Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

Z2N schreef:De vier minuten rijtijdwinst komen van de HSL (twee minuten winst door 200 ipv 160), en sneller optrekken van ICNG ipv VIRM bij alle haltes.

Voor de Oude Lijn is het alternatief erg simpel: de 2200 inkorten tot Dordrecht. Dat biedt bovendien de mogelijkheid om haltes als Barendrecht en Zwijndrecht een stop te geven, omdat je geen rekening meer hoeft te houden met de Zeeuwen, en ook Dordrecht een snelle trein heeft naar Rotterdam. En de overstap in Roosendaal is nu te kort, en wordt regelmatig gemist. Een langere overstap is in dit geval in het voordeel van de reizigers, want de reistijd naar Goes en verder wordt ondanks de langere overstap korter. (3 - 4 minuten)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

En hoe moet dat allemaal door de Willemsspoortunnel passen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Zijn idee is dus om de treinen van de HSL komende door te trekken naar Zeeland en de treinen die van de Oude Lijn komen in Dordrecht te laten eindigen. Volgens mij is het dus alleen maar verwisselen van eindbestemmingen en komt er dus niks bij. Ik kan het dus mis hebben en ik ben er al helemaal geen voorstander om het op die manier te doen. Dat neemt echter niet weg dat het wel praktisch haalbaar is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

Nee, ik lees een voorstel voor meer treinen over de HSL Noord die in Rotterdam doorgaan naar Vlissingen, bovenop de bestaande treindienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Eh nee, ik wil de AmRo-shuttle verlengen. Daarmee spaar je juist een lange kering in Rotterdam uit. Hiermee komt er alleen een treinserie bij tussen Rotterdam en Dordrecht, maar dat moet passen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ik tel 14 treinen momenteel, dat worden er dus 16. Per richting. Hierbij moet wel gezegd worden dat er in jouw voorstel 10 treinen naar Dordrecht worden. Die treinen moeten over de binnenste sporen, om de buitenste sporen vrij te houden. Ik weet niet of de dienstuitvoering betrouwbaarder zou worden, maar ik ben geen vaste reiziger daar en zeker niet met de HSL.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door MLouter »

Yanaike schreef:Kun je de 2400 niet doortrekken naar Breda? Eventueel met extra stops? Het enige bezwaar dat ik zie, is dat de verbinding Rotterdam-Breda wel een behoorlijk overkill zou worden met maar liefst 7 treinen per uur (2x Den Haag - Eindhoven, 2x Amsterdam - Breda, 2x 2400 én nog 1x Amsterdam/Den Haag-Breda-Antwerpen-Brussel)

Verder ben ik het met olof eens. De huidige situatie is voor mensen uit Dordrecht niet ideaal, maar de reizigers tussen de Brabantse Steden en de Zuidelijke Randstad hebben geen nut bij een stop in Dordrecht. 2x/uur een SPR Dordrecht-Breda-Tilburg is een hele achteruitgang t.o.v. vroeger, maar is nog niet eens zo'n hele gekke oplossing.
Je zou ook kunnen denken om de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] naar Roosendaal te sturen, en de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] te verlengen van Dordrecht naar Breda. Dan noem je het beestje intercity, die toevallig overal stopt. En een kering op breda van een [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] kan vrij makkelijk ingepast worden (geen keervoorziening nodig).
Ben het er mee eens dat 2x per uur echt prima is, ik heb vaak in de oude sneltrein gezeten, je dacht echt vaak, deze trein is zo leeg, gaat hij afgerangeerd worden zo na Dordrecht, zo leeg.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

Station Breda is propvol. Kan geen trein meer bij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

En waarom de 6600 naar Roosendaal sturen... dan heb je 2 treinen valt achter elkaar en 4x/uur een trein waar in de daluren al 2x/uur zwaar overbodig is. :?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Dan creëer je dus een nieuw probleem terwijl het originele probleem niet eens wordt opgelost... :?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Chrysa »

Zo rustig is Breda-Roosendaal ook weer niet hoor.
PHS

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Station Breda is propvol. Kan geen trein meer bij.
Je kunt kijken hoe je vanuit de relatie Dordrecht-Breda en Dordrecht-Roosendaal de treinbediening kunt verbeteren zonder al te veel (half)leeg materieel in te zetten en de verbindingen een klein beetje efficiënt te maken.

