OV in en om Apeldoorn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor Western Soldier » Vr 19 Jan 2018, 00:23

Dat ondersteun ik ook. Echter, lijn 231 doet iets langer over de rit dan 91. Namelijk 47 om 40 minuten. 2x47 is 94 minuten, daardoor zijn er 4 bussen nodig voor 231 en nog net 3 voor 91. Daardoor komt er in elk geval 1 extra bus beschikbaar. Die kan dan op 109 gaan rijden. Omdat het bovendien om extra ritten in het dagdal gaat zijn er vast ook nog bussen beschikbaar om 109 aan te vullen.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6631
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor regenmaker » Vr 19 Jan 2018, 12:44

Lijn 231 schrappen is niet zo'n slim idee. Die lijn is echt goed bezet (veel reizigers De Maten - Arnhem, Station - De Maten) en fungeert zowel als stadsdienstlijn in Apeldoorn als regionale verbinding. Station De Maten ligt ook helemaal niet praktisch voor de wijk.

Een gecombineerde lijn De Maten Osseveld kan wel een goed idee zijn. Dan ontsluit je ook meteen Omnisport, de woonboulevard en station de maten. Wel zou ik kiezen voor elk kwartier een bus in beide richtingen + ontsluiting Zonnehoeve en het van der valk hotel.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor Western Soldier » Vr 19 Jan 2018, 13:16

Zijn er inderdaad zoveel reizigers tussen De Maten en Arnhem? Het gaat hierbij dus om reizigers die opstappen op haltes tussen Welgelegenbrug en Landdrostlaan en dan ook op zijn minst blijven zitten tot halte Golflinks, ik denk dat dat een niet een aantal is dat een eigen buslijn echt noodzakelijk is. Voor reizigers tussen Apeldoorn NS en alle haltes tot aan Landdrostlaan kan er ook gebruik worden gemaakt van een stadsbus en voor reizigers tussen Apeldoorn NS en Golflinks en verder kan ook gebruik worden gemaakt van 91.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6631
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor regenmaker » Vr 19 Jan 2018, 13:19

Sterker nog de bus vertrekt half leeg vanaf het Station in Apeldoorn in de ochtendspits. De lijn is in de ochtendspits vooral druk op: De Maten naar Apeldoorn Station, van Apeldoorn De Maten naar Arnhem en van Arnhem naar Apeldoorn Station.

Ik heb altijd het idee dat de trein via Zutphen niet veel gebruikt wordt voor Apeldoorn De Maten - Arnhem. Zeker omdat mensen vaak op het Willemsplein in Arnhem uitstappen en makkelijk kunnen overstappen op andere buslijnen, zoals naar het Stadskantoor in Arnhem (halte Airborneplein). Bovendien is de IJssellijn nou ook niet de meest punctuele lijn. ;)
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor Western Soldier » Vr 19 Jan 2018, 13:27

Zoals je nu de reisrelaties opnoemt is enkel de 2e reisrelatie een reden om 231 toe te voegen, als die reisrelatie inderdaad zo druk is. Alle andere reisrelaties zijn ook met andere lijnen te maken. Maar ik heb dus geen gegevens van reizigers, dus ik moet hier afgaan op jouw ervaring en daarvan geef je aan dat die reisrelatie veel gemaakt wordt. Dan kan ik dus concluderen dat 231 inderdaad moet blijven rijden.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

busfanNL
Berichten: 1763
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor busfanNL » Za 20 Jan 2018, 12:20

Zou het echt hele ingrijpende gevolgen hebben voor de VSM. Dat zou jammer zijn want het is een goede toeristische trekpleister. Stel je rijdt 2x/uur, dan kan daar toch ook wel een stoomtrein overheen? De ZLSM rijdt toch ook deels op Arriva spoor of niet??? Over stations op deze lijn gesproken: Mij lijkt station Immenbergweg echt een geweldig goed station. Dat zal wel een grote publiekstrekker worden. :Y :wink:

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11733
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor Wubbo » Za 20 Jan 2018, 13:11

De ZLSM rijdt niet (meer) over sporen waar Arriva ook rijdt.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4731
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor ArrivaBas » Za 20 Jan 2018, 13:47

Mag de ZLSM niet meer naar Valkenburg rijden dan?

busfanNL schreef:Over stations op deze lijn gesproken: Mij lijkt station Immenbergweg echt een geweldig goed station. Dat zal wel een grote publiekstrekker worden. :Y :wink:

Ja ik neem deze opmerking serieus (A) : Een halte als Immenbergweg heeft wel zin als het op een wat meer bereikbare plek ligt voor de lokale vakantieparken en de waterval. Ik zou de halte dan verplaatsen naar de twee onbewaakte overwegen en alleen bedienen in de weekenden en landelijke vakanties. (Ongeveer hier:) Afbeelding
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Lijn 45
Berichten: 2096
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor Lijn 45 » Za 20 Jan 2018, 15:04

ArrivaBas schreef:Mag de ZLSM niet meer naar Valkenburg rijden dan?

De regelgeving is aangepast waardoor er voorlopig niet doorgereden kan worden.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3393
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor cassie127 » Za 20 Jan 2018, 23:46

regenmaker schreef:Voor mij is dat dus 28 min omdat ik vaak net na zessen op het station ben en de bussen weer elk halfuur rijden. Lijn 2 vertrekt 09/39 dus daar heb je wat minder last mee. Maar lijn 2 is in de avonduren geen vetpot.

Vanuit Deventer (op het hele of halve uur) geeft ook waardeloze aansluitingen in Apeldoorn richting Arnhem.

Als je in Deventer de sprinter naar Apeldoorn pakt die om :10 of :40 aankomt dan zie je de 231 van :09 of :39 de bus weg rijden en mag je 15 minuten wachten op de voor je gevoel minder snelle lijn 91 vanuit de IC mis je de 231 op 4 minuten en mag je nog 11 minuten gaan wachten op de 91. Als de rijden nou net iets anders waren had je ieder kwartier een mooie optie richting Arnhem vanuit Deventer gehad... Nu is het waardeloos

Zeker omdat in Deventer de aansluitingen allemaal vast zitten aan de Sprinters/Intercities die op het hele of halve uur vertrekken
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 29286 km, Bus: 1361,5 km, Metro: 185,5 km, Tram 42,2 km (09-12)

JothamvW
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo 14 Feb 2016, 11:10

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor JothamvW » Zo 21 Jan 2018, 00:28

Vanuit Deventer naar Arnhem neem je toch ook gewoon de rechtstreekse trein lijkt me?
Frequent reiziger in de regio Arnhem Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 57, 80 en 331. Ook vaak op vrijdagen in de Arnhemse lijn 4 of 7 en in de weekenden lijn 1 en diverse treinen.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3393
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor cassie127 » Zo 21 Jan 2018, 00:44

Wat ik net zeg is dat de aansluitingen in Deventer niet zijn gebaseerd op de treinen naar Arnhem of Zwolle meestal bedraagt se overstap een minuut of 20 en in de middag na 13:00 10 minuten maar dan is het in de tegenspoed weer 25 minuten wachten waardoor over Apeldoorn reizen op het hele uur (waar in Deventer de aansluiting zit) aantrekkelijk wordt.
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 29286 km, Bus: 1361,5 km, Metro: 185,5 km, Tram 42,2 km (09-12)

busfanNL
Berichten: 1763
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor busfanNL » Zo 21 Jan 2018, 08:28

ArrivaBas schreef:
busfanNL schreef:Over stations op deze lijn gesproken: Mij lijkt station Immenbergweg echt een geweldig goed station. Dat zal wel een grote publiekstrekker worden. :Y :wink:

Ja ik neem deze opmerking serieus (A) : Een halte als Immenbergweg heeft wel zin als het op een wat meer bereikbare plek ligt voor de lokale vakantieparken en de waterval. Ik zou de halte dan verplaatsen naar de twee onbewaakte overwegen en alleen bedienen in de weekenden en landelijke vakanties. (Ongeveer hier:)

Me opmerking was inderdaad sarcastisch bedoeld maar die vakantie parken en waterval had ik niet over nagedacht. Maar zou dat nou echt zo'n grote publiekstrekker zijn. Er stopt ook een bus vlak voor de waterval he.

SuperGhost
Berichten: 2646
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor SuperGhost » Zo 21 Jan 2018, 21:46

Western Soldier schreef:Wat betreft het verleggen van de route van lijn 43 ben ik minder enthousiast. Ik heb zelf een paar jaar geleden langere tijd gewerkt tussen Loenen en Beekbergen. Ik reisde doorgaans vanuit Arnhem met IC naar Dieren en daar lijn 43 of als ik vooraf al zag dat de IC vertraging had met lijn 91 naar Beekbergen en stapte daar over op de 43 richting Loenen. Wat mij opviel was dat lijn 43 altijd behoorlijk goed gevuld was. Lijn 43 doet heel veel plekken in Apeldoorn aan, die lijn 109 niet aandoet. Ook het aandeel scholieren. Ik zou het zeer onverstandig vinden als er geen bussen meer zouden rijden over de route van lijn 43. Wellicht kan je wel de bussen die op lijn 231 verdwijnen gebruikt worden om lijn 109 ook in het dagdal te laten rijden.
Dat die lijn druk is wil natuurlijk nog niet zeggen dat iedereen naar Beekbergen moet :wink:
De vraag is dan waar die mensen heen moeten? Apeldoorn Zuid of Apeldoorn 'CS' en verder.

Die scholieren kan ik even niet plaatsen, want ik zie zo snel geen school liggen langs de route van lijn 43 in Apeldoorn. Wel zie ik scholen langs de route van lijn 109 liggen. Ik dacht ook dat dat mede de reden was dat lijn 109 er kwam (vandaar ook dat eerder de middagritten slechts tot 15:45 reden en dus niet eens in de forenzenspits)

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6631
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor regenmaker » Zo 21 Jan 2018, 22:51

De 43 en 109 zijn ongeveer even snel en de meeste reizigers reizen Eerbeek - Apeldoorn CS en vice versa. Verder is Achmea (en enkele andere bedrijven) in Apeldoorn Zuid een belangrijke bestemming die de 43 wel aandoet. Bovendien doet de 43 het centrum aan en de 109 niet, daarom is de 109 een prima spitsversterker en de 43 de vaste dienst voor de hele week.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

MdJ
Berichten: 4248
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor MdJ » Ma 22 Jan 2018, 07:48

Bovendien gaat qua scholieren Loenen en de helft van Eerbeek naar de scholen in Apeldoorn De Maten (Heemgaard/Edison College). De andere helft van Eerbeek gaat naar Zutphen of Dieren, maar in beiden ben ik minder bekend.

Lijn 109 is niet voor niets altijd een scholierenlijn geweest daardoor.
Bij twijfel: gebruik beton.

SuperGhost
Berichten: 2646
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor SuperGhost » Ma 22 Jan 2018, 19:16

Vandaar dat het me ook niet verkeerd lijkt om lijn 43 structureel via De Maten te sturen, ook al omdat het geen extra tijd kost (lijn 109 is zelfs 1 minuutje sneller).
Dan zijn er daarna 4 opties hoe je dat verder kan invullen:
1) De gewijzigde lijn 43 in de brede spits 4x p/u laten rijden tussen Eerbeek en Apeldoorn
2) Optie 1, maar dan met een buurtbus (Eerbeek-)Loenen - Beekbergen - Ziekenhuis ernaast.
3) Lijnen 43 en 109 omdraaien qua route.
4) Stadslijn 1 dan in de brede spits verlengen naar Eerbeek (geen exacte kwartiersdienst meer, wel een verbinding naar het ziekenhuis)

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor Western Soldier » Ma 22 Jan 2018, 22:26

Maar welke bus verbindt het centrum van Apeldoorn met Loenen en Eerbeek en verder?
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

SuperGhost
Berichten: 2646
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor SuperGhost » Ma 22 Jan 2018, 23:57

Je kan natuurlijk altijd doorkoppelen met een stadslijn (dan zou ik het eerst denken aan lijn 2 vanwege het belastingkantoor doordeweeks en de Apenheul in het weekend). Dan profiteert De Maten natuurlijk ook direct met een rechtstreekse verbinding naar het stadscentrum.

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor Western Soldier » Di 23 Jan 2018, 10:51

Op zich een leuk idee, maar die route is als de scholen dicht zijn niet echt interessant, dan bedient de lijn enkel de inwoners die in De Maten wonen en niet de mensen die in Apeldoorn naar de stad willen. Lijn 43 is sneller in de stad dan een lijn 43 die dan doorrijdt als lijn 2 (of een andere lijn). Naar het station is lijn 43 slechts 1 minuut langzamer. Ook richting het Ziekenhuis moet dan enorm worden omgereisd vanuit Eerbeek en Loenen. Mensen die daar naartoe moeten zijn dan gewoon langer onderweg. Natuurlijk rijdt er in jouw voorstel een buurtbus, maar ik ben bang dat een buurtbus de vraag niet aankan.

Los van het feit dat in het weekend via de Maten mij niet interessant lijkt, is het doorkoppelen van de lijn ook technisch niet mogelijk, omdat lijn 43 een gedeelde lijn met Breng is. Breng zal geen stadslijnen mogen rijden in Apeldoorn.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

SuperGhost
Berichten: 2646
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor SuperGhost » Di 23 Jan 2018, 16:27

Volgens mij had ik 4 opties genoemd, ook eentje met stadsbus 1 die door kan rijden in de brede spits naar Eerbeek. Een betere verbinding Eerbeek-Ziekenhuis heb je natuurlijk niet :wink:

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6631
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor regenmaker » Di 23 Jan 2018, 17:12

Maar wat is er mis met de huidige situatie?
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor Western Soldier » Di 23 Jan 2018, 17:20

SuperGhost schreef:Volgens mij had ik 4 opties genoemd, ook eentje met stadsbus 1 die door kan rijden in de brede spits naar Eerbeek. Een betere verbinding Eerbeek-Ziekenhuis heb je natuurlijk niet :wink:


Maar waarom moet dat de spitslijn worden als het ziekenhuis 7 dagen in de week een reisdoel is en scholen maximaal 5 dagen. Ook de stad kan 7 dagen in de week een reisdoel zijn. De Maten is in het weekend slechts één stadsdeel die je met die lijn bediend, dat is dus niet heel interessant. Dus wat is de toegevoegde waarde van een route via de Maten ten opzichte van de huidige route?
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 851
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor Mdk » Di 27 Feb 2018, 19:17

De tunnel op de laan van osseveld komt er definitief, en wordt waarschijnlijk met 2 banen per richting uitgevoerd.

Tunnel Osseveld kan er definitief komen
De tunnel onder het spoor bij de Laan van Osseveld komt er definitief. De rijksoverheid wil zelfs meebetalen als Apeldoorn ervoor kiest meteen dubbele rijbanen aan te leggen

Bron

Tl;dr, tunnel kost 19 mildjonen, rijksoverheid betaalt de helft, provincie 3 millies.
Als de tunnel met 2 banen per richting wordt uitgevoerd betaalt de Rijksoverheid nogsteeds hetzelfde bedrag, maar zijn mee- of tegenvallers volledig voor rekening van de gemeente.
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6631
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: OV in en om Apeldoorn

Berichtdoor regenmaker » Wo 28 Feb 2018, 07:03

Dat is zeer goed nieuws. Hopelijk leggen ze bij het verbreden ook meteen bushaltes als men de ringlijnen wil gaan gebruiken.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast