Nieuw station in Berghem

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Wubbo »

Ik zie de markt nog niet voor 4x/uur een sprinter Nijmegen - Den Bosch, maar dat kan aan mij liggen. Gezien het tijdsverschil tussen IC en Sprinter (conform huidige dienstregeling) kom je ook nooit aan een kwartiers-Sprinterdienst maar krijg je op zijn best een 10-20ligging, waardoor je effectief het aantal reismogelijkheden tussen Nijmegen en Den Bosch verkleint (doordat de sprinter in Nijmegen of in Den Bosch dusdanig dicht op de IC ligt dat hij geen extra reismogelijkheid meer geeft). Of je moet ergens gaan inhalen, maar dat levert weer reistijdverlenging op waar je ook niet echt blij van wordt.

Volgens mij voldoet de bediening zoals die nu is, met hoogstens het ook in de daluren rijden van de sprinter Den Bosch - Oss.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Vinny »

Het is wellicht zinvol om te kijken of station Oss-Oost nog wat verplaatst kan worden in oostelijke richting.

Los daarvan kan het geen kwaad om goed te kijken naar de bedieningsgebieden van eventuele (nieuwe) stations en het lijkt me dat dan maatwerk op zijn plaats is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Z2N »

Welk station Oss Oost? Bedoel je nu Oss West? :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Vinny »

Ah ik zie dat ik Oss-West verward heb met Oss (Hbf) :mrgreen:

Als je een station bouwt t.h.v. de Kantsingel/Vijversingel heb je volgens mij een betere "dekking" van het hele stedelijke gebied.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door lijntaxi »

Yanaike schreef:Wat heeft station Vierlingsbeek nou weer met deze discussie te maken? :?
Vlierlingsbeek is ook een kleine plaats net als Berghem. Maar heeft wel een station. Iets wat ik overigens grote onzin vind.
Een buurtbusje er heen volstaat.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door AppleMoose »

Omdat plaats A een station heeft, rechtvaardigt dat niet meteen een station in plaats B.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door lijntaxi »

Ronaldussen schreef:Omdat plaats A een station heeft, rechtvaardigt dat niet meteen een station in plaats B.
Helemaal mee eens. Zie dit bericht uit Brabants Daglbad online van 19 december 2014; geactualiseerd op 11 maart 2017:
https://www.bd.nl/oss/berghem-kan-fluit ... ~a3c73f31/

Bericht op dit forum van 2009 over station Berghem ook wel station Piekenhoef genoemd:

viewtopic.php?style=2&f=36&t=2509
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Yanaike »

Die laatste link was een 1-aprilgrap...
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Nitein-Repart »

lijntaxi schreef:
Ronaldussen schreef:Omdat plaats A een station heeft, rechtvaardigt dat niet meteen een station in plaats B.
Helemaal mee eens. Zie dit bericht uit Brabants Daglbad online van 19 december 2014; geactualiseerd op 11 maart 2017:
https://www.bd.nl/oss/berghem-kan-fluit ... ~a3c73f31/

Bericht op dit forum van 2009 over station Berghem ook wel station Piekenhoef genoemd:

viewtopic.php?style=2&f=36&t=2509
Toch wel grappig dat je in je gebruikersprofiel heb staan dat je voor meer stations bent, terwijl je tegen bijv. een station in Berghem bent.

Wel jammer dat de NS zo halsstarrig vast blijft hangen aan de 1.000 reizigers per dag voor nieuwe stations, terwijl ook stations die minder dan 1.000 reizigers per dag trekken voor enorme verbetering qua bereikbaarheid voor de plaats die het station kan ontsluiten zorgt. En die reistijdvermindering van 10 minuten lijkt mij wel een beetje weinig. Ik denk dat de winst voor Berghem veel groter is bij een station in Berghem. Ook omdat Berghem dan 's avonds en in het weekend bedient wordt en nu niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Wubbo »

NS wil er gewoon niet al te veel geld aan verliezen. Naast de kosten van infraheffing zijn er natuurlijk ook nog kosten voor onderhoud van het station, stroomverbruik, etc. NS moet zijn eigen broek ophouden en gaat dus niet "omdat het zo maatschappelijk gewenst is" een station aanleggen en bedienen, zo hebben we de spoorsector nu gewoon niet ingericht.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Yanaike »

Ik snap nog steeds niet hoe een station in Berghem gemiddeld 1000 reizigers zou kunnen opleveren, terwijl er van de huidige buslijn gemiddeld maar 50 reizigers gebruik maken?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door reisthijs »

Is snap niet waarom jij nog steeds denkt dat die laagfrequente buslijn, die ook alleen maar het noordelijk deel van Berghem bedient, maatgevend is voor het aantal te verwachten gebruikers van een eventueel station.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Yanaike »

Omdat er een verband bestaat tussen vraag en aanbod?

Blijkbaar is er te weinig OV-vraag in Berghem om succesvol een buslijn op te zetten die het zuiden van Berghem bediend of die vaker rijdt dan 1x/uur. Waarom zou er dan wél voldoende vraag zijn om een compleet nieuw station te openen?

Natuurlijk begrijp ik ook wel dat vraag en aanbod een wisselwerking zijn. Als het aanbod slecht is, wordt de vraag ook lager, mensen zoeken dan wel een alternatief voor het OV. Een treinstation zou een enorme kwaliteitsboost geven aan de aanbodskant. Maar om het station rendabel te houden zijn er wel 1000 reizigers nodig. Als dat een verdubbeling zou zijn van het huidig aantal reizigers, mwah, dan was deze conversatie waarschijnlijk heel anders geweest... maar nee, het aantal reizigers moet worden vermenigvuldigd met 20 of ook wel een toename van het aantal OV-gebruikers met 1900%. Dat zie ik zo gauw niet gebeuren...?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door AppleMoose »

Erno-BE schreef: Toch wel grappig dat je in je gebruikersprofiel heb staan dat je voor meer stations bent, terwijl je tegen bijv. een station in Berghem bent.
Dat iemand voor meer stations is, betekent nog niet dat die persoon gelijk staat te juichen voor ieder mogelijk station dat wordt geopperd...
De stelling is erg zwart-wit (waarvan ik mij sowieso afvraag wat het nut is van die stelling, maar okey), maar dan kun je in de praktijk alsnog wat meer nuance in aanbrengen. Je kunt voor meer stations zijn mits er aan bepaalde voorwaarde voldaan wordt of je kunt tegen meer stations zijn tenzij er aan een aantal voorwaarden voldaan wordt. Je kunt die nuance niet aanbrengen op je profiel omdat je alleen maar voor of tegen kunt aangeven. Iemand "pakken" op het antwoord dat die daar aangeeft is dan ook wel erg makkelijk en niet fair.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door lijntaxi »

Misschien kunnen de liefhebbers van station Berghem eens praten met de initiatiefnemers van station Maarheeze:
http://www.stationmaarheeze.nl/achtergrond.php

Dit station is er gekomen mede door een oproep in het Eindhovens Dagblad van 2004.
Persoonlijk ben ik meer voor een opwaardering van de bestaande buurtbuslijn naar Berghem of desnoods een flexbus-systeem in de avonduren.
Zelfs een uitbreiding van de bestaande lijndiensten is het nog erg voorbarig
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Vinny »

Yanaike schreef:Ik snap nog steeds niet hoe een station in Berghem gemiddeld 1000 reizigers zou kunnen opleveren, terwijl er van de huidige buslijn gemiddeld maar 50 reizigers gebruik maken?
Omdat het een totaal onvergelijkbaar aanbod is. Stations hebben een veel groter verzorgingsgebied dan een buurtbusje, zeker als de woonkern op fietsafstand van een groter station/centrum (Oss) gelegen is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Yanaike »

Ja dat is zo, maar dat betekent nog niet dat je daardoor ineens 20x zoveel reizigers hebt.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door lijntaxi »

Vinny schreef:
Yanaike schreef:Ik snap nog steeds niet hoe een station in Berghem gemiddeld 1000 reizigers zou kunnen opleveren, terwijl er van de huidige buslijn gemiddeld maar 50 reizigers gebruik maken?
Omdat het een totaal onvergelijkbaar aanbod is. Stations hebben een veel groter verzorgingsgebied dan een buurtbusje, zeker als de woonkern op fietsafstand van een groter station/centrum (Oss) gelegen is.
Een deel van de reizigers aan de Oost kant van Oss en Berghem, die eerst naar station Oss gingen, zullen dan naar station Berghem gaan.
Dit betekent, dat het aantal reizigers op station Oss afneemt. Met hoeveel valt nog niet te zeggen.
Een grote kans dat buurtbuslijn 294 wordt opgeheven of een andere route zal rijden.
De opening van station Berghem betekent verder dat buslijn 96 van Zeeland naar Oss zou kunnen stoppen in Berghem. Natuurlijk op voorwaarde dat daar een goede aansluiting is op de treinen in de richting Den Bosch. Dit zou betekenen, dat scholieren die van Zeeland naar Oss reizen naar het ROC moeten overstappen op station Berghem op de trein naar Oss. En vanzelfsprekend wordt buslijn 96 ingekort tot station Berghem.
Als je kijkt op het verzorggebied van station Berghem valt vooral op, dat station Berghem voor een deel zal concurreren met station Oss en voor een deel met station Ravenstein.
Prioriteit heeft de spoorverdubbeling bij Ravenstein. Wat Berghem betreft kan beter ingezet worden op de optimalisering van de bestaande busverbindingen.
Misschien dat de wijkbus ook naar Berghem kan rijden.
https://www.oss.nl/gemeente/inwoners/op ... ijkbus.htm
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door lijntaxi »

Ik heb me bedacht. Ik zie een station in Berghem wel zitten. En wel op deze plek:
http://www.openstreetmap.org/?mlat=51.7 ... 670/5.5645


Alvorens er een nieuw station moet natuurlijk wel het spoor verdubbeld zijn bij de brug bij Ravenstein. Stel je toch voor van Berghem met de stoptrein naar Dordrecht. Dat zou nou eens wat zijn...
PHS

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door Hainje »

Een bushalte voor treinvervangend vervoer is op zich wel handig in mijn ogen.
🍉
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door cassie127 »

Die kan ook op een plek worden geplaatst waar de bus wel kan komen :X
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door lijntaxi »

olof schreef:Dus je wil station Berghem in een bocht plaatsen, nota bene aan de rand van het dorp? Wat is daar de meerwaarde van?

Ik zou het station plaatsen ten westen van de Martin Luther Kingstraat, dan zit je middenin het dorp terwijl daar nog ruimte genoeg is voor station + fietsenstallingen + parkeerplaats voor auto's. Dat de bus daar niet kan komen, maakt niet uit want die verdwijnt toch als er een treinstation komt.
Jij bedoelt hier ongeveer:
http://www.openstreetmap.org/?mlat=51.7 ... 703/5.5766

Dit is niet helemaal midden in Berghem maar wel het meest praktische:
http://www.openstreetmap.org/?mlat=51.7 ... 686/5.5704

Moet natuurlijk wel een weg worden aangelegd met rotonde om te keren tussen Zevenbergseweg en Pachthoeve. Parallel aan het spoor
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door lijntaxi »

cassie127 schreef:Die kan ook op een plek worden geplaatst waar de bus wel kan komen :X
In het geval van Martin Luther Kingstraat moeten mensen dus ruim een kilometer lopen. Lijkt me niet handig. Tenzij je natuurlijk wil werken met kleine 8-persoonsbusjes. Oplossing is natuurlijk een noodstation ter hoogte van Zevenbergseweg.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Nieuw station in Berghem

Bericht door cassie127 »

Hier in Heino vertrekt de trein vervangende bus ook in het Centrum of aan de rand van het dorp. Vervolgens staat er daar een taxi klaar die je naar het station kan brengen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten