Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door hidihi »

Dat moeten dan argumenten zijn om een dienst die nergens op slaat om die te behouden? Met mijn oplossing heeft Dordrecht een redelijke snelle verbinding met Tilburg en den Bosch en laten we eerlijk zijn dat is al een stuk beter dan hoe het nu is. Roosendaal komt er helemaal niet slecht af. Ze krijgen een verdubbeling van de ferqentie Ik weet dat reizigers vanuit Roosendaal dieper Brabant in kunnen reizen maar daar is toch ook een oplossing voor? Je kunt de reizigers een cross over overstap geven op IC treinen in Breda. Als de IC treinen weg zijn dan kan de trein als stoptrein verder reizen. Zo zijn reizigers vanuit Roosendaal slechts 2/3 minuten langer onderweg naar Den Bosch en zijn meer 5 tot 10 minuten sneller in Eindhoven omdat deze reizigers nu wel een goede overstap hebben
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Daniel »

Ehm, ik zie toch nog altijd weinig meerwaarde in het verslechteren van de dienstregeling voor de reizigers uit Roosendaal en Etten-Leur in ruil voor het bieden van een verbinding vanuit Dordrecht die nu al geboden wordt. Immers kan je nu met de Sprinter ook al rechtstreeks van Dordrecht naar Tilburg rijden, compleet met alle stops tot Breda. Zo verbeter je niks aan het totaalproduct.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Maar hoe wil je vanuit Roosendaal keren in Breda?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door hidihi »

Western Soldier schreef:Maar hoe wil je vanuit Roosendaal keren in Breda?
Ik wil helemaal niet keren ik wil 4x per uur door rijden als stopper richting Tilburg.
Daniel schreef:Ehm, ik zie toch nog altijd weinig meerwaarde in het verslechteren van de dienstregeling voor de reizigers uit Roosendaal en Etten-Leur in ruil voor het bieden van een verbinding vanuit Dordrecht die nu al geboden wordt. Immers kan je nu met de Sprinter ook al rechtstreeks van Dordrecht naar Tilburg rijden, compleet met alle stops tot Breda. Zo verbeter je niks aan het totaalproduct.
Ik wil de trein 4x per uur tussen Roosendaal en Breda laten rijden. Dus meer reismogelijkheden vanaf Roosendaal en een korte overstap tijd naar Eindhoven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

Ik denk dat je bent vergeten dat je in Roosendaal een aansluiting hebt naar Bergen op Zoom en alle stations in Zeeland. De aansluiting tussen de 2200 en 3600 is een belangrijke en populaire en jij wil die mensen op een afstand van 30 kilometer nu blijkbaar twee keer laten overstappen omdat Dordrecht belangrijker is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Daniel »

hidihi schreef:Ik wil de trein 4x per uur tussen Roosendaal en Breda laten rijden. Dus meer reismogelijkheden vanaf Roosendaal en een korte overstap tijd naar Eindhoven.
Je schreef totaal wat anders, met een [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] afgebogen naar Dordrecht en een Sprinter tussen Breda en Roosendaal kom ik immers toch echt maar op twee treinen per uur uit en dat was je eerste voorstel.
Daarnaast wil je kennelijk 4x/uur van Breda naar Dordrecht rijden, want ik lees alleen over een omgelegde 3600 en niet over een aangepaste [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie]. Ten eerste past dat niet, ten tweede is het onzin om 4x/uur op al die tussenstations te gaan stoppen en is er amper reizigersvraag voor een stoppende trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

hidihi schreef:
Western Soldier schreef:Maar hoe wil je vanuit Roosendaal keren in Breda?
Ik wil helemaal niet keren ik wil 4x per uur door rijden als stopper richting Tilburg.
Maar keren in Tilburg is al net zo moeilijk als in Breda. Zeker 4x per uur.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Ik denk dat je bent vergeten dat je in Roosendaal een aansluiting hebt naar Bergen op Zoom en alle stations in Zeeland. De aansluiting tussen de 2200 en 3600 is een belangrijke en populaire en jij wil die mensen op een afstand van 30 kilometer nu blijkbaar twee keer laten overstappen omdat Dordrecht belangrijker is?
Ik zie niet waarom overstappen een probleem is als de frequentie verhoogd wordt en de overstaptijden goed zijn. :)
Daniel schreef:
hidihi schreef:Ik wil de trein 4x per uur tussen Roosendaal en Breda laten rijden. Dus meer reismogelijkheden vanaf Roosendaal en een korte overstap tijd naar Eindhoven.
Je schreef totaal wat anders, met een [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] afgebogen naar Dordrecht en een Sprinter tussen Breda en Roosendaal kom ik immers toch echt maar op twee treinen per uur uit en dat was je eerste voorstel.
Ter verdediging van hidihi: ook in zijn eerste voorstel had hij het over 4 Sprinters per uur tussen Roosendaal en Breda.
Meer treinen tussen Roosendaal en Breda kan er ook voor zorgen dat de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] niet meer per se een aansluiting p de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] hoeft te geven en daardoor niet meer 6 minuten hoeft te wachten in Roosendaal. Hierdoor neemt de reistijd naar Zeeland af.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Maar voor mensen vanuit Breda weer toe, omdat die overstap dan verslechtert. Om nog maar te zwijgen over de reizigers uit Tilburg en verder.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Vinny »

Vooropgesteld dat ik het idee heel creatief vind, maar dan moet de dienstregeling wel meer op de schop dan dat die nu is.
Je kunt denken aan de corridors: Roosendaal-Eindhoven, Dordrecht-Zwolle, Rotterdam-Vlissingen.
Ik denk dat de marktvraag is dat je twee sprinters en één intercity per uur kunt aanbieden op bovenstaande trajecten. Het aanbieden van goede overstappen alsmede het doorknippen van bestaande doorgaande verbindingen lijkt me lastig, maar in principe wel doenbaar. Verder is het natuurlijk de vraag of en met welke treindienst je boven Rotterdam en onder Eindhoven wil koppelen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Chrysa »

Sprinter [serie=Sprinter|2018|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] doortrekken naar Breda en van daar als IC naar Dordt?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Hainje »

Moeten wel eerst die goederentreinen in Brabant opzouten.
🍉
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Chrysa »

Ging dat niet gebeuren zodra de betuweroute af is? Beter laat dan nooit, en haalbaarder dan HSL-stop Lage Zwaluwe oid. :p
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Widejo »

Vrijwel alle 'oplossingen' die per definitie de corridors Vlissingen - Rotterdam en Vlissingen - Eindhoven verslechteren zijn naar mijn mening af. Er valt in Zeeland niks meer bij te schaven of extra overstappen. Bergen op Zoom - Eindhoven is al 2x overstappen wat al teveel is binnen één Stedenrij, daarnaast is de sprinter naar Weert vanuit Tilburg de beste optie naar Eindhoven vanuit Roosendaal. Bergen op Zoom - Eindhoven is qua reistijd even lang als Bergen op Zoom - Amsterdam Centraal. De reistijd Breda - Vlissingen is al veel te lang voor de afstand die men overbrugt. De overstap in Roosendaal van Vlissingen naar Breda is te kort in de spits. Er word zelden gewacht, een vertraging van 5 minuten op de Zeelandlijn, die al kan ontstaan door VIRM op een glad spoor die ontzettend vaak moet halteren kost je de aansluiting in Roosendaal. Daarnaast moet je van de ene zijde naar de andere zijde van het eilandperron - altijd hardlopen. Ik heb nog nooit op mijn gemak kunnen overstappen in Roosendaal sinds de introductie van de verkorte overstaptijd.

En laten we dan niet de spitstrein vergeten. Een doek die niet helpt tegen het bloeden aangezien zowel het uur daarvoor als daarna redelijk veel forensen in Zeeland te vinden zijn. Het verdwijnen van de Benelux naar Breda zonder het aanbieden van een goed alternatief in Roosendaal. Daardoor is Vlissingen - Brussel jawel: 2x overstappen. Allemaal verslechteringen, verslechteringen en nog eens verslechteringen. Het moet eens klaar zijn in de Zuidwest Delta. Als ik lees over extra halteren tussen Roosendaal en Dordrecht en Lage Zwaluwe als IC stop. Met alle respect maar zelfs als reistijd weinig tot geen verschil heeft met nu is nog meer halteren alles behalve goed voor de bereikbaarheid.

Kom eens met oplossingen voor bijvoorbeeld Dordrecht zonder de Zeelandlijn weer als zondebok te gebruiken. Dit is het afgelopen decennia al vrijwel bij elke nieuwe dienstelregeling het geval. Het is niet voor niets dat de reistijd Vlissingen - Amsterdam Centraal de afgelopen jaren explosief is gestegen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

In plaats van alleen maar te zeggen wat er moet gebeuren is het praktischer om ook concrete en onderbouwde voorstellen te doen. Want er zal bijna niemand zijn die vind dat het OV in het Zuid-Westen in de afgelopen jaren beter geworden is, maar als de oude opzet niet meer financieel verantwoord was, kun je moeilijk eisen dat er verbeteringen komen zonder zelf een zak geld mee te nemen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Meltrain »

Widejo schreef:Als ik lees over extra halteren tussen Roosendaal en Dordrecht en Lage Zwaluwe als IC stop. Met alle respect maar zelfs als reistijd weinig tot geen verschil heeft met nu is nog meer halteren alles behalve goed voor de bereikbaarheid.
Dat lijkt me een contradictio in terminis: extra stops zorgen namelijk altijd voor een betere bereikbaarheid. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Chrysa »

Als de reistijd dusdanig lang wordt gaat de bereikbaarheid van Zeeland achteruit hoor. :p
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Hij zei erbij zelfs als de reistijd niet of nauwelijks toeneemt :wink:
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Widejo »

Meltrain schreef:
Widejo schreef:Als ik lees over extra halteren tussen Roosendaal en Dordrecht en Lage Zwaluwe als IC stop. Met alle respect maar zelfs als reistijd weinig tot geen verschil heeft met nu is nog meer halteren alles behalve goed voor de bereikbaarheid.
Dat lijkt me een contradictio in terminis: extra stops zorgen namelijk altijd voor een betere bereikbaarheid. :wink:
Nee. Een IC-product is altijd beter dan een Sprinter-product. Het is voor West-Brabant en Zeeland geen vooruitgang als er meer stops zijn op de lijn. Je kering in Vlissingen gaat korter zijn. Er moet opnieuw in Roosendaal aan de overstap gesleuteld worden. Je vergroot de kans op vertraging en je neemt de kans weg om opgelopen vertraging in Zuid-Holland te verkleinen tussen Dordrecht en Roosendaal.
Z2N schreef:In plaats van alleen maar te zeggen wat er moet gebeuren is het praktischer om ook concrete en onderbouwde voorstellen te doen. Want er zal bijna niemand zijn die vind dat het OV in het Zuid-Westen in de afgelopen jaren beter geworden is, maar als de oude opzet niet meer financieel verantwoord was, kun je moeilijk eisen dat er verbeteringen komen zonder zelf een zak geld mee te nemen.
Ik zelf ben helaas niet voldoende bekend met de effectieve inpassing van een dienstregeling en vrachtpaden, en het rigoureus omgooien van de hele dienstregeling in de Zuidwesthoek heeft een dermate effect dat je vanuit Zwolle moet gaan beginnen. Er zijn quick-wins in te passen zoals een spitstrein. Maar het zet geen zoden aan de dijk. Ik roep alleen maar op om de Zeelandlijn niet meer als zondebok te gebruiken om Rotterdam-Rijnmond en de rest van de Brabantse Stedenrij verder van verbeteringen te voorzien. Ook als Zeeland als Provincie weinig financieel heeft in te brengen.

Kan de 2400 niet doorgetrokken worden naar Breda? 3600 inkorten tot Breda, dus de overstap verplaatsen van Roosendaal naar Breda en dan een sprinter tussen Breda en Goes, mogelijk koppelen aan de 6600 waardoor het pad 6600 tussen Dordrecht en Breda vrijkomt voor de 2400, die haltert op Lage Zwaluwe (overstap mogelijk op 5900) en Prinsenbeek. De 2200 hoeft dan niet meer te stoppen tussen Bergen op Zoom en Goes. De spitstrein opheffen.
Laatst gewijzigd door Widejo op wo 14 feb 2018, 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ik zou nog even een vraag over de plannen willen stellen,. In welk pad moet de nieuwe intercity Dordrecht-Zwolle gaan rijden? Vergeet niet dat hij momenteel niet kan schuiven vanwege allerlei knelpunten op de lijn. Ik denk dat de IC Roosendaal-Zwolle het meest vast ligt van alle treinen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Widejo schreef:
Z2N schreef:In plaats van alleen maar te zeggen wat er moet gebeuren is het praktischer om ook concrete en onderbouwde voorstellen te doen. Want er zal bijna niemand zijn die vind dat het OV in het Zuid-Westen in de afgelopen jaren beter geworden is, maar als de oude opzet niet meer financieel verantwoord was, kun je moeilijk eisen dat er verbeteringen komen zonder zelf een zak geld mee te nemen.
[...]
Ook als Zeeland als Provincie weinig financieel heeft in te brengen.

Kan de 2400 niet doorgetrokken worden naar Breda? 3600 inkorten tot Breda, dus de overstap verplaatsen van Roosendaal naar Breda en dan een sprinter tussen Breda en Goes, mogelijk koppelen aan de 6600 waardoor het pad 6600 tussen Dordrecht en Breda vrijkomt voor de 2400, die haltert op Lage Zwaluwe (overstap mogelijk op 5900) en Prinsenbeek. De 2200 hoeft dan niet meer te stoppen tussen Bergen op Zoom en Goes. De spitstrein opheffen.
Leuk dat je het grooste knelpunt noemt van allemaal, en dat vervolgens volledig negeert. Verbeteringen in Zeeland zijn alleen mogelijk als de provincie bijspringt, omdat NS nu alleen datgene doet wat verplicht is door de rijksoverheid en dat al onrendabel is. Meer treinen rijden kost goed geld, en een krimpprovincie als Zeeland heeft dat geld simpelweg niet. Qua treinenloop is een hoop mogelijk, maar zolang die extra treinkilometers niet rendabel zijn zal er niets worden toegevoegd zonder subsidie, iets waar geen geld voor beschikbaar is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Meltrain »

Widejo schreef:
Meltrain schreef:
Widejo schreef:Als ik lees over extra halteren tussen Roosendaal en Dordrecht en Lage Zwaluwe als IC stop. Met alle respect maar zelfs als reistijd weinig tot geen verschil heeft met nu is nog meer halteren alles behalve goed voor de bereikbaarheid.
Dat lijkt me een contradictio in terminis: extra stops zorgen namelijk altijd voor een betere bereikbaarheid. :wink:
Nee. Een IC-product is altijd beter dan een Sprinter-product. Het is voor West-Brabant en Zeeland geen vooruitgang als er meer stops zijn op de lijn. Je kering in Vlissingen gaat korter zijn. Er moet opnieuw in Roosendaal aan de overstap gesleuteld worden. Je vergroot de kans op vertraging en je neemt de kans weg om opgelopen vertraging in Zuid-Holland te verkleinen tussen Dordrecht en Roosendaal.
Zo ver ik weet, liggen Oudenbosch en Zevenbergen ook in West-Brabant, dus zijn stops op die stations wel goed voor (een deel van) West-Brabant. ;)
Aangezien er momenteel een lange wachttijd in Roosendaal is, kunnen stops op die stations zo goed als zonder reistijd ingepland worden in de dienstregeling. Dat levert dus voor- noch nadelen op voor Zeeland.
Verder ben ik het niet met je eens dat een IC-product per se beter is dan een Sprinter-product. Indien het materieel hetzelfde (of gelijkwaardig) is en de reistijd is gelijk, is het dus hetzelfde beestje met een andere naam.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Chrysa »

Widejo schreef:
Kan de 2400 niet doorgetrokken worden naar Breda? 3600 inkorten tot Breda, dus de overstap verplaatsen van Roosendaal naar Breda en dan een sprinter tussen Breda en Goes, mogelijk koppelen aan de 6600 waardoor het pad 6600 tussen Dordrecht en Breda vrijkomt voor de 2400, die haltert op Lage Zwaluwe (overstap mogelijk op 5900) en Prinsenbeek. De 2200 hoeft dan niet meer te stoppen tussen Bergen op Zoom en Goes. De spitstrein opheffen.
En hoe voldoe je dan aan de eis van Dordrecht: Een verbeterde verbinding van Dordrecht naar Breda en verder, zonder overstap en zonder tussen Dordrecht en Breda overal te stoppen?
Daar ging dit topic over. :p
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Meltrain schreef:
Widejo schreef:
Meltrain schreef:
Widejo schreef:Als ik lees over extra halteren tussen Roosendaal en Dordrecht en Lage Zwaluwe als IC stop. Met alle respect maar zelfs als reistijd weinig tot geen verschil heeft met nu is nog meer halteren alles behalve goed voor de bereikbaarheid.
Dat lijkt me een contradictio in terminis: extra stops zorgen namelijk altijd voor een betere bereikbaarheid. :wink:
Nee. Een IC-product is altijd beter dan een Sprinter-product. Het is voor West-Brabant en Zeeland geen vooruitgang als er meer stops zijn op de lijn. Je kering in Vlissingen gaat korter zijn. Er moet opnieuw in Roosendaal aan de overstap gesleuteld worden. Je vergroot de kans op vertraging en je neemt de kans weg om opgelopen vertraging in Zuid-Holland te verkleinen tussen Dordrecht en Roosendaal.
Zo ver ik weet, liggen Oudenbosch en Zevenbergen ook in West-Brabant, dus zijn stops op die stations wel goed voor (een deel van) West-Brabant. ;)
Aangezien er momenteel een lange wachttijd in Roosendaal is, kunnen stops op die stations zo goed als zonder reistijd ingepland worden in de dienstregeling. Dat levert dus voor- noch nadelen op voor Zeeland.
Verder ben ik het niet met je eens dat een IC-product per se beter is dan een Sprinter-product. Indien het materieel hetzelfde (of gelijkwaardig) is en de reistijd is gelijk, is het dus hetzelfde beestje met een andere naam.
Twee argumenten waarom ik het toch niet met je eens ben. Ten eerste wordt er momenteel in Roosendaal gesplitst/gekoppeld. Hierdoor is de wachttijd in Roosendaal voor een groot deel gewoon nodig en bovendien zijn hierdoor de perrons van de sprinterstations tussen Dordrecht en Roosendaal te kort. Ten tweede wordt er gezegd dat er regelmatig vertraging is, die dus in de dienstregeling moet worden opgevangen. Om die reden kunnen die stops niet zomaar zonder extra reistijd worden ingepland.

Het plan met een sprinter Dordrecht-Goes vind ik wel een goede oplossing, dus dat kan wel blijven staan. Alleen een stoppende IC ben ik niet voor.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Vertraging moet je niet in de dienstregeling opvangen, vertraging moet je voorkomen door je dienstregeling goed op te zetten. Een wezenlijk verschil. Natuurlijk kun je niet elke vertraging voorkomen (als er een ambulance bij een trein moet komen heb je gewoon pech), maar bij structurele vertraging klopt de dienstregeling gewoon niet.

Verder is het nooit mogelijk om een dienstregeling te maken waar iedereen tevreden mee is, net als dat het niet mogelijk is om een nieuwe dienstregeling te maken waarbij niemand er op achteruit gaat.

Voor deze regio: als Vught Verdiept (incl de vrije kruising bij Vught Aansluiting) en de Zuidwestboog bij Meteren gereed zijn, komen er kansen om de dienstregeling structureel te verbeteren (want dan is een groot deel van het goederenverkeer weg). Volgens mij is tegen die tijd ook het extra perronspoor in Tilburg klaar. Ik zou dan willen pleiten voor:

* Het versnellen van de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] door het inkorten van de stops in Den Bosch en Breda. Daarmee kan de lange stop in Roosendaal van de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] vervallen;
* Doortrekken van de [serie=Sprinter|2018|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] van Tilburg Universiteit naar Roosendaal en verder naar Goes als sprinter. Daarmee kunnen de stops tussen Roosendaal en Goes (met uitzondering van Bergen op Zoom) vervallen voor de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie];
* Verlengen van de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] naar in ieder geval Antwerpen Centraal, waarbij in Roosendaal een overstapknoop moet ontstaan met de doorgetrokken [serie=Sprinter|2018|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie];
* Verlengen van de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] naar Eindhoven;
* Verlengen van de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] naar Breda (non-stop vanaf Dordrecht), [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie] vervalt dan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten