein om 4*Uur een stadsbus naar door te trekken, Zelfs als die klaar is (geaschat 2.000 inwoners als de wijk af is). Zelfs met een normaal percentage haal je niet genoeg passagiers eruit om een grote bus rendabel te maken, helemaal niet met alle nodige aanpassingen. - Dat zou de buurtbus immers wel (Direct) doen.
Daniel schreef:
De bedoeling was trouwens om dit topic te gebruiken als een soort blog voor vragen en updates te gebruiken en om EV. Hulp te vragen waar nodig. Niet als een discussieplaats voor eventuele andere idealen (Die nu niet bereikt kunnen worden.),- zou dit eventueel afgesplitst kunnen worden naar het bestaande topic over idealen/ideeën voor het DAV?
Een belangrijke component van dit forumdeel is toch dat je door feedback ideeën kunt verbeteren. Het is niet iets van ik dump hier m'n idee en wil er geen feedback op, dat heeft ook weinig meerwaarde in een forum.
Dat was natuurlijk ook niet wat ik wil/bedoel, maar dit is een gesprek over de buurtbus(vereniging), niet andere wensen, wat er had moeten zijn etc. Daar zijn namelijk al topics voor voor de DAV. Dat heeft ook geen zin, De provincie/vervoerder(s) vertikken het en/of het is niet rendabel, ik doe met de buurtbus wat ik kan doen voor mensen, een hele discussie over wat er wel en niet had moeten zijn heeft daarmee dus geen zin.
Dus nogmaals, kun je de niet relevante topics uit dit topic eruit splitsen en/of dit gewoon on-topic houden?
Laatst gewijzigd door DrechtBlub op za 11 nov 2017, 03:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door DrechtBlub »

Update
- Gesprek met de gemeentegriffier voltooid. Een burgerinitiatief is in dit geval niet nodig. (Dat scheelt mij het ophalen van 300 handtekeningen.)
- Er komt over één tot twee weken een gesprek met de lokale ambtenaar voor Taxi en OV Vervoer op het stadskantoor voor verdere vragen, informatie, integratie, mogelijke problemen en het krijgen van informatie ten behoeve van het contactpunt bij de OV-Autoriteit.

Het gaat vooralsnog allemaal vlotter dan ik had durven hopen,- Al ga ik er vanuit dat het niet allemaal zo simpel blijft als nu door het hele traject. Maar ik ben optimistisch. :wink:
Ik blub in het Drecht.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door hidihi »

Het is goed dat je de bal zo goed oppikt. Want een buurtbus is wel nodig in Dordrecht zeker ter aanvulling van het gewone vervoer. Ik vindt het wel belangrijk dat je onderzoek pleegt naar het reizigerspotentieel. De wijk de Hoven heeft ongeveer 1.400 inwoners. Daarvan zijn de meeste volwassenen rond middelbare leeftijd en jonge kinderen. Hoe ga je aan de ambtenaar uitleggen dat zo'n lijn levensvatbaar is?

Ik was er van overtuigd dat de wijken Crabbehof en Wielwijk direct verbonden moet worden met het ziekenhuis. Maar om zo'n bewering te staven moet daar je wel onderzoek doen. Ik heb naar de bevolking opbouw gekeken van de wijken en daar blijkt uit dat Wielwijk te jongere mensen heeft en kleiner is, maar dat 21% van de bevolking Crabbehof/Zuidhoven ouder dan 65 is en dat er 8.500 inwoners wonen. De reizigers potentieel is 1785 reizigers en dat is meer dan wat er in de Hoven wonen. Ik wil geen betweter uithangen maar het bewijst wel dat onderzoek heel belangrijk is.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 12 nov 2017, 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: vorige bericht niet quoten
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door DrechtBlub »

Hier heb ik natuurlijk al over na gedacht en ik heb de benodigde antwoorden en informatie voor het aankomende gesprek al, maar ik vind het zeer fijn dat je meedenkt. :wink:
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 12 nov 2017, 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: vorige bericht niet quoten
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door DrechtBlub »

Het gesprek met de Ambtenaar vervoer van de gemeente is naar wens verlopen. Er is besloten met de gemeente om als volgende stap zodra de concessie DAV is gegund in januari met de vervoerder contact op te nemen om te kijken of het project ook inpasbaar is/blijft na de concessie verandering en voor het benodigde advies van de vervoerder. Hoe dit verder in werkt gaat staat nog niet vast. Er zullen dus tot die tijd geen (of zeer weinig) updates zijn tbv. het project.
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door DrechtBlub »

Er is een gesprek geweest met Buurtbus Barendrecht over het traject en de verwachtingen die ik moet hebben bij het opstarten van de buurtbus. Naar aanleiding van dit gesprek heb ik wat kleine routewijzigingen voorgesteld in het concept om de potentiële rijtijden wat flexibeler te maken (Zie plaatje originele post, deze is ge-update). - Verder ben ik zeer benieuwd naar de plannen van Qbuzz voor volgend jaar en hoe dit verder effect heeft op het buurtbusproject.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door Hainje »

Klinkt best goed. Zou het oprecht leuk voor je vinden als je het voor elkaar krijgt die buurtbus rijdend te krijgen en nog leuker, als jouw initiatief tot een volwaardige lijn uit groeit. Goed dat laatste is nog echt verre toekomst, maar goed bezig Harrie!
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

Ik ben zeer nieuwsgierig naar de verloop van de rest van het project met het oog op de nu definitieve gunning aan Qbuzz.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door DrechtBlub »

Hainje schreef:Klinkt best goed. Zou het oprecht leuk voor je vinden als je het voor elkaar krijgt die buurtbus rijdend te krijgen en nog leuker, als jouw initiatief tot een volwaardige lijn uit groeit. Goed dat laatste is nog echt verre toekomst, maar goed bezig Harrie!
Bedankt, dat zou inderdaad leuk zijn, maar dat is de toekomst. Voorlopig ben ik er nog wel een tijdje mee bezig. (kleine notitie: Ik heet geen Harrie :P, al gok ik uit context dat het een uitdrukking is.)
ArrivaBas schreef:Ik ben zeer nieuwsgierig naar de verloop van de rest van het project met het oog op de nu definitieve gunning aan Qbuzz.
Anders ik wel.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door Hainje »

Is inderdaad een uitdrukking. :wink:
🍉
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door Bartjk »

Ik zie dit topic nu pas. Ik kan wel wat ervaringen delen die ik op heb gedaan met het opzetten van lijn 9 in Lelystad:

Wij bedienen wijken die verder weg van andere lijnen liggen en ook vrij ver van het centrum (ongeveer 4km). We bedienen 6 wijken met in totaal tussen de 2000-2500 inwoners. Dit zijn wijken met vrijwel uitsluitend vrijstaande huizen en hogere inkomens.

Wij hadden verwacht dat zowel jongeren als ouderen gebruik zouden maken van de lijn. In de praktijk vervoeren wij voornamelijk jongeren/scholieren.

In het eerste jaar hebben we met een anderhalfuursdienst 4400 passagiers vervoerd. Dat is net onder de eis van de gemeente van 4800. Daarom willen we dit jaar ook over gaan naar een uursdienst. Wel zien we in het begin van dit jaar (in de vorstperiode) aanzienlijk meer reizigers met dezelfde dienstregeling als vorig jaar. Mensen hebben dus wel even de tijd nodig om ons te vinden.

Mocht je verder vragen hebben dan moet je ze vooral ook stellen. En je kan ook wel een keer langs komen in Lelystad mocht je meer willen weten :wink:
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door DrechtBlub »

Bartjk: Ik reageer later even inhoudelijk, ik moet even kijken of dat voor mij ook mogelijk is.

Verder: http://dordtcentraal.nl/actueel/voorals ... -essenhof/ Volgensmij is er iets in het nieuws verschenen. :)
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Buurtbus Dordrecht

Bericht door DrechtBlub »

Bartjk schreef:Ik zie dit topic nu pas. Ik kan wel wat ervaringen delen die ik op heb gedaan met het opzetten van lijn 9 in Lelystad:

Wij bedienen wijken die verder weg van andere lijnen liggen en ook vrij ver van het centrum (ongeveer 4km). We bedienen 6 wijken met in totaal tussen de 2000-2500 inwoners. Dit zijn wijken met vrijwel uitsluitend vrijstaande huizen en hogere inkomens.

Wij hadden verwacht dat zowel jongeren als ouderen gebruik zouden maken van de lijn. In de praktijk vervoeren wij voornamelijk jongeren/scholieren.

In het eerste jaar hebben we met een anderhalfuursdienst 4400 passagiers vervoerd. Dat is net onder de eis van de gemeente van 4800. Daarom willen we dit jaar ook over gaan naar een uursdienst. Wel zien we in het begin van dit jaar (in de vorstperiode) aanzienlijk meer reizigers met dezelfde dienstregeling als vorig jaar. Mensen hebben dus wel even de tijd nodig om ons te vinden.

Mocht je verder vragen hebben dan moet je ze vooral ook stellen. En je kan ook wel een keer langs komen in Lelystad mocht je meer willen weten :wink:
Ik ik graag een keertje kijken later in dit jaar. De reis is voor mij nogal een opstakel dus ik beloof niks. Hoe kan ik je trouwens bereiken? (Email op de site buurtbus Lelystad neem ik aan), Het is wel zo fijn dat ik tzt. ook kan overleggen op hoe of wat.

Bedankt voor het aanbod!
Ik blub in het Drecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten