Pagina 2 van 2

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: vr 19 jan 2018, 00:23
door Western Soldier
Dat ondersteun ik ook. Echter, lijn 231 doet iets langer over de rit dan 91. Namelijk 47 om 40 minuten. 2x47 is 94 minuten, daardoor zijn er 4 bussen nodig voor 231 en nog net 3 voor 91. Daardoor komt er in elk geval 1 extra bus beschikbaar. Die kan dan op 109 gaan rijden. Omdat het bovendien om extra ritten in het dagdal gaat zijn er vast ook nog bussen beschikbaar om 109 aan te vullen.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: vr 19 jan 2018, 12:44
door regenmaker
Lijn 231 schrappen is niet zo'n slim idee. Die lijn is echt goed bezet (veel reizigers De Maten - Arnhem, Station - De Maten) en fungeert zowel als stadsdienstlijn in Apeldoorn als regionale verbinding. Station De Maten ligt ook helemaal niet praktisch voor de wijk.

Een gecombineerde lijn De Maten Osseveld kan wel een goed idee zijn. Dan ontsluit je ook meteen Omnisport, de woonboulevard en station de maten. Wel zou ik kiezen voor elk kwartier een bus in beide richtingen + ontsluiting Zonnehoeve en het van der valk hotel.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: vr 19 jan 2018, 13:16
door Western Soldier
Zijn er inderdaad zoveel reizigers tussen De Maten en Arnhem? Het gaat hierbij dus om reizigers die opstappen op haltes tussen Welgelegenbrug en Landdrostlaan en dan ook op zijn minst blijven zitten tot halte Golflinks, ik denk dat dat een niet een aantal is dat een eigen buslijn echt noodzakelijk is. Voor reizigers tussen Apeldoorn NS en alle haltes tot aan Landdrostlaan kan er ook gebruik worden gemaakt van een stadsbus en voor reizigers tussen Apeldoorn NS en Golflinks en verder kan ook gebruik worden gemaakt van 91.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: vr 19 jan 2018, 13:19
door regenmaker
Sterker nog de bus vertrekt half leeg vanaf het Station in Apeldoorn in de ochtendspits. De lijn is in de ochtendspits vooral druk op: De Maten naar Apeldoorn Station, van Apeldoorn De Maten naar Arnhem en van Arnhem naar Apeldoorn Station.

Ik heb altijd het idee dat de trein via Zutphen niet veel gebruikt wordt voor Apeldoorn De Maten - Arnhem. Zeker omdat mensen vaak op het Willemsplein in Arnhem uitstappen en makkelijk kunnen overstappen op andere buslijnen, zoals naar het Stadskantoor in Arnhem (halte Airborneplein). Bovendien is de IJssellijn nou ook niet de meest punctuele lijn. ;)

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: vr 19 jan 2018, 13:27
door Western Soldier
Zoals je nu de reisrelaties opnoemt is enkel de 2e reisrelatie een reden om 231 toe te voegen, als die reisrelatie inderdaad zo druk is. Alle andere reisrelaties zijn ook met andere lijnen te maken. Maar ik heb dus geen gegevens van reizigers, dus ik moet hier afgaan op jouw ervaring en daarvan geef je aan dat die reisrelatie veel gemaakt wordt. Dan kan ik dus concluderen dat 231 inderdaad moet blijven rijden.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: za 20 jan 2018, 12:20
door busfanNL
Zou het echt hele ingrijpende gevolgen hebben voor de VSM. Dat zou jammer zijn want het is een goede toeristische trekpleister. Stel je rijdt 2x/uur, dan kan daar toch ook wel een stoomtrein overheen? De ZLSM rijdt toch ook deels op Arriva spoor of niet??? Over stations op deze lijn gesproken: Mij lijkt station Immenbergweg echt een geweldig goed station. Dat zal wel een grote publiekstrekker worden. :Y :wink:

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: za 20 jan 2018, 13:11
door Wubbo
De ZLSM rijdt niet (meer) over sporen waar Arriva ook rijdt.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: za 20 jan 2018, 13:47
door ArrivaBas
Mag de ZLSM niet meer naar Valkenburg rijden dan?
busfanNL schreef:Over stations op deze lijn gesproken: Mij lijkt station Immenbergweg echt een geweldig goed station. Dat zal wel een grote publiekstrekker worden. :Y :wink:
Ja ik neem deze opmerking serieus (A) : Een halte als Immenbergweg heeft wel zin als het op een wat meer bereikbare plek ligt voor de lokale vakantieparken en de waterval. Ik zou de halte dan verplaatsen naar de twee onbewaakte overwegen en alleen bedienen in de weekenden en landelijke vakanties. (Ongeveer hier:) Afbeelding

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: za 20 jan 2018, 15:04
door Lijn 45
ArrivaBas schreef:Mag de ZLSM niet meer naar Valkenburg rijden dan?
De regelgeving is aangepast waardoor er voorlopig niet doorgereden kan worden.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: za 20 jan 2018, 23:46
door cassie127
regenmaker schreef:Voor mij is dat dus 28 min omdat ik vaak net na zessen op het station ben en de bussen weer elk halfuur rijden. Lijn 2 vertrekt 09/39 dus daar heb je wat minder last mee. Maar lijn 2 is in de avonduren geen vetpot.
Vanuit Deventer (op het hele of halve uur) geeft ook waardeloze aansluitingen in Apeldoorn richting Arnhem.

Als je in Deventer de sprinter naar Apeldoorn pakt die om :10 of :40 aankomt dan zie je de 231 van :09 of :39 de bus weg rijden en mag je 15 minuten wachten op de voor je gevoel minder snelle lijn 91 vanuit de IC mis je de 231 op 4 minuten en mag je nog 11 minuten gaan wachten op de 91. Als de rijden nou net iets anders waren had je ieder kwartier een mooie optie richting Arnhem vanuit Deventer gehad... Nu is het waardeloos

Zeker omdat in Deventer de aansluitingen allemaal vast zitten aan de Sprinters/Intercities die op het hele of halve uur vertrekken

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: zo 21 jan 2018, 00:28
door JothamvW
Vanuit Deventer naar Arnhem neem je toch ook gewoon de rechtstreekse trein lijkt me?

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: zo 21 jan 2018, 00:44
door cassie127
Wat ik net zeg is dat de aansluitingen in Deventer niet zijn gebaseerd op de treinen naar Arnhem of Zwolle meestal bedraagt se overstap een minuut of 20 en in de middag na 13:00 10 minuten maar dan is het in de tegenspoed weer 25 minuten wachten waardoor over Apeldoorn reizen op het hele uur (waar in Deventer de aansluiting zit) aantrekkelijk wordt.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: zo 21 jan 2018, 08:28
door busfanNL
ArrivaBas schreef:
busfanNL schreef:Over stations op deze lijn gesproken: Mij lijkt station Immenbergweg echt een geweldig goed station. Dat zal wel een grote publiekstrekker worden. :Y :wink:
Ja ik neem deze opmerking serieus (A) : Een halte als Immenbergweg heeft wel zin als het op een wat meer bereikbare plek ligt voor de lokale vakantieparken en de waterval. Ik zou de halte dan verplaatsen naar de twee onbewaakte overwegen en alleen bedienen in de weekenden en landelijke vakanties. (Ongeveer hier:)
Me opmerking was inderdaad sarcastisch bedoeld maar die vakantie parken en waterval had ik niet over nagedacht. Maar zou dat nou echt zo'n grote publiekstrekker zijn. Er stopt ook een bus vlak voor de waterval he.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: zo 21 jan 2018, 21:46
door SuperGhost
Western Soldier schreef:Wat betreft het verleggen van de route van lijn 43 ben ik minder enthousiast. Ik heb zelf een paar jaar geleden langere tijd gewerkt tussen Loenen en Beekbergen. Ik reisde doorgaans vanuit Arnhem met IC naar Dieren en daar lijn 43 of als ik vooraf al zag dat de IC vertraging had met lijn 91 naar Beekbergen en stapte daar over op de 43 richting Loenen. Wat mij opviel was dat lijn 43 altijd behoorlijk goed gevuld was. Lijn 43 doet heel veel plekken in Apeldoorn aan, die lijn 109 niet aandoet. Ook het aandeel scholieren. Ik zou het zeer onverstandig vinden als er geen bussen meer zouden rijden over de route van lijn 43. Wellicht kan je wel de bussen die op lijn 231 verdwijnen gebruikt worden om lijn 109 ook in het dagdal te laten rijden.
Dat die lijn druk is wil natuurlijk nog niet zeggen dat iedereen naar Beekbergen moet :wink:
De vraag is dan waar die mensen heen moeten? Apeldoorn Zuid of Apeldoorn 'CS' en verder.

Die scholieren kan ik even niet plaatsen, want ik zie zo snel geen school liggen langs de route van lijn 43 in Apeldoorn. Wel zie ik scholen langs de route van lijn 109 liggen. Ik dacht ook dat dat mede de reden was dat lijn 109 er kwam (vandaar ook dat eerder de middagritten slechts tot 15:45 reden en dus niet eens in de forenzenspits)

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: zo 21 jan 2018, 22:51
door regenmaker
De 43 en 109 zijn ongeveer even snel en de meeste reizigers reizen Eerbeek - Apeldoorn CS en vice versa. Verder is Achmea (en enkele andere bedrijven) in Apeldoorn Zuid een belangrijke bestemming die de 43 wel aandoet. Bovendien doet de 43 het centrum aan en de 109 niet, daarom is de 109 een prima spitsversterker en de 43 de vaste dienst voor de hele week.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: ma 22 jan 2018, 07:48
door MdJ
Bovendien gaat qua scholieren Loenen en de helft van Eerbeek naar de scholen in Apeldoorn De Maten (Heemgaard/Edison College). De andere helft van Eerbeek gaat naar Zutphen of Dieren, maar in beiden ben ik minder bekend.

Lijn 109 is niet voor niets altijd een scholierenlijn geweest daardoor.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: ma 22 jan 2018, 19:16
door SuperGhost
Vandaar dat het me ook niet verkeerd lijkt om lijn 43 structureel via De Maten te sturen, ook al omdat het geen extra tijd kost (lijn 109 is zelfs 1 minuutje sneller).
Dan zijn er daarna 4 opties hoe je dat verder kan invullen:
1) De gewijzigde lijn 43 in de brede spits 4x p/u laten rijden tussen Eerbeek en Apeldoorn
2) Optie 1, maar dan met een buurtbus (Eerbeek-)Loenen - Beekbergen - Ziekenhuis ernaast.
3) Lijnen 43 en 109 omdraaien qua route.
4) Stadslijn 1 dan in de brede spits verlengen naar Eerbeek (geen exacte kwartiersdienst meer, wel een verbinding naar het ziekenhuis)

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: ma 22 jan 2018, 22:26
door Western Soldier
Maar welke bus verbindt het centrum van Apeldoorn met Loenen en Eerbeek en verder?

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: ma 22 jan 2018, 23:57
door SuperGhost
Je kan natuurlijk altijd doorkoppelen met een stadslijn (dan zou ik het eerst denken aan lijn 2 vanwege het belastingkantoor doordeweeks en de Apenheul in het weekend). Dan profiteert De Maten natuurlijk ook direct met een rechtstreekse verbinding naar het stadscentrum.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: di 23 jan 2018, 10:51
door Western Soldier
Op zich een leuk idee, maar die route is als de scholen dicht zijn niet echt interessant, dan bedient de lijn enkel de inwoners die in De Maten wonen en niet de mensen die in Apeldoorn naar de stad willen. Lijn 43 is sneller in de stad dan een lijn 43 die dan doorrijdt als lijn 2 (of een andere lijn). Naar het station is lijn 43 slechts 1 minuut langzamer. Ook richting het Ziekenhuis moet dan enorm worden omgereisd vanuit Eerbeek en Loenen. Mensen die daar naartoe moeten zijn dan gewoon langer onderweg. Natuurlijk rijdt er in jouw voorstel een buurtbus, maar ik ben bang dat een buurtbus de vraag niet aankan.

Los van het feit dat in het weekend via de Maten mij niet interessant lijkt, is het doorkoppelen van de lijn ook technisch niet mogelijk, omdat lijn 43 een gedeelde lijn met Breng is. Breng zal geen stadslijnen mogen rijden in Apeldoorn.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: di 23 jan 2018, 16:27
door SuperGhost
Volgens mij had ik 4 opties genoemd, ook eentje met stadsbus 1 die door kan rijden in de brede spits naar Eerbeek. Een betere verbinding Eerbeek-Ziekenhuis heb je natuurlijk niet :wink:

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: di 23 jan 2018, 17:12
door regenmaker
Maar wat is er mis met de huidige situatie?

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: di 23 jan 2018, 17:20
door Western Soldier
SuperGhost schreef:Volgens mij had ik 4 opties genoemd, ook eentje met stadsbus 1 die door kan rijden in de brede spits naar Eerbeek. Een betere verbinding Eerbeek-Ziekenhuis heb je natuurlijk niet :wink:
Maar waarom moet dat de spitslijn worden als het ziekenhuis 7 dagen in de week een reisdoel is en scholen maximaal 5 dagen. Ook de stad kan 7 dagen in de week een reisdoel zijn. De Maten is in het weekend slechts één stadsdeel die je met die lijn bediend, dat is dus niet heel interessant. Dus wat is de toegevoegde waarde van een route via de Maten ten opzichte van de huidige route?

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: di 27 feb 2018, 19:17
door Mdk
De tunnel op de laan van osseveld komt er definitief, en wordt waarschijnlijk met 2 banen per richting uitgevoerd.
Tunnel Osseveld kan er definitief komen
De tunnel onder het spoor bij de Laan van Osseveld komt er definitief. De rijksoverheid wil zelfs meebetalen als Apeldoorn ervoor kiest meteen dubbele rijbanen aan te leggen
Bron

Tl;dr, tunnel kost 19 mildjonen, rijksoverheid betaalt de helft, provincie 3 millies.
Als de tunnel met 2 banen per richting wordt uitgevoerd betaalt de Rijksoverheid nogsteeds hetzelfde bedrag, maar zijn mee- of tegenvallers volledig voor rekening van de gemeente.

Re: OV in en om Apeldoorn

Geplaatst: wo 28 feb 2018, 07:03
door regenmaker
Dat is zeer goed nieuws. Hopelijk leggen ze bij het verbreden ook meteen bushaltes als men de ringlijnen wil gaan gebruiken.