Verbeterde bediening Dordrecht
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Nou ja... als je echt per sé Vlissingen aan de HSL wilt koppelen, dan zou ik voorstellen om een nieuwe HSL-toegang te maken bij Lage Zwaluwe. Zodat je vanaf de HSL naar Roosendaal kunt rijden. Dan kan ICNG zo lang mogelijk gebruik maken van het HSL-spoor.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Het hele punt is nu juist dat verbeteringen in Zeeland geen geld mogen kosten, het is een krimpgebied. De 2u13 is haalbaar zodra het ICNG rijdt, dus op die investering na kan mijn voorstel in een keer ingevoerd worden.
Laatst gewijzigd door Z2N op do 05 jul 2018, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
En ICNG-matrieel kost geen geld?
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
ICNG kost zeker geld, maar het investeren in materieel hoort bij de dagelijkse kosten van NS, en dat moet toch gebeuren. De technologie staat alleen niet stil, HSL-materieel is niet veel duurder meer dan niet-HSL materieel, en door VIRM in te zetten waar het nodig is kan je uiteindelijk meer geld verdienen. Een boog voor de HSL bij Lage Zwaluwe kost je zeker 100 miljoen, doordat de snelweg in de weg zit, en dat is dan op kosten van de belastingbetaler. Laten er daar nou net steeds minder van zijn in het betroffen gebied, dan is dat wel erg duur voor acht minuten tijdwinst.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Dagelijkse kosten of niet... Nieuw materieel blijft een investering. En elke investering zal moeten worden terugverdiend. Volgens mij kun je dan beter ICNG inzetten op de HSL, Hanzelijn en de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en andere drukke spoorlijnen in Nederland. Op die manier is de investering sneller terugverdiend, dan door de treinen in te zetten in 'een krimpgebied waar toch weinig belastingbetalers wonen'.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Je mist mijn punt volledig: door te investeren in kleinere treinen voor de Zeeuwse lijn, dat toch al moet gebeuren omdat NS nieuw materieel nodig heeft, kunnen de grote treinen naar de plek waar ze nodig zijn, en daar méér geld verdienen. Over de hele linie is het dus logischer, je investeert in kleinere treinen om de grote uit Zeeland te halen, die kleine kunnen toevallig ook over de HSL en dus doe je dat, zodat het product in Zeeland ook echt beter wordt.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Maar als je op die manier redeneert kun je ook net zo goed ICM (of evt. NID) inzetten op de Zeeuwse Lijn: dat is nóg goedkoper, dan kunnen de grotere treinen (incl. ICNG) óók naar een plek waar ze nodig zijn. Alleen wordt het product voor Zeeland niet zo veel beter. Maar ach, Zeeland is toch 'een krimpgebied waar weinig belastingbetalers wonen'.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
ICM gaat juist vervangen worden door ICNG...
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Ja ho, nu ga je dingen uit zijn verband halen. ICNG gaat ICM vervangen, en dus is dat de meeste logsische keuze voor Zeeland, omdat dat het kleinste IC-materieel wordt. VIRM en DDZ kunnen dan elders ingezet worden, omdat dat materieel meer zitplaatsen heeft kunnen die zitplaatsen beter gevuld worden, wat uiteindelijk meer oplevert voor NS als geheel. Dat ik het raar vind om te investeren in nieuwe infra mag je bekritiseren, maar leg dan ook even uit waarom het een goed idee is om dat te doen, voor een krimpregio waar nu al moeite is om het OV op niveau te houden.Yanaike schreef:Maar als je op die manier redeneert kun je ook net zo goed ICM (of evt. NID) inzetten op de Zeeuwse Lijn: dat is nóg goedkoper, dan kunnen de grotere treinen (incl. ICNG) óók naar een plek waar ze nodig zijn. Alleen wordt het product voor Zeeland niet zo veel beter. Maar ach, Zeeland is toch 'een krimpgebied waar weinig belastingbetalers wonen'.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Wie zegt dat ICNG ICM gaat vervangen? ICNG gaat in de eerste plaats Traxx+ICR vervangen.
Er zijn 79 (+2) stellen ICNG besteld. Daarvan zijn er (gok ik) zo'n 35 nodig voor de HSL (huidige omlopen + groei op HSL + gekoppeld rijden + reserve). Waarschijnlijk zullen we ICNG ook gaan zien in treinseries richting Duitsland (bijv. IC Düsseldorf of extra ICs richting Köln). Dan houd je nog zo'n kleine 25 à 30 stellen over. Daarmee kun je een deel maar lang niet alle 144 ICM-treinstellen vervangen. En dan gaat de prioriteit (lijkt mij) naar de Hanzelijn en Amsterdam/Schiphol-Utrecht-Arnhem.
Voordat ICM helemaal uit dienst is, zijn we al toe aan weer een nieuwere IC-trein. Misschien dat dat weer een vervolgorder ICNG is. Maar misschien is het Nederlandse spoor dan ook wel helemaal voorzien van ERTMS en is ICNG ook op andere verbinding nodig. Of misschien dat er een dubbeldekker komt die 200 km/h kan rijden. Wie weet?
Als je het voor de Zeeuwen écht beter wilt maken is er een investering nodig (ook al is dat in een krimpgebied). Tot die tijd zit Zeeland voorlopig opgescheept met een VIRM die op alle tussengelegen stations stopt, dat is nou eenmaal het goedkoopste en meest realistische.
Er zijn 79 (+2) stellen ICNG besteld. Daarvan zijn er (gok ik) zo'n 35 nodig voor de HSL (huidige omlopen + groei op HSL + gekoppeld rijden + reserve). Waarschijnlijk zullen we ICNG ook gaan zien in treinseries richting Duitsland (bijv. IC Düsseldorf of extra ICs richting Köln). Dan houd je nog zo'n kleine 25 à 30 stellen over. Daarmee kun je een deel maar lang niet alle 144 ICM-treinstellen vervangen. En dan gaat de prioriteit (lijkt mij) naar de Hanzelijn en Amsterdam/Schiphol-Utrecht-Arnhem.
Voordat ICM helemaal uit dienst is, zijn we al toe aan weer een nieuwere IC-trein. Misschien dat dat weer een vervolgorder ICNG is. Maar misschien is het Nederlandse spoor dan ook wel helemaal voorzien van ERTMS en is ICNG ook op andere verbinding nodig. Of misschien dat er een dubbeldekker komt die 200 km/h kan rijden. Wie weet?
Als je het voor de Zeeuwen écht beter wilt maken is er een investering nodig (ook al is dat in een krimpgebied). Tot die tijd zit Zeeland voorlopig opgescheept met een VIRM die op alle tussengelegen stations stopt, dat is nou eenmaal het goedkoopste en meest realistische.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Als je ze naar Duitsland wil laten rijden heb je sowieso een vervolgorder nodig volgens mij.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
NS zegt dat. Bijvoorbeeld hier https://nieuws.ns.nl/aanschaf-nieuwe-intercitys/Yanaike schreef:Wie zegt dat ICNG ICM gaat vervangen?
Als ICM helemaal uit dienst is zal het tegen 2030 lopen. Dan moeten ze ook wel vervangen zijn want vanaf 2030 mogen ze niet meer ingezet worden (alleen voor het nieuwere VIRM is een uitzondering gemaakt op de eis van gelijkvloersheid). Dan zijn we nog niet aan een nieuw type IC-trein toe.Yanaike schreef:Voordat ICM helemaal uit dienst is, zijn we al toe aan weer een nieuwere IC-trein. Misschien dat dat weer een vervolgorder ICNG is. Maar misschien is het Nederlandse spoor dan ook wel helemaal voorzien van ERTMS en is ICNG ook op andere verbinding nodig. Of misschien dat er een dubbeldekker komt die 200 km/h kan rijden. Wie weet?
Als het hele Nederlandse spoor ooit is omgebouwd naar ERMTS dan zijn alle dan nog aanwezige treinen dat ook.
Stel dat NS nieuwe snelle dubbeldekkers besteld, kan je die mooi inzetten op de drukste trajecten. Hou je mooi ICNG over voor rustige lijnen zoals naar Zeeland.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Die eis kan toch nooit gehaald worden. Er wordt vrij weinig IC treinen besteld en de IC treinen die verniuwd worden krijgen geen lage instap.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Alsof die er verstand van hebben.reisthijs schreef:NS zegt dat.Yanaike schreef:Wie zegt dat ICNG ICM gaat vervangen?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
reisthijs schreef:NS zegt dat. Bijvoorbeeld hier https://nieuws.ns.nl/aanschaf-nieuwe-intercitys/Yanaike schreef:Wie zegt dat ICNG ICM gaat vervangen?
https://nieuws.ns.nl/aanschaf-nieuwe-intercitys/ schreef:De nieuw aan te schaffen intercity’s gaan op termijn een deel van de huidige Intercityvloot van NS vervangen (ICM en IC Direct) en moeten vanaf 2021 gaan rijden.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
(A)Yanaike schreef:https://nieuws.ns.nl/aanschaf-nieuwe-intercitys/ schreef:De nieuw aan te schaffen intercity’s gaan op termijn een deel van de huidige Intercityvloot van NS vervangen (ICM en IC Direct) en moeten vanaf 2021 gaan rijden.
-
- Berichten: 1230
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Hieruit maak ik op dat voorlopig nog niet alle ICM buiten dienst worden gesteld, maar slechts gedeeltelijk.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Ik zie daar eerder aan dat het niet alle IC's zijn maar "alleen" ICM en ICR, maar dat zal wel met redenen vaag zijn gehouden. -o-
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Ah ja... de site van NS valt op meerdere manieren te interpreteren.
Maar hoe wil je met 81 stellen ICNG al het ICM en ICR vervangen dan?
Maar hoe wil je met 81 stellen ICNG al het ICM en ICR vervangen dan?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Je neemt geen optie op een enorme hoeveelheid treinstellen als je niet de intentie hebt daar gebruik van te gaan maken.met de optie om in de toekomst meer treinen te bestellen
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Maar dat is nog maar een optie... dan weet je nu toch nooit zeker of de ICNG daadwerkelijk al het ICM gaat vervangen?
-
- Berichten: 1230
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Maar 79 ICNG zal neem ik aan in eerste instantie de Intercity Direct gaan vervangen, dus de ICrM. De ICM zal daarna worden vervangen en ik ben het met Yanaike eens dat we niet al teveel op treinen moeten bouwen die nog niet rijden. Zoals gezegd zijn dat er nu 144, die kan je dus niet volledig vervangen. Er zal dus voorlopig nog wel ICM blijven rijden. Des te beter om ICM te laten rijden op de Zeeuwse Lijn als je die zolang koppelt aan de IC naar Zwolle. Die spoorlijn komt niet door de Randstad en is dus minder druk dan de andere IC routes. De ICM kunnen dan gekoppeld 3+4 zoals nu meestal het geval is prima dienst doen. Nog steeds ben ik van mening dat een sprinter een goede aanvulling zou zijn op de Zeeuwse Lijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Die 79 zijn er ruim meer dan nodig om het materieel van de HSL te vervangen, de huidige ICR-ritten op de HSL hebben 18 omlopen en kunnen dus met 50 stellen overweg. Dat biedt ruimte om de overige 29 in te zetten naar Vlissingen, het aantal omlopen stijgt dan met 7, dus dat is prima haalbaar. Dit spaart dan 7 omlopen VIRM uit, die dan bijvoorbeeld naar de NoordOost kunnen.
Re: Verbeterde bediening Dordrecht
Als ze inderdaad zo lekker intensief gaan verbouwen in Amsterdam ben je bijna alles al kwijt aan de verlenging van de HSL-dienst naar Almere.
En dan nog een ding:
Als je de trein uit Zeeland via de noordtak stuurt, dan mis ik weer twee intercity’s voor EVMET tussen Den Haag en Rotterdam. Die kan je niet in Rotterdam laten keren, de doorgaande lijn Schiedam - Dordrecht heeft geen praktische inrichting voor keringen te Rotterdam Centraal.
En dan nog een ding:
Als je de trein uit Zeeland via de noordtak stuurt, dan mis ik weer twee intercity’s voor EVMET tussen Den Haag en Rotterdam. Die kan je niet in Rotterdam laten keren, de doorgaande lijn Schiedam - Dordrecht heeft geen praktische inrichting voor keringen te Rotterdam Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten