OV in en om Apeldoorn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

OV in en om Apeldoorn

Bericht door Mdk »

Beste forumleden,

Zoals enkelen van jullie wel zullen weten woon ik in Apeldoorn, en reis ik regelmatig met lijn 2, en de intercity richting Amersfoort. Nu vind ik het zelf wel leuk om na te denken over het ov-systeem (ik ben niet zo’n busnummertjesgeilert), en dan komen er vooral ideeën voor in en rond Apeldoorn uit, omdat ik deze omgeving het beste ken. In dit topic wilde ik een paar van deze ideeën met jullie delen. Ik begrijp zelf ook dat een paar van deze ideeën momenteel niet bovenaan het lijstje van regionale overheden staat, maar zie het als een brainstromtopicje, geld is in dezen geen bezwaar, nut voor de reiziger wel.

- Bus
Toeristenlijn Apeldoorn west
Dit zou een lijn zijn die in de toeristenseizoenen rijdt, 3 van Apeldoorns belangrijkste toeristische attracties bevinden zich dichtbij elkaar in Apeldoorn (noord)west, in de zomervakantie leidt dit vaak tot grote parkeerproblemen, waardoor de J.C.-wilslaan tussen de Burgermeester Roosmale Nepveulaan en de Soerenseweg (regelmatig tot aan de Amersfoortseweg) volledig afgesloten wordt ten behoeve van parkeergelegenheid voor de Apenheul en Koningin Julianatoren. De Julianatoren heeft hier ook een parkeerterrein aangelegd waar gelede pendelbussen heen rijden.
Zowel Paleis het Loo als de Apenheul zijn via reguliere buslijnen bereikbaar, echter is er geen reis tussen de verschillende attracties mogelijk, en nemen deze lijnen dezelfde route als normaal, waarbij zij met name woonwijken bedienen.
Daarom stel ik een toeristenlijn voor, die vanaf het station, door het stadscentrum, naar de attracties rijdt, met zo min mogelijk stops onderweg. Dit kan dan, in combinatie met de trein gezien worden als serieus alternatief voor de auto. Zie een eventuele route in deze link https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 99931&z=15.
Waar de bus o.a. zou kunnen stoppen: Station – Marktplein – grote kerk – paleis het Loo – kon. Julianatoren (nieuw aan te leggen halte) – Apenheul (nieuwe halte, tegenover de bestaande) – eventueel rijkskantoren, om een alternatief te bieden voor de 12 en 6, die eerst nog een woonwijk door moeten – bibliotheek – leienplein – oranjerie – hoofdstraat – station.
Men zou eventueel ook nog een halte aan kunnen leggen ter hoogte van de felualaan, op de J.C. Wilslaan, dit om aan te sluiten op het padje, dat hier richting het Boschbad loopt. Er gaan ook nog best veel toeristen naar het Boschbad (voorheen Kristalbad), omdat dit nog steeds een bekend zwembad is.

Ringlijnen Apeldoorn
Apeldoorn heeft een erg fijnmazig busnetwerk, bestaande uit met name luslijnen. Over het algemeen is dit erg prettig, maar mijn grootste probleem is dat het alleen nuttig is voor vervoer van- en naar het station, er zijn erg weinig punten waar je een goede aansluiting hebt op andere lijnen. Daarom gebruikt bijna niemand de bus voor vervoerd door Apeldoorn heen, en is de fiets nog steeds een geduchte concurrent voor de bus. Zo heb ik jarenlang van Apeldoorn west naar omnisport gefietst, een toch van 30 minuten (een uur retour). Terwijl ik dit ook graag met de bus had gedaan.
Daarom mijn voorstel, een ringlijn door Apeldoorn. In beide richtingen. Deze bus zou met name over de ring van Apeldoorn kunnen rijden, en hier aansluiten op haltes van de luslijnen. Ik vraag me wel af hoe dit met aansluitingen op andere bussen zou werken, gezien de bussen gemiddeld even lang over hun ritten doen, en gelijktijdig vertrekken.
Ook zou deze bus goed langs station Osseveld, Station de Maten, en het Omnisport/de Voorwaarts terrein kunnen rijden. Deze zien nu nauwelijks bussen, terwijl het wel belangrijke punten in Apeldoorn zijn.
De bus zou idealiter hoogfrequent rijden, en op een vrije baan liggen. Dit zou de kwaliteit van het cross-Apeldoorn vervoer erg verhogen, en een goed alternatief bieden op de fiets. Ook zouden er dan bij belangrijke haltes van de ringlijn, waar hij bijvoorbeeld aansluit op andere lijnen een keobike carrousel kunnen staan, om de last-mile goed te faciliteren.

- Trein
Station Apeldoorn West
Dit is een idee dat al vaker langsgekomen is, persoonlijk vraag ik me de vraag ik me af kof er wel vraag naar is, de belangrijkste reden hiervoor is omdat Apeldoorn west, in vergelijking met noord, oost en met name zuid vrij klein is. Aan de westkant grenst Apeldoorn aan de Veluwe, wat bebouwing hiertegen gehouden heeft. Het mogelijke verzorgingsgebied is hier simpelweg kleiner.
Maargoed, dan toch maar even een uitwerkingkje.
Het station zou in de buurt van de gamma moeten komen liggen, dus bij de kruising met de Laan van Spitsbergen. Men zou hier een klein busstation bij kunnen bouwen, zodat het station aansluit op de lus van lijn 6, en lijn 108 zou hier ook kunnen stoppen. Natuurlijk zou dit ook een belangrijke stop zijn voor de twee niet bestaande ringlijnen.
De trein zou natuurlijk wel ergens heen moeten gaan, alleen een pendel van- en naar centraal lijkt me weinig toegevoegde waarde te hebben, dus dan gaan we maar naar Amersfoort.
Bij deze route volgen we hetzelfde spoor als de intercity, we komen eerst langs Stroe, en een wijkje van Voorthuizen, hier zou men eventueel een stationnetje aan kunnen leggen, met een buslijn die de wijk naar het noorden, en Stroe naar het zuiden bedient (een beetje zoals lijn 1 in Amersfoort nu functioneert). Of dit station erg veel bezoekers zal trekken vraag ik me af.
Daarna passeren we Barneveld Noord en Hoevelaken, op beide stations zal gehalteerd kunnen worden, alhoewel hier dan wel direct geconcurreerd wordt met de valleilijn. Wel zal Barneveld-noord eventueel als goed overstappunt kunnen dienen op de valleilijn. Hiervoor zullen twee extra perrons aangelegd moeten worden, vermoedelijk gescheiden van het doorgaande spoor, om de intercity’s niet in de weg te zitten. Bij Hoevelaken zal hetzelfde moeten gebeuren, anders komen de 6+ stoptreinen per richting in de weg van de intercity’s (uitgaande van minimaal een halfuursdienst op de stoptrein apd-amf).
Daarna beland je op station Amersfoort. De trein kan hier eenvoudig op een van de middelste perrons halteren.

Sprinter naar Arnhem
Een idee dat ik persoonlijk interessanter vind ik de heractivering van de spoorlijn Apeldoorn-Arnhem. Voor wie het niet kent, er ligt momenteel een stuk enkelspoor vanaf Apeldoorn centraal, langs de westkant van het kanaal, door Lieren, Eerbeek etc. waar het bij Dieren de lijn Zutphen – Arnhem ontmoet.
Het spoor wordt momenteel (voor zover ik weet) alleen bereden door afvaltreinen van circulus, in Apeldoorn-zuid, en een enkele trein vanaf het terrein van aannemersbedrijf Van Zevenhuizen, naast Apeldoorn Centraal.
Bij heractivering van deze vroeger bereden lijn bestaan een aantal stations nog steeds, deze zouden opgeknapt kunnen worden voor reizigersdienst. Een complicatie is wel dat het traject dus grotendeels enkelsporig is, en door dorpen en Apeldoorn-zuid gaat, soms met weinig ruimte om dubbelsporigheid te realiseren, met name langs het Apeldoorns kanaal is dit een probleem.

Station Apeldoorn Zuid
Goed, station zuid dan. Deze zou ter hoogte van de Laan van Kuipershof moeten komen.
Het station zou hier een knoop kunnen vormen met buslijnen 14, 19, en de ringlijnen die hier stoppen. Verder valt hier weinig over te zeggen, beschikbaarheid van deelfietsen zou een plus zijn, en ik vermoed dat er verder wel genoeg vraag naar het station is voor een sprinterdienst.

Station Apeldoorn A1
Het spoor gaat na Apeldoorn zuid onder de a1 door, persoonlijk verwacht ik dat dit, na Apeldoorn noord en de ecofactorij, dé plaats wordt waar Apeldoorn gaat uitbreiden. Binnen de a50 a1, en de Veluwe is nog maar weinig ruimte over om te groeien. De logische volgende stap (met name voor bedrijven) is onder de a1. Dit station zal in eerste instantie met name een p+r dienen. Met het creëren van een parkeergarage (zoals de p+r op de uithof) kun je verkeer meteen vanaf de snelweg opvangen, en in het ov stoppen.
Op dit station zou lijn 14 ook nog kunnen stoppen.
Na ontwikkeling van het gebied dient dit station dan uiteraard ook voor de vervoersvraag van- en naar het gebied zelf.

Station Lieren (en Beekbergen)
Dit station bestaat nog, hier is de Veluwsche stoomtrein maatschappij gevestigd. Dit compliceert de boel wel een beetje als men dubbelsporigheid wil. Dit omdat het station slechts 1 perron heeft, en de andere kant gebruikt wordt door de stoomtrein maatschappij. Hier bevindt zich een soort rangeer/uitstelterreintje en is het niet mogelijk om zomaar een perron neer te kwakken.
Verder biedt het wel hét ideale decor voor een station natuurlijk.
Men zou van het station een eilandstation kunnen maken, en een spoor langs de westkant van het stationsgebouw kunnen leggen. Hiervoor moeten wel enkele huizen (2) neer gaan.
Men zou met een dubbelluslijn zoals voorgesteld bij Stroe-Voorthuizen (3x woordwaarde) naar lieren en Beekbergen mooi op het station kunnen aansluiten, alhoewel ik me afvraag of lieren groot genoeg is voor een buslijn.
Station Eerbeek
Hier valt weinig over te zeggen, er staat nog een mooi oud stationnetje met twee sporen, er zou hier alleen een perron aan de andere kant gelegd moeten worden, en wat opknapwerkzaamheden.

Hierna komen we langs stations Dieren – Rheden – Velp – Arnhem Presikhaaf – Arnhem Velperpoort en ten slotte Arnhem Centraal.

Ik heb het hier alleen over een stoptrein gehad, maar gezien de (snel) buslijnen van Apeldoorn naar Arnhem heb ik een heel sterk vermoeden dat er vraag is naar een intercityverbinding tussen beide steden. Oorspronkelijk dacht ik dat er een pendel-ic was tussen Nijmegen en Arnhem, welke mooi doorgetrokken zou kunnen worden, na wat zoeken ben ik er echter achter gekomen dat dit niet het geval is. Echter zou de meest logische route voor de ic Apeldoorn – (dieren?) - Arnhem – Nijmegen lijken. Maar hier heb ik me verder niet echt in verdiept, dus graag hoor ik hier jullie mening over.

- Infrastructuur/stadsontwikkeling

Verbeteren ringweg
De Apeldoornse ring is een in het verleden goed gepland stukje infrastructuur. Er is veel ruimte overgehouden voor verbreding, maar die is op dit moment op veel plaatsen ook wel nodig. De kruisingen zijn op veel plekken ook al vrij groot, maar de stukken ertussen zijn vaak eenbaans. Ik zou ervoor pleiten om de ringweg in geheel Apeldoorn (m.u.v. Apeldoorn (noord)west 3-baans in beide richtingen te maken. Hiervan zijn 2 banen voor het verkeer, en de 3e dient als busbaan. Dit omdat er op veel stukken al (meerdere) buslijnen rijden, en de ringlijnen zouden hier gebruik van kunnen maken. De busbanen zouden een belangrijke oorzaak van veel vertraging in de Apeldoornse bussen wegnemen, en zou een hov-traject door de stad kunnen vormen (waarbij de ringlijnen dus als volledig hov-lijnen rijden).
In Apeldoorn-west schat ik de vraag naar tweebaans voor al het verkeer niet zo hoog, zoals eerder genoemd, omdat west simpelweg niet zo groot en bedrijvig is, over het algemeen zijn hier ook alleen woonwijken. Mijns inziens zou de Jachtlaan tot aan de Loolaan enkelbaans kunnen blijven, met een busbaan ernaast, om de ringlijnen betrouwbaar te houden.

Ondertunneling Laan van Osseveld bij Station Apeldoorn Osseveld
Wat mij betreft een erg goed idee, waar de gemeente al mee bezig is. Wel zou ik het verstandig vinden als de gemeente rekening houd met de toekomst, door het minimaal 2-baans per richting te maken (en natuurlijk een busbaan aan beide kanten voor de ringlijnen).
Ondertunneling Laan van Spitsbergen bij de kruising met het spoor richting Amersfoort
De laan van Spitsbergen is onderdeel van de Ring van Apeldoorn, en bij de spoorwegovergang kan het nog wel eens vastlopen. Gisteren (maandag 17-01-18) stond ik zelfs nog een half uur voor deze overgang vast, omdat de bomen niet omhoog gingen, met als gevolg dat enkele pakketbezorgers tussen de slagbomen doorreden. Dit was natuurlijk een uitzondering, maar lange files voor de overgang zijn niet gek. Ondertunneling zou voor een veel betere doorstroming tussen de a1 en Apeldoorn west (en noord) zorgen. De aansluiting op de a1 hier is de belangrijkste snelwegaansluiting voor een groot gedeelte van Apeldoorn.
Nieuwe stations
Hier heb ik het natuurlijk al over gehad, maar deze stations kunnen goed fungeren als knoop, met lokale en regionale buslijnen (RINGLIJJNNENENENNENENE), en (keo) bikes voor de last mile.
Nogmaals kort de voorgestelde stations:
- Apeldoorn West, ter hoogte van de Laan van Spitsbergen
o Aansluitingen op lijn 6, 108 en de ringlijn.
o Stoptreindienst Apeldoorn - Amersfoort
- Apeldoorn Zuid, ter hoogte van de Laan van Kuipershof/Marchantstraat
o Aansluitingen op lijn 19, 14 (evt. 18) en de ringlijnen.
o Stoptreindienst Apeldoorn - Arnhem
- Apeldoorn a1, ter hoogte van de huidige carpoolplaats a1
o Aansluiting op lijn 14
o Creatie van een grote P+R garage
o Stoptreindienst Apeldoorn – Arnhem

Station Apeldoorn
Voor het gemak ga ik er even van uit dat al deze plannen uitgevoerd worden, dit zou beteken dat de volgende treindiensten uitgevoerd worden vanaf station Apeldoorn:
- Ic Enschede 4x per uur
- Ic Den haag Cs / Amsterdam Cs/ Schiphol 4x per uur
- Stoptrein Zutphen 2x per uur
- Stoptrein Almelo (Enschede) – Apeldoorn 2x per uur
- Stoptrein Apeldoorn – Amersfoort (mogelijk gewoon het doortrekken van de sprinter vanuit Almelo/Enschede) 2x per uur
- Stoptrein Arnhem 2-4x per uur
- Intercity Arnhem 2-4x per uur
Het huidige station kan dit met haar 3 perrons niet aan.
De sprinters en intercity’s richting oost en west zouden spoor 1 en 3 kunnen gebruiken, dit zou betekenen dat hier 6 treinen per perron per uur rijden, wat gezien het vervallen van de keertijd zou moeten kunnen.
Spoor 4 zou gebruikt worden voor de stoptreinen richting Zutphen en Arnhem, deze zouden elkaar kunnen afwisselen zoals nu op spoor 3 wordt gedaan met de stoptreinen Zutphen en Almelo (Enschede). Hoe dit gedaan wordt is afhankelijk van de frequentie van de stoptrein naar Arnhem, idealiter zou deze 4x per uur rijden, maar hier moet wel vraag naar zijn. In ieder geval zal op dit spoor rekening gehouden moeten worden met keertijden van de stoptreinen.
Spoor x
Er zal nog een extra perron aangelegd moeten worden voor de intercity richting Arnhem, momenteel ligt er aan de zuidkant van het station een smal perron die door de stoomtrein gebruikt wordt. Hier zit ook al een trap omhoog. Men zou hier een fatsoenlijk perron van kunnen maken, dit mag bovengronds gekoppeld worden aan het perron van spoor 4, gezien hier geen doorgaande treinen zullen rijden, en spoor 2 voor niet-stoppende treinen vrij is.

Overkapping van station Apeldoorn
Iedereen die in de winter wel eens op station Apeldoorn heeft staan wachten weet dat het een ijskoud tochtstation kan zijn. Een overkapping van het station, of een uitbereiding van het ondertunnelde gebied, zodat dit niet alleen een onderdoorgang wordt, zou het comfort op het station vergroten, en zou het station ook meer de allure geven van een stedelijk station, in plaats van het regionale dorpsstationgevoel dat je er nu hebt.
Apeldoorn centraal
We hebben hier met Zwolle al een leuke discussie over gehad, dus dat is eigenlijk de belangrijkste reden dat ik hem ertussen zeg, echter zou een stad met 6 stations (west, zuid, a1, Ossenveld, de maten, en centraal) wel een “centraal” station mogen hebben, als we toch 3 stations aanleggen mag die 2 ton voor een naamsverandering er ook wel bij.

Bussen via de Kalverstraat i.p.v. Hofstraat
Ja, ik ben me bewust dat dit onder infrastructuur staat, maar daar komen we zo op.
Recentelijk stond in de Stentor dat de gemeente erover nadacht om de stadsbussen niet langer via de Hofstraat te laten rijden, en in plaats daarvan via de Kalverstraat. Op zich is dit geen slecht idee, maar mijns inziens zijn hier wel een paar vereisten aan.
- Lijn 2 als “centrumlijn”
Lijn 2 bedient momenteel als enige lijn meerdere haltes in het centrum, beide kanten op bedient hij het zuiden en het westen van het centrum. Dit zal zo moeten blijven, en deze lijn zal, ook buiten de spits minimaal 4x per uur moeten blijven rijden om het centrum goed bereikbaar te houden met de bus.
De voorgestelde toeristenlijn zal in de zomer ditzelfde stuk afleggen op de terugweg, en op de heenweg langs de stationsstraat rijden, zo vult deze de 2 aan in de toeristisch drukke tijden.
- Herindeling Hofstraat
Omdat er slechts 8 bussen per uur door de Hofstraat zullen rijden (eventuele frequentieverhoging en de toeristenlijn niet meegerekend) kan deze straat anders ingedeeld worden. Een goed voorbeeld lijkt mij de Burchtstraat in Nijmegen, dit voelt als een voetgangersgebied, en er is genoeg ruimte voor laden-en lossen naast het “weg-gedeelte”, maar het gaat op in de binnenstad als een brede winkelstraat.
Uiteraard is de Hofstraat dan alleen toegankelijk voor bussen, lossen-en laden en bewoners.
- Ontwikkeling van centrumgebied richting Station Apeldoorn
Om dit plan te laten werken moet het centrum richting het station uitgebreid worden, de Hofstraat moet meer winkelgebied worden, en hetzelfde geld voor de Hoofdstraat, kalverstraat en de stukken daartussen. Idealiter bouwt men tussen de kalverstraat en het spoor enkele kantoren, dit zorgt voor minder overlast van de treinen (en bussen) in het winkelgebied, en onttrekt het spoor aan het oog.

- Het stadscentrum word autovrij
Met uitzondering van bestemmingsvervoer natuurlijk, zou het gehele gebied tussen het spoor, kanaal, Deventerstraat, Wilhelmina Druckerstraat, Vosselmanstraat e.d. alleen voor bestemmingsvervoer en busvervoer open moeten zijn. (M.u.v. de PWA-laan, i.v.m. de bereikbaarheid van het Amaliapark (en de q-park daaronder), q-park Oranjerie en het Hertzberger Parc.

Maar lopen de straten daar omheen dan niet vast?
Ja dat klopt, daarom komen we nu op het belangrijkste onderdeel, wat ook zonder de verhuizing van de bussen moet gebeuren:

- De ontwikkeling van de binnenstadsring
Momenteel bijna volledig eenbaans per richting, bedoel ik de 50-wegen rond het centrum. Dit betreft dus de route:”
Laan van de Mensenrechten - Koning Stadhouderlaan – Wilhelmina Druckerstraat Vosselmanstraat – Canadalaan – Kerklaan/ Regentesselaan – Deventerstraat – Burgermeester Jonckheer Quarles van Uffordlaan (je zal er maar wonen) – Matenpoort

Deze wegen worden, samen met de straten die van de binnenstadsring naar de ring leiden veel gebruikt voor cross-apeldoornvervoer. Deze straten zouden minimaal 2-baans per richting moeten zijn (waar op sommige plekken goed rekening mee is gehouden, en waar het op sommige plekken bijna onmogelijk is), met enkele stukjes goedgeplaatste busbaan op stukken waar veel bussen rijden.
Met name de laan van de mensenrechten is nu een ramp, en met de sluiting van de Kalverstraat voor doorgaand verkeer zal hier alleen maar meer bijkomen. Er is hier echter wel ruimte voor uitbereiding, en dat is hier dan ook hard nodig.

De verbetering van de binnenstadsring (en dit ook daadwerkelijk zo noemen) is nodig om het verkeer uit de binnenstad op te vangen, en de nu al drukke wegen te verbeteren. De drukte op deze wegen is ook vaak een oorzaak van vertraging met de bus, dus daarom zouden die stukjes busbaan erg veel doen, bijvoorbeeld op de vosselmanstraat, deventerstraat, en de Regentesselaan (waar de Kerklaan al wel een busbaan heeft).

- Herindeling van de Kalverstraat
Dit zou een busstraat langs het centrum moeten worden, zoals Vredenburg in Utrecht. Kantoorbouw aan de stationszijde lijkt me het beste, om voorgenoemde redenen (en bereikbaarheid van de kantoren, wat erg belangrijk is voor veel bedrijven, kijk maar naar de kantoorstrip van Amersfoort), en het begin vanaf het centrum ten noorden van de straat. Ook zal er goed gekeken moeten worden naar de kruising met de Hoofdstraat. Dit kan geen ongereguleerde kruising blijven als de bussen hier doorheen komen jagen.


Wow! Je hebt het helemaal tot het eind gered *O* , t is een flinke lap tekst geworden (een stuk langer dan ik zelf had verwacht) Maar je hebt er helemaal doorheen gezeten! Of je hebt gewoon naar beneden gescrold… :evil:
Maargoed, laat me vooral weten wat je er van vind, wat anders kan/moet, wat wel zou werken, en waarom e.d. :D
Bij twijfel altijd klagen
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door Klaasje »

Vind je het niet wat veel om in een keer te behandelen? Je hebt zo drie discussies door elkaar lopen.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door Mdk »

T is aardig veel inderdaad, maar heeft t nut om t over meerdere topic te spreiden? Je kunt er gewoon uit plukken wat je wilt hoor!
Bij twijfel altijd klagen
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door Western Soldier »

Over de bus ga ik mij niet uitlaten, daarvoor ben ik te weinig bekend met Apeldoorn. Ik kom wel regelmatig in Apeldoorn, maar ik nam in dienstregeling 2017 dan in bijna alle gevallen lijn 8 of 9 naar bushalte Zonnedauw. Dat is voor mij te weinig om een goed onderbouwd verhaal over de bus te kunnen schrijven. Wat betreft de trein kan ik wel het een en ander zeggen.

Spoorlijn Apeldoorn-Dieren:
Het reactiveren van de spoorlijn heb ik zelf ook al weleens voorgesteld in andere topics. Ik ben daar wel voorstander van, ondanks dat ik het wel jammer vind dat dit gevolgen zou hebben voor de VSM. Die zal dan niet meer kunnen rijden en dat is toch een echt gemis. Toch denk ik niet dat we er op de lange termijn omheen kunnen dat er een reguliere trein moet komen rijden. Ik denk alleen wel dat je moet kijken of alle VSM stations wel nodig zijn. Ik denk dat de stations voor Beekbergen, Loenen en Eerbeek stations zijn die toegevoegde waarde hebben. Andere stations moeten in de loop van de tijd blijken. Wat je zegt over de ruimte kan ik verder niet beoordelen. Dus of het allemaal haalbaar is weet ik ook niet.

Spoorlijn Apeldoorn-Amersfoort
Een station openen die bediend moet worden door een nieuwe sprinter is daar nogal lastig in te plannen. Het gedeelte tussen Amersfoort en Barneveld Noord is heel druk met treinen. Er rijden 4 IC Amersfoort-Apeldoorn v.v. per richting en 4 stoptreinen Barneveld-Amersfoort v.v. per richting. Daarnaast rijden er ook nog redelijk wat goederentreinen over het traject. Doordat de 4 treinen uit Barneveld gelijkvloers kruisen met de treinen uit Amersfoort richting Apeldoorn is er weinig ruimte om nieuwe treinen in te plannen op dat stuk spoor zonder infrastructurele aanpassingen. Om de genoemde plannen uit te voeren zal er een dive-under moeten worden terwijl deze dive-under ook nog een perron moet krijgen, om de treinen uit Barneveld naar Amersfoort op station Barneveld Noord te kunnen laten halteren. Als er daarnaast ook nog perrons moeten worden gebouwd aan de spoorlijn richting Apeldoorn, dan wordt het allemaal een heel ingewikkelde klus om een station in Apeldoorn West te kunnen bedienen. Ik vind dat allemaal tamelijk omslachtig.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door regenmaker »

@MdK In Apeldoorn hadden we tot 12 december 2015 zo'n toeristenlijn 400. Deze werd uiteindelijk vervangen door extra ritten op lijn 2 van en naar Apeldoorn. (Heel vroeger was het nog Pretlijn 16 die de verbinding tussen de toeristische attracties verzorgde.)

Ringlijnen is het enige wat ik nog mis. Dit heb ik een paar jaar geleden aangegeven bij de provincie/syntus. Ze hebben aangegeven er toen naar te gaan kijken. Een jaar later stonden ze in de visie van de gemeente Apeldoorn. Men is nu aan kijken hoe ze het stadsnet van Apeldoorn nog beter kunnen aansluiten op de wensen/vraag. Ik moet wel zeggen dat ik elke keer fatsoenlijke feedback van de provincie krijg. :pos: Van syntus is de feedback matig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door Roeland »

Stations in het westen van Apeldoorn lijken mij kansloos.
Vanaf Apeldoorn "Centraal" heb je overdag 4x/uur een IC naar de Randstad en naar Deventer.
Zelfs al zou je een stationnetje Apeldoorn-west hebben, dan nog is het voor reizen van Apeldoorn-west naar bijv. Utrecht of Amsterdam sneller, om eerst de stadsbus naar "Centraal" te nemen en daarna de IC.
Station Apeldoorn Osseveld is (qua reizigersaantallen) ook niet zo'n groot succes, maar daar heb je toch al de sprinter rijden vanwege Twello. Maar om nu alleen voor een kansloos station Apeldoorn-west een nieuwe sprinter in te leggen?
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door Mdk »

@Western Soldier en Roeland

Zelf ben ik, om de eerder aangegeven redenen, ook geen fan van een station in West, het vereist nogal wat investeringen op het traject naar Amersfoort, en de vervoersvraag is volgensmij vrij klein.
Overigens zou je met een Eiland platform met de intercitysporen aan de buitenkant een fly-under bij Barneveld noord voorkomen, omdat de kruisingen van de Inc's en de valleilijn treinen hetzelfde blijft.
Gek genoeg is dit wel het spoorproject dat in de lokale politiek het vaakst naar boven komt.

Wat betreft de spoorlijn richting Arnhem/Dieren, ik denk zelf ook wel dat hier genoeg vraag naar een sprinter is, maar zou een ic haalbaar zijn?
Overigens vraag ik me af waarom je denkt dat de vsm niet meer zou kunnen rijden, is dat ding zo traag? Op zondagen oid zou dit toch wel in te passen moeten zijn?
Wat betreft de krapte kan je dat heel mooi op Google maps zien, als je hem even op satalietbeeld zet. Met name langs het Apeldoorns kanaal en in de dorpjes is het nogal krap, hoe word hier op andere plekken mee omgegaan, word er dan gewoon gesloopt als het niet anders kan?

@Regenmaker, een paar jaar geleden is al een flinke tijd, heb je enig idee of er uberhaupt actief iets mee gedaan word? Ik denk namelijk dat dit wel een gigantische verbetering aan het apeldoornse bus net kan zijn, en dat het reizigersaantallen in alle buslijnen kan verhogen.
Stiekem vond ik dit het meest realistische idee, en vroeg me dus ook wel af wat jij en MarkHul hiervan zouden zeggen.

Waarom is de toeristenlijn toen gesloten, met een beetje fatsoenlijke marketing zou je toch volle bussen moeten krijgen? Daarbij verminder je de overlast in Berg en bos en de omliggende wijken gigantisch, dus je hebt ook een maatschappelijk belang.
Bij twijfel altijd klagen
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door Yanaike »

Ik vind het lastig om je verhaal te volgen. Het is een grote lap tekst en als je niet bekend bent met Apeldoorn kun je er zonder kaart helemaal niks van volgen. Tip: maak een kaartje in Google Maps waar je alle plannen in weergeeft, bij voorkeur i.c.m. alle bestaande lijnen (voor zo ver die in jouw plan zouden blijven bestaan).

Paar dingen waar ik nog wel op wil reageren:

Ringlijn Apeldoorn
Het probleem dat wijken vaak geen onderlinge verbinding hebben speelt in meerdere steden, zie bijv. Dordrecht. Maar uit ervaring blijkt dat een ringlijn het toch vaak niet red, omdat het aantal reizigers gewoon te laag is. De meeste mensen moeten immers toch naar het station/centrum, bovendien: wie zegt dat reizigers niet toch de fiets pakken, ook al heb je die ringlijn? De fiets is immers goedkoper en binnen de stad vaak een prima alternatief. Een andere oplossing zou kunnen zijn om de eindpunten van lussen aan elkaar te knopen en bussen op de andere lijn door te laten rijden (zie bijv. Roosendaal en Breda).

Spoorlijn Apeldoorn - Arnhem
Ik twijfel heel sterk of deze spoorlijn wel snel genoeg is om de investering van reactivering waard te zijn. Op de kaart maakt de spoorlijn een grote omweg t.o.v. een busroute A50 - Beekbergen - Apeldoorn. Misschien is het slimmer om te investeren in een échte snelbus i.c.m. doorstroommaatregelen voor de bus (evt. vrije busbaan) in Beekbergen?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door SLToilet »

Een snelbus is leuk voor de studenten naar alleen Arnhem óf Apeldoorn, maar veel mensen reizen met een treinabonnement, nog los van het feit dat een trein een veel sterker imago heeft en veel sneller aanvoelt en dat je daarmee niet het hele station uithoeft als doorgaande reiziger en belandt op een derderangs perron (ja, wat mij betreft zijn ze dat bijna allemaal, behalve Breda en Amsterdam Centraal). Om dan weer een aantal euro's kwijt te zijn, op basis van een niet-regressief kilometertarief, buiten de vertragingscompensatievoordelen van de NS om en nou goed... ik denk dat een trein niet bij voorbaat moet worden uitgesloten. Als ik vandaag naar Apeldoorn zou moeten kies ik nog voor de trein via Zutphen al was het vanwege de prijs.

En oh ja, de bussen stoppen onderweg meestal vaker en ze hebben gelijkvloerse kruisingen. Ik geloof dat zelfs een boog voor Zutphen al beter is, maar het liefste zie ik bij Dieren de spoorlijn naar Apeldoorn weer gewoon open. In andere landen hadden ze niet eens moeilijk over gedaan over zo'n spoor tussen honderdduizendsteden, in China zouden ze gewoon bij wijze van spreken een HSL dwars door de Veluwe hebben gebouwd :mrgreen: . Maar ook de Belgen en Duitsers zouden niet twijfelen.

Het zou al heel wat zijn om een dieseltrein op snelheid te testen voor het publiek. Dan hoeven er ook nooit meer bussen in de file te staan, nooit meer 50 te rijden op zulke momenten, het enige wat je nodig hebt is een oplossing voor de VSM en later eventueel een bovenleiding. En een plan om het spoor makkelijker exploiteerbaar te maken voor het combineren van stop- en sneltreinen. Die stap, die je nog achterwege kan laten, markeert pas een punt dat je meer moet gaan investeren. Maar dan heb je wel een grote groep reizigers, misschien meer dan tienduizend die je met de bus nooit zou halen vanwege de nadelen in het gemak.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door Yanaike »

Dus omdat er meer mensen een treinabonnement hebben dan een busabonnement, moet er een trein komen? :? Dat vind ik een hele rare redenering.
SLToilet schreef:En oh ja, de bussen stoppen onderweg meestal vaker en ze hebben gelijkvloerse kruisingen.
Dat hangt natuurlijk heel erg van de route af. Zoals ik al zei:
Yanaike schreef:Misschien is het slimmer om te investeren in een échte snelbus i.c.m. doorstroommaatregelen voor de bus (evt. vrije busbaan) in Beekbergen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door ArrivaBas »

Vrije busbanen in Beekbergen gaan niet werken. Eromheen zou wel kunnen, maar daar gaat een hoop reizigerspotentieel verloren.. Het dorp kent slechts één doorgaande weg naar de A50 in het centrum. Tevens gaat de aansluitende doorgaande weg naar Eerbeek gesplitst door het dorp (lees: twee eenrichtingsstraten)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door regenmaker »

@SLToilet Er zijn veel forensen die gebruik maken van de bus tussen Apeldoorn en Arnhem.

Heb je overigens ooit gezien wat voor'n belachelijke aankomsttijd de trein uit Zutphen heeft? Precies, 26/56 en hoelaat gaan de meeste stadsbussen in Apeldoorn? Juist 24/54. Lijnen 91/231 sluiten tenminste goed aan en rijden ook nog eens met een verhoogde frequentie doordeweeks. Als je verder in Apeldoorn moet reizen lijkt de keuze me duidelijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door Mdk »

Kan de stoptrein niet in Zutphen wat eerder vertrekken? Of mis je daar dan weer aansluitingen? Want dat is natuurlijk helemaal kut, minimaal 13 minuten op je bus wachten.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door regenmaker »

Voor mij is dat dus 28 min omdat ik vaak net na zessen op het station ben en de bussen weer elk halfuur rijden. Lijn 2 vertrekt 09/39 dus daar heb je wat minder last mee. Maar lijn 2 is in de avonduren geen vetpot.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door Western Soldier »

Lijn 91 doet er 43 minuten over en lijn 231 doet er 46 minuten over. Met de trein via Zutphen duurt normaal gesproken 44 minuten. Momenteel is het dus lood om oud ijzer, want de bus en de trein zijn even snel. Dit geldt echter enkel voor reizigers uit Apeldoorn met bestemming Arnhem Centraal, Arnhem Presikhaaf, Arnhem Velperpoort of delen in Achterhoek. Voor reizigers uit Apeldoorn die bestemming Dieren, Rheden, Velp of ten zuiden van Arnhem is de trein ten alle tijde sneller en zeker ook goedkoper.

Een rit met lijn 43 tussen Dieren en Apeldoorn duurt 52 minuten, met de trein duurt het 32 minuten. Over die reis is de trein wel sneller. Lijn 43 doet er erg lang over en een stoptrein doet dat een heel stuk sneller. Een stoptrein biedt hierin met name een verbetering voor de corridor Dieren-Apeldoorn. Ik schat in dat de rijtijd van de sprinter 28 minuten is. Ik heb hiervoor de lengte van de spoorlijn vergeleken met lengtes van andere spoorlijnen en op basis daarvan een rekensommetje gemaakt. Als je hem daarna doortrekt naar Arnhem zou hij er in totaal 47 minuten over doen. De sprinter uit Zutphen doet er tussen Dieren en Arnhem Centraal 18 minuten over, maar doordat de stoptrein uit Apeldoorn moet invoegen op het hoofdspoor vanuit Apeldoorn tel ik er 1 minuut extra voor. Voor de stoptrein moet echter wel verdubbeld worden tussen Arnhem Velperpoort en Arnhem Centraal, die investering zal echter op middellange termijn noodzakelijk worden. Een IC moet veel meer worden geïnvesteerd. Daarvoor moet er veel meer verdubbeld worden, ik vraag mij af of dat voldoende oplevert. Voor de IC zou ik eenzelfde rekensom maken als voor de stoptrein. De IC zou er dan 32 minuten over doen om de hele rit van Apeldoorn naar Arnhem te voltooien. In Arnhem kan hij dan eigenlijk maar weinig kanten op. Doortrekken naar Utrecht is zinloos, want vanuit Apeldoorn is het naar Ede sneller om de bus te pakken en naar Utrecht kan je gewoon met de rechtstreekse IC via Amersfoort. Doortrekken naar Nijmegen betekent dat er ook direct geïnvesteerd moet worden in verdubbeling van het spoor tussen Arnhem en Nijmegen. Momenteel is er nog niet zodanig veel vraag tussen Arnhem en Nijmegen dat 8x per uur een IC nodig is. 6x per uur is voorlopig voldoende. Vanuit Apeldoorn doortrekken naar Amersfoort levert ook weinig op. Vanuit Arnhem is het nog altijd sneller om via de Valleilijn of Utrecht te reizen. De rijtijd van 32 minuten maakt een lange kering in Arnhem en/of Arnhem onvermijdelijk, De tijdwinst van 11 minuten is dat in combinatie met de extra investeringen tussen Dieren en Apeldoorn niet waard. Voor alleen een stoptrein zijn de investeringen voor de spoorlijn een stuk minder. Het spoor en de stations hebben dan enkel een opknapbeurt nodig. Voor enkel een stoptrein is het ook niet nodig om te verdubbelen, op misschien wat stations na.

Het bovenstaande nog eens overwegend kom ik tot de conclusie dat een stoptrein tussen Apeldoorn en Dieren zeker het inleggen waard is. Het levert een enorme impuls op voor de dorpen aan de spoorlijn en kan mensen sneller vervoeren. Doortrekken naar Arnhem levert al minder winst op en maakt daarmee dat dat een twijfelgeval is. Voor de IC kan ik echter alleen maar zeggen dat ik vind dat die er niet moet komen. Er zijn teveel investeringen nodig en het levert daarvoor te weinig op. Bovendien kan je zowel in Apeldoorn en Arnhem niks anders nuttigs doen. Hij zal daardoor lange keringen krijgen en dat kost klauwen vol geld. Voorlopig zou ik het dus enkel willen houden op een stoptrein Dieren-Apeldoorn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door regenmaker »

Ik denk ook dat een stoptrein Apeldoorn - Dieren een mooie toevoeging kan zijn. Echter moet het hele traject onder handen worden genomen. Onder andere de meeste/alle overwegen zijn nog met handmatige bediening, spoor heeft niet de juiste beveiliging (of überhaupt geen). Volgens mij liep het al aardig in de papieren, het geschikt maken van het spoor.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door Yanaike »

Stoptrein Apeldoorn - Dieren zou er volgens mijn berekeningen zo'n 22 tot 25 minuten over doen, met een baanvaksnelheid van 80 à 100 km/h en uitgaande van 4 tussenstations (Apeldoorn Zuid, Beekbergen, Loenen en Eerbeek), uit een vergelijking met de spoorlijnen naar Roodeschool, Delfzijl en Harlingen. Stoptrein Apeldoorn - Arnhem zou dan dus tussen de 41 en 44 minuten kunnen.

De reis via Zutphen is op dit moment 44 minuten. Bus 91 doet er 40 minuten over. Bus 91 is nog altijd sneller en via Zutphen is nog altijd ongeveer even snel. Dus alleen een stoptrein is wat mij betreft de investering niet waard.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door ovVeluwe »

Ik haak er ook maar even op in.

Ik heb wel enige ervaring met de stadsdienst, maar weet niet of een ringlijn zoveel vraag heeft.
Waar ik wel aan zat te denken is om een aantal lijnen via station de maten en de Zutphensestraat te laten rijden, bijvoorbeeld lijn 3 of 4 in een bepaalde richting (die richting kan wisselen in de loop van de dag zoals in Almere haven, maar dan hou je toch die verbinding).
Mocht je toch een ringlijn willen zit ik hooguit te denken aan een buurtbus of kolibrie systeem.

Ik zie weinig kans in het rendabel reactiveren van de spoorlijn naar Dieren. Ik verwacht eerder dat de provincie nog een snelbus zal laten rijden die niet via de Maten rijdt.

Dan een puntje waar ik me dagelijks aan erger: de verpaupering van de Veluwelijn. In 2010 zijn alle wegen op die lijn aangepast om de rijtijden zo kort mogelijk te houden en is er een transferium aangelegd die miljoenen heeft gekost. De lijn zou om de 10 minuten rijden en op het transferium aansluiting geven op de sneldienst.

Anno 2018 erger ik me kapot aan het feit dat de provincie alle wegen wil versmallen en gaat transformeren tot 60 zone. Mijn reistijd van Epe naar Apeldoorn is al met bijna 10 minuten toegenomen hierdoor.

Daarnaast vind ik de tijden van de 202 en 203 ook belachelijk. Twee HOV lijn die achter elkaar aanrijden waardoor ik maar 2x per uur een bus kan pakken. Ik heb liever dat ze wat losser van elkaar rijden.

Daarnaast is de aansluiting op de treinen in Apeldoorn echt bagger. Een voorbeeld: ik pak de 202 die om .50 aankomt. Ik kan de sprinter dus niet halen. Ik wil de trein van .02. Als ik een bus later pak kom ik precies om .02 aan.

Tot slot: als ik met de trein aankom op Apeldoorn zie ik vrijwel standaard mijn bus vertrekken. Hierdoor heb ik standaard een overstap van 10-20 minuten. Vanavond kwam ik om 18.30 aan en de eerstvolgende 202 was 25 minuten wachten. De 203 rijdt na 18.00 niet eens meer!!! En dat terwijl de 201 nog wel extra spitsritten heeft. (Uit verveling en frustratie maar naar Grote kerk gelopen). Ik noem het zeker geen HOV lijn meer zoals het hoorde te zijn.

Tot zover mijn betoog :)
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door regenmaker »

MarkHul schreef:Ik heb wel enige ervaring met de stadsdienst, maar weet niet of een ringlijn zoveel vraag heeft.
Waar ik wel aan zat te denken is om een aantal lijnen via station de maten en de Zutphensestraat te laten rijden, bijvoorbeeld lijn 3 of 4 in een bepaalde richting (die richting kan wisselen in de loop van de dag zoals in Almere haven, maar dan hou je toch die verbinding).
Mocht je toch een ringlijn willen zit ik hooguit te denken aan een buurtbus of kolibrie systeem.
Zoiets heeft ook al bestaan, lijnen 3 en 4 reden Station - Markt - Zutphensestraat - Omnisport - De Eglantier - Matenhoeve - Matenveld - Station. Dit kostte echter enorm veel reizigers en dit is dan ook weer snel teruggedraaid.

Alle proeven die de laatste jaren zijn gehouden op de stadsdienst bleken niet erg succesvol. Zelf zou ik eerder pleiten voor een speciaal avond/zondag net. Op die momenten is de stadsdienst onderbezet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door ovVeluwe »

Iets dergelijks wat al op lijn 12 en 16 is uitgevoerd neem ik aan? De bezetting van lijn 3 en 4 blijven wel erg succesvol, ook 's avonds.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door MdJ »

... alleen met een frequentie van 2x per uur elk. Voor de wijziging via de Zutphensestraat reden beide takken 4x per uur. Ik heb nog tijden meegemaakt dat zelfs dat te klein was. Die wijziging heeft echt veel mensen weggejaagd.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door regenmaker »

Nou dat is niet 100% waar. Destijds heeft Syntus ook de tijden van de 109 en de 231 aangepast, zodat deze doordeweeks (in de spits) zorgen voor die kwartiersdienst door De Maten. Op zich wel slim.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Zoiets heeft ook al bestaan, lijnen 3 en 4 reden Station - Markt - Zutphensestraat - Omnisport - De Eglantier - Matenhoeve - Matenveld - Station. Dit kostte echter enorm veel reizigers en dit is dan ook weer snel teruggedraaid.
Maar daarmee reed hij tussen 'CS' en station De Maten wel door veel onbewoond gebied. Natuurlijk heb je dan weinig reizigers. Daarnaast was er ook geen fatsoenlijke halte bij station De Maten, aangezien je dan bij Omnisport moest uitstappen en dat ligt nog ruim 3-4 minuten van het station. Er had toen ook gewoon een halte direct naast het station (bij de overweg dus) moeten komen, met overstapfaciliteiten.

Daarnaast heb je voor De Maten natuurlijk ook wel dat de trein concurrentie heeft van buslijn 231.

Laat mij dan maar eens met een hele radicale oplossing komen:
Ringlijn Station - Osseveld - Steenkamp - Station De Maten - Matendonk - Matenhoeve - Matenveld - Matendreef - Matenhoek - Station
Dus een combinatie van lijnen 3 en 4 met lijn 5. Hierdoor krijg je ook niet dat die bus vrijwel leeg terug naar CS hoeft te rijden, maar dat je maar een klein stukje naar Steenkamp te rijden om daar weer reizigers op te pikken. Ook verbindt je Steenkamp en Osseveld met station De Maten voor degenen die naar Zutphen en Arnhem willen. Tegelijk dan wel een bushalte bij het station zelf neerzetten.
Lijn 231 schrappen en die ritten verplaatsen naar lijn 91, die je dan uitbouwt tot HOV-lijn
Lijn 91 rijdt hierdoor dan in het dagdal elk kwartier en in de spits elke 10 minuten. De Maten wordt hierdoor wel afhankelijk van de trein (concurrentie bus en trein wordt dan weggehaald), Beekbergen en Apeldoorn-Zuid profiteren dus van een hogere frequentie en door de betere spreiding van de spitsritten krijg je dan een 10-minutendienst i.p.v. de huidige kwartiersdienst.
Lijnen 43 en 109 samenvoegen en via Matendonk laten rijden
Beekbergen verliest hierbij zijn verbinding ri. Eerbeek en Dieren (zijn dit veel mensen, wellicht kun je een vervangend buurtbusje Ziekenhuis-Beekbergen-Loenen laten rijden?). De nieuwe lijn 43 rijdt dan overdag elk kwartier tussen Eerbeek en Apeldoorn en verzorgt in De Maten ook de snelle verbinding tussen De Maten-Oost en Apeldoorn CS.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door Western Soldier »

Lijn 231 schrappen is een prima idee. De lijn is niet sneller dan 91 en het doet een stuk minder plekken aan dan de 91. Tussen Apeldoorn De Maten en Apeldoorn heb je ook de trein zoals je terecht zegt. Bovendien rijdt over een groot deel van de route binnen Apeldoorn ook lijn 4. Lijn 231 vervult dus enkel een verbinding tussen De Maten en Arnhem. Ik heb geen cijfers, maar ik ben heel benieuwd naar of er echt voldoende vraag ernaar is? Lijn 231 wordt misschien veel gebruikt, maar dat zijn misschien ook reizigers die ook lijn 91 als alternatief hebben.

Wat betreft het verleggen van de route van lijn 43 ben ik minder enthousiast. Ik heb zelf een paar jaar geleden langere tijd gewerkt tussen Loenen en Beekbergen. Ik reisde doorgaans vanuit Arnhem met IC naar Dieren en daar lijn 43 of als ik vooraf al zag dat de IC vertraging had met lijn 91 naar Beekbergen en stapte daar over op de 43 richting Loenen. Wat mij opviel was dat lijn 43 altijd behoorlijk goed gevuld was. Lijn 43 doet heel veel plekken in Apeldoorn aan, die lijn 109 niet aandoet. Ook het aandeel scholieren. Ik zou het zeer onverstandig vinden als er geen bussen meer zouden rijden over de route van lijn 43. Wellicht kan je wel de bussen die op lijn 231 verdwijnen gebruikt worden om lijn 109 ook in het dagdal te laten rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OV in en om Apeldoorn

Bericht door Yanaike »

Het idee van SuperGhost was dat de bussen die op lijn 231 verdwijnen, er bij lijn 91 bij komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten