Pagina 1 van 16

Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 00:40
door OVinspecteur

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 16:23
door Wubbo
Wat is het verschil tussen "een doorgaande IC-verbinding tussen Dordrecht en Breda" (wens van de gemeente) en "De IC-pendel tussen Dordrecht en Breda" (geen structurele oplossing volgens de gemeente)?

Voor dienstregeling 2019 zijn ze trouwens al aan de late kant als ze nog wat willen. En of die 2x per uur maakbaar is op de Moerdijkbrug en op emplacement Breda vraag ik me af. Doorrijden na Breda lukt in ieder geval niet, want op Tilburg-Breda past geen extra trein.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 16:51
door OVinspecteur
Logischerwijze mikken ze op de half lege treinen die nu tussen Rotterdam en Breda over de HSL rijden (5 vanaf april). Probleem is dat geen enkele trein vanuit Dordrecht aansluiting biedt in Breda en dat de HSL-treinen alle capaciteit opslokken op de samenlooptrajecten (Zevenberschen Hoek - Breda en in Rotterdam).
En nee, het is niet de gemeente die laat is, want dit speelt al jaren. Ze herinneren de staatssecretaris gewoon weer eens aan eerdere moties en afspraken.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 16:56
door Wubbo
Mijn punt is dat in deze brief niet duidelijk wordt wat de gemeente wil. Ik denk te lezen dat ze een IC-verbinding willen met een plaats voorbij Breda (dus in ieder geval Tilburg maar waarschijnlijk Eindhoven), maar dat staat er niet. En als je weet dat je een tijdelijke oplossing hebt, dat je daar eigenlijk niet tevreden mee bent en dus wat beters wil, dan ga je toch niet wachten tot het laatste moment en dan een brief schrijven waarin niet precies staat wat je wil?

En nee, er is geen probleem tussen Zevenbergschenhoek en Breda, het probleem zit op de Moerdijkbrug (waar nu al sprinters worden opgeheven als er goederentreinen moeten worden omgeleid) en op station Breda als de Benelux daar is.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 17:46
door Daniel
Dat probleem is dan toch vooral dat er op de Moerdijkbrug geen pad vrij is op momenten die aansluiten op een vrij pad tussen Zevenbergschenhoek en Breda lijkt me (waarmee het probleem toch daar ligt).
Immers rijden er momenteel over de Moerdijkbrug minder treinen dan toen de Brabantroute nog vol in gebruik was voor reizigers en goederen.

En een ander probleem is dat ze door de concessie eisen nu verplicht lucht moeten vervoeren op de sprinters ten zuiden van Dordrecht, want op Dordrecht - Lage Zwaluwe is totaal geen markt voor een kwartiersdienst de hele dag. Dat slokt ook veel capaciteit op.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 18:28
door Meltrain
Die kwartierdienst is er ook niet, want de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] rijden nu ongeveer 5 minuten achter elkaar.

Mijn oplossing: de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] gaat ook te Oudenbosch en Zevenbergen stoppen (dat kan prima als vervanging van de 6 minuten stilstand te Roosendaal) en de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] wordt ingekort tot Roosendaal - Lage Zwaluwe (of eventueel zelfs Zevenbergen - Lage Zwaluwe).

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 18:40
door jelmerrr
Nadeel is dat je dan pas vanaf Ddr met 10 bakken kunt rijden ipv vanaf Rsd

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 18:46
door ArrivaBas
Dordrecht heeft alleen geen ideaal emplacement om afgetrapt materieel tijdelijk te kunnen stallen. Een rangeerbeweging van het emplacement naar spoor 1 slokt teveel ruimte op richting de brug of het Leerpark, waardoor Meltrain's idee niet gaat werken, want de capaciteit van VIRM10 in de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] is echt nodig in Ddr.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 19:14
door Suus
ArrivaBas schreef:de capaciteit van VIRM10 in de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] is echt nodig in Ddr.
Nou, dat valt ook wel weer mee. Misschien in de spits een paar treinen, maar daarbuiten kan het prima met een kleinere trein worden afgehandeld, ook omdat er versterking is van de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie].

Komt nog bij dat bij de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] ten zuiden van Rotterdam een zeer duidelijke spitsrichting herkenbaar is en de omloop ontzettend lang is (een slag Vs - Asd - Vs duurt 6u16m). De [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] heeft daardoor een relatief complexe omloop waarbij zowel in Roosendaal als Rotterdam splits- en combineeracties plaatsvinden om materieel op de juiste tijd op de juiste plaats te hebben.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 19:32
door OVinspecteur
Wellicht kan er wat capaciteit worden vrijgespeeld door de IC Brussel samen te laten vallen met ICD tussen Amsterdam/Rotterdam en Breda. Moet ook wel in België gestroomlijnd worden dan. En 4 keer per dag is A'dam - Breda met een overstap in Rotterdam; dat lijkt me te overzien.

Als dat niet mogelijk is zou je de IC Brussel misschien met een kortere stop in Rotterdam toch weer via Dordrecht kunnen laten rijden, maar daarna door naar Breda i.p.v. Roosendaal.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 19:41
door ICE105
Het ministerie heeft de serie 2300 voor 2 jaar ingekocht bij NS. Zonder een nieuwe zak met geld heeft Dordrecht alleen een sprinter naar Breda in dienstregeling 2019. Daarom nu dit wij-zijn-zielig-briefje, met werkelijke dienstregelingontwikkelingen heeft het niets van doen, want de structuur van 2019 is al klaar.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 19:45
door Suus
OVinspecteur schreef:Wellicht kan er wat capaciteit worden vrijgespeeld door de IC Brussel samen te laten vallen met ICD tussen Amsterdam/Rotterdam en Breda.
Gaat niet. De [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] komt om :15/:45 aan in Breda. Om het pad in België te halen moet de trein in Breda om :42 vertrekken. Of je de paden van de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] kan omgooien ten zuiden van Breda is twijfelachtig, omdat je daar met goederenpaden zit. Het zou ergens wel wenselijk zijn als er iets verschoven kan worden op de HSL tussen Rotterdam en Breda, want de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] en [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] vertrekken nu op 7 minuten van elkaar richting Breda. Voordeel van het huidige pad van de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] is wel dat de overstap op de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Breda prima is.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 20:28
door Daniel
Meltrain schreef:Die kwartierdienst is er ook niet, want de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] rijden nu ongeveer 5 minuten achter elkaar.
Zit duidelijk nog een dienstregeling te ver terug te denken, toen was 'ie er wel (maar ook zinloos omdat er maar 2x/uur een goede aansluiting op de IC naar Rotterdam bestond in Dordrecht). Maar 5 minuten achter elkaar rijden maakt het alleen maar nuttelozer natuurlijk.
Eigenlijk zou je dan net zo goed de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] slechts van Lage Zwaluwe naar Arnhem kunnen laten rijden en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor een sneltrein met stops in Dordrecht, Prinsenbeek en Breda (eventueel in Dordrecht nog doorgekoppeld richting Rotterdam). Sla je meerdere vliegen in één klap mee: een wat snellere verbinding tussen Dordrecht en Breda die met een beetje geluk nog ergens op aan kan sluiten en als je doorkoppeld kan je weer een verbinding van Prinsenbeek naar Rotterdam bieden, die toch altijd wel populair was toen 'ie nog bestond. En daarnaast rijdt je niet overdreven veel treinen op plekken waar het niet nodig is: die [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] zal echter wel tot Lage Zwaluwe moeten om dat station nog richting Breda te bedienen, maar daardoor kan je tegelijk de doorgaande trein van Prinsenbeek naar Tilburg handhaven die naar het schijnt toch ook wel behoorlijk reizigers trekt.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 20:48
door Chrysa
Denk niet dat ze van die kwartiersdienst af willen eerlijk gezegd, die P&R staat altijd stampvol en de A16 is al zo filegevoelig.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 20:56
door Daniel
Die kwartiersdienst is er zoals gezegd al niet dus: de treinen rijden in een 5/25 interval tegenwoordig. En staat die P+R vol door carpoolers of overstappers op de trein? Het lijkt meer op het eerste: Lage Zwaluwe kent gemiddeld 6 maar instappers per trein.
Dat is op basis van de cijfers van 2016 trouwens en in dat jaar was Lage Zwaluwe het minst gebruikte station met een kwartiersdienst in tenminste één richting.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 20:58
door Suus
Reizigers tussen Dordrecht en Breda laten overstappen in Lage Zwaluwe? Moeten de laatste reizigers ook nog weggepest worden?

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 21:05
door Chrysa
Daniel schreef:Die kwartiersdienst is er zoals gezegd al niet dus: de treinen rijden in een 5/25 interval tegenwoordig.
Oh nou je het zegt.
Het andere half uur is het wel 20-10, maar alleen vanuit Dordrecht. :')

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 21:10
door Daniel
Suus schreef:Reizigers tussen Dordrecht en Breda laten overstappen in Lage Zwaluwe? Moeten de laatste reizigers ook nog weggepest worden?
Ahum, zo te zien heb je de zin daarna niet gelezen. Het idee wat ik erbij had is juist om de overbediening met Sprinters te schrappen om daardoor ruimte voor een snellere verbinding te maken (waar ook Prinsenbeek nog van profiteert, is ook wel weer goed voor de bezetting in de andere richting).

Eigenlijk gaat het dus alleen om de reizigers tussen Breda Prinsenbeek en Dordrecht Zuid die zouden moeten overstappen, als dat er eentje per dag is dan is 't al veel :P

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 21:11
door Wubbo
Dit heeft weinig van doen met dienstregeling 2019, daarin gaat dit echt niet gebeuren.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 23:48
door SuperGhost
Daniel schreef:Eigenlijk zou je dan net zo goed de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] slechts van Lage Zwaluwe naar Arnhem kunnen laten rijden en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor een sneltrein met stops in Dordrecht, Prinsenbeek en Breda (eventueel in Dordrecht nog doorgekoppeld richting Rotterdam).
Als je zo'n sneltrein dan ook in Lage Zwaluwe laat stoppen heb je die sprinter tussen Lage Zwaluwe en Breda ook niet meer nodig. Lijkt me dan veel efficiënter.

De huidige IC slaat eigenlijk ook nergens op, hij is (op 1 minuutje na) even snel als de sprinter, rijdt vlak voor/na die sprinter en heeft eigenlijk geen enkele overstap. Hij rijdt alleen omdat Dordrecht per se een trein naar Breda wilt die 'intercity' heet.

Trek dan gewoon de kerende IC in Dordrecht door naar Lage Zwaluwe, Breda-Prinsenbeek en Breda en kort de sprinter Arnhem C - Dordrecht dan in tot Breda. Dan is Dordrecht ook blij dat ze 2x per uur een intercity hebben en die intercity zal niets langzamer zijn dan de huidige (wellicht zelfs ietsjes sneller?) en bespaar je zelfs op het aantal treinbewegingen.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: ma 29 jan 2018, 01:08
door RobertT
En daarmee verliest Dordrecht dus ook zijn verbinding met Tilburg en verder.Lijkt me niet echt wenselijk,bovendien wordt de ruimte in Breda zo wel erg krap met 6 kerende treinen(inclusief de Benelux die moet kopmaken)

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: ma 29 jan 2018, 07:02
door Daniel
Als Dordrecht door die sneltrein een verbinding met goede overstap in Breda kan krijgen is het geen ramp dat 'ie niet door naar Tilburg gaat. Immers gaat dat al weer om minder reizigers dan naar Breda.

@SuperGhost: Nee, met een stop in Lage Zwaluwe maak je de sprinter niet overbodig. Immers is Breda Prinsenbeek - Tilburg wel een veelgevraagde verbinding en die verbreek je dan weer. Kan je beter de sneltrein net iets sneller houden door ook Lage Zwaluwe over te slaan.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: ma 29 jan 2018, 07:51
door Klaasje
Is het niet zo dat de dienstregeling heel erg vast zit op de goederenpaden? Dat zijn er zeker vier op Kijfhoek-Eindhoven en vier op Kijfhoek-België. Die zitten weer vast op de brugopening bij Dordrecht en dan hou je maar een paar gaatjes over voor sprinters en IC's.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: ma 29 jan 2018, 08:00
door Roeland
Volgens mij los je al heel wat op door de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] niet meer te laten stoppen in Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid. Dan kun je hem in Dordrecht (qua tijdligging) meteen laten doorrijden als sprinter naar Den Haag (dus doorgaande sprinter Den Haag - Breda - Arnhem).
Voordelen hiervan zijn:
- Van Dordt naar Breda, Tilburg e.v. wordt ca. 5 min. sneller
- Van Barendrecht / Zwijndrecht naar Breda / Tilburg wordt weer rechtstreeks en wordt 15 min. sneller
- Van Prinsenbeek naar bijv. Lombardijen wordt weer rechtstreeks en wordt 15 min. sneller
- en operationeel: minder kerende sprinter-bewegingen op Dordt
(misschien moet je dan op Dordt - Den Haag de sprinters in avond/weekend met 15 minuten verschuiven; heb je 's avonds laat meteen betere aansluitingen in Rtd (van Ut naar Lombardijen)
Volgens mij heb je dan de belangrijkste Dordtse bezwaren al een eind tegemoetgekomen. Enige "nadeel" is, dat-ie geen IC heet (en niet rechtstreeks naar Ehv gaat).

Alleen moet je dan "nog iets" met Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid. Om daar echt iets zinnigs over te zeggen, zouden we eigenlijk moeten weten:
- wat sinds 2016 de ontwikkeling van het reizigersaantal van deze stations is (ik vermoed: best wel verminderd)
- hoeveel reizigers op die stations naar Dordt e.v., naar Roosendaal e.v. en naar Breda e.v. reizen (ik vermoed: 40-50% naar Dordt, 30-40% naar Breda en ca. 20% naar Roosendaal, maar dat is slechts een vermoeden)

Voorlopig zou ik zeggen: leg 1x/uur een sprinter Dordt - Breda in, ongeveer in het pad van de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie]. Enige nadeel (qua concessie) is, dat je dan een ontheffing moet vragen voor de bedieningseis Lage Zwaluwe - Prinsenbeek.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: ma 29 jan 2018, 08:09
door Daniel
Dat lijkt verdacht veel op het idee wat ik erover had, inderdaad vrij veel positieve effecten van een vrij kleine aanpassing.

Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe verliezen dan hooguit de trein naar Breda, wat in geval van Lage Zwaluwe nog het meest vervelend is (op Dordrecht Zuid zal de vraag vooral richting Rotterdam zijn en die reizigers kunnen nog per bus naar het CS: die ontsluit de wijken nog beter dan het station ook).
Een Pendelsprinter hoeft dus in principe niet verder dan Lage Zwaluwe, vandaar het geopperde idee de trein uit Arnhem tot Lage Zwaluwe te laten rijden.