Zelf zat ik te denken aan een trein Breda-Breda Prinsenbeek-Dordrecht (verder intercity richting Rotterdam) en Roosendaal-Oudenbosch-Zevenbergen-Lage Zwaluwe-Dordrecht Zuid-Dordrecht (verder sprinter richting Rotterdam), naast de IC die al rijdt: Vlissingen-Roosendaal-Dordrecht-Rotterdam e.v. Deze treinen kun je twee keer per uur laten rijden (in een regelmatig patroon), eventueel met extra spitstoevoegers. Volgens mij biedt dat in West-Brabant de best mogelijke dienstregeling. Alleen heb je dus wel kans dat in Breda iets moet worden verschoven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

Gewoon zoals jij zegt de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] als stoptrein inleggen naar Breda en de 6600 beperken/verleggen tot (Rsd-)Bd-Ht v.v.
Zoals vroeger ook de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] de sneltrein via Haarlem naar Amsterdam was.

Tevens kan de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] prima aan elkaar worden gekoppeld qua patroontijden die nu worden gereden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

Doorverbinding van de sprinter Roosendaal - Dordrecht naar Rotterdam vind ik al tijden de meest noodzakelijke verbetering in die hoek. Ik mag toch hopen dat die verbinding in december 2019 weer terugkeert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

Helaas...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Daniel »

De [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] als stoptrein tussen Dordrecht en Breda heeft niet zoveel meerwaarde, dan maak je ten opzichte van het voorstel van Vinny twee extra stops die amper meerwaarde hebben voor reizigers. Voor Lage Zwaluwe, zo'n beetje het minst gebruikte station in Brabant, hoef je niet elk kwartier naar Dordrecht te rijden en vanuit Dordrecht Zuid is er in verhouding amper reizigersvraag in zuidelijke richting.
Naar Rotterdam is er wel vraag, maar met een doorgetrokken 2400 zou je twee treinen vlak achter elkaar op Dordrecht Zuid krijgen terwijl de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] tegenwoordig best wel aardig goed op de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] aansluit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door reisthijs »

MetroRET schreef:Gewoon zoals jij zegt de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] als stoptrein inleggen naar Breda en de 6600 beperken/verleggen tot (Rsd-)Bd-Ht v.v.
Zoals vroeger ook de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] de sneltrein via Haarlem naar Amsterdam was.
Wat schieten de reizigers die snel van Dordrecht naar Breda of Eindhoven willen daar mee op? Die reizen worden hierdoor gewoon niet sneller.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Meltrain »

Wel als de overstaptijd in Breda veel korter wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Dat is niet erg waarschijnlijk, tenminste niet op korte termijn, want:
Suus schreef:Station Breda is propvol.
Met een doorgetrokken [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] kom je natuurlijk wel een paar minuten later in Breda aan, dan met de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] doordat VIRM de rijtijden van een Flirt niet haalt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

PHS schreef:Op dit moment is Breda-Roosendaal 2x/u meestal een DDZ-6 of een ICM-7, in de daluren soms een DDZ-4 of ICM-3. Dat past prima. Etten-Leur heeft ook frequente busverbindingen met Breda. Meer treinen is niet per se een vooruitgang tussen Breda en Roosendaal vanwege de knopen in Roosendaal en in mindere mate Breda.
Hoe vaak rijdt er een ICM-3 op Zwolle-Roosendaal? Ze zijn buiten de zondagochtend altijd gekoppeld, dat wil zeggen op de deeltrajecten waar ik regelmatig (voornamelijk op zondagen) op reis. Ik heb zelden op het achterste treinstel gezien dat dat eindigt op een station voor Roosendaal. Ik ben dus heel benieuwd wanneer er buiten de zondagochtend of late avond na 22.00 slechts een 3-tje rijdt. Het komt af en toe wel eens voor dat er buiten de genoemde tijden een 3-tje of 4-tje rijdt (ook op zaterdagen), maar dan mag ik zeker tussen Oss en Nijmegen staan. Zuidelijker dan Oss kom ik zelden, maar een ICM-3 of 4 is al vol als hij Oss binnenrijdt. DDZ-4 heeft dat probleem een stuk minder.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

De volgende treinen in de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] rijden met ICM3:
3621 op za
3638 op wo+do
3645 op di+wo+do
3668 op za
3674 op do
3677 op do
3678 op za
3684 op zo
3686 op wo+do+vr
3689 op do
3693 op di+wo
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Yanaike »

Hoe kom je aan die informatie als ik vragen mag?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

MetroRET schreef:De volgende treinen in de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] rijden met ICM3:
3621 op za
3638 op wo+do
3645 op di+wo+do
3668 op za
3674 op do
3677 op do
3678 op za
3684 op zo
3686 op wo+do+vr
3689 op do
3693 op di+wo
3621 is wel heel erg vroeg op de zaterdag en rijdt niet het hele stuk, en vanaf 3674 schaar ik al bijna onder de late avond, waarvan ik al zei dat er dan vaker 3-tjes rijden. Het zijn er nog steeds niet veel die met een 3-tje rijden overigens en buiten de ritten op de late avond en zondagochtend is het gewoon te druk als er een los 3-tje rijdt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten