Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Meltrain »

Maar wat is nu precies het doel van de gemeente Dordrecht: een (iets) snellere verbinding tussen Dordrecht en Breda of een snellere verbinding voorbij Breda, wat vooral betekent dat aansluitingen verbeterd moeten worden?
Het eerste lijkt me niet per se nodig, maar de aansluitingen in Breda zijn nu zo slecht, dat de reistijden overdreven lang zijn.
Volgens mij kan er ook al veel verbeterd worden door de [serie=Sprinter|2018|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] in plaats van de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] naar Dordrecht te laten rijden. Hiermee krijgt Dordrecht in elk geval weer een rechstreekse verbinding met Eindhoven (en sneller dan in de huidige situatie) en de verbinding met 's-Hertogenbosch blijft ongeveer even snel, maar met een overstap in Tilburg (Universiteit).
Klaasje schreef:Is het niet zo dat de dienstregeling heel erg vast zit op de goederenpaden? Dat zijn er zeker vier op Kijfhoek-Eindhoven en vier op Kijfhoek-België. Die zitten weer vast op de brugopening bij Dordrecht en dan hou je maar een paar gaatjes over voor sprinters en IC's.
Ik dacht altijd dat eerst de personentreinen werden ingepland en in de overblijvende ruimtes de goederenpaden kwamen. Maar dat is dus niet zo?
Roeland schreef:Volgens mij los je al heel wat op door de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] niet meer te laten stoppen in Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid. Dan kun je hem in Dordrecht (qua tijdligging) meteen laten doorrijden als sprinter naar Den Haag (dus doorgaande sprinter Den Haag - Breda - Arnhem).
Voordelen hiervan zijn:
- Van Dordt naar Breda, Tilburg e.v. wordt ca. 5 min. sneller
- Van Barendrecht / Zwijndrecht naar Breda / Tilburg wordt weer rechtstreeks en wordt 15 min. sneller
- Van Prinsenbeek naar bijv. Lombardijen wordt weer rechtstreeks en wordt 15 min. sneller
- en operationeel: minder kerende sprinter-bewegingen op Dordt
(misschien moet je dan op Dordt - Den Haag de sprinters in avond/weekend met 15 minuten verschuiven; heb je 's avonds laat meteen betere aansluitingen in Rtd (van Ut naar Lombardijen)
Volgens mij heb je dan de belangrijkste Dordtse bezwaren al een eind tegemoetgekomen. Enige "nadeel" is, dat-ie geen IC heet (en niet rechtstreeks naar Ehv gaat).
Ik ben voorstander. :pos:
Als die trein ook in Breda nog goed zou kunnen aansluiten op de trein naar Eindhoven, zou het helemaal mooi zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door reisthijs »

Het doel is net zo'n snelle verbinding met Eindhoven als er was toen de IC 1900 Den Haag-Venlo nog reed. Liefst zonder overstappen.
Meltrain schreef:
Klaasje schreef:Is het niet zo dat de dienstregeling heel erg vast zit op de goederenpaden? Dat zijn er zeker vier op Kijfhoek-Eindhoven en vier op Kijfhoek-België. Die zitten weer vast op de brugopening bij Dordrecht en dan hou je maar een paar gaatjes over voor sprinters en IC's.
Ik dacht altijd dat eerst de personentreinen werden ingepland en in de overblijvende ruimtes de goederenpaden kwamen. Maar dat is dus niet zo?
Als er niet genoeg ruimtes overblijven is dat dus niet zo. Soms moeten de personentreinen dus wijken voor de goederen.

Voor de personentreinen rond Breda betekent het dat je nooit een ideale dienstregeling kan maken, zolang die behoorlijk grote stroom goederen er tussendoor moet. Het wachten is tot de nieuwe boog bij Meteren gebouwd is, dan ontstaat er meer ruimte.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door ZO6176 »

Er wordt door de gemeente Dordrecht zo druk gemaakt over snelle fatsoenlijke verbindingen verder dan breda. Maar hoeveel procent van de instappers op Dordrecht rijdt verder dan breda? Het merendeel reist toch richting Rotterdam en die verbindingen zijn gewoon prima.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door IC140 »

De goederenpaden door Brabant zijn wettelijk vastgelegd (4x per uur, bepaalde snelheid en tonnage) zo lang de aanleg van het derde spoor in Duitsland voor een enorme berg buitendienststellingen zorgt.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Western Soldier »

Oke, even de dingen die hier gezegd worden op een rijtje:

1. 4x per uur een sprinter Lage Zwaluwe-Dordrecht is teveel
2. De IC tussen Breda en Dordrecht moet worden verbeterd
3. Er is weinig keerruimte op Breda
4. De eisen zijn dat er tussen 2 opeenvolgende stations een verbinding zonder overstap moet zijn.
5. Een rechtstreekse verbinding Prinsenbeek naar Tilburg en Rotterdam is wenselijk.

Volgens mij heb ik nog niet alles, maar volgens mij zijn dit wel de belangrijkste punten die gezegd worden. Als er nog een belangrijk punt is die ik vergeet vul het aan.

Enkele oplossingen die mogelijk zijn.

De sprinter tussen Arnhem Centraal<>Dordrecht schrappen op Breda<>Dordrecht betekent extra keringen in Breda. Dit kan eventueel opgelost worden door de sprinter niet naar Dordrecht te laten rijden, maar naar Roosendaal. Bijkomend voordeel is dat de IC eventueel niet meer in Etten-Leur hoeft te stoppen, waardoor een overstap in Roosendaal een minuutje ruimer kan worden.

De intercity uit de randstad doortrekken naar Breda zonder stop te Dordrecht Zuid betekent dat er alsnog 4 verbindingen zijn tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht. Is dus nog steeds veel maar door de eisen moet er 2x per uur een verbinding zijn tussen Prinsenbeek een Lage Zwaluwe. Een eventuele kering kan plaatsvinden in Gilze-Rijen, aangezien er daar 3 sporen liggen. Alleen moet er dan nog even een perron aangelegd worden aan het spoor zonder perron.

Op deze manier voldoe ik aan punt 2, 3, 4 en deels aan 1 en 5.

Verder denk ik dat dit topic niet echt meer over 2019 gaat, maar meer over ideeën hoe je de IC tussen Dordrecht en Breda kunt verbeteren.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Omdat er niet een makkelijk punt was om te knippen heb ik de hele discussie hernoemd en verplaatst. Dan kan er over de (binnenkort ongetwijfeld naar buiten komende) feiten over dienstregeling 2019 een nieuw topic geopend worden
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Jef400 »

Past dat wel op Roosendaal western soldier?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Wat dacht je van 1b?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Vinny »

Volgens mij is het allerbeste om de IC Benelux op te heffen en er een aantal sneltreinen voor in de plaats in te leggen. Ik denk dan aan Roosendaal-Essen-Antwerpen, Den Haag-Rotterdam-Dordrecht-Breda en Breda-Noorderkempen-Antwerpen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Maar hoe vervoer je dan mensen tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en België die niet extra willen betalen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Roeland »

Western Soldier schreef:De intercity uit de randstad doortrekken naar Breda
Daar schiet je nou werkelijk helemaal niets mee op. Met 4 snelle treinen tussen Rotterdam en Breda is er geen enkele behoefte aan een aanvullende boemel-IC Rtd - Bd via Dordt. Ook de reizigers vanaf Lombardijen en Zwijndrecht naar Brabant hebben er niets aan. Je verbreekt zelfs de bestaande rechtstreekse (hoewel slechts sprinter) verbinding Dordt - Tilburg.
Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat pendelreizigers tussen Breda en Dordrecht voortaan in een (vrijwel lege) dubbeldekker met toilet kunnen zitten.

Dan is het voorstel om de sprinter Arnhem - Tilburg - Dordt een beetje te versnellen, waardoor deze in Dordt meteen als sprinter naar Den Haag doorrijdt, een stuk aantrekkelijker, zowel voor reizigers uit Dordt als voor reizigers over Dordt heen. Want vooral die laatste groep is onevenredig getroffen door de huidige drg. En die groep heeft niets aan
Western Soldier schreef:De intercity uit de randstad doortrekken naar Breda
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Volgens mij is het allerbeste om de IC Benelux op te heffen en er een aantal sneltreinen voor in de plaats in te leggen. Ik denk dan aan Roosendaal-Essen-Antwerpen, Den Haag-Rotterdam-Dordrecht-Breda en Breda-Noorderkempen-Antwerpen.
Ik zie het voordeel niet echt.
De sneltrein Essen-Antwerpen bestaat al, je hoeft de Benelux niet op te heffen om die naar Roosendaal te verlengen.
De verbinding Den Haag-Rotterdam-Breda bestaat al (maar niet via Dordrecht), wat voegt een extra sneltrein dan toe?

In plaats van opheffen zou ik kijken of de Benelux niet gewoon via Dordrecht kan blijven rijden, die heeft toch rijtijd over.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Western Soldier »

Roeland schreef:
Western Soldier schreef:De intercity uit de randstad doortrekken naar Breda
Daar schiet je nou werkelijk helemaal niets mee op. Met 4 snelle treinen tussen Rotterdam en Breda is er geen enkele behoefte aan een aanvullende boemel-IC Rtd - Bd via Dordt. Ook de reizigers vanaf Lombardijen en Zwijndrecht naar Brabant hebben er niets aan. Je verbreekt zelfs de bestaande rechtstreekse (hoewel slechts sprinter) verbinding Dordt - Tilburg.
Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat pendelreizigers tussen Breda en Dordrecht voortaan in een (vrijwel lege) dubbeldekker met toilet kunnen zitten.

Dan is het voorstel om de sprinter Arnhem - Tilburg - Dordt een beetje te versnellen, waardoor deze in Dordt meteen als sprinter naar Den Haag doorrijdt, een stuk aantrekkelijker, zowel voor reizigers uit Dordt als voor reizigers over Dordt heen. Want vooral die laatste groep is onevenredig getroffen door de huidige drg. En die groep heeft niets aan
Western Soldier schreef:De intercity uit de randstad doortrekken naar Breda
In het genoemde idee stopt de sprinter ook niet in Lage Zwaluwe, maar dat is de NS verplicht. Met enkel Dordrecht Zuid overslaan redt je het niet. Ook niet met het overslaan van Lage Zwaluwe overigens. Hij komt 5 minuten te laat aan. Veel later kan de sprinter naar Den Haag niet vertrekken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Roeland »

Western Soldier schreef:In het genoemde idee stopt de sprinter ook niet in Lage Zwaluwe, maar dat is de NS verplicht.
NS is wel verplicht om een trein in Lage Zwaluwe te stopen, maar niet om de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] daar te laten stoppen. In mijn voorstel rijdt er 1x/uur een sprinter Breda-Dordt, ongeveer in het tijdpad van de huidige pendel-IC. Dan moet je alleen een ontheffing vragen voor de concessie-eis om 2x/uur Prinsenbeek - Lage Zwaluwe aan te bieden. Maar daar zal niemand moeilijk over doen, vermoed ik.
Western Soldier schreef:Met enkel Dordrecht Zuid overslaan redt je het niet. Ook niet met het overslaan van Lage Zwaluwe overigens. Hij komt 5 minuten te laat aan. Veel later kan de sprinter naar Den Haag niet vertrekken.
Even rekenen: de sprinter uit Arnhem komt nu om .07/.37 aan in Breda, wacht daar 3 minuten tot .10/.40, en komt aan om .32/.02 in Dordrecht.
De [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] (naar Den Haag) vertrekt uit Dordt om .27/.57.
Als je de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] uit Breda om .08/.38 laat vertrekken, met alleen een stop om .12/.42 in Prinsenbeek, komt-ie om .26/.56 (of .27/.57) aan in Dordrecht. Kan dus prima doorrijden als [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie].
Mocht dat te krap worden, dan kun je eventueel ook nog die [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie]-stop op Prinsenbeek schrappen. Alleen moet je die pendel-sprinter dan wel overdag 2x/uur laten rijden, ten behoeve van Prinsenbeek.

Dordtenaren die naar Brabant willen, zijn hiermee 5 min. sneller uit.
Wie van Lombardijen of Zwijndrecht naar Brabant wil, doet dat 15 min. sneller (en voortaan zonder overstap).
En van Prinsenbeek naar Rotterdam wordt ook weer rechtstreeks en snel aangeboden (als die [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] stop op Prinsenbeek past).
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

NS is wel degelijk verplicht om een trein in Lage Zwaluwe te laten stoppen die ook in Prinsenbeek stopt. Als die pendelsprinter rijdt is het geen probleem. Alleen met die pendelsprinter heb je wel een kering in Breda die je liever niet wil.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Roeland »

Waarom zou NS in Breda wel een pendel-IC kunnen keren, en geen pendel-sprinter?
En als NS voor Maarn - De Klomp een ontheffing krijgt, zal een ontheffing voor Prinsenbeek - Lage Zwaluwe ook niet onmogelijk zijn, lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 30 jan 2018, 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Widejo »

Meltrain schreef: Mijn oplossing: de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] gaat ook te Oudenbosch en Zevenbergen stoppen (dat kan prima als vervanging van de 6 minuten stilstand te Roosendaal)
Maak de reis Zeeland - Randstad nog onaangenamer anders.
reisthijs schreef: De sneltrein Essen-Antwerpen bestaat al, je hoeft de Benelux niet op te heffen om die naar Roosendaal te verlengen.
Je doelt op de IC Charleroi. Er zijn meerdere problemen met dit idee, ondanks dat ik fel voorstander ben:
- Desiro's zijn geen fan van de Nederlandse bovenleidingspanning.
- Belgische Dubbeldekkers passen niet onder het A58-snelwegviaduct bij Roosendaal.
- Een losse IC-pendel Antwerpen-Centraal > Roosendaal als toevoeging op de stoptrein naar Puurs is onmogelijk aangezien Spoor 1b Roosendaal vrij moet blijven voor goederentreinen en dat Antwerpen-Centraal vol zit. Keren is niet mogelijk. Een losse IC-pendel zou ook betekenen dat de bestaande IC naar Charleroi maar tot Antwerpen zou gaan rijden waardoor kernen als Kalmthout, Heide en Essen een directe verbinding met Brussel verliezen.

Op het NS forum kwam deze oplossing voorbij waar ik zelf voorstander van ben:
> Doordeweekse IC Charleroi - Essen doortrekken naar Roosendaal
> Korte kering IC in Roosendaal ipv lange kering in Essen, dus geen extra compositie nodig
> Inzet Break (MS80) ligt voor de hand
> Zolang IL&T tweede Belgische trein in Roosendaal blijft weigeren: L Puurs - Roosendaal doordeweeks inkorten tot Essen
> Korte kering L in Essen ipv lange kering in Roosendaal, dus besparing één compositie

Maar we weten allemaal waar de pijn ligt. NS heeft geen enkel belang bij een concurrerende verbinding op dit grensvak.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Roeland schreef:
Western Soldier schreef:NS is wel degelijk verplicht om een trein in Lage Zwaluwe te laten stoppen die ook in Prinsenbeek stopt. Als die pendelsprinter rijdt is het geen probleem. Alleen met die pendelsprinter heb je wel een kering in Breda die je liever niet wil.
Waarom zou NS in Breda wel een pendel-IC kunnen keren, en geen pendel-sprinter?
En als NS voor Maarn - De Klomp een ontheffing krijgt, zal een ontheffing voor Prinsenbeek - Lage Zwaluwe ook niet onmogelijk zijn, lijkt mij.
Er is alleen wel een verschil, mensen die op Veenendaal-De Klomp willen opstappen voor Maarn kunnen even makkelijk op Veenendaal Centrum of Veenendaal West opstappen. Veenendaal-De Klomp ligt immers op zeer korte afstand. Voor Prinsenbeek naar bijvoorbeeld Zevenbergen of Oudenbosch is dat een heel ander verhaal.

Het is bovendien ook afgegeven omdat het technisch heel moeilijk is, om dat voor elkaar te krijgen zonder aanpassingen aan het spoor. Als Driebergen-Zeist klaar is zal er daar ook gewoon weer een sprinter gaan rijden. Tot 2007 reed er in de spits tussen Utrecht Centraal en Arnhem ook een sprinter. Op tijden dat er een ICE reed stopte die ook niet op Maarn vanwege het feit dat het onmogelijk was. Toen de sneltrein Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal-Arnhem een IC Den Haag Centraal-Arnhem werd, werd het definitief onmogelijk. Ik kan het niet bewijzen, maar volgens mij is dat ook de enige reden geweest dat Veenendaal-De Klomp een volwaardig station voor de IC werd. Tot 2007 stopte de IC Den Helder-Nijmegen namelijk tussen Utrecht Centraal en Arnhem enkel op Ede-Wageningen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Daniel »

Western Soldier schreef:Er is alleen wel een verschil, mensen die op Veenendaal-De Klomp willen opstappen voor Maarn kunnen even makkelijk op Veenendaal Centrum of Veenendaal West opstappen. Veenendaal-De Klomp ligt immers op zeer korte afstand. Voor Prinsenbeek naar bijvoorbeeld Zevenbergen of Oudenbosch is dat een heel ander verhaal.
Tussen Prinsenbeek en Zevenbergen rijdt een bus, die verbinding is een stuk sneller dan de trein inclusief overstap.
Toen de sneltrein Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal-Arnhem een IC Den Haag Centraal-Arnhem werd, werd het definitief onmogelijk. Ik kan het niet bewijzen, maar volgens mij is dat ook de enige reden geweest dat Veenendaal-De Klomp een volwaardig station voor de IC werd. Tot 2007 stopte de IC Den Helder-Nijmegen namelijk tussen Utrecht Centraal en Arnhem enkel op Ede-Wageningen.
Dat klopt, maar toen reed er in de daluren nog een sneltrein Gvc/Rtd - Ah die op De Klomp stopte. De sprinter reed alleen in de spits door van Ede-Wageningen naar Utrecht.
Toen er ICs kwamen te rijden is de Sprinter tussen Ede en Utrecht geheel vervallen en zijn de twee stops van de sneltrein verdeeld over de vier ICs die er kwamen te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Die sprinter tussen Ede en Utrecht werd opgeheven om plaats te maken voor extra sprinters tussen Veenendaal C en Utrecht. NS heeft er dus voor gekozen de ene verbinding op de offeren, om andere een interessantere verbinding te kunnen versterken.
Dat heeft niks met technische onmogelijkheden te maken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door reisthijs »

Widejo schreef:
reisthijs schreef: De sneltrein Essen-Antwerpen bestaat al, je hoeft de Benelux niet op te heffen om die naar Roosendaal te verlengen.
Je doelt op de IC Charleroi. Er zijn meerdere problemen met dit idee, ondanks dat ik fel voorstander ben:
Ik ben bekend met de problemen, ik zag alleen niet hoe het volledig opheffen van de Beneluxtrein (zoals Vinny voorstelde) bij kan dragen aan het oplossen van die problemen.
Widejo schreef:Maar we weten allemaal waar de pijn ligt. NS heeft geen enkel belang bij een concurrerende verbinding op dit grensvak.
Niet waar, NS heeft zelf aangegeven dat het doortrekken van de bestaande IC naar Roosendaal de beste oplossing zou zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

reisthijs schreef:Die sprinter tussen Ede en Utrecht werd opgeheven om plaats te maken voor extra sprinters tussen Veenendaal C en Utrecht. NS heeft er dus voor gekozen de ene verbinding op de offeren, om andere een interessantere verbinding te kunnen versterken.
Dat heeft niks met technische onmogelijkheden te maken.
Maar ook in de plaats van de nieuwe sprinter is er geen ruimte voor een nieuwe sprinter naar Ede-Wageningen of door naar Arnhem. In Ede-Wageningen eindigen uit Utrecht is gewoon niet in een fatsoenlijke ligging mogelijk. De patroontijden voor de sprinter naar Veenendaal Centrum/Rhenen zijn als hij 1x per 30 minuten rijdt in de avonduren en in het weekend anders dan doordeweeks. Ik ga even uit van de sprinters die doorrijden van/naar Amsterdam, omdat die sprinter denk ik redelijk vast ligt. De sprinters die doorrijden zijn de sprinters die in Utrecht naar Rhenen vertrekken om .25/.55. De andere sprinters vertrekken om .12 en .42. Die zouden dan fictief doorrijden naar Ede-Wageningen. Dat is 3 minuten na de intercity's uit Schiphol naar Nijmegen. De intercity erna rijdt om .24 en .54. De sprinter is in Maarn om .29/.59. De IC van .24/.54 is dan al ter hoogte van Driebergen-Zeist waar die niet stopt. Laten we zeggen dat de sprinter er 10 minuten over zou doen om in Veenendaal-De Klomp te vertrekken, dus .09/.39. De IC doet dat om .12/.42. Laten we voor het gemak zeggen dat de sprinter in Ede-Wageningen weer 1 minuut is uitgelopen, sprinters trekken sneller op. Ik weet niet of dat een minuutje extra. Dat betekent dat er met 4 minuten verschil richting Arnhem gereden moet worden, of dat er in 1 minuut gekeerd moet worden. In 1 minuut keren is onmogelijk, zeker als de IC hetzelfde spoor moet gebruiken om richting Arnhem te gaan. Dat betekent dus dat de sprinter moet doorrijden naar Arnhem en dat houdt in dat de sprinter dan voor de IC aan de kant moet bij Wolfheze. Als de ICE rijdt ook meteen voor 2 treinen, want de ICE rijdt meteen achter die IC aan. Het lijkt mij dus duidelijk dat het technisch zeer onwenselijk is, om het op deze manier te doen. De ontheffing is daar dus echt wel nodig om geen heel onmogelijke dienstregelingen te hebben.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Je bekijkt nu tijden die gebaseerd zijn op het niet rijden van een sprinter. Bij het wel rijden van een sprinter zouden er wel eens andere tijdsliggingen (nodig) kunnen zijn, ook voor ICs. Voor Utrecht - Ede komen daar nog de aankomende stationsverbouwingen van Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen bij.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Op het moment de stationsaanpassingen van Ede-Wageningen en Driebergen-Zeist zijn uitgevoerd is het naar wat ik heb begrepen ook de bedoeling om weer sprinters naar Ede-Wageningen door te laten rijden. In de huidige situatie is het echter dus technisch heel erg moeilijk om de consessie-eis daar uit te voeren. Ik probeer dus uit te leggen dat deze situatie echt een andere is dan van Breda-Prinsenbeek naar Lage Zwaluwe. Voor Breda-Prinsenbeek naar Lage Zwaluwe is het alleen maar gebaseerd op een laag aantal reizigers en om andere reizigers sneller te vervoeren. Dat vind ik echter onvoldoende reden om de eis voor die plek op te heffen. Of je de tijden voor een sprinter Utrecht Centraal<>Ede-Wageningen moet aanpassen maakt niet dat de rijtijden voor de sprinters gewoon te lang zijn. Op welk tijdstip je ook rijdt, je blijft maximaal 4 minuten voor de IC in Ede-Wageningen uitkomen. Dat is op welk tijdstip je ook rijdt te weinig om op tijd in Arnhem te komen zonder in Wolfheze aan de kant te moeten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door diederickx »

Volkomen ongerelateerde opmerking tussendoor: Ik dacht dat dit topic over Dordrecht ging?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten