OV in en om Apeldoorn
Geplaatst: di 16 jan 2018, 17:05
Beste forumleden,
Zoals enkelen van jullie wel zullen weten woon ik in Apeldoorn, en reis ik regelmatig met lijn 2, en de intercity richting Amersfoort. Nu vind ik het zelf wel leuk om na te denken over het ov-systeem (ik ben niet zo’n busnummertjesgeilert), en dan komen er vooral ideeën voor in en rond Apeldoorn uit, omdat ik deze omgeving het beste ken. In dit topic wilde ik een paar van deze ideeën met jullie delen. Ik begrijp zelf ook dat een paar van deze ideeën momenteel niet bovenaan het lijstje van regionale overheden staat, maar zie het als een brainstromtopicje, geld is in dezen geen bezwaar, nut voor de reiziger wel.
- Bus
Toeristenlijn Apeldoorn west
Dit zou een lijn zijn die in de toeristenseizoenen rijdt, 3 van Apeldoorns belangrijkste toeristische attracties bevinden zich dichtbij elkaar in Apeldoorn (noord)west, in de zomervakantie leidt dit vaak tot grote parkeerproblemen, waardoor de J.C.-wilslaan tussen de Burgermeester Roosmale Nepveulaan en de Soerenseweg (regelmatig tot aan de Amersfoortseweg) volledig afgesloten wordt ten behoeve van parkeergelegenheid voor de Apenheul en Koningin Julianatoren. De Julianatoren heeft hier ook een parkeerterrein aangelegd waar gelede pendelbussen heen rijden.
Zowel Paleis het Loo als de Apenheul zijn via reguliere buslijnen bereikbaar, echter is er geen reis tussen de verschillende attracties mogelijk, en nemen deze lijnen dezelfde route als normaal, waarbij zij met name woonwijken bedienen.
Daarom stel ik een toeristenlijn voor, die vanaf het station, door het stadscentrum, naar de attracties rijdt, met zo min mogelijk stops onderweg. Dit kan dan, in combinatie met de trein gezien worden als serieus alternatief voor de auto. Zie een eventuele route in deze link https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 99931&z=15.
Waar de bus o.a. zou kunnen stoppen: Station – Marktplein – grote kerk – paleis het Loo – kon. Julianatoren (nieuw aan te leggen halte) – Apenheul (nieuwe halte, tegenover de bestaande) – eventueel rijkskantoren, om een alternatief te bieden voor de 12 en 6, die eerst nog een woonwijk door moeten – bibliotheek – leienplein – oranjerie – hoofdstraat – station.
Men zou eventueel ook nog een halte aan kunnen leggen ter hoogte van de felualaan, op de J.C. Wilslaan, dit om aan te sluiten op het padje, dat hier richting het Boschbad loopt. Er gaan ook nog best veel toeristen naar het Boschbad (voorheen Kristalbad), omdat dit nog steeds een bekend zwembad is.
Ringlijnen Apeldoorn
Apeldoorn heeft een erg fijnmazig busnetwerk, bestaande uit met name luslijnen. Over het algemeen is dit erg prettig, maar mijn grootste probleem is dat het alleen nuttig is voor vervoer van- en naar het station, er zijn erg weinig punten waar je een goede aansluiting hebt op andere lijnen. Daarom gebruikt bijna niemand de bus voor vervoerd door Apeldoorn heen, en is de fiets nog steeds een geduchte concurrent voor de bus. Zo heb ik jarenlang van Apeldoorn west naar omnisport gefietst, een toch van 30 minuten (een uur retour). Terwijl ik dit ook graag met de bus had gedaan.
Daarom mijn voorstel, een ringlijn door Apeldoorn. In beide richtingen. Deze bus zou met name over de ring van Apeldoorn kunnen rijden, en hier aansluiten op haltes van de luslijnen. Ik vraag me wel af hoe dit met aansluitingen op andere bussen zou werken, gezien de bussen gemiddeld even lang over hun ritten doen, en gelijktijdig vertrekken.
Ook zou deze bus goed langs station Osseveld, Station de Maten, en het Omnisport/de Voorwaarts terrein kunnen rijden. Deze zien nu nauwelijks bussen, terwijl het wel belangrijke punten in Apeldoorn zijn.
De bus zou idealiter hoogfrequent rijden, en op een vrije baan liggen. Dit zou de kwaliteit van het cross-Apeldoorn vervoer erg verhogen, en een goed alternatief bieden op de fiets. Ook zouden er dan bij belangrijke haltes van de ringlijn, waar hij bijvoorbeeld aansluit op andere lijnen een keobike carrousel kunnen staan, om de last-mile goed te faciliteren.
- Trein
Station Apeldoorn West
Dit is een idee dat al vaker langsgekomen is, persoonlijk vraag ik me de vraag ik me af kof er wel vraag naar is, de belangrijkste reden hiervoor is omdat Apeldoorn west, in vergelijking met noord, oost en met name zuid vrij klein is. Aan de westkant grenst Apeldoorn aan de Veluwe, wat bebouwing hiertegen gehouden heeft. Het mogelijke verzorgingsgebied is hier simpelweg kleiner.
Maargoed, dan toch maar even een uitwerkingkje.
Het station zou in de buurt van de gamma moeten komen liggen, dus bij de kruising met de Laan van Spitsbergen. Men zou hier een klein busstation bij kunnen bouwen, zodat het station aansluit op de lus van lijn 6, en lijn 108 zou hier ook kunnen stoppen. Natuurlijk zou dit ook een belangrijke stop zijn voor de twee niet bestaande ringlijnen.
De trein zou natuurlijk wel ergens heen moeten gaan, alleen een pendel van- en naar centraal lijkt me weinig toegevoegde waarde te hebben, dus dan gaan we maar naar Amersfoort.
Bij deze route volgen we hetzelfde spoor als de intercity, we komen eerst langs Stroe, en een wijkje van Voorthuizen, hier zou men eventueel een stationnetje aan kunnen leggen, met een buslijn die de wijk naar het noorden, en Stroe naar het zuiden bedient (een beetje zoals lijn 1 in Amersfoort nu functioneert). Of dit station erg veel bezoekers zal trekken vraag ik me af.
Daarna passeren we Barneveld Noord en Hoevelaken, op beide stations zal gehalteerd kunnen worden, alhoewel hier dan wel direct geconcurreerd wordt met de valleilijn. Wel zal Barneveld-noord eventueel als goed overstappunt kunnen dienen op de valleilijn. Hiervoor zullen twee extra perrons aangelegd moeten worden, vermoedelijk gescheiden van het doorgaande spoor, om de intercity’s niet in de weg te zitten. Bij Hoevelaken zal hetzelfde moeten gebeuren, anders komen de 6+ stoptreinen per richting in de weg van de intercity’s (uitgaande van minimaal een halfuursdienst op de stoptrein apd-amf).
Daarna beland je op station Amersfoort. De trein kan hier eenvoudig op een van de middelste perrons halteren.
Sprinter naar Arnhem
Een idee dat ik persoonlijk interessanter vind ik de heractivering van de spoorlijn Apeldoorn-Arnhem. Voor wie het niet kent, er ligt momenteel een stuk enkelspoor vanaf Apeldoorn centraal, langs de westkant van het kanaal, door Lieren, Eerbeek etc. waar het bij Dieren de lijn Zutphen – Arnhem ontmoet.
Het spoor wordt momenteel (voor zover ik weet) alleen bereden door afvaltreinen van circulus, in Apeldoorn-zuid, en een enkele trein vanaf het terrein van aannemersbedrijf Van Zevenhuizen, naast Apeldoorn Centraal.
Bij heractivering van deze vroeger bereden lijn bestaan een aantal stations nog steeds, deze zouden opgeknapt kunnen worden voor reizigersdienst. Een complicatie is wel dat het traject dus grotendeels enkelsporig is, en door dorpen en Apeldoorn-zuid gaat, soms met weinig ruimte om dubbelsporigheid te realiseren, met name langs het Apeldoorns kanaal is dit een probleem.
Station Apeldoorn Zuid
Goed, station zuid dan. Deze zou ter hoogte van de Laan van Kuipershof moeten komen.
Het station zou hier een knoop kunnen vormen met buslijnen 14, 19, en de ringlijnen die hier stoppen. Verder valt hier weinig over te zeggen, beschikbaarheid van deelfietsen zou een plus zijn, en ik vermoed dat er verder wel genoeg vraag naar het station is voor een sprinterdienst.
Station Apeldoorn A1
Het spoor gaat na Apeldoorn zuid onder de a1 door, persoonlijk verwacht ik dat dit, na Apeldoorn noord en de ecofactorij, dé plaats wordt waar Apeldoorn gaat uitbreiden. Binnen de a50 a1, en de Veluwe is nog maar weinig ruimte over om te groeien. De logische volgende stap (met name voor bedrijven) is onder de a1. Dit station zal in eerste instantie met name een p+r dienen. Met het creëren van een parkeergarage (zoals de p+r op de uithof) kun je verkeer meteen vanaf de snelweg opvangen, en in het ov stoppen.
Op dit station zou lijn 14 ook nog kunnen stoppen.
Na ontwikkeling van het gebied dient dit station dan uiteraard ook voor de vervoersvraag van- en naar het gebied zelf.
Station Lieren (en Beekbergen)
Dit station bestaat nog, hier is de Veluwsche stoomtrein maatschappij gevestigd. Dit compliceert de boel wel een beetje als men dubbelsporigheid wil. Dit omdat het station slechts 1 perron heeft, en de andere kant gebruikt wordt door de stoomtrein maatschappij. Hier bevindt zich een soort rangeer/uitstelterreintje en is het niet mogelijk om zomaar een perron neer te kwakken.
Verder biedt het wel hét ideale decor voor een station natuurlijk.
Men zou van het station een eilandstation kunnen maken, en een spoor langs de westkant van het stationsgebouw kunnen leggen. Hiervoor moeten wel enkele huizen (2) neer gaan.
Men zou met een dubbelluslijn zoals voorgesteld bij Stroe-Voorthuizen (3x woordwaarde) naar lieren en Beekbergen mooi op het station kunnen aansluiten, alhoewel ik me afvraag of lieren groot genoeg is voor een buslijn.
Station Eerbeek
Hier valt weinig over te zeggen, er staat nog een mooi oud stationnetje met twee sporen, er zou hier alleen een perron aan de andere kant gelegd moeten worden, en wat opknapwerkzaamheden.
Hierna komen we langs stations Dieren – Rheden – Velp – Arnhem Presikhaaf – Arnhem Velperpoort en ten slotte Arnhem Centraal.
Ik heb het hier alleen over een stoptrein gehad, maar gezien de (snel) buslijnen van Apeldoorn naar Arnhem heb ik een heel sterk vermoeden dat er vraag is naar een intercityverbinding tussen beide steden. Oorspronkelijk dacht ik dat er een pendel-ic was tussen Nijmegen en Arnhem, welke mooi doorgetrokken zou kunnen worden, na wat zoeken ben ik er echter achter gekomen dat dit niet het geval is. Echter zou de meest logische route voor de ic Apeldoorn – (dieren?) - Arnhem – Nijmegen lijken. Maar hier heb ik me verder niet echt in verdiept, dus graag hoor ik hier jullie mening over.
- Infrastructuur/stadsontwikkeling
Verbeteren ringweg
De Apeldoornse ring is een in het verleden goed gepland stukje infrastructuur. Er is veel ruimte overgehouden voor verbreding, maar die is op dit moment op veel plaatsen ook wel nodig. De kruisingen zijn op veel plekken ook al vrij groot, maar de stukken ertussen zijn vaak eenbaans. Ik zou ervoor pleiten om de ringweg in geheel Apeldoorn (m.u.v. Apeldoorn (noord)west 3-baans in beide richtingen te maken. Hiervan zijn 2 banen voor het verkeer, en de 3e dient als busbaan. Dit omdat er op veel stukken al (meerdere) buslijnen rijden, en de ringlijnen zouden hier gebruik van kunnen maken. De busbanen zouden een belangrijke oorzaak van veel vertraging in de Apeldoornse bussen wegnemen, en zou een hov-traject door de stad kunnen vormen (waarbij de ringlijnen dus als volledig hov-lijnen rijden).
In Apeldoorn-west schat ik de vraag naar tweebaans voor al het verkeer niet zo hoog, zoals eerder genoemd, omdat west simpelweg niet zo groot en bedrijvig is, over het algemeen zijn hier ook alleen woonwijken. Mijns inziens zou de Jachtlaan tot aan de Loolaan enkelbaans kunnen blijven, met een busbaan ernaast, om de ringlijnen betrouwbaar te houden.
Ondertunneling Laan van Osseveld bij Station Apeldoorn Osseveld
Wat mij betreft een erg goed idee, waar de gemeente al mee bezig is. Wel zou ik het verstandig vinden als de gemeente rekening houd met de toekomst, door het minimaal 2-baans per richting te maken (en natuurlijk een busbaan aan beide kanten voor de ringlijnen).
Ondertunneling Laan van Spitsbergen bij de kruising met het spoor richting Amersfoort
De laan van Spitsbergen is onderdeel van de Ring van Apeldoorn, en bij de spoorwegovergang kan het nog wel eens vastlopen. Gisteren (maandag 17-01-18) stond ik zelfs nog een half uur voor deze overgang vast, omdat de bomen niet omhoog gingen, met als gevolg dat enkele pakketbezorgers tussen de slagbomen doorreden. Dit was natuurlijk een uitzondering, maar lange files voor de overgang zijn niet gek. Ondertunneling zou voor een veel betere doorstroming tussen de a1 en Apeldoorn west (en noord) zorgen. De aansluiting op de a1 hier is de belangrijkste snelwegaansluiting voor een groot gedeelte van Apeldoorn.
Nieuwe stations
Hier heb ik het natuurlijk al over gehad, maar deze stations kunnen goed fungeren als knoop, met lokale en regionale buslijnen (RINGLIJJNNENENENNENENE), en (keo) bikes voor de last mile.
Nogmaals kort de voorgestelde stations:
- Apeldoorn West, ter hoogte van de Laan van Spitsbergen
o Aansluitingen op lijn 6, 108 en de ringlijn.
o Stoptreindienst Apeldoorn - Amersfoort
- Apeldoorn Zuid, ter hoogte van de Laan van Kuipershof/Marchantstraat
o Aansluitingen op lijn 19, 14 (evt. 18) en de ringlijnen.
o Stoptreindienst Apeldoorn - Arnhem
- Apeldoorn a1, ter hoogte van de huidige carpoolplaats a1
o Aansluiting op lijn 14
o Creatie van een grote P+R garage
o Stoptreindienst Apeldoorn – Arnhem
Station Apeldoorn
Voor het gemak ga ik er even van uit dat al deze plannen uitgevoerd worden, dit zou beteken dat de volgende treindiensten uitgevoerd worden vanaf station Apeldoorn:
- Ic Enschede 4x per uur
- Ic Den haag Cs / Amsterdam Cs/ Schiphol 4x per uur
- Stoptrein Zutphen 2x per uur
- Stoptrein Almelo (Enschede) – Apeldoorn 2x per uur
- Stoptrein Apeldoorn – Amersfoort (mogelijk gewoon het doortrekken van de sprinter vanuit Almelo/Enschede) 2x per uur
- Stoptrein Arnhem 2-4x per uur
- Intercity Arnhem 2-4x per uur
Het huidige station kan dit met haar 3 perrons niet aan.
De sprinters en intercity’s richting oost en west zouden spoor 1 en 3 kunnen gebruiken, dit zou betekenen dat hier 6 treinen per perron per uur rijden, wat gezien het vervallen van de keertijd zou moeten kunnen.
Spoor 4 zou gebruikt worden voor de stoptreinen richting Zutphen en Arnhem, deze zouden elkaar kunnen afwisselen zoals nu op spoor 3 wordt gedaan met de stoptreinen Zutphen en Almelo (Enschede). Hoe dit gedaan wordt is afhankelijk van de frequentie van de stoptrein naar Arnhem, idealiter zou deze 4x per uur rijden, maar hier moet wel vraag naar zijn. In ieder geval zal op dit spoor rekening gehouden moeten worden met keertijden van de stoptreinen.
Spoor x
Er zal nog een extra perron aangelegd moeten worden voor de intercity richting Arnhem, momenteel ligt er aan de zuidkant van het station een smal perron die door de stoomtrein gebruikt wordt. Hier zit ook al een trap omhoog. Men zou hier een fatsoenlijk perron van kunnen maken, dit mag bovengronds gekoppeld worden aan het perron van spoor 4, gezien hier geen doorgaande treinen zullen rijden, en spoor 2 voor niet-stoppende treinen vrij is.
Overkapping van station Apeldoorn
Iedereen die in de winter wel eens op station Apeldoorn heeft staan wachten weet dat het een ijskoud tochtstation kan zijn. Een overkapping van het station, of een uitbereiding van het ondertunnelde gebied, zodat dit niet alleen een onderdoorgang wordt, zou het comfort op het station vergroten, en zou het station ook meer de allure geven van een stedelijk station, in plaats van het regionale dorpsstationgevoel dat je er nu hebt.
Apeldoorn centraal
We hebben hier met Zwolle al een leuke discussie over gehad, dus dat is eigenlijk de belangrijkste reden dat ik hem ertussen zeg, echter zou een stad met 6 stations (west, zuid, a1, Ossenveld, de maten, en centraal) wel een “centraal” station mogen hebben, als we toch 3 stations aanleggen mag die 2 ton voor een naamsverandering er ook wel bij.
Bussen via de Kalverstraat i.p.v. Hofstraat
Ja, ik ben me bewust dat dit onder infrastructuur staat, maar daar komen we zo op.
Recentelijk stond in de Stentor dat de gemeente erover nadacht om de stadsbussen niet langer via de Hofstraat te laten rijden, en in plaats daarvan via de Kalverstraat. Op zich is dit geen slecht idee, maar mijns inziens zijn hier wel een paar vereisten aan.
- Lijn 2 als “centrumlijn”
Lijn 2 bedient momenteel als enige lijn meerdere haltes in het centrum, beide kanten op bedient hij het zuiden en het westen van het centrum. Dit zal zo moeten blijven, en deze lijn zal, ook buiten de spits minimaal 4x per uur moeten blijven rijden om het centrum goed bereikbaar te houden met de bus.
De voorgestelde toeristenlijn zal in de zomer ditzelfde stuk afleggen op de terugweg, en op de heenweg langs de stationsstraat rijden, zo vult deze de 2 aan in de toeristisch drukke tijden.
- Herindeling Hofstraat
Omdat er slechts 8 bussen per uur door de Hofstraat zullen rijden (eventuele frequentieverhoging en de toeristenlijn niet meegerekend) kan deze straat anders ingedeeld worden. Een goed voorbeeld lijkt mij de Burchtstraat in Nijmegen, dit voelt als een voetgangersgebied, en er is genoeg ruimte voor laden-en lossen naast het “weg-gedeelte”, maar het gaat op in de binnenstad als een brede winkelstraat.
Uiteraard is de Hofstraat dan alleen toegankelijk voor bussen, lossen-en laden en bewoners.
- Ontwikkeling van centrumgebied richting Station Apeldoorn
Om dit plan te laten werken moet het centrum richting het station uitgebreid worden, de Hofstraat moet meer winkelgebied worden, en hetzelfde geld voor de Hoofdstraat, kalverstraat en de stukken daartussen. Idealiter bouwt men tussen de kalverstraat en het spoor enkele kantoren, dit zorgt voor minder overlast van de treinen (en bussen) in het winkelgebied, en onttrekt het spoor aan het oog.
- Het stadscentrum word autovrij
Met uitzondering van bestemmingsvervoer natuurlijk, zou het gehele gebied tussen het spoor, kanaal, Deventerstraat, Wilhelmina Druckerstraat, Vosselmanstraat e.d. alleen voor bestemmingsvervoer en busvervoer open moeten zijn. (M.u.v. de PWA-laan, i.v.m. de bereikbaarheid van het Amaliapark (en de q-park daaronder), q-park Oranjerie en het Hertzberger Parc.
Maar lopen de straten daar omheen dan niet vast?
Ja dat klopt, daarom komen we nu op het belangrijkste onderdeel, wat ook zonder de verhuizing van de bussen moet gebeuren:
- De ontwikkeling van de binnenstadsring
Momenteel bijna volledig eenbaans per richting, bedoel ik de 50-wegen rond het centrum. Dit betreft dus de route:”
Laan van de Mensenrechten - Koning Stadhouderlaan – Wilhelmina Druckerstraat Vosselmanstraat – Canadalaan – Kerklaan/ Regentesselaan – Deventerstraat – Burgermeester Jonckheer Quarles van Uffordlaan (je zal er maar wonen) – Matenpoort
Deze wegen worden, samen met de straten die van de binnenstadsring naar de ring leiden veel gebruikt voor cross-apeldoornvervoer. Deze straten zouden minimaal 2-baans per richting moeten zijn (waar op sommige plekken goed rekening mee is gehouden, en waar het op sommige plekken bijna onmogelijk is), met enkele stukjes goedgeplaatste busbaan op stukken waar veel bussen rijden.
Met name de laan van de mensenrechten is nu een ramp, en met de sluiting van de Kalverstraat voor doorgaand verkeer zal hier alleen maar meer bijkomen. Er is hier echter wel ruimte voor uitbereiding, en dat is hier dan ook hard nodig.
De verbetering van de binnenstadsring (en dit ook daadwerkelijk zo noemen) is nodig om het verkeer uit de binnenstad op te vangen, en de nu al drukke wegen te verbeteren. De drukte op deze wegen is ook vaak een oorzaak van vertraging met de bus, dus daarom zouden die stukjes busbaan erg veel doen, bijvoorbeeld op de vosselmanstraat, deventerstraat, en de Regentesselaan (waar de Kerklaan al wel een busbaan heeft).
- Herindeling van de Kalverstraat
Dit zou een busstraat langs het centrum moeten worden, zoals Vredenburg in Utrecht. Kantoorbouw aan de stationszijde lijkt me het beste, om voorgenoemde redenen (en bereikbaarheid van de kantoren, wat erg belangrijk is voor veel bedrijven, kijk maar naar de kantoorstrip van Amersfoort), en het begin vanaf het centrum ten noorden van de straat. Ook zal er goed gekeken moeten worden naar de kruising met de Hoofdstraat. Dit kan geen ongereguleerde kruising blijven als de bussen hier doorheen komen jagen.
Wow! Je hebt het helemaal tot het eind gered *O* , t is een flinke lap tekst geworden (een stuk langer dan ik zelf had verwacht) Maar je hebt er helemaal doorheen gezeten! Of je hebt gewoon naar beneden gescrold…
Maargoed, laat me vooral weten wat je er van vind, wat anders kan/moet, wat wel zou werken, en waarom e.d. :D
Zoals enkelen van jullie wel zullen weten woon ik in Apeldoorn, en reis ik regelmatig met lijn 2, en de intercity richting Amersfoort. Nu vind ik het zelf wel leuk om na te denken over het ov-systeem (ik ben niet zo’n busnummertjesgeilert), en dan komen er vooral ideeën voor in en rond Apeldoorn uit, omdat ik deze omgeving het beste ken. In dit topic wilde ik een paar van deze ideeën met jullie delen. Ik begrijp zelf ook dat een paar van deze ideeën momenteel niet bovenaan het lijstje van regionale overheden staat, maar zie het als een brainstromtopicje, geld is in dezen geen bezwaar, nut voor de reiziger wel.
- Bus
Toeristenlijn Apeldoorn west
Dit zou een lijn zijn die in de toeristenseizoenen rijdt, 3 van Apeldoorns belangrijkste toeristische attracties bevinden zich dichtbij elkaar in Apeldoorn (noord)west, in de zomervakantie leidt dit vaak tot grote parkeerproblemen, waardoor de J.C.-wilslaan tussen de Burgermeester Roosmale Nepveulaan en de Soerenseweg (regelmatig tot aan de Amersfoortseweg) volledig afgesloten wordt ten behoeve van parkeergelegenheid voor de Apenheul en Koningin Julianatoren. De Julianatoren heeft hier ook een parkeerterrein aangelegd waar gelede pendelbussen heen rijden.
Zowel Paleis het Loo als de Apenheul zijn via reguliere buslijnen bereikbaar, echter is er geen reis tussen de verschillende attracties mogelijk, en nemen deze lijnen dezelfde route als normaal, waarbij zij met name woonwijken bedienen.
Daarom stel ik een toeristenlijn voor, die vanaf het station, door het stadscentrum, naar de attracties rijdt, met zo min mogelijk stops onderweg. Dit kan dan, in combinatie met de trein gezien worden als serieus alternatief voor de auto. Zie een eventuele route in deze link https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 99931&z=15.
Waar de bus o.a. zou kunnen stoppen: Station – Marktplein – grote kerk – paleis het Loo – kon. Julianatoren (nieuw aan te leggen halte) – Apenheul (nieuwe halte, tegenover de bestaande) – eventueel rijkskantoren, om een alternatief te bieden voor de 12 en 6, die eerst nog een woonwijk door moeten – bibliotheek – leienplein – oranjerie – hoofdstraat – station.
Men zou eventueel ook nog een halte aan kunnen leggen ter hoogte van de felualaan, op de J.C. Wilslaan, dit om aan te sluiten op het padje, dat hier richting het Boschbad loopt. Er gaan ook nog best veel toeristen naar het Boschbad (voorheen Kristalbad), omdat dit nog steeds een bekend zwembad is.
Ringlijnen Apeldoorn
Apeldoorn heeft een erg fijnmazig busnetwerk, bestaande uit met name luslijnen. Over het algemeen is dit erg prettig, maar mijn grootste probleem is dat het alleen nuttig is voor vervoer van- en naar het station, er zijn erg weinig punten waar je een goede aansluiting hebt op andere lijnen. Daarom gebruikt bijna niemand de bus voor vervoerd door Apeldoorn heen, en is de fiets nog steeds een geduchte concurrent voor de bus. Zo heb ik jarenlang van Apeldoorn west naar omnisport gefietst, een toch van 30 minuten (een uur retour). Terwijl ik dit ook graag met de bus had gedaan.
Daarom mijn voorstel, een ringlijn door Apeldoorn. In beide richtingen. Deze bus zou met name over de ring van Apeldoorn kunnen rijden, en hier aansluiten op haltes van de luslijnen. Ik vraag me wel af hoe dit met aansluitingen op andere bussen zou werken, gezien de bussen gemiddeld even lang over hun ritten doen, en gelijktijdig vertrekken.
Ook zou deze bus goed langs station Osseveld, Station de Maten, en het Omnisport/de Voorwaarts terrein kunnen rijden. Deze zien nu nauwelijks bussen, terwijl het wel belangrijke punten in Apeldoorn zijn.
De bus zou idealiter hoogfrequent rijden, en op een vrije baan liggen. Dit zou de kwaliteit van het cross-Apeldoorn vervoer erg verhogen, en een goed alternatief bieden op de fiets. Ook zouden er dan bij belangrijke haltes van de ringlijn, waar hij bijvoorbeeld aansluit op andere lijnen een keobike carrousel kunnen staan, om de last-mile goed te faciliteren.
- Trein
Station Apeldoorn West
Dit is een idee dat al vaker langsgekomen is, persoonlijk vraag ik me de vraag ik me af kof er wel vraag naar is, de belangrijkste reden hiervoor is omdat Apeldoorn west, in vergelijking met noord, oost en met name zuid vrij klein is. Aan de westkant grenst Apeldoorn aan de Veluwe, wat bebouwing hiertegen gehouden heeft. Het mogelijke verzorgingsgebied is hier simpelweg kleiner.
Maargoed, dan toch maar even een uitwerkingkje.
Het station zou in de buurt van de gamma moeten komen liggen, dus bij de kruising met de Laan van Spitsbergen. Men zou hier een klein busstation bij kunnen bouwen, zodat het station aansluit op de lus van lijn 6, en lijn 108 zou hier ook kunnen stoppen. Natuurlijk zou dit ook een belangrijke stop zijn voor de twee niet bestaande ringlijnen.
De trein zou natuurlijk wel ergens heen moeten gaan, alleen een pendel van- en naar centraal lijkt me weinig toegevoegde waarde te hebben, dus dan gaan we maar naar Amersfoort.
Bij deze route volgen we hetzelfde spoor als de intercity, we komen eerst langs Stroe, en een wijkje van Voorthuizen, hier zou men eventueel een stationnetje aan kunnen leggen, met een buslijn die de wijk naar het noorden, en Stroe naar het zuiden bedient (een beetje zoals lijn 1 in Amersfoort nu functioneert). Of dit station erg veel bezoekers zal trekken vraag ik me af.
Daarna passeren we Barneveld Noord en Hoevelaken, op beide stations zal gehalteerd kunnen worden, alhoewel hier dan wel direct geconcurreerd wordt met de valleilijn. Wel zal Barneveld-noord eventueel als goed overstappunt kunnen dienen op de valleilijn. Hiervoor zullen twee extra perrons aangelegd moeten worden, vermoedelijk gescheiden van het doorgaande spoor, om de intercity’s niet in de weg te zitten. Bij Hoevelaken zal hetzelfde moeten gebeuren, anders komen de 6+ stoptreinen per richting in de weg van de intercity’s (uitgaande van minimaal een halfuursdienst op de stoptrein apd-amf).
Daarna beland je op station Amersfoort. De trein kan hier eenvoudig op een van de middelste perrons halteren.
Sprinter naar Arnhem
Een idee dat ik persoonlijk interessanter vind ik de heractivering van de spoorlijn Apeldoorn-Arnhem. Voor wie het niet kent, er ligt momenteel een stuk enkelspoor vanaf Apeldoorn centraal, langs de westkant van het kanaal, door Lieren, Eerbeek etc. waar het bij Dieren de lijn Zutphen – Arnhem ontmoet.
Het spoor wordt momenteel (voor zover ik weet) alleen bereden door afvaltreinen van circulus, in Apeldoorn-zuid, en een enkele trein vanaf het terrein van aannemersbedrijf Van Zevenhuizen, naast Apeldoorn Centraal.
Bij heractivering van deze vroeger bereden lijn bestaan een aantal stations nog steeds, deze zouden opgeknapt kunnen worden voor reizigersdienst. Een complicatie is wel dat het traject dus grotendeels enkelsporig is, en door dorpen en Apeldoorn-zuid gaat, soms met weinig ruimte om dubbelsporigheid te realiseren, met name langs het Apeldoorns kanaal is dit een probleem.
Station Apeldoorn Zuid
Goed, station zuid dan. Deze zou ter hoogte van de Laan van Kuipershof moeten komen.
Het station zou hier een knoop kunnen vormen met buslijnen 14, 19, en de ringlijnen die hier stoppen. Verder valt hier weinig over te zeggen, beschikbaarheid van deelfietsen zou een plus zijn, en ik vermoed dat er verder wel genoeg vraag naar het station is voor een sprinterdienst.
Station Apeldoorn A1
Het spoor gaat na Apeldoorn zuid onder de a1 door, persoonlijk verwacht ik dat dit, na Apeldoorn noord en de ecofactorij, dé plaats wordt waar Apeldoorn gaat uitbreiden. Binnen de a50 a1, en de Veluwe is nog maar weinig ruimte over om te groeien. De logische volgende stap (met name voor bedrijven) is onder de a1. Dit station zal in eerste instantie met name een p+r dienen. Met het creëren van een parkeergarage (zoals de p+r op de uithof) kun je verkeer meteen vanaf de snelweg opvangen, en in het ov stoppen.
Op dit station zou lijn 14 ook nog kunnen stoppen.
Na ontwikkeling van het gebied dient dit station dan uiteraard ook voor de vervoersvraag van- en naar het gebied zelf.
Station Lieren (en Beekbergen)
Dit station bestaat nog, hier is de Veluwsche stoomtrein maatschappij gevestigd. Dit compliceert de boel wel een beetje als men dubbelsporigheid wil. Dit omdat het station slechts 1 perron heeft, en de andere kant gebruikt wordt door de stoomtrein maatschappij. Hier bevindt zich een soort rangeer/uitstelterreintje en is het niet mogelijk om zomaar een perron neer te kwakken.
Verder biedt het wel hét ideale decor voor een station natuurlijk.
Men zou van het station een eilandstation kunnen maken, en een spoor langs de westkant van het stationsgebouw kunnen leggen. Hiervoor moeten wel enkele huizen (2) neer gaan.
Men zou met een dubbelluslijn zoals voorgesteld bij Stroe-Voorthuizen (3x woordwaarde) naar lieren en Beekbergen mooi op het station kunnen aansluiten, alhoewel ik me afvraag of lieren groot genoeg is voor een buslijn.
Station Eerbeek
Hier valt weinig over te zeggen, er staat nog een mooi oud stationnetje met twee sporen, er zou hier alleen een perron aan de andere kant gelegd moeten worden, en wat opknapwerkzaamheden.
Hierna komen we langs stations Dieren – Rheden – Velp – Arnhem Presikhaaf – Arnhem Velperpoort en ten slotte Arnhem Centraal.
Ik heb het hier alleen over een stoptrein gehad, maar gezien de (snel) buslijnen van Apeldoorn naar Arnhem heb ik een heel sterk vermoeden dat er vraag is naar een intercityverbinding tussen beide steden. Oorspronkelijk dacht ik dat er een pendel-ic was tussen Nijmegen en Arnhem, welke mooi doorgetrokken zou kunnen worden, na wat zoeken ben ik er echter achter gekomen dat dit niet het geval is. Echter zou de meest logische route voor de ic Apeldoorn – (dieren?) - Arnhem – Nijmegen lijken. Maar hier heb ik me verder niet echt in verdiept, dus graag hoor ik hier jullie mening over.
- Infrastructuur/stadsontwikkeling
Verbeteren ringweg
De Apeldoornse ring is een in het verleden goed gepland stukje infrastructuur. Er is veel ruimte overgehouden voor verbreding, maar die is op dit moment op veel plaatsen ook wel nodig. De kruisingen zijn op veel plekken ook al vrij groot, maar de stukken ertussen zijn vaak eenbaans. Ik zou ervoor pleiten om de ringweg in geheel Apeldoorn (m.u.v. Apeldoorn (noord)west 3-baans in beide richtingen te maken. Hiervan zijn 2 banen voor het verkeer, en de 3e dient als busbaan. Dit omdat er op veel stukken al (meerdere) buslijnen rijden, en de ringlijnen zouden hier gebruik van kunnen maken. De busbanen zouden een belangrijke oorzaak van veel vertraging in de Apeldoornse bussen wegnemen, en zou een hov-traject door de stad kunnen vormen (waarbij de ringlijnen dus als volledig hov-lijnen rijden).
In Apeldoorn-west schat ik de vraag naar tweebaans voor al het verkeer niet zo hoog, zoals eerder genoemd, omdat west simpelweg niet zo groot en bedrijvig is, over het algemeen zijn hier ook alleen woonwijken. Mijns inziens zou de Jachtlaan tot aan de Loolaan enkelbaans kunnen blijven, met een busbaan ernaast, om de ringlijnen betrouwbaar te houden.
Ondertunneling Laan van Osseveld bij Station Apeldoorn Osseveld
Wat mij betreft een erg goed idee, waar de gemeente al mee bezig is. Wel zou ik het verstandig vinden als de gemeente rekening houd met de toekomst, door het minimaal 2-baans per richting te maken (en natuurlijk een busbaan aan beide kanten voor de ringlijnen).
Ondertunneling Laan van Spitsbergen bij de kruising met het spoor richting Amersfoort
De laan van Spitsbergen is onderdeel van de Ring van Apeldoorn, en bij de spoorwegovergang kan het nog wel eens vastlopen. Gisteren (maandag 17-01-18) stond ik zelfs nog een half uur voor deze overgang vast, omdat de bomen niet omhoog gingen, met als gevolg dat enkele pakketbezorgers tussen de slagbomen doorreden. Dit was natuurlijk een uitzondering, maar lange files voor de overgang zijn niet gek. Ondertunneling zou voor een veel betere doorstroming tussen de a1 en Apeldoorn west (en noord) zorgen. De aansluiting op de a1 hier is de belangrijkste snelwegaansluiting voor een groot gedeelte van Apeldoorn.
Nieuwe stations
Hier heb ik het natuurlijk al over gehad, maar deze stations kunnen goed fungeren als knoop, met lokale en regionale buslijnen (RINGLIJJNNENENENNENENE), en (keo) bikes voor de last mile.
Nogmaals kort de voorgestelde stations:
- Apeldoorn West, ter hoogte van de Laan van Spitsbergen
o Aansluitingen op lijn 6, 108 en de ringlijn.
o Stoptreindienst Apeldoorn - Amersfoort
- Apeldoorn Zuid, ter hoogte van de Laan van Kuipershof/Marchantstraat
o Aansluitingen op lijn 19, 14 (evt. 18) en de ringlijnen.
o Stoptreindienst Apeldoorn - Arnhem
- Apeldoorn a1, ter hoogte van de huidige carpoolplaats a1
o Aansluiting op lijn 14
o Creatie van een grote P+R garage
o Stoptreindienst Apeldoorn – Arnhem
Station Apeldoorn
Voor het gemak ga ik er even van uit dat al deze plannen uitgevoerd worden, dit zou beteken dat de volgende treindiensten uitgevoerd worden vanaf station Apeldoorn:
- Ic Enschede 4x per uur
- Ic Den haag Cs / Amsterdam Cs/ Schiphol 4x per uur
- Stoptrein Zutphen 2x per uur
- Stoptrein Almelo (Enschede) – Apeldoorn 2x per uur
- Stoptrein Apeldoorn – Amersfoort (mogelijk gewoon het doortrekken van de sprinter vanuit Almelo/Enschede) 2x per uur
- Stoptrein Arnhem 2-4x per uur
- Intercity Arnhem 2-4x per uur
Het huidige station kan dit met haar 3 perrons niet aan.
De sprinters en intercity’s richting oost en west zouden spoor 1 en 3 kunnen gebruiken, dit zou betekenen dat hier 6 treinen per perron per uur rijden, wat gezien het vervallen van de keertijd zou moeten kunnen.
Spoor 4 zou gebruikt worden voor de stoptreinen richting Zutphen en Arnhem, deze zouden elkaar kunnen afwisselen zoals nu op spoor 3 wordt gedaan met de stoptreinen Zutphen en Almelo (Enschede). Hoe dit gedaan wordt is afhankelijk van de frequentie van de stoptrein naar Arnhem, idealiter zou deze 4x per uur rijden, maar hier moet wel vraag naar zijn. In ieder geval zal op dit spoor rekening gehouden moeten worden met keertijden van de stoptreinen.
Spoor x
Er zal nog een extra perron aangelegd moeten worden voor de intercity richting Arnhem, momenteel ligt er aan de zuidkant van het station een smal perron die door de stoomtrein gebruikt wordt. Hier zit ook al een trap omhoog. Men zou hier een fatsoenlijk perron van kunnen maken, dit mag bovengronds gekoppeld worden aan het perron van spoor 4, gezien hier geen doorgaande treinen zullen rijden, en spoor 2 voor niet-stoppende treinen vrij is.
Overkapping van station Apeldoorn
Iedereen die in de winter wel eens op station Apeldoorn heeft staan wachten weet dat het een ijskoud tochtstation kan zijn. Een overkapping van het station, of een uitbereiding van het ondertunnelde gebied, zodat dit niet alleen een onderdoorgang wordt, zou het comfort op het station vergroten, en zou het station ook meer de allure geven van een stedelijk station, in plaats van het regionale dorpsstationgevoel dat je er nu hebt.
Apeldoorn centraal
We hebben hier met Zwolle al een leuke discussie over gehad, dus dat is eigenlijk de belangrijkste reden dat ik hem ertussen zeg, echter zou een stad met 6 stations (west, zuid, a1, Ossenveld, de maten, en centraal) wel een “centraal” station mogen hebben, als we toch 3 stations aanleggen mag die 2 ton voor een naamsverandering er ook wel bij.
Bussen via de Kalverstraat i.p.v. Hofstraat
Ja, ik ben me bewust dat dit onder infrastructuur staat, maar daar komen we zo op.
Recentelijk stond in de Stentor dat de gemeente erover nadacht om de stadsbussen niet langer via de Hofstraat te laten rijden, en in plaats daarvan via de Kalverstraat. Op zich is dit geen slecht idee, maar mijns inziens zijn hier wel een paar vereisten aan.
- Lijn 2 als “centrumlijn”
Lijn 2 bedient momenteel als enige lijn meerdere haltes in het centrum, beide kanten op bedient hij het zuiden en het westen van het centrum. Dit zal zo moeten blijven, en deze lijn zal, ook buiten de spits minimaal 4x per uur moeten blijven rijden om het centrum goed bereikbaar te houden met de bus.
De voorgestelde toeristenlijn zal in de zomer ditzelfde stuk afleggen op de terugweg, en op de heenweg langs de stationsstraat rijden, zo vult deze de 2 aan in de toeristisch drukke tijden.
- Herindeling Hofstraat
Omdat er slechts 8 bussen per uur door de Hofstraat zullen rijden (eventuele frequentieverhoging en de toeristenlijn niet meegerekend) kan deze straat anders ingedeeld worden. Een goed voorbeeld lijkt mij de Burchtstraat in Nijmegen, dit voelt als een voetgangersgebied, en er is genoeg ruimte voor laden-en lossen naast het “weg-gedeelte”, maar het gaat op in de binnenstad als een brede winkelstraat.
Uiteraard is de Hofstraat dan alleen toegankelijk voor bussen, lossen-en laden en bewoners.
- Ontwikkeling van centrumgebied richting Station Apeldoorn
Om dit plan te laten werken moet het centrum richting het station uitgebreid worden, de Hofstraat moet meer winkelgebied worden, en hetzelfde geld voor de Hoofdstraat, kalverstraat en de stukken daartussen. Idealiter bouwt men tussen de kalverstraat en het spoor enkele kantoren, dit zorgt voor minder overlast van de treinen (en bussen) in het winkelgebied, en onttrekt het spoor aan het oog.
- Het stadscentrum word autovrij
Met uitzondering van bestemmingsvervoer natuurlijk, zou het gehele gebied tussen het spoor, kanaal, Deventerstraat, Wilhelmina Druckerstraat, Vosselmanstraat e.d. alleen voor bestemmingsvervoer en busvervoer open moeten zijn. (M.u.v. de PWA-laan, i.v.m. de bereikbaarheid van het Amaliapark (en de q-park daaronder), q-park Oranjerie en het Hertzberger Parc.
Maar lopen de straten daar omheen dan niet vast?
Ja dat klopt, daarom komen we nu op het belangrijkste onderdeel, wat ook zonder de verhuizing van de bussen moet gebeuren:
- De ontwikkeling van de binnenstadsring
Momenteel bijna volledig eenbaans per richting, bedoel ik de 50-wegen rond het centrum. Dit betreft dus de route:”
Laan van de Mensenrechten - Koning Stadhouderlaan – Wilhelmina Druckerstraat Vosselmanstraat – Canadalaan – Kerklaan/ Regentesselaan – Deventerstraat – Burgermeester Jonckheer Quarles van Uffordlaan (je zal er maar wonen) – Matenpoort
Deze wegen worden, samen met de straten die van de binnenstadsring naar de ring leiden veel gebruikt voor cross-apeldoornvervoer. Deze straten zouden minimaal 2-baans per richting moeten zijn (waar op sommige plekken goed rekening mee is gehouden, en waar het op sommige plekken bijna onmogelijk is), met enkele stukjes goedgeplaatste busbaan op stukken waar veel bussen rijden.
Met name de laan van de mensenrechten is nu een ramp, en met de sluiting van de Kalverstraat voor doorgaand verkeer zal hier alleen maar meer bijkomen. Er is hier echter wel ruimte voor uitbereiding, en dat is hier dan ook hard nodig.
De verbetering van de binnenstadsring (en dit ook daadwerkelijk zo noemen) is nodig om het verkeer uit de binnenstad op te vangen, en de nu al drukke wegen te verbeteren. De drukte op deze wegen is ook vaak een oorzaak van vertraging met de bus, dus daarom zouden die stukjes busbaan erg veel doen, bijvoorbeeld op de vosselmanstraat, deventerstraat, en de Regentesselaan (waar de Kerklaan al wel een busbaan heeft).
- Herindeling van de Kalverstraat
Dit zou een busstraat langs het centrum moeten worden, zoals Vredenburg in Utrecht. Kantoorbouw aan de stationszijde lijkt me het beste, om voorgenoemde redenen (en bereikbaarheid van de kantoren, wat erg belangrijk is voor veel bedrijven, kijk maar naar de kantoorstrip van Amersfoort), en het begin vanaf het centrum ten noorden van de straat. Ook zal er goed gekeken moeten worden naar de kruising met de Hoofdstraat. Dit kan geen ongereguleerde kruising blijven als de bussen hier doorheen komen jagen.
Wow! Je hebt het helemaal tot het eind gered *O* , t is een flinke lap tekst geworden (een stuk langer dan ik zelf had verwacht) Maar je hebt er helemaal doorheen gezeten! Of je hebt gewoon naar beneden gescrold…
Maargoed, laat me vooral weten wat je er van vind, wat anders kan/moet, wat wel zou werken, en waarom e.d. :D