Pagina 2 van 2

Re: Ideeën treinverbinding Utrecht - Nijmegen

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 21:14
door Western Soldier
Ik zeg ook niet dat Ede-Wageningen geen 6x per uur een trein moet krijgen. Het is alleen niet het station wat de uitbreiding gerechtvaardigd maakt. Over hoeveel reizigers er vanuit Utrecht naar Nijmegen blijven zitten zal ik het zeker niet overschatten. Ik heb zeer regelmatig een trein uit Utrecht en er blijven echt wel een hoop reizigers zitten. Ik schat in dat in Arnhem ongeveer 50% de trein verlaat en 50% blijft zitten. Ik heb echter geen keiharde cijfers, dus hard maken kan ik niet. Overigens zie ik net pas dat de sprinters Ede-Wageningen-Arnhem Centraal in mijn ogen op dezelfde patroontijden rijden, als nu. Maar dat kan niet in de nieuwe situatie als gevolg van de extra intercity's. De sprinter zal naar mijn idee dan het beste kunnen om .11/.41 uit Ede-Wageningen kunnen vertrekken. Dan is de trein om .27/.57 in Arnhem Centraal en kan dan om .04/.34 weer vertrekken. Die kan dan gewoon op spoor 10 zijn kering doen.

Re: Ideeën treinverbinding Utrecht - Nijmegen

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 21:21
door Suus
Ik zie heel veel potentieel in station Ede. De provincie Gelderland wil op den duur de kwartierdienst vanaf Amersfoort uitbreiden tot Ede. En in Ede is een busverbinding naar de Universiteit van Wageningen (kan nog wel beter, maar Syntus...) die nu vaker rijdt dan de trein.

Bovendien kan je treinen die theoretisch gezien eindigen in Arnhem naar Duitsland verlengen. Dat speelt ook weer, zie een ander topic op dit forum.

Re: Ideeën treinverbinding Utrecht - Nijmegen

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 22:00
door Western Soldier
Hmmm, naar Duitsland verlengen is inderdaad ook een idee. En ja Ede-Wageningen heeft redelijk wat potentieel, maar zeker niet zoveel als Arnhem en Nijmegen. Maar een kwartierdienst over de volledige Valleilijn zie ik niet voor 2030 gebeuren. Ik verwacht dat er nog eerder een trein via Eindhoven naar Duitsland gaat rijden. Al ben ik het wel met je eens dat een kwartierdienst goed zou zijn.

Re: Ideeën treinverbinding Utrecht - Nijmegen

Geplaatst: do 25 jan 2018, 07:31
door Vinny
Op basis van de huidige infrastrutuur zie ik niet voor me dat er 6 "snelle" intercity's en 6 sprinters per uur kunnen worden ingepast. Ik vraag me werkelijk af of het niet beter is om met een drie-treinensysteem te werken, en tussen Utrecht en Arnhem altijd twee keer per uur een snel treinpad te hebben dat als de ICE niet rijdt gevuld wordt door een snelle en directe IC Amsterdam-Utrecht-Arnhem en dus niet stopt in Ede-Wageningen.

Re: Ideeën treinverbinding Utrecht - Nijmegen

Geplaatst: do 25 jan 2018, 07:55
door Klaasje
Jij ziet wel vaker iets niet wat wel gewoon kan. Dus of dat nou zo'n overtuigend argument is.. ;-)

In principe passen zes IC's en vier sprinters sowieso. Om dat in een tienminutenpatroon te krijgen heb je opvolgingen van 2 minuten nodig in Nijmegen en Arnhem. Dat lukt als je etcs aanlegt.

Dan zijn er nog twee gaten van de zes gaten tussen de ic's voor de Tiel-express en goederen Betuweroute-Deventer. Dat zou moeten kunnen passen aangezien de Tiel-express alleen in Elst stopt. Dan blijft het grootste probleem toch het in- en uitvoegen van treinen bij Elst.

Re: Ideeën treinverbinding Utrecht - Nijmegen

Geplaatst: do 25 jan 2018, 11:52
door Western Soldier
Vinny schreef:Op basis van de huidige infrastrutuur zie ik niet voor me dat er 6 "snelle" intercity's en 6 sprinters per uur kunnen worden ingepast. Ik vraag me werkelijk af of het niet beter is om met een drie-treinensysteem te werken, en tussen Utrecht en Arnhem altijd twee keer per uur een snel treinpad te hebben dat als de ICE niet rijdt gevuld wordt door een snelle en directe IC Amsterdam-Utrecht-Arnhem en dus niet stopt in Ede-Wageningen.
Zou je dan een uitwerking van jouw idee kunnen geven? Ik kan iets dergelijks niet voor mij zien namelijk. Lijkt me ingewikkeld namelijk.

Wat ik dan kan bedenken is dan 2x per uur een sprinter Utrecht Centraal<>Ede-Wageningen en 2x per uur een sprinter Utrecht Centraal<>Rhenen en 4x per uur een sneltrein Utrecht Centraal<>Nijmegen en 4x per uur een IC Utrecht Centraal<>Arnhem Centraal. Van de IC gaat er 2x per uur door naar Nijmegen en van de andere IC rijdt er 1x per 2 uur een ICE naar Duitsland. Laten we dan voor het gemak zeggen dat de rest allemaal als IC naar Keulen doorrijdt. Dan heb je dus 2x per uur een IC Amsterdam-Keulen, waarvan 1x per 2 uur een ICE door naar Frankfurt. Het plan van NS is namelijk om 1 per uur een IC naar Keulen in te plannen. Dan heb je dus in het pad van de ICE niet 1x per 2 uur, maar 3x per 2 uur een doorgaande trein naar Duitsland. Om die reden trek ik die laatste ook even door.

Een rekensommetje leert dat er dan tussen Arnhem en Nijmegen 2x per uur een IC Nijmegen<>Den Helder, 4x per uur een sneltrein Nijmegen<>Schiphol Airport, 2x per uur IC Roosendaal<>Zwolle en 4x per uur SPR Arnhem<>Wijchen, waarvan er 2 in het zuiden doorrijden naar Dordrecht en in het noorden 2 doorrijden naar Zutphen. Is dit wat je voor ogen ziet? Klopt tevens mijn voorstelling dat de sneltreinen dan tussen Utrecht en Nijmegen allemaal stoppen te Driebergen-Zeist, Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen, Arnhem Centraal en Elst?

Is dit een goede vertaling van jouw idee?