Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29715
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Do 15 Feb 2018, 20:38

Dat zou een prima oplossing zijn, maar gebruikte NS niet als voornaamste reden voor het niet rijden van een IC dat ze vier treinen per uur voor alleen Dordrecht - Breda teveel vonden? Daarom kwamen we hier juist met ideeën (voor de wilde dingen kwamen) om een trein met stop in Prinsenbeek te laten rijden in plaats van de Sprinter, zodat je wel de reistijd versnelt maar tegelijk niet al teveel treinen hoeft te rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 2488
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor SuperGhost » Do 15 Feb 2018, 20:57

Waarop ook werd gezegd dat dat net zo'n wild idee was, omdat de stations Lage Zwaluwe en Breda-Prinsenbeek rechtstreeks verbonden moeten worden volgens de eisen en het zeer onwaarschijnlijk is dat daar een uitzondering voor komt, dus je dan minimaal ook op Lage Zwaluwe moet stoppen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29715
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Do 15 Feb 2018, 21:38

Mwoh nee, de reacties op een trein Dordrecht - Prinsenbeek - Breda met aanvullend een tot Lage Zwaluwe rijdende Sprinter vanuit Breda waren juist positief hier. Da's voor veruit de meeste reizigersgroepen de meest praktische oplossing en je voorkomt er juist de overbediening op Lage Zwaluwe - Dordrecht mee (waar die het grootst is).
Op Prinsenbeek zijn beide treinen namelijk nuttig: de IC richting Dordrecht voor de best omvangrijke groep reizigers die van Prinsenbeek naar Rotterdam wil, terwijl de Sprinter de eveneens (sinds de huidige opzet nog gegroeide) grote groep reizigers van Prinsenbeek naar Tilburg bedient.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4997
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Chrysa » Do 15 Feb 2018, 22:09

Want vanaf Lage Zwaluwe wilt er niemand naar Rotterdam? :')
Die P&R is de enige reden waarom er daar uberhaupt nog reizigers komen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29715
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Do 15 Feb 2018, 22:10

Vanuit Lage Zwaluwe is de stoptrein uit Roosendaal nu al de enige die in Dordrecht een fatsoenlijke aansluiting naar Rotterdam geeft :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11469
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Do 15 Feb 2018, 22:11

Er zit een groot verschil tussen nu en straks. Nu is er, als je kijkt naar de reizigersaantallen, de potentie en ook naar de capaciteitsverdelingsspelregels, nauwelijks tot geen ruimte voor een verbetering van het product rondom de Moerdijkbrug. Als er wat infraprojecten worden opgeleverd is die er wel. Ik geef dan ook bewust mijn visie voor na die infraprojecten en niet voor de periode daarvoor, want daarin is er niks substantieel beters te maken dan het product wat er nu ligt. Die pendel-IC is nu gewoon een draak, maar hij zit aan zoveel kanten vast dat er niks beters van te maken is.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4997
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Chrysa » Vr 16 Feb 2018, 00:30

Daniel schreef:Vanuit Lage Zwaluwe is de stoptrein uit Roosendaal nu al de enige die in Dordrecht een fatsoenlijke aansluiting naar Rotterdam geeft :wink:


Aankomst in Dordrecht:
6600 (Breda) - :02/:32
5900 (Roosendaal) - :07/:37

Vertrek Dordrecht aansluitende treinen:
2400 - :39/:39
9200 - :37

Dan vind ik de aansluiting op de treinen uit Breda toch iets beter hoor. :')
Vanaf Roosendaal heb je wel een kortere aansluiting op de sprinter naar Den Haag die om :12 en :42 vertrekt, maar de enige zou ik het zeker niet noemen. :p

Western Soldier
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Vr 16 Feb 2018, 08:55

Wubbo schreef:Vertraging moet je niet in de dienstregeling opvangen, vertraging moet je voorkomen door je dienstregeling goed op te zetten. Een wezenlijk verschil. Natuurlijk kun je niet elke vertraging voorkomen (als er een ambulance bij een trein moet komen heb je gewoon pech), maar bij structurele vertraging klopt de dienstregeling gewoon niet.

Verder is het nooit mogelijk om een dienstregeling te maken waar iedereen tevreden mee is, net als dat het niet mogelijk is om een nieuwe dienstregeling te maken waarbij niemand er op achteruit gaat.

Voor deze regio: als Vught Verdiept (incl de vrije kruising bij Vught Aansluiting) en de Zuidwestboog bij Meteren gereed zijn, komen er kansen om de dienstregeling structureel te verbeteren (want dan is een groot deel van het goederenverkeer weg). Volgens mij is tegen die tijd ook het extra perronspoor in Tilburg klaar. Ik zou dan willen pleiten voor:

* Het versnellen van de 3600 door het inkorten van de stops in Den Bosch en Breda. Daarmee kan de lange stop in Roosendaal van de 2200 vervallen;
* Doortrekken van de 5200 van Tilburg Universiteit naar Roosendaal en verder naar Goes als sprinter. Daarmee kunnen de stops tussen Roosendaal en Goes (met uitzondering van Bergen op Zoom) vervallen voor de 2200;
* Verlengen van de 5900 naar in ieder geval Antwerpen Centraal, waarbij in Roosendaal een overstapknoop moet ontstaan met de doorgetrokken 5200;
* Verlengen van de 900 naar Eindhoven;
* Verlengen van de 2400 naar Breda (non-stop vanaf Dordrecht), 2300 vervalt dan


Goede ideeën zijn het. Enige probleem is dat de IC Roosendaal-Zwolle nu in Tilburg slechts enkele minuten achter de sprinter naar Tilburg Universiteit zit. Omdat deze naar het keerspoor te Tilburg Universiteit gaat is dat geen probleem. Als de stops van de IC korter worden wordt het krapper. Ze gaan nu echter wel het 4e spoor in Tilburg een perron geven. Als je nu de middelste sporen te Tilburg aansluit op een fly-over over het spoor uit Boxtel en tegelijkertijd 4-sporigheid houdt tot Tilburg Universiteit dan zou het passen. Als je geen Fly-Over bouwt, dan betekent het dat de IC niet kan versnellen voor Tilburg Universiteit, omdat de IC dan nog moet wisselen na Tilburg Universiteit.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11469
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Vr 16 Feb 2018, 11:24

Ik volg je niet. Die sprinter naar Tilburg Universiteit trek ik door naar Breda dus die hoeft niet meer te kruisen. Hij moet wel een paar minuten stilstaan in Tilburg om achter de 3600 aan te komen richting Breda, dat is waar.

Western Soldier
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Vr 16 Feb 2018, 12:04

Daarmee kan het idee ook worden uitgevoerd inderdaad. Kan de IC meteen Etten-Leur overslaan.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29715
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 16 Feb 2018, 12:43

Chrysa schreef:
Daniel schreef:Vanuit Lage Zwaluwe is de stoptrein uit Roosendaal nu al de enige die in Dordrecht een fatsoenlijke aansluiting naar Rotterdam geeft :wink:


Aankomst in Dordrecht:
6600 (Breda) - :02/:32
5900 (Roosendaal) - :07/:37

Vertrek Dordrecht aansluitende treinen:
2400 - :39/:39
9200 - :37

Dan vind ik de aansluiting op de treinen uit Breda toch iets beter hoor. :')
Vanaf Roosendaal heb je wel een kortere aansluiting op de sprinter naar Den Haag die om :12 en :42 vertrekt, maar de enige zou ik het zeker niet noemen. :p

Trap ik er weer in dat ze die tijden dit jaar nog raarder gemaakt hadden. Ik zit nog met die van de vorige dienstregeling in mijn hoofd.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 165
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor luka23 » Vr 16 Feb 2018, 21:10

Ongeacht of het een goed idee is, in hoeverre is de OV-visie 2018-2040 van Rotterdam voor dit onderwerp inpasbaar?
PSA: Links gaan, rechts staan

Klaasje
Berichten: 6508
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Klaasje » Ma 19 Feb 2018, 08:25

Wubbo schreef:Vertraging moet je niet in de dienstregeling opvangen, vertraging moet je voorkomen door je dienstregeling goed op te zetten. Een wezenlijk verschil. Natuurlijk kun je niet elke vertraging voorkomen (als er een ambulance bij een trein moet komen heb je gewoon pech), maar bij structurele vertraging klopt de dienstregeling gewoon niet.

Naja, de ProRail-filosofie over dienstregelingsplanning en het voorkomen van vertraging zit ook wel wat aan de behoudende kant. Als je dezelfde regels rondom London zou gebruiken kan je gewoon een kwart van de treindienst schrappen. Op zichzelf kan je ook de filosofie hanteren dat je best krap mag plannen om de treindienst op een krap punt passend te krijgen mits je daarna voldoende tijd hebt om de boel te herstellen. Dat zijn we in Nederland niet zo gewend maar op trajecten waar alles maar net past kan dat wel een manier zijn om die ene extra trein toch op een robuuste wijze te implementeren.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11469
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Ma 19 Feb 2018, 10:31

Dat klopt, maar dan moet je inderdaad wel die compensatie kort na het beperkende punt plannen (zoals dat was bij Schiphol voordat de verbouwing van Riekerpolder Aansluiting klaar was). Je wil in ieder geval een betrouwbare aankomsttijd publiceren lijkt me, en als ik op de verhalen hier rond Roosendaal afga is dat niet het geval.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29715
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Dienstregeling 2019

Berichtdoor Daniel » Za 09 Jun 2018, 12:54

ZF: Afgesplitst van Dienstregeling 2019
olof schreef:Maar de Dordtse reiziger was ook wel een beetje erg verwend met 11 treinen per uur naar Rotterdam,

Naar Rotterdam snap ik inderdaad ook niet zo goed waarom men zo kritisch is op minder treinen. Het grote voordeel is immers nu wel dat het patroon veel regelmatiger is (die verschuivingen door de brugopening zijn wel wat jammer, hopelijk is dat te verbeteren als het Benelux-pad via Dordrecht echt weg is). Voorheen reden er weliswaar 11 treinen per uur, maar door de verschillende treinsoorten en omdat er nog geen echte kwartiersdiensten bestonden tussen treinen die ongeveer even snel waren had je naar sommige wijken bijvoorbeeld maar 2x/uur een snelle verbinding vanuit Rotterdam komend. Daarin is men er nu op vooruit gegaan omdat het mogelijk is geworden 4x/uur dezelfde aansluiting te bieden, terwijl daar eerst de extra tussenliggende treinen voor nodig waren.
Binnen de gemeenteraad lijkt men dat echter nog niet helemaal door te hebben en tellen ze in aantallen ICs in plaats van aantallen verbindingen.

5 naar Roosendaal

Vijf treinen naar Roosendaal is echter meer een situatie die door het mislukken van de Fyra ontstaan is, het waren er eigenlijk altijd maar vier en in de daluren drie. Dat heeft weinig te maken met hoe men de dienstregeling wilde opzetten.

Er wordt vaak beweerd dat de 2300 lucht vervoerd vanwege de toegenomen reistijd en de slechte verbindingen, maar de echte oorzaak is het lage aantal reizigers tussen Brabant en de Drechtsteden.

De toegenomen reistijd en slechte aansluitingen zijn wel degelijk de reden dat de 2300 lucht vervoert, want die zorgen ervoor dat deze trein geen meerwaarde heeft ten opzichte van de Sprinter.
En zo zijn er wel meer redenen waarom het aantal reizigers alleen maar lager is geworden: Breda Prinsenbeek kende ten tijde van de sneltrein bijvoorbeeld de nodige reizigers richting Rotterdam, maar dat is eerst al trager geworden doordat het een Sprinter werd en na de knip in Dordrecht kwam er ook nog een ellenlange overstap (van een kwartier) in één richting bij. Daarmee is het ondertussen sneller om via station Breda (of met de auto) te reizen.

De 6600 puilt in de spits uit tussen Breda en Den Bosch, maar van en naar Dordrecht heb je gegarandeerd een zitplaats.

Dat is ook alleen maar zo omdat reizigers op doorgaande verbindingen die er waren de trein uit gejaagd zijn met de knip op Dordrecht. De sneltrein was vroeger net zo traag tussen Dordrecht en Breda, maar toch zat die goed vol in elk geval in de spits. En dat was nog met dubbeldekkers in plaats van de kleinere losse FLIRTs die er nu rijden.

De NS rijdt op de 5900 alleen maar een halfuursdienst omdat de HRN-concessie dit eist, voorheen reed de 5100 tussen Dordrecht en Roosendaal (net als de 5000 tussen Dordrecht en Breda) in het dal maar 1x/u.

Ik vindt het dan ook wel bizar dat ze voor deze opzet hebben gekozen met 4x/uur een trein tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht wat gewoon volstrekt overdreven is. En ook de uitwerking van de knip op Dordrecht heeft de reizigersaantallen vast geen goed gedaan doordat logische reizen zijn onderbroken en de overstaps te wensen overlaten.
Niet voor niets heb ik al meermaals gepleit in topics als deze voor een combinatie van 1x/uur een stoptrein en 1x/uur een sneltrein op beide takken, waarmee je de overbediening tot Lage Zwaluwe kwijtraakt en tegelijk een snellere verbinding erbij kunt krijgen waardoor je de pendel-IC daar niet meer voor nodig hebt.

Overigens wordt Breda - Rotterdam net zo sterk overbedient met 5x/uur een trein via de HSL. De toenmalige 1900 was daar altijd al de drukke verbinding wat hij nu als 1100 is gebleven, maar de 900 is vanuit Breda vele malen stiller. Maarja, er was nu eenmaal beloofd die IC via de HSL te gaan leiden ondanks dat de tijdwinst werkelijk nihil is met 7 minuten.
En daarmee gooit NS alleen maar z'n eigen glazen in, want het komt vooral doordat er eigenlijk al teveel treinen via de HSL naar Breda rijden dat er geen markt is voor nog eens een IC daarnaast over de klassieke lijn. Terwijl combineren van die twee reizigersstromen juist een betere vulling van treinen zou opleveren.
In plaats van de 900 én 1100 via de HSL te laten rijden bijvoorbeeld de 900 via de klassieke lijn te sturen met een stop in Prinsenbeek, Dordrecht en Rotterdam Blaak zou voor talrijke forensen een zinnige verbinding opleveren. Dan zou de 6600 met gemak tot Lage Zwaluwe ingekort kunnen worden en bedien je met significant minder treinen toch meer reizigers. En met een beetje gunstig pad zou je wellicht zelfs de 2400 tot Rotterdam kunnen inkorten als bovengenoemde nieuwe verbinding het pad van de IC tot Dordrecht overneemt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13219
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2019

Berichtdoor Meltrain » Za 09 Jun 2018, 20:57

Daniel schreef:Ik vindt het dan ook wel bizar dat ze voor deze opzet hebben gekozen met 4x/uur een trein tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht wat gewoon volstrekt overdreven is. En ook de uitwerking van de knip op Dordrecht heeft de reizigersaantallen vast geen goed gedaan doordat logische reizen zijn onderbroken en de overstaps te wensen overlaten.
Niet voor niets heb ik al meermaals gepleit in topics als deze voor een combinatie van 1x/uur een stoptrein en 1x/uur een sneltrein op beide takken, waarmee je de overbediening tot Lage Zwaluwe kwijtraakt en tegelijk een snellere verbinding erbij kunt krijgen waardoor je de pendel-IC daar niet meer voor nodig hebt.

Ik vraag me af hoeveel zoden dit aan de dijk zet. Het niet stoppen op Lage Zwaluwe levert misschien enkele minuten tijdwinst op, maar daar staat tegenover dat je een veel minder begrijpelijke treindienst krijgt die hoe dan ook niet volledig symmetrisch zal zijn.
Het nadeel van de onduidelijkheid vind ik in dit geval zwaarder wegen dan het voordeel van de geringe tijdwinst.
Het huidige probleem is volgens mij ook niet dat het een Sprinter in plaats van een IC is, het probleem is meer dat die Sprinter nergens goed op aansluit.

In plaats van de 900 én 1100 via de HSL te laten rijden bijvoorbeeld de 900 via de klassieke lijn te sturen met een stop in Prinsenbeek, Dordrecht en Rotterdam Blaak zou voor talrijke forensen een zinnige verbinding opleveren. Dan zou de 6600 met gemak tot Lage Zwaluwe ingekort kunnen worden en bedien je met significant minder treinen toch meer reizigers. En met een beetje gunstig pad zou je wellicht zelfs de 2400 tot Rotterdam kunnen inkorten als bovengenoemde nieuwe verbinding het pad van de IC tot Dordrecht overneemt.

Op zich een leuk idee. Mag die trein dan ook op Lombardijen stoppen? :D
Ik denk dat Suus ook wel een voorstander van deze oplossing is, omdat problemen op het zuidelijke deel van de HSL dan niet meteen doorwerken op het noordelijke deel. Het nadeel is wel dat de reistijd tussen Breda en Amsterdam iets langer wordt.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

SuperGhost
Berichten: 2488
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2019

Berichtdoor SuperGhost » Za 09 Jun 2018, 21:49

Als die niet meer naar Breda gaat, dan kun je wellicht ook kijken of je de ontstane HSL-dienst Amsterdam-Dordrecht(-Vlissingen) dan zo kunt inleggen dat je die volledig verknoopt laat liggen met Den Haag-Eindhoven. Aangezien NS toe wilt naar 4x Den Haag-Eindhoven, lijkt me dat ook een toekomstvaste oplossing.

Enige nadeel is dat je dan wel erg veel IC's op Rotterdam-Dordrecht krijgt. Dit zou je dan op kunnen lossen door de IC's Amsterdam-Leiden-Dordrecht te wijzigen in een zonetrein die tussen Rotterdam Lombardijen en Dordrecht als sprinter rijdt. De sprinters Den Haag-Dordrecht dan inkorten tot Rotterdam Lombardijen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36944
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2019

Berichtdoor Suus » Za 09 Jun 2018, 22:09

Ik kan je nu al voorspellen dat in de dienstregeling 2020 en 2021 echt niets gaat veranderen in die hoek. Breda is een wankel geheel door de stortvloed aan HSL-treinen en goederentreinen, waarvoor dat station helemaal niet ontworpen is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29715
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2019

Berichtdoor Daniel » Za 09 Jun 2018, 22:37

Dan lijkt het me toch juist dat je iets aan die stortvloed aan HSL-treinen moet doen, bijvoorbeeld door ze effectiever te gebruiken dan om half leeg over de HSL te rijden (dat geldt dan vooral voor de 900) om tegelijk te voorkomen dat je nog meer treinen moet gaan toevoegen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36944
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Dienstregeling 2019

Berichtdoor Suus » Zo 10 Jun 2018, 08:28

Aangezien NS zich voor overdag contractueel verplicht heeft al die treinen te rijden gaat daar weinig veranderen. Pas met de komst van ICNG ontstaat de mogelijkheid om wat met de rijtijden en dus de dienstregeling te gaan schuiven en in de hoek van Breda dingen anders te gaan doen... Mits het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen dan ook af is.

Ik zie op dit moment maar een verbetering die echt dringend doorgevoerd moet worden, en dat is dat de sprinter Roosendaal - Dordrecht weer doorgaand naar de randstad moet gaan rijden voordat echt alle reizigers weggepest zijn. Oudenbosch en Zevenbergen staan nu in een zeer twijfelachtig rijtje met stations waarvoor je 2x moet overstappen voor Utrecht Centraal.
Rame à l'approche

olof
Berichten: 1185
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2019

Berichtdoor olof » Zo 10 Jun 2018, 10:19

Daniel schreef:
olof schreef:Er wordt vaak beweerd dat de 2300 lucht vervoerd vanwege de toegenomen reistijd en de slechte verbindingen, maar de echte oorzaak is het lage aantal reizigers tussen Brabant en de Drechtsteden.

De toegenomen reistijd en slechte aansluitingen zijn wel degelijk de reden dat de 2300 lucht vervoert, want die zorgen ervoor dat deze trein geen meerwaarde heeft ten opzichte van de Sprinter.
[...]
De sneltrein was vroeger net zo traag tussen Dordrecht en Breda, maar toch zat die goed vol in elk geval in de spits. En dat was nog met dubbeldekkers in plaats van de kleinere losse FLIRTs die er nu rijden.


Maar zaten de treinen toen vol met reizigers naar de Drechtsteden, of met reizigers naar Rotterdam en Den Haag? Het grote verschil tussen vroeger en nu is dat al het doorgaande verkeer over de hogesnelheidslijn wordt gestuurd, met uitzondering van de 2200. Dat betekent dat de treinen zich nu moeten vullen met reizigers die uit de Drechtsteden komen of daar naartoe moeten. En dat is blijkbaar geen succes, want de 2300 noch de 6600 raken fatsoenlijk gevuld. Natuurlijk komt dat ook door de slechte aansluitingen en de toegenomen reistijd, maar de trein wint het nog altijd van de dagelijkse file op de Moerdijkbrug.

Daniel schreef:Niet voor niets heb ik al meermaals gepleit in topics als deze voor een combinatie van 1x/uur een stoptrein en 1x/uur een sneltrein op beide takken, waarmee je de overbediening tot Lage Zwaluwe kwijtraakt en tegelijk een snellere verbinding erbij kunt krijgen waardoor je de pendel-IC daar niet meer voor nodig hebt.


Naar mijn gevoel is de 900 juist drukker dan de 1100. In Breda sluiten de 6600 en de 3600 op de 900, er stappen echt veel reizigers over. Ik zou de 900 dus zeker zeker niet als sprinter laten rijden tussen Breda en Dordrecht, dan neemt de reistijd fors toe voor reizigers uit Den Bosch en de Brabantse sprinterstations. Wat de oplossing wel is, weet ik ook niet. Het probleem blijft dat veruit de meeste reizigers op dat traject tussen Brabant en de Zuidelijke Randstad willen reizen, en graag ook een beetje snel over de HSL. Dan is 2x/u een sprinter niet eens zo'n hele slechte oplossing.

Suus schreef:Pas met de komst van ICNG ontstaat de mogelijkheid om wat met de rijtijden en dus de dienstregeling te gaan schuiven en in de hoek van Breda dingen anders te gaan doen... Mits het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen dan ook af is.


Dat is niet waar, er van alles mogelijk in de dienstregeling. Maar als je gaat schuiven rond Breda en Dordrecht, dan zijn er niet alleen winnaars maar ook verliezers. En helaas zitten de beperkingen niet alleen in de goederentreinen naar Duitsland (altijd een makkelijke manier van de NS en ProRail om de schuld buiten zichzelf te leggen), maar zeker ook in Nederland.

Bemined
Berichten: 1568
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2019

Berichtdoor Bemined » Zo 10 Jun 2018, 10:33

olof schreef:Naar mijn gevoel is de 900 juist drukker dan de 1100.

Drukker in absolute aantallen is de 900 zeker niet, want de treinen van de 1100 zijn 50% langer. In de ochtendspits zijn de 900 en 1100 volgens mij beide zitvol vanuit Breda, in de middagspits is het, waarschijnlijk mede door de 7/23 interval, eerder dat de 1100 vol zit en de 900 half leeg rijdt. Buiten de spits zijn beide series half leeg.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11911
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2019

Berichtdoor Vinny » Zo 10 Jun 2018, 11:16

Ik zou de bediening van de hogesnelheidslijn alsvolgt laten zijn:
Zo biedt je zinvolle verbindingen aan, en voorkom je dat treinen elkaar te veel in de weg zitten. Dordrecht-Roosendaal en Dordrecht-Breda kunnen dan ook verbeterd worden denk ik.
Thalys: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs
ICD Amsterdam-Rotterdam-Breda-Eindhoven
ICD Den Haag Centraal-Rotterdam-Antwerpen-Brussel
ICD Breda-Noorderkempen-Antwerpen
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29715
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2019

Berichtdoor Daniel » Zo 10 Jun 2018, 12:29

olof schreef:Maar zaten de treinen toen vol met reizigers naar de Drechtsteden, of met reizigers naar Rotterdam en Den Haag? Het grote verschil tussen vroeger en nu is dat al het doorgaande verkeer over de hogesnelheidslijn wordt gestuurd, met uitzondering van de 2200. Dat betekent dat de treinen zich nu moeten vullen met reizigers die uit de Drechtsteden komen of daar naartoe moeten.

Ze zaten toen vol met reizigers vanaf stations die nu ook niks aan de HSL-treinen hebben, laten we het zo zeggen. Vanuit Den Haag zat de sneltrein destijds maar 5 minuten achter de IC naar Breda namelijk, vanuit Rotterdam Centraal 7 minuten. Je was echter wel een kwartier langer onderweg dus voor die reizen was het toen al handiger om de IC te nemen. Dat is dus niet verandert.
Heb zelf destijds vaak met die sneltrein gereisd tussen Dordrecht en Breda en die kende genoeg reizigers die in Dordrecht bleven zitten, maar het was dan ook de snelste verbinding vanaf Rotterdam Blaak en Lombardijen naar Breda toe (en andersom dus ook, zeker rond Rotterdam Blaak zit genoeg werkgelegenheid voor bv. de reizigers uit Prinsenbeek waar het perron dan ook vol stond in de spitsen).
En dan zullen destijds nog niet eens alle reizigers in die sneltrein gezeten hebben, want vanaf Blaak was het bv. 44 minuten reistijd met Sprinter en overstap op de IC in Dordrecht terwijl je er met de doorgaande sneltrein 43 minuten over deed.

En dat is blijkbaar geen succes, want de 2300 noch de 6600 raken fatsoenlijk gevuld. Natuurlijk komt dat ook door de slechte aansluitingen en de toegenomen reistijd, maar de trein wint het nog altijd van de dagelijkse file op de Moerdijkbrug.

Die doorgaande reizigers (zie hierboven) zijn dan kennelijk al weggejaagd in eerdere jaren waarin de reistijd door een afwijkend liggende IC op sommige tijden 53 minuten was geworden (op Rotterdam Blaak - Breda), tegenwoordig is de reistijd immers weer gelijk aan wat hij was (zelfs nog ietsjes sneller zag ik) maar is er alleen een overstap in Dordrecht bij gekomen.
Die 53 minuten is echter wel iets waarmee destijds een kritische grens overschreden is: volgens de ANWB doe je er in de spits namelijk 57 minuten over met de auto van het station in Breda naar de Blaak in Rotterdam. Vanuit wijken dichter op de snelweg wordt de auto dan al gauw sneller, want Breda uit komen per auto is ook een ramp.

Naar mijn gevoel is de 900 juist drukker dan de 1100. In Breda sluiten de 6600 en de 3600 op de 900, er stappen echt veel reizigers over.

Dat zal dan wellicht in de spits zijn, daarbuiten zijn de treinen minstens zo leeg als de Sprinters tussen Dordrecht en Breda. Overigens zijn reizigers uit Tilburg met de 1100 zelfs een minuut sneller in Rotterdam dan in de verbinding met overstap.

Ik zou de 900 dus zeker zeker niet als sprinter laten rijden tussen Breda en Dordrecht, dan neemt de reistijd fors toe voor reizigers uit Den Bosch en de Brabantse sprinterstations.

Dat stel ik ook niet voor, het ging alleen om een stop in Prinsenbeek waarvandaan daadwerkelijk een reizigersvraag richting werklocaties in Rotterdam bestaat die nu compleet tussen wal en schip valt.
NS erkent ook dat die vraag er is, niet voor niets wilden ze in de eerste plannen voor de 1100 die trein ook een stop op Rotterdam Blaak geven.

Wat de oplossing wel is, weet ik ook niet. Het probleem blijft dat veruit de meeste reizigers op dat traject tussen Brabant en de Zuidelijke Randstad willen reizen, en graag ook een beetje snel over de HSL. Dan is 2x/u een sprinter niet eens zo'n hele slechte oplossing.

De zuidelijke Randstad begint toch echt al in de Drechtsteden :wink: En als ze nou echt snel over de HSL konden reizen waren er wellicht echt twee afzonderlijke markten ontstaan, maar het gaat om een nihil reistijdverschil van slechts 7 minuten. De overstaptijd vanuit de 6600 op de 900 in Breda is precies net zo lang, dus weet je die te optimaliseren dan scheelt het misschien 2 minuten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1439
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Dienstregeling 2019

Berichtdoor Yanaike » Zo 10 Jun 2018, 12:57

Kun je de 2400 niet doortrekken naar Breda? Eventueel met extra stops? Het enige bezwaar dat ik zie, is dat de verbinding Rotterdam-Breda wel een behoorlijk overkill zou worden met maar liefst 7 treinen per uur (2x Den Haag - Eindhoven, 2x Amsterdam - Breda, 2x 2400 én nog 1x Amsterdam/Den Haag-Breda-Antwerpen-Brussel)

Verder ben ik het met olof eens. De huidige situatie is voor mensen uit Dordrecht niet ideaal, maar de reizigers tussen de Brabantse Steden en de Zuidelijke Randstad hebben geen nut bij een stop in Dordrecht. 2x/uur een SPR Dordrecht-Breda-Tilburg is een hele achteruitgang t.o.v. vroeger, maar is nog niet eens zo'n hele gekke oplossing.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast