Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Western Soldier schreef:Zeeland met ICNG bedienen is dus zonde.
Niet per sé. Door een rechtstreekse IC in te leggen tussen Amsterdam en Vlissingen via de HSL wordt de reistijd naar Amsterdam een stuk korter, als de vier haltes tussen Goes en Bergen op Zoom overgenomen kunnen worden door een sprinter kan de reistijd terug naar 2u11, ruim een half uur sneller dan nu.

Hiermee heeft de trein de concurrentiepositie die hij ook heeft tussen Groningen/Leeuwarden en de randstad, met een gelijke reistijd naar Amsterdam. En de verbinding naar Leeuwarden doet het goed, met meerdere procenten groei per jaar op alle IC-haltes langs de lijn, ondanks de krimp. Een snelle verbinding brengt dus meer reizigers.

Door de haltes tussen Goes en Bergen op Zoom te bedienen met een enkel stel Flirt spaar je daar cruciale capaciteit uit voor de Randstad, omdat je daar dan geen VIRM6 nutteloos inzet. Ook kan door het snellere optrekken en afremmen de reistijd naar beneden. Tussen Roosendaal en Vlissingen is dan een enkel snel ICNG (8 in de spits, 5 daarbuiten) afdoende, dus ook daar spaar je materieel uit wat in de randstad de groei daar kan beteugelen. Voor de verbinding verder naar de Randstad kan je in Roosendaal of Rotterdam materieel bijplaatsen of aftrappen, zoals nu ook al het geval is.

Daarom ben ik er juist voorstander van om met ICNG naar Vlissingen te gaan: het materieel is niet duurder dan VIRM6, de reistijd kan radicaal naar beneden, en er zijn meer plaatsen die een aansluting krijgen op de HSL, niet alleen Zeeland, maar ook Dordrecht en Roosendaal hebben respectievelijk 15 en 20 reistijdwinst naar Amsterdam. Dat brengt een grote kwaliteitsverbetering met zich mee, die (door de woningnood in de Randstad) nog wel eens goed aan zou kunnen slaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Dus de sprinter tot Goes? Dan zou het voor de ICNG in elk geval een stuk sneller zijn inderdaad. Echter zijn er nog niet zodanig veel reizigers dat een sprinter echt gerechtvaardigd wordt. Zeker niet 2x per uur, zoals volgens de huidige regels op de HRN verplicht is. Eerder had ik al wel een voorstel gedaan om een stoptreindienst aan te besteden, zodat de IC versneld kan worden, maar dat plan was men hier toen geen voorstander van. Als dat zou gebeuren zou het nog wel kunnen, maar als het bij de HRN blijft ben ik toch tegen de oplossing.

Toch blijf ik ondanks het bovenstaande voordeel niet voor het bovenstaande voorstel. De IC naar Vlissingen bedient nu ook Delft, Den Haag en Leiden. Die verbindingen zullen dan met overstap gedaan moeten worden. Ik vraag mij af of een snelle verbinding naar Amsterdam dan meer waard is dan een rechtstreekse verbinding naar de genoemde steden. Anders gezegd, welke treinen wil je anders daarheen sturen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Ikzelf kom ongeveer hier op uit:
Afbeelding

Tussen Dordrecht en Rotterdam is dit dan dus een extra trein, net als de 1900 was. De aansluiting in Rotterdam vanuit de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] is drie minuten (uitgaande van de tijden van de dienstregeling 2018), dus mits de treinen langs hetzelfde perron worden gezet (IC Zeeland op 6, 2400 op 7) is dat prima haalbaar.

De sprinter tussen Dordrecht en Goes zou dan op vijf omlopen komen, twee meer dan de huidige [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie]. Voor de IC-treinen verdwijnt er echter 1 omloop door de kortere reistijd, en door de inzet van ICNG kan je dan van 30 bakken VIRM naar 20 bakken ICNG gaan in Zeeland, met eventueel extra bakken vanaf Roosendaal of Rotterdam. Het aantal bakken dat dan in Zeeland rijdt wordt daarom minder, waardoor ik denk dat het haalbaar moet zijn.

NB: In Goes laat ik de IC naar Vlissingen (V :13/:43) en de IC naar Rotterdam (A :17/:47) beiden op spoor 2 vertrekken, en de sprinter op spoor 1. Een vierminutenopvolging langs het perron is haalbaar, maar voor de stabiliteit is eventueel een snel wissel buiten het station nodig.
Laatst gewijzigd door Z2N op za 30 jun 2018, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Het wordt zo een lastige discussie omdat er verschillende plannen door elkaar heen lopen. Wat opvalt is dat de vergelijking getrokken wordt tussen VIRM-VI en ICNG-5. Die is niet helemaal eerlijk: van VIRM zijn er ook kleinere eenheden (VIRM-IV) en ook die rijden in Zeeland. Het is omlooptechnisch niet te doen om in de daluren alleen maar ICNG-5 (of VIRM-IV) in Zeeland te krijgen, dus rijdt er nu ook VIRM-VI en straks ook ICNG-8.

Ik denk dat Zeeland helemaal niet naar ICNG hoeft, als inderdaad gekozen wordt voor het inleggen van een sprinter naar Goes en het verkorten van het stationnement Roosendaal. Beide maatregelen zijn niet afhankelijk van ICNG, die kunnen ook met VIRM. Als je dan in Rotterdam nog een cross-platformoverstap weet te regelen tussen de trein uit Zeeland en de ICNG naar Schiphol bereik je bijna hetzelfde effect, alleen met een overstap.

Ik vraag me trouwens sterk af of ICNG op het stoptreinstuk de tijden van VIRM wel haalt. Over het algemeen staan treinen die hard kunnen niet bekend om hun snelle optrekken, en ook niet bekend om hun korte halteertijden. De toekomst zal dit uitwijzen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Dat is anno 2018 niet meer waar: als ICNG maar een beetje lijkt op de Class 395 die de Engelsen hebben (en dat is zo) kan de ICNG vrijwel even hard optrekken als een gemiddelde sprinter (0,7 m/s2). En als er iets is dat VIRM niet kan, dan is het hard optrekken (dat haalt met moeite 0,45 m/s2).

En wat betreft het gebruiken van ICNG: dat materieel is niet veel duurder meer dan binnenlands materieel, en door kortere treinstellen in te zetten op rustige trajecten, kan het VIRM gebruikt worden op de drukkere trajecten. Daar zit de winst in, in Zeeland rijdt VIRM het grootste deel van de dag voor ~80% leeg rond, terwijl het beter gebruikt kan worden op bijvoorbeeld de A2-corridor. Door ICNG, dat in zijn kleinste vorm goed genoeg is voor Zeeland in het dal, in Zeeland in te zetten, gebruik je je capaciteit beter.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Jullie gaan er hierbij wel allemaal vanuit dat HSL-toegankelijk materiaal maar zeer beperkt beschikbaar is, terwijl aangezien ICM allemaal vervangen moet worden, je natuurlijk genoeg materiaal zou kunnen bestellen om wel zo'n dienst naar Vlissingen te kunnen rijden. Ik denk dat op den duur gewoon voldoende materiaal voorhanden zou zijn, zeker als ze ook de 160-200 op Amsterdam-Utrecht en Zwolle-Lelystad op den duur willen gaan gebruiken. Het is denk ik vooral een kwestie van wanneer je daar genoeg materieel voor hebt.

En dat je materiaal niet uit elkaar zou kunnen houden is natuurlijk ook gewoon een dooddoener, want dat kan prima. Men kiest er vaak alleen niet voor om dat te doen, omdat er geen noodzaak voor is. Waar die noodzaak er wel is, zie je dat dat vaak gewoon prima gebeurd, denk bijv. aan Nijmegen-Utrecht (moet 6+4 zijn, want 6+6 past niet in Nijmegen en 4+4 is te kort in de spits) of vroeger Zwolle-Roosendaal (steevast een 6).

Voor wat betreft mijn plan:
Voor Delft en Den Haag lag die trein in mijn plan dus verknoopt met de IC Den Haag-Eindhoven, waardoor je een cross-platform overstap krijgt en die reistijd ook gewoon gehandhaafd blijft.

Over de Oude Lijn komt dan uiteraard wel een vervangende sneltrein (ik noem hem sneltrein om het verschil in stops met de IC's Den Haag-Eindhoven en Den Haag-Groningen/Leeuwarden duidelijk te maken).

Omdat 8 snelle treinen op Rotterdam-Dordrecht overkill is, lijkt mij het meest ideaal om dan de sneltreinen tussen Lombardijen en Dordrecht als stoptrein te laten rijden en de sprinters in te korten tot Lombardijen.

Op die manier profiteren Lombardijen, Barendrecht en Zwijndrecht ook van snellere verbindingen over Rotterdam heen.

Dan zou je op Dordrecht-Rotterdam dus krijgen:
2x IC Vlissingen - Amsterdam Centraal (met overstap: Den Haag Centraal)
2x IC Dordrecht - Den Haag Centraal (met overstap: Amsterdam Centraal)
4x S Dordrecht - Amsterdam Centraal (stoptrein tot Rotterdam Lombardijen, rijdt via Haarlem)
4x SPR Rotterdam Lombardijen - Den Haag Centraal
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Z2N schreef:Ikzelf kom ongeveer hier op uit:
Afbeelding

Tussen Dordrecht en Rotterdam is dit dan dus een extra trein, net als de 1900 was. De aansluiting in Rotterdam vanuit de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] is drie minuten (uitgaande van de tijden van de dienstregeling 2018), dus mits de treinen langs hetzelfde perron worden gezet (IC Zeeland op 6, 2400 op 7) is dat prima haalbaar.

De sprinter tussen Dordrecht en Goes zou dan op vijf omlopen komen, twee meer dan de huidige [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie]. Voor de IC-treinen verdwijnt er echter 1 omloop door de kortere reistijd, en door de inzet van ICNG kan je dan van 30 bakken VIRM naar 20 bakken ICNG gaan in Zeeland, met eventueel extra bakken vanaf Roosendaal of Rotterdam. Het aantal bakken dat dan in Zeeland rijdt wordt daarom minder, waardoor ik denk dat het haalbaar moet zijn.

NB: In Goes laat ik de IC naar Vlissingen (V :13/:43) en de IC naar Rotterdam (A :17/:47) beiden op spoor 2 vertrekken, en de sprinter op spoor 1. Een vierminutenopvolging langs het perron is haalbaar, maar voor de stabiliteit is eventueel een snel wissel buiten het station nodig.
Ik vind 4 minuten in Goes minuten krap. Als om .13/.43 de trein vertrekt duurt het zeker een minuut voor het spoor vrij is. De tegenliggende trein moet dan wachten tot de eerste trein ver genoeg weg is om de wissel om te zetten. De trein kan dan staan te wachten en zal dan weer moeten optrekken en als hij nog niet staat te wachten moet hij wel eerder afremmen omdat het sein ervoor nog oranje is op het moment dat de trein die passeert, omdat op dat moment de eerste trein dan net wegrijdt. Dat betekent dat hij pas 3 minuten later het station binnen kan rijden. Ik wil toch adviseren om er iets meer tijd tussen te zetten. Alleen waarom zou je de sprinter geen korte kering om heel/half geven? Hij kan prima in een minuut of 6 keren. Dan is het spoor ruim op tijd weer vrij voor de IC.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Daar kies ik voor om twee redenen:
1) Het past, eventueel met kleine inframaatregelen. ICNG trekt sneller op dan VIRM, en dus kan het binnen een 60 tot 75 seconden niet het perron, maar het spoor vrijmaken. Dat is kort genoeg om de trein uit Vlissingen niet af te hoeven laten remmen. Mocht het alsnog niet passen, kan de stop in Rotterdam ingekort worden, en de boel zo enkele minuten geschoven worden.
2) Het is Zeeland, en als er 1 regio is in Nederland waar je rekening moet houden met volknopen, dan is het Zeeland. Door deze opzet kunnen zoveel mogelijk bussen aansluiten op treinen naar de Randstad, zonder te lang stil te staan. Zo kan bijvoorbeeld bus 20 naar Zeeuws-Vlaanderen om :12 aankomen, en om :18 vertrekken, met voldoende overstaptijd van trein naar bus en zonder teveel stilstand. Hetzelde geldt in Middelburg: bus 52 uit Domburg kan rond :57 aankomen en op tijd zijn voor de overstappers naar de Randstad, en dan na enkele minuten weer vertrekken met de reizigers uit de Randstad als stadsbus naar Vlissingen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SLToilet »

Z2N schreef:Dat is anno 2018 niet meer waar: als ICNG maar een beetje lijkt op de Class 395 die de Engelsen hebben (en dat is zo) kan de ICNG vrijwel even hard optrekken als een gemiddelde sprinter (0,7 m/s2). En als er iets is dat VIRM niet kan, dan is het hard optrekken (dat haalt met moeite 0,45 m/s2).
Op welke spanning lukt dat? Want met het 3kV-rapport wat nu op tafel ligt zie ik het er allemaal niet zo zonnig in, ook al is de trein enkeldeks.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

750 volt derde rail. (A)

Laat ik het anders zo zeggen: de technologische vooruitgang is in 25 jaar niet opgehouden, en dus trekken nu gebouwde treinen sneller op dan IRM ooit gedaan heeft. Dat is natuurlijk niet beter geworden met de verandering naar VIRM, vandaar dat het ook niet planmatig in stoptreinen wordt ingezet. In Zeeland gebeurt dat nu echter wel, dus door verlangzaamde oude treinen te vervangen door iets wat state-of-the-art is heb je al een tijdswinst. Vandaar ook dat met nieuw materieel die perronopvolging van vier minuten moet lukken, in landen als Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk is het ook doodnormaal.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Z2N schreef:Daar kies ik voor om twee redenen:
1) Het past, eventueel met kleine inframaatregelen. ICNG trekt sneller op dan VIRM, en dus kan het binnen een 60 tot 75 seconden niet het perron, maar het spoor vrijmaken. Dat is kort genoeg om de trein uit Vlissingen niet af te hoeven laten remmen. Mocht het alsnog niet passen, kan de stop in Rotterdam ingekort worden, en de boel zo enkele minuten geschoven worden.
2) Het is Zeeland, en als er 1 regio is in Nederland waar je rekening moet houden met volknopen, dan is het Zeeland. Door deze opzet kunnen zoveel mogelijk bussen aansluiten op treinen naar de Randstad, zonder te lang stil te staan. Zo kan bijvoorbeeld bus 20 naar Zeeuws-Vlaanderen om :12 aankomen, en om :18 vertrekken, met voldoende overstaptijd van trein naar bus en zonder teveel stilstand. Hetzelde geldt in Middelburg: bus 52 uit Domburg kan rond :57 aankomen en op tijd zijn voor de overstappers naar de Randstad, en dan na enkele minuten weer vertrekken met de reizigers uit de Randstad als stadsbus naar Vlissingen.
Oke, daar heb je een goed punt. Alleen ik mis wel een stop te Bergen Op Zoom.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Oh, die ben ik dan volledig vergeten op te pennen, want die had ik daar wel bedacht. Mijn hoofd zit duidelijk ook bij het voetbal... _O-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Red je het dan nog wel in Goes met de tijden? Kan je daarom niet beter de IC en sprinter omdraaien, zodat de IC uit Breda op de IC aansluit. Vertrek IC uit Roosendaal om .06/.36 en sprinter .09/.39.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Ik ben uitgegaan van 1 minuut rijtijdwinst door sneller optrekken tussen Roosendaal en Goes met nieuw materieel, met halte in Bergen op Zoom past dat dan precies in 27 minuten. Het omklappen van de sprinter betekent dat deze nergens op aansluit in Goes, terwijl de sprinter ook nog mee kan schuiven totaan Dordrecht. De aansluiting in Roosendaal vanaf de 3600 naar de IC naar Vlissingen is juist wat ruimer, op dit moment wordt deze regelmatig gemist. Bovendien kan de IC boven Rotterdam niet schuiven of een kwartier omdraaien, omdat dan de overstap van de 900 naar de 3600 komt te vervallen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Dat zou kunnen, al zal je dan wel snelle wissels moeten aanleggen bij Goes, met de huidige moet je dan eerder afremmen en dan is 27 minuten erg optimistisch.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Gelukkig was ik dat ook al van plan. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Maar als je de sprinter in Roosendaal laat aansluiten op de IC ri. Breda, waarom die laatste IC dan niet gewoon naar Goes doortrekken? Dat scheelt voor een heel deel van Zeeland een overstap.

Dan kun je die sprinter altijd nog kiezen of je hem in Roosendaal op de IC uit Vlissingen of de stop-IC aan laat sluiten, waardoor je daarmee wat ruimte creëert om mee te spelen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Om dezelfde reden dat ik liever ICNG inzet dan VIRM in Zeeland: een enkel Sprinter-stel past beter bij de capaciteitsbehoefte. De meeste reizigers die in Roosendaal overstappen vanuit de 3600 naar de 2200 reizen naar Goes of verder, en die stappen in Roosendaal dan gewoon van IC naar IC over, in een stabiele 12 minuten. Bovendien zou voor de stations tussen Goes en Roosendaal de reistijd naar Breda dan langer worden, door het tragere optrekken van het IC-materieel van de 3600.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Met ICM kun je natuurlijk splitsen/combineren in Roosendaal, waardoor je met een los stelletje kan doorrijden. :wink:
Volgens mij is dat in capaciteit vergelijkbaar.
Maar ongetwijfeld dat een groot deel naar Goes of verder moet en dat je voor Vlissingen, Middelburg en Arnemuiden er dus weinig verschil mee maakt. Maar Goes zelf kom je natuurlijk wel met die trein en Goes dekt middels de busverbindingen een groot deel van Zeeland al, dat daarmee een overstap zou uitsparen. Daarom denk ik dat de voordelen wellicht groter zijn dan de nadelen.

Ik weet verder niet wat voor sprintermaterieel rijdt op Dordrecht-Roosendaal, want als dat SGM is, dan weet ik niet of dat wel sneller is dan een losse ICM aangezien SGM maar 125 kan en Roosendaal-BOZ en BOZ-Rilland-Bath toch al aardige stukken zijn. Er heeft bijv. ook wel een paar keer een losse ICM gereden in de sprinter Nijmegen-Zutphen en dat haalde de rijtijden makkelijk. Zo traag is ICM ook weer niet volgens mij.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Dordrecht - Roosendaal is Flirt, vandaar dat dat sneller is dan ICM.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Klaasje »

Z2N schreef:750 volt derde rail. (A)

Laat ik het anders zo zeggen: de technologische vooruitgang is in 25 jaar niet opgehouden, en dus trekken nu gebouwde treinen sneller op dan IRM ooit gedaan heeft. Dat is natuurlijk niet beter geworden met de verandering naar VIRM, vandaar dat het ook niet planmatig in stoptreinen wordt ingezet. In Zeeland gebeurt dat nu echter wel, dus door verlangzaamde oude treinen te vervangen door iets wat state-of-the-art is heb je al een tijdswinst. Vandaar ook dat met nieuw materieel die perronopvolging van vier minuten moet lukken, in landen als Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk is het ook doodnormaal.
Er is geen technische reden waarom een trein die een hoge snelheid kan halen niet in staat is om snel op te trekken. Zeker niet bij lage snelheid. De beperkingen volgen namelijk volledig uit de hoeveelheid vermogen t.o.v. de massa van een trein (dat zit bij een HST eigenlijk altijd wel snor) en het aandeel aangedreven assen in de trein. Bij VIRM is beiden niet zo goed waardoor het een nogal traag optrekkende trein is. Iets wat met nieuw materieel uitstekend te regelen valt. 320 meter diesel GTW zou een perron veel sneller vrijrijden dan 12 bakken VIRM. Dat ligt puur aan het aantal aangedreven assen en dat de aanzet vrijwel niet wordt afgeknepen (zoals bij SLT wel het geval is).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Vinny »

Lijkt me bij VIRM gewoon te 'wijten' aan de hoge capaciteit. Er passen veel reizigers in en dus is het zwaar materieel waardoor het langzamer optrekt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ik ben eerlijk gezegd dan nog meer ervoor om dan de trein uit Amsterdam Centraal in Roosendaal te laten eindigen en dan de IC uit Zwolle door naar Vlissingen te laten rijden. Het kost namelijk nog steeds 6 ICNG treinstellen om Rotterdam Centraal-Vlissingen te doen. Vooralsnog zijn het er 79 en je weet niet wat erna komt, of dat weer ICNG wordt of weer een ander type trein. Die 79 treinen kan je echt veel beter inzetten op plekken waar ze 160 kunnen rijden. De plekken die dat zijn naast de HSL zijn:

Den Haag - Leiden vv
Leiden - Schiphol vv
Helmond - Deurne vv
Utrecht - Amsterdam vv
Zwolle - Lelystad vv

Tot aan Roosendaal scheelt dus nog 3 omlopen waardoor je dus 3 treinstellen beter kunt inzetten, maar moet je dat willen, want dat zou betekenen dat Zeeland voor Delft, Den Haag en Leiden 2x moet overstappen. Ik blijf van mening dat voorlopig een VIRM het beste is om er te laten rijden tot er meer treinstellen zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Aan datzelfde lijstje kan je natuurlijk ook Dordrecht - Lage Zwaluwe - Roosendaal en Bergen op Zoom - Goes toevoegen, dat is een langere afstand en doordat er minder verkeer is zit je minder snel met inpassingsproblemen. ICNG heeft nu een eerste order, maar het worden bij succes meer dan de 79 stellen. Met die 79 is het al mogelijk om al het HSL-materieel te vervangen en een deel van de NoordOost van nieuw materieel te voorzien, inclusief eventuele uitbreidingen. De vraag is dan ook niet of deze serie per sé naar Vlissingen moet rijden (ik vind van wel, maar meningen mogen verschillen), maar of het nut zou hebben. Ikzelf vind van wel, zeker omdat voor een hele provincie de verbinding met de rest van het land flink verbetert, en je je zitplaatscapaciteit optimaal benut.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ik heb al een mooi rekensommetje voorgelegd wat je kwijt bent aan de HSL en eventueel andere verbindingen. Er werd mij echter gewezen dat ik de indeling van het aantal treinstellen veel te rooskleurig was en dat er eigenlijk nog wel meer nodig zijn. Bovendien wezen ze mij er terecht op dat ik nog vergeten was de Hanzelijn te noemen.

Over de toe te voegen trajecten. Op dit moment is de baanvaksnelheid Goes - Bergen Op Zoom geen 160, maar 140. Voor Dordrecht - Lage Zwaluwe geldt hetzelfde. Voor Lage Zwaluwe - Roosendaal ligt het zelfs op 130, dus daar kan de ICNG op basis van zijn snelheid niet optimaal worden ingezet, terwijl de genoemde trajecten wel al een baanvaksnelheid van 160 heeft. De Hanzelijn heeft zelfs al 200 en dan wordt de ICNG dus optimaal benut.

Tot slot wil ik erop wijzen dat de ICNG pas vanaf 2021 gaat rijden. Dat duurt dus nog wel even en pas in 2023 zijn alle 79 treinstellen klaar. Dus tegen de tijd dat de nieuw te bouwen stellen waar nu nog geen order voor is uitgegeven er zijn dan zitten we al tegen 2030 aan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten