Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door waldo79 »

Het is met een lange lijn als de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] ook niet gauw goed te doen waarbij reizigers zelden tot nooit het volledige traject van 200 km reizen. Met een vertrek om 19.57 uur (3674) uit Roosendaal kun je dat zeker in Brabant niet ultralaat noemen :')
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef:Zelf zat ik te denken aan een trein Breda-Breda Prinsenbeek-Dordrecht (verder intercity richting Rotterdam) en Roosendaal-Oudenbosch-Zevenbergen-Lage Zwaluwe-Dordrecht Zuid-Dordrecht (verder sprinter richting Rotterdam)
Dat mag dus niet, want dan bedien je Lage Zwaluwe - Breda-Prinsenbeek niet meer en ik zie daar echt geen uitzondering voor gegeven worden.

Daarnaast: ging het niet vooral om de verbinding vanaf Dordrecht richting Tilburg en Eindhoven? Daar lost dit weinig voor op natuurlijk.

Ik ben er eerder voorstander van om de Benelux te integreren met de ICD Amsterdam - Breda i.p.v. die tot Rotterdam (dat bespaart ruimte in Breda) en die trein een overstap te laten geven op een zonetrein (die je dan IC noemt) Dordrecht - Deurne die als stoptrein rijdt tussen Dordrecht-Breda en Eindhoven-Deurne en dus als intercity tussen Breda en Eindhoven. Zo krijg je ook meteen 4 snelle verbindingen tussen Amsterdam/Rotterdam en Tilburg/Eindhoven.

De sprinter Arnhem Centraal - Dordrecht kun je dan inkorten tot Arnhem Centraal - Breda (daar is dan ruimte vrijgekomen)
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

waldo79 schreef:Het is met een lange lijn als de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] ook niet gauw goed te doen waarbij reizigers zelden tot nooit het volledige traject van 200 km reizen. Met een vertrek om 19.57 uur (3674) uit Roosendaal kun je dat zeker in Brabant niet ultralaat noemen :')
Dat is zeker waar, maar ik vermoed dat het drukste voor deze intercity gedeelte Nijmegen<->Den Bosch<->Tilburg is, omdat daar geen andere treinen rijden dan 2x per uur een sprinter naast deze intercity, terwijl dat toch drukke stations zijn allemaal. Daar is de trein pas na 20.30 wat toch alweer een half uur later is dan het vertrek vanaf Roosendaal.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Vergis je niet in de drukte op Arnhem-Zutphen in de spitsrichting.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Meltrain »

Hoe komt het eigenlijk dat station Breda zo vol is?
Dat station is nota bene enkele jaren geleden verbouwd: is er toen geen rekening gehouden met uitbreiding van de capaciteit?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Je hebt daar nu ook de IC Brussel die er 2x per uur kopmaakt. Station Breda is echter veel meer ingericht als station voor doorgaande treinen. Het is niet voor niets dat de ICD van/naar Amsterdam niet op het station zelf keert, maar op een keerspoor. Er is zeker nog wel enigszins ruimte voor doorgaande treinen, maar Breda is niet gunstig als eindpunt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

De reden dat hij kopmaakt via t keerspoor is natuurlijk ook omdat hij in exact 30 minuten keert en anders 2 sporen inneemt + dat hiermee in beide richtingen een crossover kan worden geboden op de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Dat is zo, maar dat neemt niet weg dat Breda niet geschikt is om te keren, alle sporen zijn doorgaand en om die reden maakt het ook niet uit dat de keertijd 30 minuten is. Bovendien zorgen de aansluitingen daar ook voor.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

Breda zit voornamelijk vol omdat een aantal treinen daar heel onhandige keringen hebben, er buitengewoon veel goederentreinen passeren totdat Duitsland klaar is met de Hollandstrecke en er ook nog (pogingen tot) aansluitingen worden gegeven.

De aansluiting tussen Breda en de HSL richting België is ook nog eens gelijkvloers en deels enkelsporig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Vinny »

Het is natuurlijk ook een politieke keuze om de oude Beneluxtrein te handhaven via het HSL spoor en dat in bijzonder ongelukkige tijdliggingen te doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Infratechnisch kun je in Breda prima keren, mits je dat vanuit de richting Prinsenbeek of Gilze-Rijen doet. Spoor 5 en 6 zijn daar prima geschikt voor. Alleen keren vanuit de richting Etten-Leur (en dus ook Noorderkempen) is lastig. Van de 4 treinen per uur die er in Breda keren moeten er echter 2 juist van/naar Noorderkempen...

Verder zijn het de baanvakken (met name die naar Gilze en vlak daarna die naar Prinsenbeek) die dicteren wat er in Breda gebeurt. En de grenstijd van de Benelux.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ik denk dat de grenstijd van de Benelux en de IC Zwolle<->Roosendaal het grootste probleem zijn. Die laatste trein ligt over de gehele rit muurvast en kan niet of amper verschuiven
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Die tijdsligging van de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op het stuk rond Breda wordt gedicteerd door de Benelux. Met de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] zelf kun je nog best wel wat, gezien de lange stops in Nijmegen, Den Bosch en Breda.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

De stop in Nijmegen is 3 minuten, dat valt toch nog best mee? Alleen Breda en 's-Hertogenbosch hebben lange stops.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Niet alleen dat (al zou hij in principe ook naar 2 minuten kunnen), maar de lengte van die stop wordt natuurlijk ook bepaald door het overvolle baanvak Arnhem-Wijchen en de enkelsporige brug bij Ravenstein.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Dank voor je aanvulling, alleen wil ik het toch iets nuanceren, want het is voornamelijk Arnhem-Nijmegen wat vol is. Arnhem<->Wijchen zou theoretisch nog wat bijkunnen, want het is volledig dubbelspoor, alleen je hebt er niks aan als je maar met een paar treinen verder kan de brug over. Een ding is al jaren duidelijk, maar dat probleem wordt nog niet voldoende erkend. De brug bij Ravenstein moet verdubbeld worden. Pas dan kan je echt wat problemen oplossen. Daarmee kan je de intercity minder wachttijd geven op de diverse stations ten zuiden van Nijmegen en op die manier kan je ook de snelheid verhogen, aangezien de baanvaksnelheid volgens mij ook iets lager ligt bij de brug. Als je die intercity kan verschuiven, kan je ook wat meer treinen rond Breda verschuiven, waarmee ook richting Dordrecht de dienstregeling verbeterd kan worden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Nijmegen-Wijchen noemde ik vooral ook (niet vanwege de brug, want die noemde ik al apart) omdat de IC daar vlak na de sprinter Zutphen-Wijchen rijdt en die sprinter ook vast ligt i.v.m. de ruimte op Arnhem-Nijmegen, de perroncapaciteit in Nijmegen en de kering in Wijchen. De IC kun je dan wel een kortere stop op Nijmegen geven, maar dan moet die t/m Wijchen langzamer rijden om niet in de achterzijde van die sprinter te rijden.

Overigens denk ik ook niet dat de stop van die IC in Nijmegen sowieso korter dan 2 minuten gemaakt moet worden, vanwege de vele in/uitstappers daar. Dus dan win je daar sowieso weinig. Beter is dan denk ik om te kijken of je de wisselstraat in Nijmegen kan stroomlijnen, zodat je zowel van/naar Arnhem als van/naar Wijchen/Oss sneller kunt binnenkomen en vertrekken. Daar valt denk ik meer te winnen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Dat laatste ben ik zeker met je eens. Ik denk dat je de 3 minuten zeker in de spits gewoon nodig hebt. Toch denk ik dat de grootste winst kan worden geboekt met het verdubbelen van de brug bij Ravenstein.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Volgens mij gaat dit topic over Dordrecht, hoe de verdubbeling van de brug bij Ravenstein een probleem in Dordrecht op kan lossen is me een raadsel.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Had te maken met de capaciteitsproblemen bij Breda, wat ook de dienstregeling voor Dordrecht beïnvloed :wink:
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Daar kwamen we op doordat we het hadden over dat er in Breda niet geschoven kan worden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Maar ik heb nog nergens een uitwerking gezien waarbij er een goede verbinding tussen Dordrecht en Brabant is doordat de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] geschoven kan worden. Die heb je nodig om er achter te komen of het verdubbelen van de brug wel het probleem oplost.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Infratechnisch kun je in Breda prima keren, mits je dat vanuit de richting Prinsenbeek of Gilze-Rijen doet. Spoor 5 en 6 zijn daar prima geschikt voor. Alleen keren vanuit de richting Etten-Leur (en dus ook Noorderkempen) is lastig. Van de 4 treinen per uur die er in Breda keren moeten er echter 2 juist van/naar Noorderkempen...

Verder zijn het de baanvakken (met name die naar Gilze en vlak daarna die naar Prinsenbeek) die dicteren wat er in Breda gebeurt. En de grenstijd van de Benelux.
Je zou de trein Antwerpen-Noorderkempen-Breda prima kunnen doortrekken naar Eindhoven. Dan ben je een kerende trein in Breda kwijt. Reizigers uit de Randstad met bestemming Antwerpen of Brussel stappen één keer over: in Breda, of nemen zonder overstappen de Thalys. Dat lijkt me prima verdedigbaar.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

Alleen niet de huidige omstandigheden, met tien treinen per uur zit Breda - Tilburg al vol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Dat lijkt me prima verdedigbaar.
Dat lijkt me politiek onverkoopbaar. De huidige Benelux-dienstregeling is juist ontstaan omdat de politiek om een rechtstreekse IC-verbinding van Amsterdam én Den Haag én Breda met Antwerpen en Brussel vraagt.

Het alternatief zou zijn om er twee aparte verbindingen van te maken maar daar wil de NMBS niet aan meewerken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten