Trein Utrecht - Nijmegen via Rhenen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gothic-Writer

Trein Utrecht - Nijmegen via Rhenen

Berichtdoor Gothic-Writer » Wo 22 Nov 2017, 18:19

Afgesplitst van Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

verfmeer schreef:
hidihi schreef:Als je de verbinding Ede-Arnhem-Nijmegen echt wil verbeteren dan moet er nieuwe bouwwerken gemaakt gaan worden. Een nieuwe treinboog bij Oosterbeek is daarin essentieel. De reiziger die vanuit Utrecht naar Nijmegen moet, moet altijd langs Arnhem. De trein rijdt vanaf Oosterbeek 2/3 minuten naar Noordelijke richting naar Arnhem. Daar moet de trein zo'n 5 minuten staan om te keren en dan gaat deze trein zuidwaarts naar Nijmegen. Met een boog waarbij station Arnhem overgeslagen wordt bespaart de stad Nijmegen al snel 10 minuten reistijd.

Waarom niet gewoon een trein Utrecht-Nijmegen via Rhenen dan? Dat lijkt mij vele malen effectiever, aangezien die sporen minder gebruikt worden.

Dat had gekund, als die treinbrug over de Waal bij Rhenen/Kesteren niet helemaal kapot gemaakt was tijdens de tweede wereldoorlog.
Voor de tweede wereldoorlog was er namelijk wel rechtstreeks de mogelijkheid om vanuit Gogh (D) - Nijmegen - Rhenen naar Utrecht en verder te kunnen reizen.

olof

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor olof » Wo 22 Nov 2017, 18:54

En de boog naar Nijmegen van de Betuwelijn niet was gesloopt bij de aanleg van de Betuweroute. De overheid heeft de Betuweroute ook zo aangelegd dat die spoorboog nooit meer hersteld kan worden.

trolly

Berichtdoor trolly » Wo 22 Nov 2017, 19:04

Foei, zo'n overheid toch.

Maar ik zou niet weten waarom die boog niet opnieuw aangelegd zou kunnen worden, bijvoorbeeld in een verdiepte bak. Als de beslissingen voor de herbouw van de brug bij Rhenen en electrificatie van de Betuwelijn eenmaal genomen zijn, dan kan die boog mooi van het wisselgeld worden gebouwd.
È pericoloso sporgersi.

olof

Berichtdoor olof » Wo 22 Nov 2017, 20:19

Met wat wisselgeld ga je die boog echt niet terugkrijgen. Met alle bebouwing is er nauwelijks ruimte. Je moet haast wel het oorspronkelijke tracé volgen en dus onder de A15 en de knoop Betuweroute/Arnhem-Nijmegen door. Een flinke tunnel dus. Maar die tunnel mag ook weer niet te diep zijn, anders haal je de Waalbrug niet. En vergeet niet dat je ondertussen nog een fatsoenlijke aansluiting op het bestaande spoor wil.

IC140

Berichtdoor IC140 » Wo 22 Nov 2017, 20:31

Als je per se een directe trein Utrecht - Nijmegen via Rhenen wilt laten rijden kun je de lijn naar Rhenen ook aansluiten op de Betuweroute ipv de Betuwelijn. Dan hoef je bij Elst in principe niets meer te doen.

Vinny

Berichtdoor Vinny » Wo 22 Nov 2017, 20:42

olof schreef:En de boog naar Nijmegen van de Betuwelijn niet was gesloopt bij de aanleg van de Betuweroute. De overheid heeft de Betuweroute ook zo aangelegd dat die spoorboog nooit meer hersteld kan worden.

Ik weet niet of de spoorboog nu actueel gebruikt wordt tussen de Betuweroute en de spoorlijn naar Nijmegen, maar in principe hoeft er weinig te gebeuren:
https://goo.gl/maps/fmMfJJSAiAC2

Je ziet dat er drie sporen onder knooppunt Valburg lopen. Tussen Zetten en dit viaduct volstaat slechts een verbindingsspoor om de boog in exploitatie te nemen voor reizigersvervoer. Het is natuurlijk netjes om de Betuweroute ongelijkvloers te kruisen, dan heb je nog een extra spoortunnel nodig. Technisch lijkt me dat mogelijk.

Het is wel zo dat wanneer je dat doet er wel zoveel infrastructurele beperkingen (enkelspoor en perroncapaciteit Nijmegen) zijn dat ik me afvraag of je het reizigersvervoer zonder aanvullende maatregelen verbeterd. Een paar minuten tijdwinst voor Amsterdam-Utrecht-Nijmegen lijkt me echter niet onmogelijk.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

trolly

Berichtdoor trolly » Wo 22 Nov 2017, 21:05

olof schreef:Met wat wisselgeld ga je die boog echt niet terugkrijgen. Met alle bebouwing is er nauwelijks ruimte. Je moet haast wel het oorspronkelijke tracé volgen en dus onder de A15 en de knoop Betuweroute/Arnhem-Nijmegen door. Een flinke tunnel dus. Maar die tunnel mag ook weer niet te diep zijn, anders haal je de Waalbrug niet. En vergeet niet dat je ondertussen nog een fatsoenlijke aansluiting op het bestaande spoor wil.

En dat kan allemaal met een open tunnelbak met spoor op vijf meter onder maaivel, dus met die Waalbrug zit het wel snor.

Het voorgestelde tracé is overigens de doodsteek voor Veenendaal de Klomp :cry:
È pericoloso sporgersi.

verfmeer

Berichtdoor verfmeer » Wo 22 Nov 2017, 22:13

Ik denk dat je het met 3 meter onder maaiveld ook wel redt, omdat het laagste spoor dat gekruist moet worden (Arnhem-Betuwelijn) al een paar meter boven maaiveld ligt.

Terug naar “Ideeën OVer OV”