Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

De NS heeft vast en zeker een afweging gemaakt bij het verleggen van de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] naar de HSL. Er is vanuit Brabant gewoonweg meer vraag naar een verbinding met de Randstad dan een verbinding met Dordrecht. Verder eisen deze IC's ook hun treinpaden op de conventionele lijn op tussen Zevenbergschen Hoek en Breda. Het maakt de dienst samen met de goederenpaden erg complex, waardoor er weinig ruimte is om paden te verschuiven. Wanneer de Duitsers hun derde spoor nabij de grens eindelijk afhebben (Dit gaat werkelijk op een Duits bouwtempo, nog trager dan dikke stront :X ), kan de dienstregeling op deze flessenhals weer herzien worden en is er meer speling op deze 'A16-corridor'.

Om nog even op de A16 terug te komen. De vraag op het traject Dordrecht-Breda is tevens niet zo hoog, omdat de parallelle A16 voor veel bestemmings- en doorgaand verkeer net wat sneller is dan de aangeboden treindienst, ondanks het geringe aantal stops. Op de korte termijn is in mijn ogen het verlagen van prijzen de enige al dan niet tijdelijke oplossing.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Meltrain »

Zolang een reis Rotterdam Lombardijen - Eindhoven via Rotterdam Centraal 20 minuten sneller is dan via Dordrecht, gaat er toch iets niet helemaal goed.... :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Gewoon een ideetje:

als men over een aantal jaar naar 4x naar Eindhoven toe wilt en 5x tussen Rotterdam en Breda overkill is, waarom dan niet:

kwartieren 1 + 3
- IC Den Haag C - Eindhoven (stopt in HS, Delft, Rotterdam C, Breda, Tilburg)
- IC Amsterdam C - Vlissingen (stopt in Schiphol, Rotterdam C, Blaak, Dordrecht, Roosendaal, verder stoptrein Vlissingen)

kwartier 2:
- IC Den Haag C - Dordrecht (stopt in HS, Delft, Rotterdam C, Blaak, Dordrecht)
- IC Amsterdam C - Eindhoven (stopt in Schiphol, Rotterdam C, Breda, Tilburg)

kwartier 4:
- IC Den Haag C - Dordrecht (stopt in HS, Delft, Rotterdam C, Blaak, Dordrecht)
- IC Amsterdam C - Brussel-Zuid/Midi (stopt in Schiphol, Rotterdam C, Breda, Noorderkempen, Antwerpen-C, etc.)
- IC Dordrecht - Eindhoven (stopt in Breda, Tilburg)

Dan kun je dus een rechtstreekse IC Dordrecht-Eindhoven krijgen, om het gat op te vullen van een geïntegreerde Beneluxtrein. Vanaf Eindhoven/Tilburg moet je dan wel in 1 van de 4 verbindingen nog in Breda overstappen, maar als je dat cross-platform aanbiedt, moet dat prima te doen zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SLToilet »

Daarbij neem ik aan dat de trein uit Dordrecht ietsje eerder vertrekt en dan netjes achter de Benelux blijft. Daarna moeten ze wachten op elkaar. Dat men in Zwolle kan wachten voor Amersfoort/Lelystad en Leeuwarden/Groningen begrijp ik, maar zowel de HSL als de lijn naar Tilburg zijn ontiegelijk onbetrouwbaar door de infra en vooral de treinen, een groot deel van de tijd zul je toch weer een kwartier staan te wachten in Breda.

Maar de essentie is goed, heel goed zelfs, want dan sta ik liever in Breda een kwartier te wachten dan dat:
- Dordrecht een eiland blijft of
- men vanuit Rotterdam weer helemaal moet gaan boemelen (voorzover we dat niet vaak genoeg al moeten doen) :')
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Is het niet een beetje overdreven om een trein over de HSL naar Zeeland te sturen? Een dergelijke trein die stopt op iets als Arnemuiden lijkt mij vrij onwenselijk. Dat ze een verbinding met de Randstad willen begrijp ik, ook dat er te weinig vraag is om er naast een IC een sprinter aan te leggen begrijp ik ook nog, maar een ICD op de Zeeuwse Lijn is echt een beetje teveel van het goede. Treinen die over de HSL kunnen zijn er beperkt. Zeeland ermee bedienen betekent dat je 4 van dergelijke stammen nodig hebt die niks opleveren.

Daarnaast is een verbinding Amsterdam C-Eindhoven via de HSL behoorlijk om. In mijn ogen is het nog altijd beter om dan alle treinen naar België te sturen dan de treinen vanaf Amsterdam C via de HSL naar Eindhoven te sturen. De verbinding via Utrecht zal altijd de snelste optie blijven. Die route is vanaf Amsterdam Centraal 1u20 en via Breda duurt 1u46. Dat is toch bijna een half uur langer. De treinen uit Eindhoven kunnen beter allemaal naar Den Haag rijden, want daar hebben de mensen uit Eindhoven veel meer aan.

Wat betreft de sprinter die slecht aansluit in Breda, die aansluiting is inderdaad slecht, maar zoals terecht al is gezegd is de overstap technisch niet in te korten zonder de dienst te knippen en heel veel ruimte op Breda heb je niet om te keren. Gilze-Rijen heeft nu 3 sporen. Als je daar een 4e spoor aanlegt is het eventueel mogelijk om de IC de sprinters in te laten halen, daarmee kan de opvolgtijd van de IC op de sprinter in Breda 4 minuten worden. Het aanleggen van het 4e spoor in Gilze-Rijen lijkt mij de goedkoopste oplossing, maar ik vraag mij echt af of dat het nou waard is. Zeker wanneer je er tegenover zet dat de sprinter trager wordt. Bovendien redt je het dan niet om op tijd in Arnhem te zijn voor de IC er achteraan komt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

Gilze-Rijen heeft maar 2 (bruikbare) sporen op dit moment he ;-)
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Waarom zou het 3e spoor niet bruikbaar zijn?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:Is het niet een beetje overdreven om een trein over de HSL naar Zeeland te sturen? Een dergelijke trein die stopt op iets als Arnemuiden lijkt mij vrij onwenselijk.
Ik zou niet weten waarom dat onwenselijker is dan de huidige 6 bakken VIRM wat buiten de spits toch ook overkill is. Een los stelletje ICNG past daar dan misschien nog wel beter. Door kortere halteringstijden wordt de dienstregeling mogelijk ook nog wat sneller!
Western Soldier schreef:Treinen die over de HSL kunnen zijn er beperkt. Zeeland ermee bedienen betekent dat je 4 van dergelijke stammen nodig hebt die niks opleveren.
Je denkt nog niet in ICNG. Als er daar straks honderden stellen van rond rijden, en ze ook naar plaatsen als Venlo, Leeuwarden of Den Helder rijden is het helemaal niet raar om er mee naar Zeeland te rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Hainje »

Western Soldier schreef:Waarom zou het 3e spoor niet bruikbaar zijn?
Naar mijn weten is het 3e spoor enkel aangesloten met langzame wissels. Dus tijdwinst is sowieso nul. En wil je een vierde spoor aan gaan leggen op Gilze-Rijen dan ben je sowieso genoodzaakt met spoortunnels te gaan werken.
🍉
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

Western Soldier schreef:Waarom zou het 3e spoor niet bruikbaar zijn?
De verbinding naar spoor 2 is opgebroken.
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

reisthijs schreef:
Western Soldier schreef:Is het niet een beetje overdreven om een trein over de HSL naar Zeeland te sturen? Een dergelijke trein die stopt op iets als Arnemuiden lijkt mij vrij onwenselijk.
Ik zou niet weten waarom dat onwenselijker is dan de huidige 6 bakken VIRM wat buiten de spits toch ook overkill is. Een los stelletje ICNG past daar dan misschien nog wel beter. Door kortere halteringstijden wordt de dienstregeling mogelijk ook nog wat sneller!
Western Soldier schreef:Treinen die over de HSL kunnen zijn er beperkt. Zeeland ermee bedienen betekent dat je 4 van dergelijke stammen nodig hebt die niks opleveren.
Je denkt nog niet in ICNG. Als er daar straks honderden stellen van rond rijden, en ze ook naar plaatsen als Venlo, Leeuwarden of Den Helder rijden is het helemaal niet raar om er mee naar Zeeland te rijden.
De ICNG kunnen daaraantegen wel 200. Op de HSL kunnen ze dat rijden en op een paar andere gedeelten op het Nederlandse spoor (bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Utrecht) in elk geval nog 160, in Zeeland kan dat niet en zijn er bovendien veel stops. Een ICNG kan dus efficiënter ingezet worden door ze in te zetten op trajecten waarin hij zijn snelheid kan benutten. Het zijn 79 treinstellen die er nu in de planning staan.

Als je ze dan inzet op de volgende trajecten dan ben je er al wel doorheen. Tussen haakjes hoeveel stellen nodig zijn.

1. 2x per uur Amsterdam-Breda (4-5), rekening houdend met het feit dat ze dan 200 kunnen rijden ga ik ervan uit dat de reistijd van 1.08 verlaagd kan worden tot onder het uur worden het er 5. Als dat niet kan zijn het er 5.
2. 2x per uur Amsterdam-Rotterdam (3)
3. 2x per uur Den Haag-Eindhoven (6), zal met de huidige 1.29 niet onder de 1.15 kunnen uitkomen, dus ik houd het op 6. Als dit 4x per uur wordt dus 12.
4. Doorgaans 1x per uur Amsterdam-Brussel (5), de reistijd van 2.53 zal in mijn inschatting wel onder de 2.30 komen, maar niet onder de 2 uur, ik weet ook niet of NS dit gaat doen, maar ik zet hem er voor nu bij.

Dit zijn de treinen die de HSL gebruiken. Hiermee zijn er nu al 18 treinen ingezet. Mij lijkt Amsterdam-Utrecht als voornaamste kandidaat om daarna in te zetten.

5. 2x per uur Nijmegen-Den Helder (11), ook hier een stukje als stoptrein, maar het is een aanzienlijk korter stuk dan de Zeeuwse Lijn, al zou een sprinter hier de reistijd onder de 2.30 laten afnemen wat weer een ICNG scheelt, al denk ik in dit geval niet dat het opweegt tegen de kosten voor eventuele infrastructuur.
6. 2x per uur Alkmaar-Maastricht (12), nu is de reistijd 3.03, maar die paar minuten om onder de 3 uur uit te komen zal wel lukken.
7. 2x per uur Schiphol-Venlo (9), hier is inzet van sprinters wel raadzaam, om zo niet te hoeven stoppen tussen Helmond en Venlo.
8. 2x per uur Schiphol-Nijmegen (6)
9. 2x per uur Amsterdam Centraal-Heerlen (10), ik zou naar Enkhuizen ook niet met ICNG rijden.

Aan deze ritten ben je dan nog eens 48 treinen. In totaal ben je hieraan 66 treinen kwijt en dan kan je nog niet eens gekoppeld rijden. Als je dat al wil zul je niet eens bij 9 uit kunnen komen. Ook hebben we het nog niet gehad over het deels rijden van treindiensten naar Duitsland. Wat mij betreft is de Zeeuwse Lijn een stuk minder belangrijk om er ICNG in te zetten dan de genoemde lijnen en vermoedelijk zijn er nog wel wat lijnen die de ICNG beter kunnen gebruiken dan waar ik nu de nummers 5 tot en met 9 aan heb gegeven
Hainje schreef:
Western Soldier schreef:Waarom zou het 3e spoor niet bruikbaar zijn?
Naar mijn weten is het 3e spoor enkel aangesloten met langzame wissels. Dus tijdwinst is sowieso nul. En wil je een vierde spoor aan gaan leggen op Gilze-Rijen dan ben je sowieso genoodzaakt met spoortunnels te gaan werken.
Je zou het huidige 3e spoor kunnen versnellen, maar los daarvan gaf ik zelf ook al aan dat ik me afvraag of je de kosten zou willen maken.
MetroRET schreef:
Western Soldier schreef:Waarom zou het 3e spoor niet bruikbaar zijn?
De verbinding naar spoor 2 is opgebroken.
Volgens sporenplan.nl en volgens youtube niet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Ik kwam een paar weken geleden door Gilze-Rijen met de trein, en die wissels naar spoor 3 zijn echt weg.
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Oke, dan zal sporenplan nog niet bijgewerkt zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

Western Soldier schreef:
MetroRET schreef:
Western Soldier schreef:Waarom zou het 3e spoor niet bruikbaar zijn?
De verbinding naar spoor 2 is opgebroken.
Volgens sporenplan.nl en volgens youtube niet.
https://youtu.be/w4_e5HviswI?t=2h13m47s
Hier te zien.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door jelmerrr »

Western Soldier schreef:Oke, dan zal sporenplan nog niet bijgewerkt zijn.
Naar mijn weten wordt die site niet meer bijgewerkt.
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ik zie het nu inderdaad, dankjewel voor het attenderen erop.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Op de uitgebreide tekeningen op Sporenplan staan de wissels van Gilze-Rijen geklemd getekend. Zo te zien wordt die site trouwens nog wel bijgewerkt, de Eemshaven staat er in ieder geval in dus de laatste update is in ieder geval van dit jaar.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

Terwijl Rotterdam Centraal niet is vernieuwd met het verdwijnen van spoor 1 en spoor 2 aan een perron. -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

Western Soldier schreef:Als je ze dan inzet op de volgende trajecten dan ben je er al wel doorheen. Tussen haakjes hoeveel stellen nodig zijn.

1. 2x per uur Amsterdam-Breda (4-5), rekening houdend met het feit dat ze dan 200 kunnen rijden ga ik ervan uit dat de reistijd van 1.08 verlaagd kan worden tot onder het uur worden het er 5. Als dat niet kan zijn het er 5.
2. 2x per uur Amsterdam-Rotterdam (3)
3. 2x per uur Den Haag-Eindhoven (6), zal met de huidige 1.29 niet onder de 1.15 kunnen uitkomen, dus ik houd het op 6. Als dit 4x per uur wordt dus 12.
4. Doorgaans 1x per uur Amsterdam-Brussel (5), de reistijd van 2.53 zal in mijn inschatting wel onder de 2.30 komen, maar niet onder de 2 uur, ik weet ook niet of NS dit gaat doen, maar ik zet hem er voor nu bij.
Ik vind dit erg optimistisch, op de losse pendel Amsterdam-Rotterdam na. De omlopen kunnen nog wel iets efficiënter maar zo weinig als dit gaat het niet worden.
Mij lijkt Amsterdam-Utrecht als voornaamste kandidaat om daarna in te zetten.
Nee, de volgende kandidaat is de Hanzelijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Suus schreef:
Western Soldier schreef:Als je ze dan inzet op de volgende trajecten dan ben je er al wel doorheen. Tussen haakjes hoeveel stellen nodig zijn.

1. 2x per uur Amsterdam-Breda (4-5), rekening houdend met het feit dat ze dan 200 kunnen rijden ga ik ervan uit dat de reistijd van 1.08 verlaagd kan worden tot onder het uur worden het er 5. Als dat niet kan zijn het er 5.
2. 2x per uur Amsterdam-Rotterdam (3)
3. 2x per uur Den Haag-Eindhoven (6), zal met de huidige 1.29 niet onder de 1.15 kunnen uitkomen, dus ik houd het op 6. Als dit 4x per uur wordt dus 12.
4. Doorgaans 1x per uur Amsterdam-Brussel (5), de reistijd van 2.53 zal in mijn inschatting wel onder de 2.30 komen, maar niet onder de 2 uur, ik weet ook niet of NS dit gaat doen, maar ik zet hem er voor nu bij.
Ik vind dit erg optimistisch, op de losse pendel Amsterdam-Rotterdam na. De omlopen kunnen nog wel iets efficiënter maar zo weinig als dit gaat het niet worden.
Waarom optimistisch? Met een reistijd van 1.09 heen en dus heen en terug 2.18 heb je 5 treinen nodig? Volgens mij is dat gewoon een rekensommetje of vergeet ik iets? Neemt niet weg dat dit mijn argumentatie versterkt op mijn standpunt dat de treinen van de HSL niet naar de Zeeuwse Lijn moeten gaan, dat is gewoon zonde van de inzet. De Hanzelijn had ik inderdaad helemaal niet aan gedacht, maar je hebt gelijk dat die het zeker ook waard is om de ICNG daar in te zetten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Als je 5 stammen in wil zetten moet je in 2,5 uur heen en terug zijn incl 2x kering. Als je 2:18 aan rijtijd hebt heb je dus nog 12 minuten over om 2 keringen te maken. Dan zouden de keringen aan beide kanten dus in 6 minuten gedaan moeten worden. Met ICR haal je dat niet, of dat met ICNG wel kan is twijfelachtig (nog los van of het in de dienstregeling past). Een kering van rond een kwartier is realistischer, dan zou je dus 6 stammen nodig hebben voor deze situatie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

De tijd die het de ICD nu kost om van Amsterdam Centraal via Breda terug naar Amsterdam Centraal te gaan is 2 uur 46 minuten, omdat je nu eenmaal niet in 0 minuten kan keren in Breda. Dan: het verschil op de noordtak tussen 160 km/uur en 300 km/uur rijden is 5 minuten, dus als je 200 gaat rijden zal de tijdswinst maar ergens rond de 2-3 minuten liggen. De zuidtak is korter dan de noordtak, dus 8 minuten van de rijtijd afschaven vind ik zeer ambitieus, waarschijnlijk lukt 4 minuten per richting en dan kan je net één stam besparen met de kortst mogelijke kering in Breda. Tenzij je vanaf Amsterdam Zuid gaat rijden kom je echter niet onder het uur.

Ook voor Den Haag - Eindhoven zie ik maar een geringe versnelling, waarschijnlijk lukt Rotterdam - Eindhoven dan in precies in een uur ipv de uur en 2 minuten die het nu duurt. Dat is misschien ook net voldoende om de kering in Den Haag te verlengen van 6 naar 10 minuten. Voor het huidige materieel is zes minuten te kort, dus is de kering daar nu 36 minuten. De kering in Eindhoven is nu 28 minuten, ook daar valt met 2x/uur blijven rijden weinig te besparen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ja, oke die kering speelt inderdaad ook nog wel een rol. dan heb je dus nog wel meer treinen nodig. Zeeland met ICNG bedienen is dus zonde.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Hainje »

Nou, in het dal een VIRM-IV naar Zeeland sturen of een ICNG-III. Ik weet niet wat ik meer zonde vind.
🍉
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

ICNG heeft geen 3 bakken beschikbaar, maar 5.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten