Nieuw station in Berghem

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Nieuw station in Berghem

Bericht door lijntaxi »

Voor een:
extra spoor over de brug bij ravenstein.

Geen behoefte aan station Berghem.
Liever dat buurtbuslijn 294 of 96 vaker gaat rijden. Busvervoer van Oss naar Berghem is gewoon belabberd te noemen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Nitein-Repart »

Bij een station in Berghem heb je geen (buurt)buslijn tussen Oss en Berghem meer nodig :wink: , en wordt Berghem zeven dagen per week bedient van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, en krijgt Berghem rechtstreekse verbindingen met 's Hertogenbosch en Nijmegen. Oftewel, dit is een win-win-situatie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Yanaike »

Ik vraag me in eerste instantie af of er genoeg vraag zou zijn voor een station in Berghem.

Daarnaast vraag ik me af of de reiziger er echt beter van wordt. Aangezien er in Berghem waarschijnlijk alleen sprinters zouden stoppen is de reistijd per bus + aansluiting op de IC waarschijnlijk bijna net zo snel als lopen/fietsen naar station + SPR.

Waar komt de discussie over station Berghem eigenlijk vandaan? Het ging in eerste instantie toch om het versnellen van de IJssellijn-IC?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Nitein-Repart »

Berghem heeft 9.500 inwoners. In mijn ogen is dat stationswaardig. Zijn heel veel dorpen met een station die kleiner zijn. Ten tweede is op Oss-Nijmegen de sprinter 8 minuten trager dan de IC en op Oss-'s Hertogenbosch is de sprinter 6 minuten trager. Als je rekening houdt dat de overstap op de bus Berghem-Oss en de IC minstens 4 minuten duurt dan houdt je nog maar 4 respectievelijk 2 minuten over. De bus Berghem-Oss kan nooit in 4 minuten van Berghem naar Oss rijden, dus bij een station in Berghem verkort de reistijden vanuit Berghem naar zowel 's Hertogenbosch als naar Nijmegen. Daarnaast rijden de treinen op ma-za tweemaal per uur en de bus grotendeels eenmaal per uur en rijdt de bus niet 's avonds en in het weekend en de trein wel. Kortom de reiziger gaat er sowieso op vooruit bij een station in Berghem. Ik weet niet hoeveel ruimte de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] heeft om ook Berghem te bedienen, maar als de ruimte er is dan is een station in Berghem het onderzoeken waard.

Andere nieuwe stations langs de route Zwolle-Roosendaal hebben veel minder potentie. Voor Zwolle Zuid is er een Sprinter Zwolle-Deventer nodig die niet rendabel geëxploiteerd kan worden en bovendien gaan Olst en Wijhe erop achteruit als de sprinter Zwolle-Deventer 's avonds en in het weekend 1x/uur rijdt. Een station in Eefde is ook niet mogelijk, omdat een Sprinter Deventer-Zutphen niet rendabel geëxploiteerd kan worden en Eefde heeft nu redelijke busverbindingen met Zutphen en Deventer, kun je van Berghem niet zeggen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
PHS

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Nitein-Repart »

Ik ben het niet mee eens. Een aparte sprinter Deventer-Zwolle kent voor zowel de vervoerder als voor de reizigers erg veel nadelen. Een sprinter Deventer-Zwolle is waarschijnlijk niet rendabel te exploiteren. De reizigers uit Olst en Wijhe gaan erop achteruit, doordat de sprinter waarschijnlijk 's avonds en in het weekend eenmaal per uur rijdt in plaats van tweemaal per uur. De reistijdwinst voor doorgaande reizigers verdampt volledig door langere overstappen in Zwolle, enkel die in Zwolle moet zijn gaan er wel op vooruit. En uiteraard de reizigers uit Zwolle Zuid. Maar deze voordelen wegen in mijn ogen niet op tegen de nadelen. Doordat een station in Zwolle Zuid niet mogelijk is, zie ik liever snellere busverbindingen tussen Zwolle Zuid en Zwolle, om het gebrek aan een station te compenseren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Z2N »

Als je uitgaat van de knoop in Zutphen betekent het overslaan van Wijhe en Olst dat er een stabielere overstap en kering in Zwolle gerealiseerd kan worden in de knoop daar. De overstappen zijn daar planmatig erg krap, en door de lange route van de 3600 wordt te vaak de knoop gemist. Een ruimere overstap zou dan ook geen kwaad kunnen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Yanaike »

Erno-BE schreef:Berghem heeft 9.500 inwoners. In mijn ogen is dat stationswaardig.
Op dit moment rijdt er per richting slechts 1x/uur een bus en 1x/uur een buurtbus. Blijkbaar is de vraag naar OV in Berghem niet groot genoeg. Natuurlijk is dat een wisselwerking: als het aanbod slecht is, is er ook minder vraag. Maar om nou in één keer van 1 bus en 1 buurtbus naar 2 sprinters te gaan, lijkt me een iets te grote stap, dan kun je beter eerst de huidige busverbinding verbeteren.
Erno-BE schreef:Ten tweede is op Oss-Nijmegen de sprinter 8 minuten trager dan de IC en op Oss-'s Hertogenbosch is de sprinter 6 minuten trager [...]
Je mist in je verhaaltje de tijd die nodig is om naar het station van Berghem te lopen of fietsen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Nitein-Repart »

Grappig dat je volgens je gebruikersprofiel wel voor meer stations bent, terwijl je een station in Berghem niet ziet zitten.

Ik denk dat vanwege de lage frequentie en wellicht slechte aansluitingen in Oss (geen idee of dat waar is) dat er weinigen zijn die in Berghem de bus pakken om naar 's Hertogenbosch of Nijmegen te reizen en dat reizen naar Oss voornamelijk per fiets gebeurt. De aan te boren vervoersmarkt is denk ik wel een stuk hoger dan het huidige busgebruik.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Yanaike »

Dan is het misschien eerst een idee om die busfrequentie te verhogen (in ieder geval naar 2x/uur, ook buiten de spits) en indien nodig de dienstregeling beter af te stemmen op de trein.

Ja, ik ben vóór stations, maar dat hoeft toch nog niet te betekenen dat ik per definitie bij elk mogelijk denkbare station voorstander ben?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Z2N »

Twee keer per uur een sprinter laten stoppen is nog steeds goedkoper dan twee keer per uur een bus door het dorp inleggen, als de sprinter toch al door het dorp komt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Yanaike »

Heb je daar een bron van?
PHS

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Suus »

Goedkoper voor de provincie ja, die het OV-budget voor Berghem in de zak kan houden en alle kosten voor de OV-afsluiting afwentelt op het HRN.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Nitein-Repart »

Maar een treinstation is wel veel aantrekkelijker dan een buslijn, want een trein wordt door de meesten meer gewaardeerd dan een bus en een station zorgt voor meer directe verbinding ten opzichte van de bus. Ik denk dat veel mensen het niet erg vinden dat de buslijn door het dorp vervangen wordt door een treinstation. En zolang er geen extra treinserie hoeft te rijden en de bediening van het station past in de dienstregeling zie ik geen reden, waarom het treinstation nog wordt tegengehouden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Suus »

Oja, past het in de dienstregeling?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door lijntaxi »

Een trein naar Berghem betekent dat de bus naar Berghem wordt opgeheven. Mensen hebben immers een alternatief in de vorm van een trein, die na de aanleg van het extra spoor over de brug bij Ravenstein 4 keer per uur rijdt in beide richtingen.

Verder zou je moeten kijken naar de woondichtheid van Berghem of dit een station rechtvaardigd. Ook is Berghem niet een plaats te noemen, waar veel mensen van buiten Berghem naar toereizen. Dat is Oss bijvoorbeeld wel. Daar werken ook forenzen.
Inderdaad eerst de bestaande buslijnen opwaarderen.
Van mij part mag station Vlierlingsbeek ook opgeheven worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Yanaike »

Wat heeft station Vierlingsbeek nou weer met deze discussie te maken? :?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Z2N »

Yanaike schreef:Heb je daar een bron van?
Ik heb hier de gids voor de gebruiksvergoeding van Prorail in 2013 liggen, waarmee ik dus even ben gaan rekenen voor je. :mrgreen:

Een stop op een basis-station (tot 10.000 passagiers per dag) kost maximaal 2 euro en 26,1 cent per stop, voor een halte (max 1000 passagiers per dag) is dat 91,4 cent per stop. Zelfs al haal je meer dan 1000 passagiers per dag, dan vraagt Prorail dus niet meer dan 60.000 euro per jaar aan halteringskosten, voor 2 treinen per uur 18 uur lang elke dag. De personeels- en materieelkosten zijn niet te berekenen, maar door de inzet van de nieuwe Flirts zou het moeten kunnen lukken om een extra halte in te passen zonder extra tijd kwijt te zijn, waardoor deze kosten verwaarloosbaar zijn.

Natuurlijk zijn de kosten sinds 2013 wat gestegen, maar veel meer dan die 60.000 zal het niet zijn. En nou kan ik het mis hebben, maar ik durf te wedden dat je voor 60.000 euro per jaar bij lange na geen 2 bussen per uur inlegt. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Yanaike »

Mooi! Maar dat is dan wel voor een bestaand station neem ik aan? En zit daar het onderhoud van het station bij of is dat alleen onderhoud van de sporen en wissels etc?

Hoeveel kost het om een nieuw station te bouwen bij Berghem inclusief fietsvoorzieningen en stedelijke inpassing in de omgeving? En dan desnoods die kosten uitgesmeerd over pak en beet 30-40 jaar?

En natuurlijk niet onbelangrijk: hoeveel reizigers gaan gebruik maken van dit station en dus hoeveel extra inkomsten verwacht je te genereren.
En daartegen over staat natuurlijk: hoeveel reizigers verlies je, voor wie de reistijd met één extra stop net te onaantrekkelijk is. Ik mag hopen dat dat laatste een klein getal is, maar helemaal op nul zou ik dat niet zetten: ook al verwacht je dat de reistijd d.m.v. inzetten van Flirts gelijk blijft, het gelijk blijven van de huidige situatie is vaak ook een achteruitgang, zeker als andere alternatieven zoals auto, e-bike en internet wel sneller worden.

En voor de volledigheid zou je dat voor de bus ook kunnen doen: hoeveel kost 1 extra DRU per uur, en dat dan doorgerekend naar een jaar? En hoeveel extra reizigers -> extra inkomsten levert dat op?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door reisthijs »

Je kan rekenen op 10 tot 20% van het inwonertal, dus ruim 1000 reizigers per dag moet lukken, volgens NS is dat voldoende om een nieuw station te rechtvaardigen (mits inpasbaar in de dienstregeling).

Bedenk ook dat Berghem halverwege de lijn ligt, voor de reizigers tussen Den Bosch en Oss of tussen Ravenstein en Nijmegen zal het niets uitmaken als daar een extra halte komt.

De invoering van een kwartierdienst zou de eventuele verlenging van de reistijd ook ruimschoots compenseren. Dan is het zeker geen gelijk blijven van de huidige situatie.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Yanaike »

Volgens de NVS-telling maakten er in 2012 op een gemiddelde werkdag zo'n 100 reizigers per richting gebruik van lijn 96 (Zeeland -) Schaijk - Berghem - Oss (zie: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... 2/cvp/join). Laten we zeggen dat 50% van die reizigers uit Berghem komt, de andere 50% uit Schaijk, Reek en Zeeland. Dat betekent dat op een gemiddelde werkdag zo'n 50 reizigers uit Berghem van het OV gebruik maken. Er zijn helaas geen gegevens over de buurtbus, maar ik schat dat dat er geen honderden zullen zijn.

Als je ervan uit gaat dat er 1000 reizigers gebruik zullen maken van een nieuw station in Berghem, betekent dat dus dat het aantal reizigers dat gebruik maakt van OV, relatief gezien met 1900% moet toenemen. Ik geloof best dat een nieuw station in Berghem nieuwe reizigers kan trekken, maar 950 nieuwe reizigers, terwijl er nu maar 50 reizigers van het OV gebruik maken... Ik denk het niet.

Waar baseer je je 10-20% van het inwoneraantal op?
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door verfmeer »

Hoeveel mensen zouden nu met de fiets naar station Oss gaan? En hoeveel zouden de auto pakken? Richting 's-Hertogenbosch sluiten beide bussen op dezelfde trein aan, dus heb je een effectieve frequentie van 1x per uur. Geen enkele scholier of forens zal daar op gaan wachten. Als er 4x per uur een sprinter stopt wordt het OV veel aantrekkelijker.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Nitein-Repart »

Bij 4x/uur een sprinter 's Hertogenbosch-Nijmegen kun je Berghem en Ravenstein ook om-en-om bedienen, 's avonds en in het weekend wanneer er tweemaal per uur gereden wordt kan er wel op beide plaatsen gestopt worden. De verbinding Berghem-Ravenstein wordt overdag dan niet rechtstreeks aangeboden, maar dat is nu ook al niet het geval (m.a.w. nu moet er ook al via Oss gereisd worden), dus de enkele reiziger Berghem-Ravenstein gaat er dan niet op achteruit.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door reisthijs »

Nee, dank je. Tenzij het anders echt niet in de dienstregeling zou passen is het alleen maar onnnodig moeilijk doen voor een hele kleine reistijdwinst.
Yanaike schreef:Waar baseer je je 10-20% van het inwoneraantal op?
Vergelijking met een heleboel plaatsen die een station hebben waar regelmatig een trein vertrekt die de reizigers snel naar de volgende stad brengt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten