Nieuw station in Berghem

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door AppleMoose »

Gaan we nu werkelijk bakkeleien over waar al dan niet een busstation voor vervangend vervoer gerealiseerd kan worden, voor een station waar duidelijk geen markt voor is en er dus niet komt? :') _O-
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door SLToilet »

Een station waar geen markt voor is? :')

Woehaha, daar denken ze in elf andere provincies anders over! Dat er een markt is voor >1000 reizigers per dag dat kan een kleuter nog uitrekenen. En dat scheelt heel wat auto's, heel wat ongemak, lange fietsafstanden, OV-gebrek in weekenden en avonden, noem maar op.

Maar als een busstation niet lukt is dat geen ramp. Oss West heeft ook geen Ov-aansluiting en staat als een huis. De markt voor Berghem is mogelijk nog groter door de barrières onderweg naar Oss. Het scheelt ook nog eens gruwelijk veel reistijd naar Nijmegen, een studentenstad waar je niet 1-2-3 een kamer krijgt. De studenten heb je, de forensen die niet in de file willen staan ook, want de wegen naar Eindhoven en Den Bosch staan op een kritisch punt qua capaciteit en de trein qua reistijd loont (vooral naar Den Bosch en naar Utrecht, Tilburg en Breda, die laatste twee zijn overigens knap ***** over de weg).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door AppleMoose »

Waar haal je die meer dan 1000 reizigers plots vandaan? Er komt alleen een buurtbusje in dat gat en die vervoert nou ook niet echt een spectaculair aantal mensen, zoals al eerder is aangegeven in dit topic. En elf provincies die voor station Berghem zijn? :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door cassie127 »

Een buurtbus die van alleen maandag t/m vrijdag van 7 tot 18 uur rijdt. Is nu niet echt aantrekkelijk te noemen.
Of een trein verbinding 1000 reizigers zou halen durf ik niet te zeggen maar een betere bediening kan al een heleboel doen.
Van 6 - 20 uur ieder halfuur een sprinter en in het weekend vanaf 7/8 uur kan best wel wat reizigers groei opleveren. Daarnaast is een treinverbinding ook aantrekkelijker dan een buurtbus verbinding (mede door goedkope treinkaart acties en dergelijke). en dat zeker in een plaats waar de buurtbus in het weekend niet rijdt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: RE: Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door cassie127 »

Denk dat je op dat station meer reizigers kan trekken dan een station als Enschede Drienerlo of Daalerveen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door The best »

cassie127 schreef:Denk dat je op dat station meer reizigers kan trekken dan een station als Enschede Drienerlo of Daalerveen
Daarlerveen is dan ook niet voor niets een van de minst gebruikte stations van Nederland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Jef400 »

Is er ooit een onderzoek gedaan naar de potentiële reizigersaantallen op Berghem. Want als we zelfs reizigers naar een hogeschoolstad bijna 100 kilometer verderop gaan meerekenen is de discussie wel op een dieptepunt geland.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door AppleMoose »

De discussie is zich toch weer aan het herhalen, een dieptepuntje meer of minder maakt dan ook niet meer uit *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door lijntaxi »

Wel de goede volgorde aanhouden:

- eerst spoorverdubbeling Brug Ravenstein
- daarna pas opening nieuw station Berghem.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door lijntaxi »

Dat traject van lijn 96 van Berghem naar Zeeland kan gelijk omgezet worden in een lightrailtraject.
Als het eventjes kan natuurlijk doortrekken naar Uden - Veghel - St Oedenrode - Ekkersrijt - Eindhoven Airport - station Eindhoven.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Yanaike »

Of we leggen gewoon meteen een vliegveld neer bovenop het nieuwe station Berghem en dan breiden we het station uit tot een HSL-knooppunt 'Berghem-Poort van Nederland' met rechtstreekse treinen naar Londen, Parijs, Stockholm, Moskou en Tokio! *O*

Nee, even serieus. Lijn 96 rijdt 1x/uur. Berghem trekt ongeveer 50 reizigers. Hoe wil je dan ooit een station rechtvaardigen? Laat staan een lightrail...? :|
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door SLToilet »

Een station kan gerechtvaardigd worden uit het gegeven dat die 1x/uur, die bovendien slechts overdag is en niet de kant op gaat waar de helft van de mensen mogelijk naartoe gaat, al een product is van een sterfhuisconstructie. Er zijn enorm veel mensen die zich nog niet eens durven te wagen aan zo'n magere buslijn maar dat wél zouden doen voor de trein:

- Iedereen die niet afhankelijk wil zijn van het juiste halfuur en door de betrouwbaarheid van bepaalde treinen soms ineens bijna een uur moeten wachten (afhankelijk van de overstaptijd)
- De vele fietsers naar station Oss, dat een best lang stuk is. Studenten kunnen dat zijn, maar ook abonnementhouders bij de NS: die parkeren wel bij een station met hun bolide waar het parkeertarief lager is dan die van de bus (en ook nog eens altijd weg kan rijden!), maar dat belast de wegen op die plekken onnodig: minder veilig, meer herrie, meer uitstoot in Oss zelf en Ravenstein.
- Maar die mensen zouden in Berghem gewoon met de fiets naar het station gaan.
- Iedereen in de richting Nijmegen.
- Veel automobilisten waarover ik het eerder heb gehad, die liever niet in de file staan maar het nu toch doen. Mijn vader zou, als hij in Berghem woonde, met de auto gaan maar in een ander deel van Oss best een keer de trein pakken. Soms is de afstand zelfs puur psychologisch.
- Iedereen die pas 's-avonds klaar is of op zaterdag en zondag willen reizen.

Wat het beste werkt? Turven op station Oss én Ravenstein of mensen uit Berghem komen. Tel dan nog wat erbovenop door automobilisten die verder rijden voor een station of ermee tot hun bestemming rijden. Als die laatste groep ook goed kan worden onderbouwd met getallen en de som uitkomt boven de 1,000 (of 500 instappers als je op z'n Belgisch telt), zou ik zeggen: bouwen die hap!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door AppleMoose »

Als de frequentie van een buslijn en/of de route het probleem is, moet je dáár wat aan doen. Lijkt mij een stuk goedkoper en eerder te realiseren dan een station.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door lijntaxi »

Yanaike schreef:Of we leggen gewoon meteen een vliegveld neer bovenop het nieuwe station Berghem en dan breiden we het station uit tot een HSL-knooppunt 'Berghem-Poort van Nederland' met rechtstreekse treinen naar Londen, Parijs, Stockholm, Moskou en Tokio! *O*

Nee, even serieus. Lijn 96 rijdt 1x/uur. Berghem trekt ongeveer 50 reizigers. Hoe wil je dan ooit een station rechtvaardigen? Laat staan een lightrail...? :|
Dat is nogal simpel. De Maashorst is gewoon het mooiste gebied van Europa. Daar komt de trein langs. Mensen zullen extra vroeg naar hun werk gaan om de vogeltjes buiten te horen fluiten. Waarom ook niet een rechtstreekse verbinding met London en Parijs. Dat kan natuurlijk alleen als de lijn wordt doorgetrokken vanaf Eindhoven Veldhoven - Bergeyk naar Lommel en vandaar Antwerpen - Gent - Lille - Parijs
Moeten alleen die Belgen natuurlijk niet al te lastig doen natuurlijk. Internationale samenwerking noemen ze dat.
In de toekomst durven te kijken. Een vooruitziende blik hebben.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door ArrivaBas »

Je plannen lijken steeds minder realistisch en serieus te worden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door erjeebee »

Dit was toch waar de wilde plannen gepost mogen worden?
Laten we Berghem de spin in het Europese Treintransport Web maken!

Elk kwartier een HogesnelheidsTrein
Berghem - Berchem (B) - Berchem (L)
Berghem - Bergheim - Bergamo
Berghem - Berghem (S)

*trein*
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door lijntaxi »

ArrivaBas schreef:Je plannen lijken steeds minder realistisch en serieus te worden.
Dat moge dan zo zijn. Maar station Berghem/Piekenhoef staat wel in het verkiezingsprogramma van Groen Links Oss voor aankomende gemeenteraadsverkiezingen:

https://oss.groenlinks.nl/sites/groenli ... 8-2022.pdf

GroenLinks wil het gebruik en de toegankelijkheid van het openbaar vervoer
stimuleren. Hierdoor komen er minder auto’s op de weg in de ochtend- en
avondspits, dus minder files. Het allerbelangrijkste voor goed openbaar vervoer in
Oss is de treinverbinding Nijmegen – ‘s -Hertogenbosch. Wij willen meer onderzoek
om te komen tot een spoorverdubbeling van de Maasbrug bij Ravenstein. Dit willen
wij koppelen aan de aanleg van een extra fietsbrug voor de snelfietsroute Oss
–Wijchen.
Ook kiezen wij voor een nieuw NS station Berghem/Piekenhoef. Deze twee
punten zijn nodig zodat de sprinters tussen ‘s-Hertogenbosch – Oss – Nijmegen 4
keer per uur kunnen gaan rijden in de spits. Dit zal helpen om het autoverkeer beter
door te laten rijden op de Zevenbergseweg – Hartog Hartogsingel. Op de NS-stations
wil GroenLinks goede overstapmogelijk heden op de (buurt)bus. En ook bewaakt
stallen voor de (elektrische) fiets en het aansluiten op de doorgaande fietsroutes.


Uit de oude doos (2014)
23 december 2014
Treinstation in Berghem?
https://oss.sp.nl/nieuws/2014/12/treins ... in-berghem
(...)
De SP had in de brief aangegeven dat het Programma Hoogfrequent spoor kansen biedt. Hierbij wordt de noord-zuid lijn Utrecht-Eindhoven namelijk losgekoppeld van de oost-west lijn Arnhem-Tilburg. Dat betekent dat de dienstregeling op de lijn Arnhem-Tilburg veel makkelijker is in te vullen. En juist dát biedt vanaf 2017 kansen voor een extra stop van de Sprinters in Berghem.

Natuurlijk kost een extra station geld. NS zal dat niet betalen want die gaan daar niet over. De voorzieningen worden aangelegd door Prorail, op kosten van het Rijk, de provincie of de gemeente. Vraag is wat een station in Berghem kost. Dat hoeft niet exorbitant te zijn. Net als in Ravenstein kan worden volstaan met twee perrons, een overkapping, een oversteek en veiligheidsvoorzieningen.

Het is duidelijk dat het Rijk deze kosten niet alleen zal betalen. Het Programma Hoogfrequent Spoor heeft namelijk hoge prioriteit en vergt forse investeringen. Maar op het moment dat andere partijen bereid zijn om mee te betalen wordt het een ander verhaal. De provincies Noord-Brabant en Gelderland hebben hoge ambities op het gebied van openbaar vervoer.
(...)


Laatst gekeken op internet op dinsdag 30 januari 2018. Van de andere partijen kon ik geen recent verkiezingsprogramma vinden. Trouwens van SP Oss ook niet (zie boven).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Wubbo »

Om 4x per uur een sprinter Nijmegen - Den Bosch te kunnen rijden moet er meer gebeuren dan het verdubbelen van de brug bij Ravenstein. Die 3e en 4e sprinter moeten namelijk ergens ingehaald gaan worden door de IC, en er is op dit moment geen plek waar dat kan. Dat betekent dus ergens spoorverdubbeling.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Z2N »

Maar wat heeft dat met een station in Berghem te maken? Dat kan namelijk zonder brug wel twee keer per uur bediend worden, gewoon een kwestie van de 4400 twee minuten opschuiven ten noorden van Den Bosch. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door ArrivaBas »

En die ruimte in de dienstregeling zelf is er, mede gezien de keertijden (in Dordrecht 26 minuten, in Arnhem 22 minuten) en lange stilstanden (Breda 3 minuten, 's-Hertogenbosch 3 minuten, Oss of Wijchen 2 minuten, Nijmegen 2-3 minuten)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door AppleMoose »

Je hebt met meer zaken te maken dan enkel keertijden. Ook aansluitingen die behouden moeten blijven en rijtijden etc. spelen een rol.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door SuperGhost »

ArrivaBas schreef:En die ruimte in de dienstregeling zelf is er, mede gezien de keertijden (in Dordrecht 26 minuten, in Arnhem 22 minuten) en lange stilstanden (Breda 3 minuten, 's-Hertogenbosch 3 minuten, Oss of Wijchen 2 minuten, Nijmegen 2-3 minuten)
Die keertijd in Arnhem kun je niets mee, omdat je anders op Arnhem-Nijmegen in het pad van de IC terecht komt en bij de Ravensteinse brug een probleem krijg.

Een deel van de tijd kun je overigens al winnen in de halteringstijd op station Oss. Die is nu 2 minuten, wat wel erg ruim is voor een station van die grootte. Daar kan dus makkelijk een minuutje af.
Z2N schreef:Maar wat heeft dat met een station in Berghem te maken? Dat kan namelijk zonder brug wel twee keer per uur bediend worden, gewoon een kwestie van de 4400 twee minuten opschuiven ten noorden van Den Bosch. (A)
Wellicht willen ze bij de bouw van zo'n nieuwe station de perrons aan nieuw te bouwen zijsporen willen bouwen, waarmee je een inhaalmogelijkheid voor de intercity's creëert.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Roeland »

Wubbo schreef:Om 4x per uur een sprinter Nijmegen - Den Bosch te kunnen rijden moet er meer gebeuren dan het verdubbelen van de brug bij Ravenstein. Die 3e en 4e sprinter moeten namelijk ergens ingehaald gaan worden door de IC, en er is op dit moment geen plek waar dat kan. Dat betekent dus ergens spoorverdubbeling.
Hoeft niet, tenzij je de sprinters in een exacte 15' frequentie wilt laten rijden (maar dat kan ook niet bij een inhaling). Als je de IC uit Nijmegen (naar Roosendaal) bijv. laat vertrekken om .06/.36, en de sprinter daarna om .09/.39, en de andere sprinter om .21/.51, dan kan dat zonder inhaling.
Wel heb je dan een 2-sporige brug nodig bij Ravenstein.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door lijntaxi »

Roeland schreef:
Wubbo schreef:Om 4x per uur een sprinter Nijmegen - Den Bosch te kunnen rijden moet er meer gebeuren dan het verdubbelen van de brug bij Ravenstein. Die 3e en 4e sprinter moeten namelijk ergens ingehaald gaan worden door de IC, en er is op dit moment geen plek waar dat kan. Dat betekent dus ergens spoorverdubbeling.
Hoeft niet, tenzij je de sprinters in een exacte 15' frequentie wilt laten rijden (maar dat kan ook niet bij een inhaling). Als je de IC uit Nijmegen (naar Roosendaal) bijv. laat vertrekken om .06/.36, en de sprinter daarna om .09/.39, en de andere sprinter om .21/.51, dan kan dat zonder inhaling.
Wel heb je dan een 2-sporige brug nodig bij Ravenstein.
In de verkiezingsprogramma van de VVD en D66 in Nijmegen wordt de spoorverdubbeling genoemd:

https://nijmegen.vvd.nl/uploaded/nijmeg ... 8-2022.pdf
Nijmegen verdient betere stations en treinverbindingen. We breiden het Centraal station en station Heyendaal uit. We willen een directe trein naar Duitsland en een verdubbeling van de spoorbrug bij Ravenstein.

https://nijmegen.d66.nl/content/uploads ... en-def.pdf
De enkelspoorse Edithbrug bij Ravenstein is steeds vaker een ‘bottleneck’ voor het treinverkeer op de IJssellijn (Roosendaal - Zwolle). Om het Rijk van Nijmegen aantrekkelijk te houden als woon-en werkplaats moet de slechte doorstroming van treinverkeer op dit punt zo snel mogelijk worden aangepakt. D66 wil dat de gemeente Nijmegen met de andere gemeenten aan de IJssellijn en de betreffende provincies optrekt om dit probleem op landelijk niveau hoog op de politieke agenda te zetten.

Hoewel de brug bij Ravenstein niet genoemd wordt, wil D66 Wijchen zo spoedig mogelijk een kwartierdienst naar Den Bosch
https://wijchen.d66.nl/content/uploads/ ... VP2018.pdf

Regel zo spoedig mogelijk een kwartierdienst met de trein naar Brabant/Den Bosch
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten