Ideeën stadsnet Haarlem
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
- Contacteer:
Ideeën stadsnet Haarlem
OP deze pagina kun je met ideeën komen voor nieuwe buslijnen in Haarlem.
Ik had zelf wel wat ideetjes gemaakt zoals:
-Een buslijn van Delftplein naar Zandvoort via Haarlem Centrum en de N201.
-Een spitslijn van Zandvoort naar Schalkwijk
-Een buurtbus van Spaarndam naar Halfweg
Ik had zelf wel wat ideetjes gemaakt zoals:
-Een buslijn van Delftplein naar Zandvoort via Haarlem Centrum en de N201.
-Een spitslijn van Zandvoort naar Schalkwijk
-Een buurtbus van Spaarndam naar Halfweg
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
-
- Berichten: 6184
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
En wat wil je met deze ideetjes bereiken/oplossen?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Delftplein - Haarlem Centrum rijdt al (lijn 73). Centrum - Zandvoort rijdt ook al (lijn 80). De lijn Spaarndam - Halfweg is vorig jaar vanwege leeg-rijden opgeheven.cxx3219 op lijn 382 schreef:OP deze pagina kun je met ideeën komen voor nieuwe buslijnen in Haarlem.
Ik had zelf wel wat ideetjes gemaakt zoals:
-Een buslijn van Delftplein naar Zandvoort via Haarlem Centrum en de N201.
-Een spitslijn van Zandvoort naar Schalkwijk
-Een buurtbus van Spaarndam naar Halfweg
Alleen een strandlijn Schalkwijk - Zandvoort zou misschien wat toevoegen (ik neem aan dat je de "zomerspits" bedoelt met "spitslijn"?).
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Ik zit er persoonlijk wel aan te denken om de lijnnummering in Haarlem wat te standaardiseren. Het is momenteel een polkadot van lijnen. Hernummering zou plaats kunnen vinden door de lijnen per stadsdeel te clusteren. Het voordeel daarvan is ook dat je de serie 1x vrij speelt. Daarnaast kun je het verschil tussen stads en streeklijnen verduidelijken. Het inpassen van de Zandvoortlijnen in het stadsnet ben ik geen voorstander van, dat omdat de bussen toch veel buiten de bebouwde kom blijven en er altijd nog een lijn 80 bestaat uit Amsterdam vandaan. Lijnnummers houd ik per as zo veel mogelijk gelijk.
Qua lijnnummering zit ik aan het volgende te denken:
Stadsdienst Haarlem
1. Station - Waarderpolder - Spaarnwoude (was lijn 15)
2. Delftplein - Station - Spaarwoude (blijft zo)
3. Schalkwijk - Station - Delftplein (afsplitsing stadsritten lijn 3)
4. Hillegom - Vogelenzang - Bennebroek - Heemstede - Spaarndam - Haarlemmerliede (was lijn 14)
5. Heemstede Spaarne Gasthuis - Heemstede - De Glip - Schalkwijk (samenvoeging lijnen 4 en 7)
6. Station - InHolland ( was lijn 8 )
7. Heemstede - Aerdenhout - Vogelenzang (was lijn 9)
Streekdienst
Blijft zoals die is. Behalve dat de streekritten van lijn 3 het lijnnummer 73 krijgen aangezien deze beter in de streeknummering past. De huidige ijn 73 zou wat mij betreft ook lijn 77 kunnen gaan heten aangezien die lijn beter in de Beverwijkse nummering past.
Dit is enkel qua lijnnummering. Qua inhoudelijke ideeën moet ik mij verder verdiepen in stad en omgeving daar.
Qua lijnnummering zit ik aan het volgende te denken:
Stadsdienst Haarlem
1. Station - Waarderpolder - Spaarnwoude (was lijn 15)
2. Delftplein - Station - Spaarwoude (blijft zo)
3. Schalkwijk - Station - Delftplein (afsplitsing stadsritten lijn 3)
4. Hillegom - Vogelenzang - Bennebroek - Heemstede - Spaarndam - Haarlemmerliede (was lijn 14)
5. Heemstede Spaarne Gasthuis - Heemstede - De Glip - Schalkwijk (samenvoeging lijnen 4 en 7)
6. Station - InHolland ( was lijn 8 )
7. Heemstede - Aerdenhout - Vogelenzang (was lijn 9)
Streekdienst
Blijft zoals die is. Behalve dat de streekritten van lijn 3 het lijnnummer 73 krijgen aangezien deze beter in de streeknummering past. De huidige ijn 73 zou wat mij betreft ook lijn 77 kunnen gaan heten aangezien die lijn beter in de Beverwijkse nummering past.
Dit is enkel qua lijnnummering. Qua inhoudelijke ideeën moet ik mij verder verdiepen in stad en omgeving daar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
- Contacteer:
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Roeland schreef:Delftplein - Haarlem Centrum rijdt al (lijn 73). Centrum - Zandvoort rijdt ook al (lijn 80). De lijn Spaarndam - Halfweg is vorig jaar vanwege leeg-rijden opgeheven.cxx3219 op lijn 382 schreef:OP deze pagina kun je met ideeën komen voor nieuwe buslijnen in Haarlem.
Ik had zelf wel wat ideetjes gemaakt zoals:
-Een buslijn van Delftplein naar Zandvoort via Haarlem Centrum en de N201.
-Een spitslijn van Zandvoort naar Schalkwijk
-Een buurtbus van Spaarndam naar Halfweg
Alleen een strandlijn Schalkwijk - Zandvoort zou misschien wat toevoegen (ik neem aan dat je de "zomerspits" bedoelt met "spitslijn"?).
Ja ik bedoelde zomerspits met de lijn van zantvoort naar Schalkwijk
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Ik heb begrip voor je plannen om de lijnen 14 en 15 te vernummeren, zodat alle stadslijnen uit één cijfer bestaan, maar de vernummering van lijn 8 en 9 schiet zijn doel een beetje voorbij.Jef400 schreef: Qua lijnnummering zit ik aan het volgende te denken:
Stadsdienst Haarlem
1. Station - Waarderpolder - Spaarnwoude (was lijn 15)
2. Delftplein - Station - Spaarwoude (blijft zo)
3. Schalkwijk - Station - Delftplein (afsplitsing stadsritten lijn 3)
4. Hillegom - Vogelenzang - Bennebroek - Heemstede - Spaarndam - Haarlemmerliede (was lijn 14)
5. Heemstede Spaarne Gasthuis - Heemstede - De Glip - Schalkwijk (samenvoeging lijnen 4 en 7)
6. Station - InHolland ( was lijn 8 )
7. Heemstede - Aerdenhout - Vogelenzang (was lijn 9)
Ook zou ik de gecombineerde lijn 4 en 7 het lijnnummer 7 geven, omdat het beter aansluit bij de huidige situatie.
Dat de lijnnummers 5 en 6 dan niet gebruikt worden is geen ramp.
Het lijnnummer 73 past juist heel goed bij de lijnen tussen Beverwijk en Heemskerk. Dat zijn nu immers lijn 71, 72, 73 en 74 (en een heel klein beetje 79).Streekdienst
Blijft zoals die is. Behalve dat de streekritten van lijn 3 het lijnnummer 73 krijgen aangezien deze beter in de streeknummering past. De huidige ijn 73 zou wat mij betreft ook lijn 77 kunnen gaan heten aangezien die lijn beter in de Beverwijkse nummering past.
Dit is enkel qua lijnnummering. Qua inhoudelijke ideeën moet ik mij verder verdiepen in stad en omgeving daar.
De streekritten van lijn 3 zou ik dan eerder het lijnnummer 75 (of 5) geven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8648
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Ik zou lijnen naar Zandvoort (strand) liever niet verder zien rijden dan station Haarlem, dit in verband met de nodige vertragingen wegens de drukte in Zandvoort op warme dagen. Lijn 80 is hier nu eigenlijk al een goed voorbeeld van: de vertragingen lopen door tot in Amsterdam! Eigenlijk zou lijn 80 ingekort moeten worden tot station Haarlem naar mijn mening en rijdt er aansluitend een andere lijn tussen Haarlem (Station en Tempeliersstraat) en Amsterdam Elandsgracht.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
@Meltrain - Ik poogde een aansluitende lijnnummering te generen, vandaar de hernummering van de lijnen 8 en 9. Maar gezien het feit dat mensen gewend raken aan lijnnummering is het wel goed om die lijnen hetzelfde nummer te laten houden.
Op de lijn naar IJmuiden ben ik het wel eens met het nummer 75, al verschilt dan wel het stadsnummer met het streeknummer wat op hetzelfde traject rijdt.
@Milco dan gooi je wel eventjes decennia geschiedenis omver, buiten het feit dat die lijn dan weinig bestaansrecht meer heeft door de parallelliteit aan het spoor.
Op de lijn naar IJmuiden ben ik het wel eens met het nummer 75, al verschilt dan wel het stadsnummer met het streeknummer wat op hetzelfde traject rijdt.
@Milco dan gooi je wel eventjes decennia geschiedenis omver, buiten het feit dat die lijn dan weinig bestaansrecht meer heeft door de parallelliteit aan het spoor.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Als je lijn 80 gaat knippen, kun je dat het beste bij station Heemstede-Aerdenhout doen. Op die manier behoudt Zandvoort ook zijn verbinding met dat station.
Lijn 80 afbuigen naar Haarlem zorgt voor een enorme parallelliteit met de trein, zoals Jef400 ook al zei. De kracht van lijn 80 is nu juist dat hij dwars door Haarlem heen rijdt.
Lijn 80 afbuigen naar Haarlem zorgt voor een enorme parallelliteit met de trein, zoals Jef400 ook al zei. De kracht van lijn 80 is nu juist dat hij dwars door Haarlem heen rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
- Contacteer:
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Het enige onhandige is, is dat IJmuiden vroeger ook een 75 kende en nu 385 is geworden. Het zou een verwarring kunnen veroorzaken voor de mensen die nu al met lijn 3 en 385 reizen en dat 75 in een keer zou gaan terug keren.
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
-
- Berichten: 6184
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Naast lijn 382 heb ook nog lijn 82 rijden. Dus ik denk dat dat wel mee zal vallen met verwarring.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Uhm nee. De route is nog steeds grotendeels gelijk.cxx3219 op lijn 382 schreef:Het enige onhandige is, is dat IJmuiden vroeger ook een 75 kende en nu 385 is geworden. Het zou een verwarring kunnen veroorzaken voor de mensen die nu al met lijn 3 en 385 reizen en dat 75 in een keer zou gaan terug keren.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
- Contacteer:
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
- Contacteer:
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Wat wel zou kunnen is een belbus in Spaarndam en Halfweg zodat de mensen die daar wonen ook een goede busverbinding hebben.Roeland schreef:De lijn Spaarndam - Halfweg is vorig jaar vanwege leeg-rijden opgeheven.cxx3219 op lijn 382 schreef:OP deze pagina kun je met ideeën komen voor nieuwe buslijnen in Haarlem.
Ik had zelf wel wat ideetjes gemaakt zoals:
-Een buslijn van Delftplein naar Zandvoort via Haarlem Centrum en de N201.
-Een spitslijn van Zandvoort naar Schalkwijk
-Een buurtbus van Spaarndam naar Halfweg
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Belbus of goede busverbinding. U mag er eentje kiezen. :')
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
- Contacteer:
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Belbus is het beste, want dan zit je ook niet met leegmaterieel
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
-
- Berichten: 6184
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Maar is dat een goede busverbinding?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
- Contacteer:
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Ik denk van wel, want bij Spaarndam heb je de 14 en die gaat naar Haarlem en in Halfweg kan je overstappen op de trein en heb je een busverbinding met Haarlem, Zandvoort, Hoofddorp en Amsterdam.
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
-
- Berichten: 6184
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Ik volg je ff niet meer sorry. :?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
- Contacteer:
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
ik vertel het wel ff opnieuw: In Spaarndam heb je bus 14 en daarmee heb je een verbinding met Haarlem. In Halfweg heb je de mogelijkheden op een Trein te pakken of bus 80 Naar Zandvoort en Amsterdam en de 161 Naar Hoofddorp. Dus dan heb je een goede verbinding... :D
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
-
- Berichten: 6184
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
En hoe rijm je dat met deze opmerking. Waarover ik een retorische vraag stel.cxx3219 op lijn 382 schreef:Belbus is het beste, want dan zit je ook niet met leegmaterieel
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
- Contacteer:
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Ik bedoelde daarmee als je een normale lijnbus gaat inzetten krijg je het zelfde probleem net als bus 14 leegmaterieel. ALS je een belbus doet pikt hij je op en dan rij je ook niet met leegmaterieel. Want een belbus komt alleen als je belt en rijdt niet zomaar...
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
-
- Berichten: 6184
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Ja maar kan je dan over een goede verbinding spreken als reiziger?
Ik denk het niet want je moet eerst bellen voordat je met de bus kan. kan je net zo goed een taxi bellen.
Ik denk het niet want je moet eerst bellen voordat je met de bus kan. kan je net zo goed een taxi bellen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
- Contacteer:
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
- Contacteer:
Re: Ideeën stadsnet Haarlem
Een buurtbus zou ook wel kunnen...
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Marijnvdm en 2 gasten