Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Daniel »

Dat zou een prima oplossing zijn, maar gebruikte NS niet als voornaamste reden voor het niet rijden van een IC dat ze vier treinen per uur voor alleen Dordrecht - Breda teveel vonden? Daarom kwamen we hier juist met ideeën (voor de wilde dingen kwamen) om een trein met stop in Prinsenbeek te laten rijden in plaats van de Sprinter, zodat je wel de reistijd versnelt maar tegelijk niet al teveel treinen hoeft te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Waarop ook werd gezegd dat dat net zo'n wild idee was, omdat de stations Lage Zwaluwe en Breda-Prinsenbeek rechtstreeks verbonden moeten worden volgens de eisen en het zeer onwaarschijnlijk is dat daar een uitzondering voor komt, dus je dan minimaal ook op Lage Zwaluwe moet stoppen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Daniel »

Mwoh nee, de reacties op een trein Dordrecht - Prinsenbeek - Breda met aanvullend een tot Lage Zwaluwe rijdende Sprinter vanuit Breda waren juist positief hier. Da's voor veruit de meeste reizigersgroepen de meest praktische oplossing en je voorkomt er juist de overbediening op Lage Zwaluwe - Dordrecht mee (waar die het grootst is).
Op Prinsenbeek zijn beide treinen namelijk nuttig: de IC richting Dordrecht voor de best omvangrijke groep reizigers die van Prinsenbeek naar Rotterdam wil, terwijl de Sprinter de eveneens (sinds de huidige opzet nog gegroeide) grote groep reizigers van Prinsenbeek naar Tilburg bedient.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Chrysa »

Want vanaf Lage Zwaluwe wilt er niemand naar Rotterdam? :')
Die P&R is de enige reden waarom er daar uberhaupt nog reizigers komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Daniel »

Vanuit Lage Zwaluwe is de stoptrein uit Roosendaal nu al de enige die in Dordrecht een fatsoenlijke aansluiting naar Rotterdam geeft :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Er zit een groot verschil tussen nu en straks. Nu is er, als je kijkt naar de reizigersaantallen, de potentie en ook naar de capaciteitsverdelingsspelregels, nauwelijks tot geen ruimte voor een verbetering van het product rondom de Moerdijkbrug. Als er wat infraprojecten worden opgeleverd is die er wel. Ik geef dan ook bewust mijn visie voor na die infraprojecten en niet voor de periode daarvoor, want daarin is er niks substantieel beters te maken dan het product wat er nu ligt. Die pendel-IC is nu gewoon een draak, maar hij zit aan zoveel kanten vast dat er niks beters van te maken is.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Chrysa »

Daniel schreef:Vanuit Lage Zwaluwe is de stoptrein uit Roosendaal nu al de enige die in Dordrecht een fatsoenlijke aansluiting naar Rotterdam geeft :wink:
Aankomst in Dordrecht:
[serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] (Breda) - :02/:32
[serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] (Roosendaal) - :07/:37

Vertrek Dordrecht aansluitende treinen:
[serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] - :39/:39
[serie=Internationale Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] - :37

Dan vind ik de aansluiting op de treinen uit Breda toch iets beter hoor. :')
Vanaf Roosendaal heb je wel een kortere aansluiting op de sprinter naar Den Haag die om :12 en :42 vertrekt, maar de enige zou ik het zeker niet noemen. :p
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Wubbo schreef:Vertraging moet je niet in de dienstregeling opvangen, vertraging moet je voorkomen door je dienstregeling goed op te zetten. Een wezenlijk verschil. Natuurlijk kun je niet elke vertraging voorkomen (als er een ambulance bij een trein moet komen heb je gewoon pech), maar bij structurele vertraging klopt de dienstregeling gewoon niet.

Verder is het nooit mogelijk om een dienstregeling te maken waar iedereen tevreden mee is, net als dat het niet mogelijk is om een nieuwe dienstregeling te maken waarbij niemand er op achteruit gaat.

Voor deze regio: als Vught Verdiept (incl de vrije kruising bij Vught Aansluiting) en de Zuidwestboog bij Meteren gereed zijn, komen er kansen om de dienstregeling structureel te verbeteren (want dan is een groot deel van het goederenverkeer weg). Volgens mij is tegen die tijd ook het extra perronspoor in Tilburg klaar. Ik zou dan willen pleiten voor:

* Het versnellen van de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] door het inkorten van de stops in Den Bosch en Breda. Daarmee kan de lange stop in Roosendaal van de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] vervallen;
* Doortrekken van de [serie=Sprinter|2018|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] van Tilburg Universiteit naar Roosendaal en verder naar Goes als sprinter. Daarmee kunnen de stops tussen Roosendaal en Goes (met uitzondering van Bergen op Zoom) vervallen voor de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie];
* Verlengen van de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] naar in ieder geval Antwerpen Centraal, waarbij in Roosendaal een overstapknoop moet ontstaan met de doorgetrokken [serie=Sprinter|2018|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie];
* Verlengen van de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] naar Eindhoven;
* Verlengen van de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] naar Breda (non-stop vanaf Dordrecht), [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie] vervalt dan
Goede ideeën zijn het. Enige probleem is dat de IC Roosendaal-Zwolle nu in Tilburg slechts enkele minuten achter de sprinter naar Tilburg Universiteit zit. Omdat deze naar het keerspoor te Tilburg Universiteit gaat is dat geen probleem. Als de stops van de IC korter worden wordt het krapper. Ze gaan nu echter wel het 4e spoor in Tilburg een perron geven. Als je nu de middelste sporen te Tilburg aansluit op een fly-over over het spoor uit Boxtel en tegelijkertijd 4-sporigheid houdt tot Tilburg Universiteit dan zou het passen. Als je geen Fly-Over bouwt, dan betekent het dat de IC niet kan versnellen voor Tilburg Universiteit, omdat de IC dan nog moet wisselen na Tilburg Universiteit.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Ik volg je niet. Die sprinter naar Tilburg Universiteit trek ik door naar Breda dus die hoeft niet meer te kruisen. Hij moet wel een paar minuten stilstaan in Tilburg om achter de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] aan te komen richting Breda, dat is waar.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Daarmee kan het idee ook worden uitgevoerd inderdaad. Kan de IC meteen Etten-Leur overslaan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Daniel »

Chrysa schreef:
Daniel schreef:Vanuit Lage Zwaluwe is de stoptrein uit Roosendaal nu al de enige die in Dordrecht een fatsoenlijke aansluiting naar Rotterdam geeft :wink:
Aankomst in Dordrecht:
[serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] (Breda) - :02/:32
[serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] (Roosendaal) - :07/:37

Vertrek Dordrecht aansluitende treinen:
[serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] - :39/:39
[serie=Internationale Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] - :37

Dan vind ik de aansluiting op de treinen uit Breda toch iets beter hoor. :')
Vanaf Roosendaal heb je wel een kortere aansluiting op de sprinter naar Den Haag die om :12 en :42 vertrekt, maar de enige zou ik het zeker niet noemen. :p
Trap ik er weer in dat ze die tijden dit jaar nog raarder gemaakt hadden. Ik zit nog met die van de vorige dienstregeling in mijn hoofd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door katvis »

Ongeacht of het een goed idee is, in hoeverre is de OV-visie 2018-2040 van Rotterdam voor dit onderwerp inpasbaar?
PSA: Links gaan, rechts staan
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Vertraging moet je niet in de dienstregeling opvangen, vertraging moet je voorkomen door je dienstregeling goed op te zetten. Een wezenlijk verschil. Natuurlijk kun je niet elke vertraging voorkomen (als er een ambulance bij een trein moet komen heb je gewoon pech), maar bij structurele vertraging klopt de dienstregeling gewoon niet.
Naja, de ProRail-filosofie over dienstregelingsplanning en het voorkomen van vertraging zit ook wel wat aan de behoudende kant. Als je dezelfde regels rondom London zou gebruiken kan je gewoon een kwart van de treindienst schrappen. Op zichzelf kan je ook de filosofie hanteren dat je best krap mag plannen om de treindienst op een krap punt passend te krijgen mits je daarna voldoende tijd hebt om de boel te herstellen. Dat zijn we in Nederland niet zo gewend maar op trajecten waar alles maar net past kan dat wel een manier zijn om die ene extra trein toch op een robuuste wijze te implementeren.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Dat klopt, maar dan moet je inderdaad wel die compensatie kort na het beperkende punt plannen (zoals dat was bij Schiphol voordat de verbouwing van Riekerpolder Aansluiting klaar was). Je wil in ieder geval een betrouwbare aankomsttijd publiceren lijkt me, en als ik op de verhalen hier rond Roosendaal afga is dat niet het geval.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dienstregeling 2019

Bericht door Daniel »

ZF: Afgesplitst van Dienstregeling 2019
olof schreef:Maar de Dordtse reiziger was ook wel een beetje erg verwend met 11 treinen per uur naar Rotterdam,
Naar Rotterdam snap ik inderdaad ook niet zo goed waarom men zo kritisch is op minder treinen. Het grote voordeel is immers nu wel dat het patroon veel regelmatiger is (die verschuivingen door de brugopening zijn wel wat jammer, hopelijk is dat te verbeteren als het Benelux-pad via Dordrecht echt weg is). Voorheen reden er weliswaar 11 treinen per uur, maar door de verschillende treinsoorten en omdat er nog geen echte kwartiersdiensten bestonden tussen treinen die ongeveer even snel waren had je naar sommige wijken bijvoorbeeld maar 2x/uur een snelle verbinding vanuit Rotterdam komend. Daarin is men er nu op vooruit gegaan omdat het mogelijk is geworden 4x/uur dezelfde aansluiting te bieden, terwijl daar eerst de extra tussenliggende treinen voor nodig waren.
Binnen de gemeenteraad lijkt men dat echter nog niet helemaal door te hebben en tellen ze in aantallen ICs in plaats van aantallen verbindingen.
5 naar Roosendaal
Vijf treinen naar Roosendaal is echter meer een situatie die door het mislukken van de Fyra ontstaan is, het waren er eigenlijk altijd maar vier en in de daluren drie. Dat heeft weinig te maken met hoe men de dienstregeling wilde opzetten.
Er wordt vaak beweerd dat de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie] lucht vervoerd vanwege de toegenomen reistijd en de slechte verbindingen, maar de echte oorzaak is het lage aantal reizigers tussen Brabant en de Drechtsteden.
De toegenomen reistijd en slechte aansluitingen zijn wel degelijk de reden dat de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie] lucht vervoert, want die zorgen ervoor dat deze trein geen meerwaarde heeft ten opzichte van de Sprinter.
En zo zijn er wel meer redenen waarom het aantal reizigers alleen maar lager is geworden: Breda Prinsenbeek kende ten tijde van de sneltrein bijvoorbeeld de nodige reizigers richting Rotterdam, maar dat is eerst al trager geworden doordat het een Sprinter werd en na de knip in Dordrecht kwam er ook nog een ellenlange overstap (van een kwartier) in één richting bij. Daarmee is het ondertussen sneller om via station Breda (of met de auto) te reizen.
De [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] puilt in de spits uit tussen Breda en Den Bosch, maar van en naar Dordrecht heb je gegarandeerd een zitplaats.
Dat is ook alleen maar zo omdat reizigers op doorgaande verbindingen die er waren de trein uit gejaagd zijn met de knip op Dordrecht. De sneltrein was vroeger net zo traag tussen Dordrecht en Breda, maar toch zat die goed vol in elk geval in de spits. En dat was nog met dubbeldekkers in plaats van de kleinere losse FLIRTs die er nu rijden.
De NS rijdt op de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] alleen maar een halfuursdienst omdat de HRN-concessie dit eist, voorheen reed de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] tussen Dordrecht en Roosendaal (net als de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] tussen Dordrecht en Breda) in het dal maar 1x/u.
Ik vindt het dan ook wel bizar dat ze voor deze opzet hebben gekozen met 4x/uur een trein tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht wat gewoon volstrekt overdreven is. En ook de uitwerking van de knip op Dordrecht heeft de reizigersaantallen vast geen goed gedaan doordat logische reizen zijn onderbroken en de overstaps te wensen overlaten.
Niet voor niets heb ik al meermaals gepleit in topics als deze voor een combinatie van 1x/uur een stoptrein en 1x/uur een sneltrein op beide takken, waarmee je de overbediening tot Lage Zwaluwe kwijtraakt en tegelijk een snellere verbinding erbij kunt krijgen waardoor je de pendel-IC daar niet meer voor nodig hebt.

Overigens wordt Breda - Rotterdam net zo sterk overbedient met 5x/uur een trein via de HSL. De toenmalige 1900 was daar altijd al de drukke verbinding wat hij nu als [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] is gebleven, maar de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] is vanuit Breda vele malen stiller. Maarja, er was nu eenmaal beloofd die IC via de HSL te gaan leiden ondanks dat de tijdwinst werkelijk nihil is met 7 minuten.
En daarmee gooit NS alleen maar z'n eigen glazen in, want het komt vooral doordat er eigenlijk al teveel treinen via de HSL naar Breda rijden dat er geen markt is voor nog eens een IC daarnaast over de klassieke lijn. Terwijl combineren van die twee reizigersstromen juist een betere vulling van treinen zou opleveren.
In plaats van de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] én [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] via de HSL te laten rijden bijvoorbeeld de 900 via de klassieke lijn te sturen met een stop in Prinsenbeek, Dordrecht en Rotterdam Blaak zou voor talrijke forensen een zinnige verbinding opleveren. Dan zou de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] met gemak tot Lage Zwaluwe ingekort kunnen worden en bedien je met significant minder treinen toch meer reizigers. En met een beetje gunstig pad zou je wellicht zelfs de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] tot Rotterdam kunnen inkorten als bovengenoemde nieuwe verbinding het pad van de IC tot Dordrecht overneemt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: Ik vindt het dan ook wel bizar dat ze voor deze opzet hebben gekozen met 4x/uur een trein tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht wat gewoon volstrekt overdreven is. En ook de uitwerking van de knip op Dordrecht heeft de reizigersaantallen vast geen goed gedaan doordat logische reizen zijn onderbroken en de overstaps te wensen overlaten.
Niet voor niets heb ik al meermaals gepleit in topics als deze voor een combinatie van 1x/uur een stoptrein en 1x/uur een sneltrein op beide takken, waarmee je de overbediening tot Lage Zwaluwe kwijtraakt en tegelijk een snellere verbinding erbij kunt krijgen waardoor je de pendel-IC daar niet meer voor nodig hebt.
Ik vraag me af hoeveel zoden dit aan de dijk zet. Het niet stoppen op Lage Zwaluwe levert misschien enkele minuten tijdwinst op, maar daar staat tegenover dat je een veel minder begrijpelijke treindienst krijgt die hoe dan ook niet volledig symmetrisch zal zijn.
Het nadeel van de onduidelijkheid vind ik in dit geval zwaarder wegen dan het voordeel van de geringe tijdwinst.
Het huidige probleem is volgens mij ook niet dat het een Sprinter in plaats van een IC is, het probleem is meer dat die Sprinter nergens goed op aansluit.
In plaats van de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] én [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] via de HSL te laten rijden bijvoorbeeld de 900 via de klassieke lijn te sturen met een stop in Prinsenbeek, Dordrecht en Rotterdam Blaak zou voor talrijke forensen een zinnige verbinding opleveren. Dan zou de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] met gemak tot Lage Zwaluwe ingekort kunnen worden en bedien je met significant minder treinen toch meer reizigers. En met een beetje gunstig pad zou je wellicht zelfs de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] tot Rotterdam kunnen inkorten als bovengenoemde nieuwe verbinding het pad van de IC tot Dordrecht overneemt.
Op zich een leuk idee. Mag die trein dan ook op Lombardijen stoppen? :D
Ik denk dat Suus ook wel een voorstander van deze oplossing is, omdat problemen op het zuidelijke deel van de HSL dan niet meteen doorwerken op het noordelijke deel. Het nadeel is wel dat de reistijd tussen Breda en Amsterdam iets langer wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door SuperGhost »

Als die niet meer naar Breda gaat, dan kun je wellicht ook kijken of je de ontstane HSL-dienst Amsterdam-Dordrecht(-Vlissingen) dan zo kunt inleggen dat je die volledig verknoopt laat liggen met Den Haag-Eindhoven. Aangezien NS toe wilt naar 4x Den Haag-Eindhoven, lijkt me dat ook een toekomstvaste oplossing.

Enige nadeel is dat je dan wel erg veel IC's op Rotterdam-Dordrecht krijgt. Dit zou je dan op kunnen lossen door de IC's Amsterdam-Leiden-Dordrecht te wijzigen in een zonetrein die tussen Rotterdam Lombardijen en Dordrecht als sprinter rijdt. De sprinters Den Haag-Dordrecht dan inkorten tot Rotterdam Lombardijen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

Ik kan je nu al voorspellen dat in de dienstregeling 2020 en 2021 echt niets gaat veranderen in die hoek. Breda is een wankel geheel door de stortvloed aan HSL-treinen en goederentreinen, waarvoor dat station helemaal niet ontworpen is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Daniel »

Dan lijkt het me toch juist dat je iets aan die stortvloed aan HSL-treinen moet doen, bijvoorbeeld door ze effectiever te gebruiken dan om half leeg over de HSL te rijden (dat geldt dan vooral voor de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie]) om tegelijk te voorkomen dat je nog meer treinen moet gaan toevoegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

Aangezien NS zich voor overdag contractueel verplicht heeft al die treinen te rijden gaat daar weinig veranderen. Pas met de komst van ICNG ontstaat de mogelijkheid om wat met de rijtijden en dus de dienstregeling te gaan schuiven en in de hoek van Breda dingen anders te gaan doen... Mits het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen dan ook af is.

Ik zie op dit moment maar een verbetering die echt dringend doorgevoerd moet worden, en dat is dat de sprinter Roosendaal - Dordrecht weer doorgaand naar de randstad moet gaan rijden voordat echt alle reizigers weggepest zijn. Oudenbosch en Zevenbergen staan nu in een zeer twijfelachtig rijtje met stations waarvoor je 2x moet overstappen voor Utrecht Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Bemined »

olof schreef:Naar mijn gevoel is de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] juist drukker dan de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie].
Drukker in absolute aantallen is de 900 zeker niet, want de treinen van de 1100 zijn 50% langer. In de ochtendspits zijn de 900 en 1100 volgens mij beide zitvol vanuit Breda, in de middagspits is het, waarschijnlijk mede door de 7/23 interval, eerder dat de 1100 vol zit en de 900 half leeg rijdt. Buiten de spits zijn beide series half leeg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Vinny »

Ik zou de bediening van de hogesnelheidslijn alsvolgt laten zijn:
Zo biedt je zinvolle verbindingen aan, en voorkom je dat treinen elkaar te veel in de weg zitten. Dordrecht-Roosendaal en Dordrecht-Breda kunnen dan ook verbeterd worden denk ik.
Thalys: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs
ICD Amsterdam-Rotterdam-Breda-Eindhoven
ICD Den Haag Centraal-Rotterdam-Antwerpen-Brussel
ICD Breda-Noorderkempen-Antwerpen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Daniel »

olof schreef:Maar zaten de treinen toen vol met reizigers naar de Drechtsteden, of met reizigers naar Rotterdam en Den Haag? Het grote verschil tussen vroeger en nu is dat al het doorgaande verkeer over de hogesnelheidslijn wordt gestuurd, met uitzondering van de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie]. Dat betekent dat de treinen zich nu moeten vullen met reizigers die uit de Drechtsteden komen of daar naartoe moeten.
Ze zaten toen vol met reizigers vanaf stations die nu ook niks aan de HSL-treinen hebben, laten we het zo zeggen. Vanuit Den Haag zat de sneltrein destijds maar 5 minuten achter de IC naar Breda namelijk, vanuit Rotterdam Centraal 7 minuten. Je was echter wel een kwartier langer onderweg dus voor die reizen was het toen al handiger om de IC te nemen. Dat is dus niet verandert.
Heb zelf destijds vaak met die sneltrein gereisd tussen Dordrecht en Breda en die kende genoeg reizigers die in Dordrecht bleven zitten, maar het was dan ook de snelste verbinding vanaf Rotterdam Blaak en Lombardijen naar Breda toe (en andersom dus ook, zeker rond Rotterdam Blaak zit genoeg werkgelegenheid voor bv. de reizigers uit Prinsenbeek waar het perron dan ook vol stond in de spitsen).
En dan zullen destijds nog niet eens alle reizigers in die sneltrein gezeten hebben, want vanaf Blaak was het bv. 44 minuten reistijd met Sprinter en overstap op de IC in Dordrecht terwijl je er met de doorgaande sneltrein 43 minuten over deed.
En dat is blijkbaar geen succes, want de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie] noch de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] raken fatsoenlijk gevuld. Natuurlijk komt dat ook door de slechte aansluitingen en de toegenomen reistijd, maar de trein wint het nog altijd van de dagelijkse file op de Moerdijkbrug.
Die doorgaande reizigers (zie hierboven) zijn dan kennelijk al weggejaagd in eerdere jaren waarin de reistijd door een afwijkend liggende IC op sommige tijden 53 minuten was geworden (op Rotterdam Blaak - Breda), tegenwoordig is de reistijd immers weer gelijk aan wat hij was (zelfs nog ietsjes sneller zag ik) maar is er alleen een overstap in Dordrecht bij gekomen.
Die 53 minuten is echter wel iets waarmee destijds een kritische grens overschreden is: volgens de ANWB doe je er in de spits namelijk 57 minuten over met de auto van het station in Breda naar de Blaak in Rotterdam. Vanuit wijken dichter op de snelweg wordt de auto dan al gauw sneller, want Breda uit komen per auto is ook een ramp.
Naar mijn gevoel is de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] juist drukker dan de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie]. In Breda sluiten de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie], er stappen echt veel reizigers over.
Dat zal dan wellicht in de spits zijn, daarbuiten zijn de treinen minstens zo leeg als de Sprinters tussen Dordrecht en Breda. Overigens zijn reizigers uit Tilburg met de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] zelfs een minuut sneller in Rotterdam dan in de verbinding met overstap.
Ik zou de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] dus zeker zeker niet als sprinter laten rijden tussen Breda en Dordrecht, dan neemt de reistijd fors toe voor reizigers uit Den Bosch en de Brabantse sprinterstations.
Dat stel ik ook niet voor, het ging alleen om een stop in Prinsenbeek waarvandaan daadwerkelijk een reizigersvraag richting werklocaties in Rotterdam bestaat die nu compleet tussen wal en schip valt.
NS erkent ook dat die vraag er is, niet voor niets wilden ze in de eerste plannen voor de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] die trein ook een stop op Rotterdam Blaak geven.
Wat de oplossing wel is, weet ik ook niet. Het probleem blijft dat veruit de meeste reizigers op dat traject tussen Brabant en de Zuidelijke Randstad willen reizen, en graag ook een beetje snel over de HSL. Dan is 2x/u een sprinter niet eens zo'n hele slechte oplossing.
De zuidelijke Randstad begint toch echt al in de Drechtsteden :wink: En als ze nou echt snel over de HSL konden reizen waren er wellicht echt twee afzonderlijke markten ontstaan, maar het gaat om een nihil reistijdverschil van slechts 7 minuten. De overstaptijd vanuit de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] op de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] in Breda is precies net zo lang, dus weet je die te optimaliseren dan scheelt het misschien 2 minuten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Yanaike »

Kun je de 2400 niet doortrekken naar Breda? Eventueel met extra stops? Het enige bezwaar dat ik zie, is dat de verbinding Rotterdam-Breda wel een behoorlijk overkill zou worden met maar liefst 7 treinen per uur (2x Den Haag - Eindhoven, 2x Amsterdam - Breda, 2x 2400 én nog 1x Amsterdam/Den Haag-Breda-Antwerpen-Brussel)

Verder ben ik het met olof eens. De huidige situatie is voor mensen uit Dordrecht niet ideaal, maar de reizigers tussen de Brabantse Steden en de Zuidelijke Randstad hebben geen nut bij een stop in Dordrecht. 2x/uur een SPR Dordrecht-Breda-Tilburg is een hele achteruitgang t.o.v. vroeger, maar is nog niet eens zo'n hele gekke oplossing.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten