Het lijkt mij inderdaad beter om een van de treinen slechts tot Arnhem te laten rijden. 6x per uur naast de IC naar Roosendaal is heel veel en lijkt mij niet nodig. De trein Zwolle-Roosendaal knippen is ook geen optie. Het lijkt me alleen nog wel lastig om de IC op Arnhem te laten keren.
Om een overzicht van de huidige vaste spoorbezetting te geven:
Spoor 3: .11/ .41 IC Zwolle, .25/55 (Niet zondag) SPR Zutphen
Spoor 4: .08 (Spits)/.38 ST Tiel, .11 SPR Nijmegen (Zondag),
Spoor 6a: .26/.56 SPR Dordrecht
Spoor 6b: .44 IT Düsseldorf
Spoor 7: .11 (Niet zondag en avonduren)/.41 SPR Wijchen/Nijmegen, .23/.53 IC Roosendaal,
Spoor 8: .05/.20/.35/.50 IC Nijmegen
Spoor 9: .02/.32 Doetinchem/Winterswijk, .17/.47 Doetinchem
Spoor 10: .21/.51 (Doordeweeks overdag) SPR Ede-Wageningen
Spoor 11: .01/.31 Den Helder, .16/.46 Schiphol Airport
De ICE heb ik er even niet in opgenomen, omdat dat niet een vaste trein is.
Ik ben dus heel benieuwd waar een kerende IC uit Utrecht moet komen. Een van de IC uit Utrecht moet aansluiten op de IC van/naar Roosendaal. Dit moet ook de kerende trein zijn. Dat is echter nogal een behoorlijke puzzel. De IC naar Roosendaal vertrekt op spoor 7 dus dan zou de IC in Arnhem eindigende IC moeten komen op spoor 6. Dat levert een hoop onwenselijke kruisingen op. In die zin zou het dus de IC naar Roosendaal naar spoor 8 moeten verhuizen en de IC kerend in Arnhem moet op spoor 9 komen. De IC uit Utrecht komt dan om .50 aan en vertrekt om .40 weer richting Utrecht. Dat is dus ook van spoor 9. Het probleem is dan wel dat de IC uit Roosendaal naar Zwolle geen goede overstap biedt, want die kan heel moeilijk naar spoor 8 komen, al is het niet geheel onmogelijk.
Wat een zeer vergezochte oplossing zou kunnen zijn, maar wat wel een optie is, is dat de in Arnhem kerende trein wordt doorgetrokken naar Arnhem Presikhaaf. Velperpoort kan ook, maar dan wordt het wel heel moeilijk om dat voor elkaar te krijgen. Presikhaaf lijkt me daarom makkelijker voor elkaar te krijgen. Verdubbelen tussen Velperpoort en Centraal moet toch al en keren in Presikhaaf kan door een extra spoor aan te leggen, waarbij de buitenste sporen doorgaande sporen worden. De nieuwe sporen tussen Centraal en Velperpoort zullen dan wel omgekeerd en aan dezelfde kant moeten worden aangelegd, aangezien een IC uit Roosendaal naar Zwolle in deze oplossing door de dive-under moet gaan om dan op spoor 11 aan te sluiten op de IC die op spoor 10 naar Utrecht vertrekt. Dan komt de IC uit Utrecht zoals genoemd op spoor 9 aan en sluit aan op de IC naar Roosendaal van spoor 8.De IC uit Nijmegen naar Utrecht rijden toch nooit op het moment dat de IC uit Roosendaal naar Zwolle gaat. Die kunnen dus gewoon op spoor 11 vertrekken.
Op spoor 11 komen dan dus alle IC uit Nijmegen aan. De IC naar Zwolle gaat dus ook van spoor 11 en rijdt links het station uit.Het spoor vanaf 11 richting Zutphen gaat na de aansluiting bij Velperpoort onder het tegenspoor door, zodat de treinen na de aansluiting bij Velperpoort gewoon weer rechts rijden. De ICE uit Duitsland gaat net als de in Arnhem eindigende trein vertrekken vanaf spoor 10 en zal dus invoegen op het spoor uit Zutphen, terwijl de sprinter uit Zutphen gaat op zijn beurt naar het spoor wat er nu al ligt. De sprinter naar Zutphen zal echter nog wel het spoor uit Zevenaar over moeten steken. Voor de sprinters van/naar Zutphen veranderd er dus niets evenals de stoptreinen uit Zevenaar. Al zullen op Arnhem Centraal wel wat vertreksporen moeten wijzigen buiten de IC.
Een spooroverzicht van de sporen in mijn voorstel. Ik ga hierbij even uit van het feit dat 4 dan is opgesplitst
Arnhem Centraal:
Spoor 3: .02/.32 ST Winterswijk .24/.54 SPR Zutphen
Spoor 4a: .26/.56 SPR Dordrecht
Spoor 4b: .08/.38 ST Tiel, .17/.47 ST Doetinchem
Spoor 6a: .11/.41 SPR Wijchen
Spoor 6b: .44 IT Düsseldorf
Spoor 7: .21/.51 SPR Ede-Wageningen*
Spoor 8: .03/.13/.33/.43 IC Nijmegen .23/.53 IC Roosendaal
Spoor 9: .21/.51 IC Arnhem Presikhaaf
Spoor 10: .11/.41 IC Schiphol Airport
Spoor 11: .01/.31 IC Den Helder, .11/.41 IC Zwolle, .21/.51 IC Schiphol Airport
*Voor de sprinter naar Ede-Wageningen heb ik niet echt een andere oplossingen gevonden. Bij de aansluiting aan de westkant van Arnhem ligt nog een doodlopend spoortje langs het spoor richting Utrecht. Dat spoor kan gebruikt worden om de sprinter dmv een dive under naar het goede spoor te loodsen.
Ook even voor de duidelijkheid een overzicht voor Arnhem Velperpoort en Arnhem Presikhaaf van de sporen. In het overzicht draai ik de sporen 1 en 2 om, aangezien de nieuwe sporen in mijn idee aan de kant van spoor 1 komen te liggen. Die wil ik dan gewoon logisch nummeren. Hoewel de IC er niet stoppen noem ik ze hier wel met doorkomsttijden.
Arnhem Velperpoort:
Spoor 1: .05/.35 ST Winterswijk, .47 IT Düsseldorf, .20/.50 ST Doetinchem, .27/.57 SPR Zutphen
Spoor 2: .05/.35 SPR Wijchen, .08/.22/.38/,52 ST Arnhem Centraal, .11 IT Arnhem Centraal
Spoor 3: .17/.47 IC Roosendaal, .38/.08 IC Schiphol Airport
Spoor 4: .13/.43 IC Zwolle, .23/.53 IC Arnhem Presikhaaf
Arnhem Presikhaaf:
Spoor 1: .02/.32 SPR Wijchen
Spoor 2: .06/.36 IC Schiphol Airport
Spoor 3: .00/.30 SPR Zutphen
Zoals jullie zien een heel omslachtig plan, maar ik zie geen betere oplossing om de sporen te kunnen verdelen waarbij er een Cross-platform is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.