Pagina 4 van 4

Re: Nieuw station in Berghem

Geplaatst: wo 31 jan 2018, 14:51
door SuperGhost
Roeland schreef:
Wubbo schreef:Om 4x per uur een sprinter Nijmegen - Den Bosch te kunnen rijden moet er meer gebeuren dan het verdubbelen van de brug bij Ravenstein. Die 3e en 4e sprinter moeten namelijk ergens ingehaald gaan worden door de IC, en er is op dit moment geen plek waar dat kan. Dat betekent dus ergens spoorverdubbeling.
Hoeft niet, tenzij je de sprinters in een exacte 15' frequentie wilt laten rijden (maar dat kan ook niet bij een inhaling). Als je de IC uit Nijmegen (naar Roosendaal) bijv. laat vertrekken om .06/.36, en de sprinter daarna om .09/.39, en de andere sprinter om .21/.51, dan kan dat zonder inhaling.
Wel heb je dan een 2-sporige brug nodig bij Ravenstein.
Ook nagedacht hoe je die sprinter 3 minuten na de IC in Nijmegen wilt laten vertrekken? Die sprinters komen immers pas om .14/.29/.44/.59 in Nijmegen aan en zitten vast aan hun pad i.v.m. de IC's. :wink:
Dan zul je dus of op station Nijmegen ingehaald moeten worden door de IC Zwolle-Roosendaal (maar daar is geen perroncapaciteit voor) en beide sprinters een lange stop van 7 tot 10 minuten! in Nijmegen geven (onwenselijk), of je moet rijdend ingehaald worden tussen Arnhem en Nijmegen, maar dat kan dus ook niet want dan heb je 4-sporen nodig.

Re: Nieuw station in Berghem

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 10:20
door lijntaxi
En dan te bedenken dat er rond 2025 een hoogfrequente intercityverbinding Nijmegen - Schiphol. Dit maakt het extra lastig om 2 extra sprinters in te plannen op het traject Arnhem - Nijmegen - Den Bosch.

Re: Nieuw station in Berghem

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 12:37
door verfmeer
Tussen Nijmegen en Arnhem komen er geen extra treinen bij: De extra treinen naar Schiphol starten in Arnhem.

Re: Nieuw station in Berghem

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 12:47
door JothamvW
Dat niet, maar ook op Arnhem-Nijmegen komt ETMET, waardoor de Sprinters sowieso al andere tijden moeten krijgen. En je zit met de stoptrein naar Tiel die er nog steeds tussendoor moet.

Re: Nieuw station in Berghem

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 13:11
door Yanaike
ETMET tussen Arnhem-Nijmegen is geen enkel probleem, dat is volgens mij al ooit eerder aangetoond op dit forum. Je kunt de 6 ICs netjes in een 10/10/10 ligging leggen en de SPRs daar tussendoor. De SPR Zutphen - Wijchen en SPR Arnhem - Den Bosch liggen dan in een 10/20 ligging en de SPR Tiel zit in het overgebleven gat samen met nog eventuele goederenpaden vanaf de Betuweroute.

Re: Nieuw station in Berghem

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 13:21
door Alargule
(euh, rijden er niet nu al 6 IC's en 6 Sprinters (de trein van/naar Tiel incluis) tussen Arnhem en Elst?)

Re: Nieuw station in Berghem

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 13:25
door Yanaike
Ja, alleen niet in een 10/10/10 verdeling maar met achter elkaar rijdende treinen.