Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Z2N »

Dan kom je op het grootste struikelblok van allemaal in Brabant, en de reden dat je NS moeilijk de schuld kan geven voor deze dienstregeling: de Brabantroute heeft vijf goederenpaden per uur per richting nodig, en daardoor is de lage Moerdijkbrug overbelast. Pas na de opening van het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen kan pas over extra treinen gesproken worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Daniel »

olof schreef:
Yanaike schreef:Kun je de 2400 niet doortrekken naar Breda? Eventueel met extra stops?
De [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] zou het pad van de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] kunnen overnemen tussen Dordrecht en Breda, maar nog meer kerende treinen in Breda lijkt mij geen goed idee. De [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] zou wel achter de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Roosendaal kunnen, maar ik betwijfel of de vraag dat wel rechtvaardigt. Ten opzichte van de huidige situatie met overstap schiet je er in ieder geval weinig mee op.
Daarnaast zou zo'n opzet van de dienstregeling zorgen dat reizigers vanaf Prinsenbeek hun directe verbinding richting Tilburg verliezen, en die schijnt wel succesvol te zijn als in dat het extra reizigers vanaf Prinsenbeek heeft opgeleverd.
Ik vind het echt een gemis dat de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] niet op Rotterdam Blaak stoppen. Helaas past dit voorlopig niet in de dienstregeling.
Allebei zal niet gauw lukken, maar wellicht dat er nog wat te winnen is in de liggingen elders. Immers rijden nu alle treinen van Breda naar Rotterdam 2x/uur op 'n kluitje, dan is het niet zo gek dat zo'n stop op Blaak waar je alleen de buitenste sporen tot je beschikking hebt achteropkomende treinen hindert (de binnenste twee sporen zitten immers al behoorlijk vol met de treinen tussen Dordrecht en Rotterdam samen met goederenpaden, waardoor je daar ook maar beperkte mogelijkheden hebt)
Op die manier dus. Ik vraag me af of zo'n verbinding speciaal voor Prinsenbeek nog succesvol zou kunnen zijn. Breda heeft met de verbouwing extra parkeerplaatsen gekregen en de busverbinding met het dorp Prinsenbeek en de Haagse Beemden is prima. En buiten de spitsen zal de vraag verwaarloosbaar zijn.
Helemaal speciaal voor Prinsenbeek is het niet natuurlijk, die stop daar zou meer onderdeel zijn van een combinatie van maatregelen om efficiënter de treindienst uit te voeren met beperkte gevolgen voor reizigers in negatieve zin en wat sterkere effecten voor andere reizigers in positieve zin.
De huidige situatie is vooral niet houdbaar doordat er teveel treinen moeten rijden om iedereen te bedienen. Nog niet zo gek lang geleden gingen er bijvoorbeeld nog maar vier treinen per uur de Moerdijkbrug over van Breda naar Rotterdam, tegenwoordig zijn dat er maarliefst acht per uur (waarvan twee met overstap). Nog meer treinen toevoegen om Dordrecht - Breda beter te bedienen maakt de boel alleen maar nog minder rendabel, vandaar dat ik in m'n eerdere berichten in het ombuigen van bestaande diensten een oplossing zocht in plaats van maar weer een trein toe te voegen.
Z2N schreef:Dan kom je op het grootste struikelblok van allemaal in Brabant, en de reden dat je NS moeilijk de schuld kan geven voor deze dienstregeling: de Brabantroute heeft vijf goederenpaden per uur per richting nodig, en daardoor is de lage Moerdijkbrug overbelast. Pas na de opening van het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen kan pas over extra treinen gesproken worden.
Er rijden momenteel acht reizigerstreinen per uur over de lage Moerdijkbrug en dat is exact evenveel als in de oude opzet van de dienstregeling (toen reden er alleen in de daluren twee per uur minder). Dat heeft altijd gepast, zelfs voor de Betuweroute bestond en er veel meer goederen over de Brabantroute heen ging.
Het grote probleem zit daarom volgens mij ook niet in de Moerdijkbrug, maar in het stuk spoor tussen Zevenbergschenhoek-aansluiting en Breda: daar vullen de treinen die van de HSL komen de gaatjes tussen de treinen vanuit Dordrecht op. Daardoor blijven er minder gaten over waar een goederenpad ingelegd kan worden en heb je momenten waarop er wel een pad over de Moerdijkbrug vrij zou zijn maar je dan verderop richting Breda niet uitkomt.
Het helpt daarbij ook niet dat de sprinters tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe tegenwoordig in een kwartiersdienst liggen. Da's voor de reiziger een verbetering ten opzichte van voorheen, maar maakt ook dat je minder efficiënt de paden over de Moerdijkbrug kunt gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Chrysa »

Daniel schreef: Het helpt daarbij ook niet dat de sprinters tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe tegenwoordig in een kwartiersdienst liggen.
Was dat maar zo. :')
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
Ik vind het echt een gemis dat de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] niet op Rotterdam Blaak stoppen. Helaas past dit voorlopig niet in de dienstregeling.
Allebei zal niet gauw lukken, maar wellicht dat er nog wat te winnen is in de liggingen elders. Immers rijden nu alle treinen van Breda naar Rotterdam 2x/uur op 'n kluitje, dan is het niet zo gek dat zo'n stop op Blaak waar je alleen de buitenste sporen tot je beschikking hebt achteropkomende treinen hindert (de binnenste twee sporen zitten immers al behoorlijk vol met de treinen tussen Dordrecht en Rotterdam samen met goederenpaden, waardoor je daar ook maar beperkte mogelijkheden hebt)
De goederenpaden zitten op de buitenste sporen.
Daniel schreef:Er rijden momenteel acht reizigerstreinen per uur over de lage Moerdijkbrug en dat is exact evenveel als in de oude opzet van de dienstregeling (toen reden er alleen in de daluren twee per uur minder). Dat heeft altijd gepast, zelfs voor de Betuweroute bestond en er veel meer goederen over de Brabantroute heen ging.
In die tijd waren er minder goederentreinen (vergis je niet in de groei van het goederenvervoer sinds de opening van de Betuweroute) en ging een flink deel van die treinen ook nog over Gouda - Driebergen.

Er is op deze route niet echt sprake van een "grootste" probleem want bijna elk probleem is oplosbaar, alleen levert het soms elders problemen op. De Moerdijkbrug, de inpassing van de HSL, het baanvak Tilburg - Breda, de opvolging op spoor 1 in Tilburg, de trein die eindigt in Tilburg Universiteit en zelfs de spooropstelling Eindhoven: samen zorgen ze ervoor dat er niet veel mogelijkheden overblijven.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door SLToilet »

Door die goederentreinen kan ik in ieder geval concluderen dat vanaf de aansluiting op de HSL tot aan Breda de lijn hevig overbelast is. Jammer dat men daar nooit eerder rekening mee heeft gehouden. Als reiziger van Tilburg Reeshof vind ik overigens:

- dat ten gunste van een andere trein het inkorten van de 6600 geen probleem is, zolang er wel iets van een werkbare aansluiting is
- de 900 is cruciaal, helemaal op de heenweg naar Rotterdam. Deze omleiden verzorgt vooral een hoop ellende, zeker als de 1100 uitvalt. Nu is er altijd minstens één alternatief bij uitval.

Verder zal in 2019 niet veel veranderen, dus eigenlijk zou een verdere uitwerking voor een oplossing beter op het ideeën-subforum passen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Dienstregeling 2019

Bericht door Bemined »

Nou ja, geen rekening mee gehouden, al die goederentreinen zijn een tijdelijke situatie. Normale situatie zijn er twee goederenpaden Kijfhoek - Roosendaal en één pad Kijfhoek - Breda. Tot de voltooiing van het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen is dit echter uitgebreid tot vier goederenpaden Kijfhoek - Breda, wat aanzienlijk meer impact heeft. Helaas zal deze tijdelijke situatie nog zo'n vijf jaar duren...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door webguy »

Domme vraag hoor, maar waarom geeft men die paden uit als er dus eigenlijk geen capaciteit is? Dat is dus feitelijk lucht verkopen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

olof schreef:Dat is niet helemaal waar. Volgens de overbelastverklaring gaan er 6 treinpaden per uur per richting over de oude Moerdijkbrug, twee van/naar Roosendaal en vier van/naar Tilburg. De paden van/naar Tilburg worden alleen maximaal gebruikt bij buitendienststellingen tussen Zevenaar en Oberhausen, anders is één pad per uur per richting voldoende. Drie van de vier paden zijn in normaal bedrijf dus gewoon beschikbaar.
Op veel momenten van de dag rijdt er toch wel meer dan één goederentrein per uur. Als je wat langer in Breda gaat posten komt vaak de een na de ander voorbij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Wubbo »

Bemined schreef:Nou ja, geen rekening mee gehouden, al die goederentreinen zijn een tijdelijke situatie. Normale situatie zijn er twee goederenpaden Kijfhoek - Roosendaal en één pad Kijfhoek - Breda. Tot de voltooiing van het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen is dit echter uitgebreid tot vier goederenpaden Kijfhoek - Breda, wat aanzienlijk meer impact heeft. Helaas zal deze tijdelijke situatie nog zo'n vijf jaar duren...
Kijfhoek-Breda met 1 pad per uur is dan ook ruim onvoldoende voor het aantal treinen dat daar rijdt, ook in een niet-omleidingssituatie. Twee heb je daar zeker nodig. Op Breda-Tilburg heb je er sowieso twee omdat er ook 1 pad per uur Roosendaal - Tilburg moet zijn.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door ArrivaBas »

olof schreef:Dat is niet helemaal waar. Volgens de overbelastverklaring gaan er 6 treinpaden per uur per richting over de oude Moerdijkbrug, twee van/naar Roosendaal en vier van/naar Tilburg. De paden van/naar Tilburg worden alleen maximaal gebruikt bij buitendienststellingen tussen Zevenaar en Oberhausen, anders is één pad per uur per richting voldoende. Drie van de vier paden zijn in normaal bedrijf dus gewoon beschikbaar.
Schitterende ontkenning van de reden waarvoor alle spotters op Dordrecht Zuid en het buitengebied van Dordrecht afkomen. Deze plekken zijn vooral bekend door de trefkans van 1 op een goederentrein bij een half uurtje op een krukkie foto's maken. *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Meltrain »

Misschien een domme vraag, maar kunnen die goederentreinen niet 's nachts rijden?
Dan rijden er immers geen reizigerstreinen en is er voldoende ruimte op het spoor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

Er wordt zeker al ‘s nachts gereden, maar alleen ‘s nachts rijden gaat niet: Vaak legt een goederentrein een heel lang traject af, ze gaan soms wel tot Italië of Oostenrijk. Als zo’n trein dan alleen ‘s nachts kan rijden is de trein allereerst ontzettend lang onderweg en er is ook helemaal geen ruimte om al die treinen overdag ergens aan de kant te zetten.

Bovendien, ‘s nachts vindt regelmatig kleiner onderhoud plaats waardoor er geen treinverkeer mogelijk is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door SLToilet »

Idd, leuk die nachttreinen maar we hebben ook:

- Duitsers, en het overdag belasten van hun netwerk, ook al hebben ze iets (niet veel) meer ruimte, ze zullen niet blij zijn
- De welbekende Nimby's die gaan klagen over nachtelijke overlast. Een volk waar ik als starter op de woningmarkt al weinig sympathie voor kan voelen overigens.
- Vergeet niet dat er 's-nachts al goederentreinen rijden, alleen zouden het er in theorie nog meer kunnen zijn.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
PHS

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Wubbo »

ProRail bepaalt daar niet heel veel in. Uiteindelijk komt het neer op wetgeving.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Vinny »

Mensen gaan (terecht) klagen als een treinpad dat niet het hele jaar door wordt gebruikt er voor zorgt dat hun eigen trein vertraging oploopt of zelfs uitvalt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door playertwo »

Vinny schreef:Ik zou de bediening van de hogesnelheidslijn alsvolgt laten zijn:
Zo biedt je zinvolle verbindingen aan, en voorkom je dat treinen elkaar te veel in de weg zitten. Dordrecht-Roosendaal en Dordrecht-Breda kunnen dan ook verbeterd worden denk ik.
Thalys: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs
ICD Amsterdam-Rotterdam-Breda-Eindhoven
ICD Den Haag Centraal-Rotterdam-Antwerpen-Brussel
ICD Breda-Noorderkempen-Antwerpen
Op zich een goed plan. Hoe stel je frequenties voor. Gast de ICD Amsterdam - Eindhoven ook stoppen te Tilburg. Was doe je met de s1900? Komt er nog een bepaalde knoop in bijvoorbeeld Rotterdam met nette overstappen ?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Vinny »

Het liefst goede overstapmogelijkheden in Rotterdam en Breda. Dat is misschien niet goed haalbaar. Frequentie vergelijkbaar met de frequenties die nu rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door hidihi »

Ik denk dat m'n oplossing die ik een paar maanden geleden gegeven heb nog steeds de beste oplossing is voor wat nu mogelijk is. Als er iets anders bedacht wordt vindt ik het ook best, want zoals het nu is kan het echt niet slechter. Vanuit Dordrecht op Breda een matige overstap op de trein naar Eindhoven, een slechte overstap naar Belgie en een beroerde overstap naar Gelderland. Dordrecht is weer een eiland geworden. Als je een trein richting Breda nodig heb, dan ben je gewoon de sjaak. Vorig weekend was ik van plan om een dagje naar de achterhoek te gaan. De trein tussen R'dam en Utrecht lag er uit. Dus ik dacht dan reis ik over brabant. De reis naar Aalten zou over brabant meer dan 3,5 uur duren. Naar Groningen reizen was de reistijd nog korter(zelfs met omreizen). Ik ben uiteindelijk maar naar Den Helder gegaan. Het is wel verder weg dan Aalten maar de reistijd was veel korter.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door waldo79 »

Je maakt problemen die er niet zijn. Een voorbeeld van een reis van Dordrecht naar Aalten is niet representatief voor de gemiddelde reiziger.

En dat er geen verbinding met Gelderland zou zijn is je reinste flauwekul. Zowel de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] als de [serie=Stoptrein|2018|Geldermalsen - Dordrecht36700[/serie] bieden een rechtstreekse trein.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

hidihi schreef:De reis naar Aalten zou over brabant meer dan 3,5 uur duren.
3:31 met [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en [serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Arnhem30900[/serie]. Is inderdaad meer dan 3,5 uur, maar dan wel precies 1 minuut meer.
De reis via Rotterdam is 2:50, dus de route via Brabant is 41 minuten langer. Een reis van Breda naar Aalten kost sowieso al 2:39, dus de route van Dordrecht via Breda naar Aalten wordt ook met een goede aansluiting in Breda niet sneller dan die via Rotterdam.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door JothamvW »

Breda-Aalten duurt vooral lang omdat je 25 of 28 minuten niks doet op Arnhem Centraal.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door hidihi »

waldo79 schreef:Je maakt problemen die er niet zijn. Een voorbeeld van een reis van Dordrecht naar Aalten is niet representatief voor de gemiddelde reiziger.

En dat er geen verbinding met Gelderland zou zijn is je reinste flauwekul. Zowel de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] als de [serie=Stoptrein|2018|Geldermalsen - Dordrecht36700[/serie] bieden een rechtstreekse trein.
Er is wel een probleem! De stoptrein vanaf Dordrecht naar Breda sluit op niets aan! Dat probleem had al lang opgelost moeten zijn, maar de NS doet er niets aan en laat de situatie jaren lang op z'n beloop lopen
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Waar zou die op aan moeten sluiten dan? Aansluiten op een IC naar Tilburg betekent lang stilstaan (minimaal 5 minuten bij een cross-platformoverstap op de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], bij een aansluiting op de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] zeker 8 minuten) om vervolgens achter die IC aan te gaan, of doorbreken van de rechtstreekse verbinding. Aansluiting naar Roosendaal lijkt me niet heel zinnig, dat zou alleen voor Etten-Leur iets opleveren. Blijft over: de aansluiting op de trein naar Brussel. Die is nu 21 minuten, dus daar zou iets van een kwartier af kunnen.

De reistijd naar Tilburg wordt er in ieder geval niet substantieel korter door, hoe je het ook doet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten