Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29194
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Do 15 Feb 2018, 20:38

Dat zou een prima oplossing zijn, maar gebruikte NS niet als voornaamste reden voor het niet rijden van een IC dat ze vier treinen per uur voor alleen Dordrecht - Breda teveel vonden? Daarom kwamen we hier juist met ideeën (voor de wilde dingen kwamen) om een trein met stop in Prinsenbeek te laten rijden in plaats van de Sprinter, zodat je wel de reistijd versnelt maar tegelijk niet al teveel treinen hoeft te rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 2368
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor SuperGhost » Do 15 Feb 2018, 20:57

Waarop ook werd gezegd dat dat net zo'n wild idee was, omdat de stations Lage Zwaluwe en Breda-Prinsenbeek rechtstreeks verbonden moeten worden volgens de eisen en het zeer onwaarschijnlijk is dat daar een uitzondering voor komt, dus je dan minimaal ook op Lage Zwaluwe moet stoppen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29194
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Do 15 Feb 2018, 21:38

Mwoh nee, de reacties op een trein Dordrecht - Prinsenbeek - Breda met aanvullend een tot Lage Zwaluwe rijdende Sprinter vanuit Breda waren juist positief hier. Da's voor veruit de meeste reizigersgroepen de meest praktische oplossing en je voorkomt er juist de overbediening op Lage Zwaluwe - Dordrecht mee (waar die het grootst is).
Op Prinsenbeek zijn beide treinen namelijk nuttig: de IC richting Dordrecht voor de best omvangrijke groep reizigers die van Prinsenbeek naar Rotterdam wil, terwijl de Sprinter de eveneens (sinds de huidige opzet nog gegroeide) grote groep reizigers van Prinsenbeek naar Tilburg bedient.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4784
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Chrysa » Do 15 Feb 2018, 22:09

Want vanaf Lage Zwaluwe wilt er niemand naar Rotterdam? :')
Die P&R is de enige reden waarom er daar uberhaupt nog reizigers komen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29194
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Do 15 Feb 2018, 22:10

Vanuit Lage Zwaluwe is de stoptrein uit Roosendaal nu al de enige die in Dordrecht een fatsoenlijke aansluiting naar Rotterdam geeft :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 11206
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Do 15 Feb 2018, 22:11

Er zit een groot verschil tussen nu en straks. Nu is er, als je kijkt naar de reizigersaantallen, de potentie en ook naar de capaciteitsverdelingsspelregels, nauwelijks tot geen ruimte voor een verbetering van het product rondom de Moerdijkbrug. Als er wat infraprojecten worden opgeleverd is die er wel. Ik geef dan ook bewust mijn visie voor na die infraprojecten en niet voor de periode daarvoor, want daarin is er niks substantieel beters te maken dan het product wat er nu ligt. Die pendel-IC is nu gewoon een draak, maar hij zit aan zoveel kanten vast dat er niks beters van te maken is.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4784
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Chrysa » Vr 16 Feb 2018, 00:30

Daniel schreef:Vanuit Lage Zwaluwe is de stoptrein uit Roosendaal nu al de enige die in Dordrecht een fatsoenlijke aansluiting naar Rotterdam geeft :wink:


Aankomst in Dordrecht:
6600 (Breda) - :02/:32
5900 (Roosendaal) - :07/:37

Vertrek Dordrecht aansluitende treinen:
2400 - :39/:39
9200 - :37

Dan vind ik de aansluiting op de treinen uit Breda toch iets beter hoor. :')
Vanaf Roosendaal heb je wel een kortere aansluiting op de sprinter naar Den Haag die om :12 en :42 vertrekt, maar de enige zou ik het zeker niet noemen. :p

Western Soldier
Berichten: 343
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Vr 16 Feb 2018, 08:55

Wubbo schreef:Vertraging moet je niet in de dienstregeling opvangen, vertraging moet je voorkomen door je dienstregeling goed op te zetten. Een wezenlijk verschil. Natuurlijk kun je niet elke vertraging voorkomen (als er een ambulance bij een trein moet komen heb je gewoon pech), maar bij structurele vertraging klopt de dienstregeling gewoon niet.

Verder is het nooit mogelijk om een dienstregeling te maken waar iedereen tevreden mee is, net als dat het niet mogelijk is om een nieuwe dienstregeling te maken waarbij niemand er op achteruit gaat.

Voor deze regio: als Vught Verdiept (incl de vrije kruising bij Vught Aansluiting) en de Zuidwestboog bij Meteren gereed zijn, komen er kansen om de dienstregeling structureel te verbeteren (want dan is een groot deel van het goederenverkeer weg). Volgens mij is tegen die tijd ook het extra perronspoor in Tilburg klaar. Ik zou dan willen pleiten voor:

* Het versnellen van de 3600 door het inkorten van de stops in Den Bosch en Breda. Daarmee kan de lange stop in Roosendaal van de 2200 vervallen;
* Doortrekken van de 5200 van Tilburg Universiteit naar Roosendaal en verder naar Goes als sprinter. Daarmee kunnen de stops tussen Roosendaal en Goes (met uitzondering van Bergen op Zoom) vervallen voor de 2200;
* Verlengen van de 5900 naar in ieder geval Antwerpen Centraal, waarbij in Roosendaal een overstapknoop moet ontstaan met de doorgetrokken 5200;
* Verlengen van de 900 naar Eindhoven;
* Verlengen van de 2400 naar Breda (non-stop vanaf Dordrecht), 2300 vervalt dan


Goede ideeën zijn het. Enige probleem is dat de IC Roosendaal-Zwolle nu in Tilburg slechts enkele minuten achter de sprinter naar Tilburg Universiteit zit. Omdat deze naar het keerspoor te Tilburg Universiteit gaat is dat geen probleem. Als de stops van de IC korter worden wordt het krapper. Ze gaan nu echter wel het 4e spoor in Tilburg een perron geven. Als je nu de middelste sporen te Tilburg aansluit op een fly-over over het spoor uit Boxtel en tegelijkertijd 4-sporigheid houdt tot Tilburg Universiteit dan zou het passen. Als je geen Fly-Over bouwt, dan betekent het dat de IC niet kan versnellen voor Tilburg Universiteit, omdat de IC dan nog moet wisselen na Tilburg Universiteit.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 11206
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Vr 16 Feb 2018, 11:24

Ik volg je niet. Die sprinter naar Tilburg Universiteit trek ik door naar Breda dus die hoeft niet meer te kruisen. Hij moet wel een paar minuten stilstaan in Tilburg om achter de 3600 aan te komen richting Breda, dat is waar.

Western Soldier
Berichten: 343
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Vr 16 Feb 2018, 12:04

Daarmee kan het idee ook worden uitgevoerd inderdaad. Kan de IC meteen Etten-Leur overslaan.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29194
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 16 Feb 2018, 12:43

Chrysa schreef:
Daniel schreef:Vanuit Lage Zwaluwe is de stoptrein uit Roosendaal nu al de enige die in Dordrecht een fatsoenlijke aansluiting naar Rotterdam geeft :wink:


Aankomst in Dordrecht:
6600 (Breda) - :02/:32
5900 (Roosendaal) - :07/:37

Vertrek Dordrecht aansluitende treinen:
2400 - :39/:39
9200 - :37

Dan vind ik de aansluiting op de treinen uit Breda toch iets beter hoor. :')
Vanaf Roosendaal heb je wel een kortere aansluiting op de sprinter naar Den Haag die om :12 en :42 vertrekt, maar de enige zou ik het zeker niet noemen. :p

Trap ik er weer in dat ze die tijden dit jaar nog raarder gemaakt hadden. Ik zit nog met die van de vorige dienstregeling in mijn hoofd.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor luka23 » Vr 16 Feb 2018, 21:10

Ongeacht of het een goed idee is, in hoeverre is de OV-visie 2018-2040 van Rotterdam voor dit onderwerp inpasbaar?
PSA: Links gaan, rechts staan

Klaasje
Berichten: 6485
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Klaasje » Ma 19 Feb 2018, 08:25

Wubbo schreef:Vertraging moet je niet in de dienstregeling opvangen, vertraging moet je voorkomen door je dienstregeling goed op te zetten. Een wezenlijk verschil. Natuurlijk kun je niet elke vertraging voorkomen (als er een ambulance bij een trein moet komen heb je gewoon pech), maar bij structurele vertraging klopt de dienstregeling gewoon niet.

Naja, de ProRail-filosofie over dienstregelingsplanning en het voorkomen van vertraging zit ook wel wat aan de behoudende kant. Als je dezelfde regels rondom London zou gebruiken kan je gewoon een kwart van de treindienst schrappen. Op zichzelf kan je ook de filosofie hanteren dat je best krap mag plannen om de treindienst op een krap punt passend te krijgen mits je daarna voldoende tijd hebt om de boel te herstellen. Dat zijn we in Nederland niet zo gewend maar op trajecten waar alles maar net past kan dat wel een manier zijn om die ene extra trein toch op een robuuste wijze te implementeren.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 11206
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Ma 19 Feb 2018, 10:31

Dat klopt, maar dan moet je inderdaad wel die compensatie kort na het beperkende punt plannen (zoals dat was bij Schiphol voordat de verbouwing van Riekerpolder Aansluiting klaar was). Je wil in ieder geval een betrouwbare aankomsttijd publiceren lijkt me, en als ik op de verhalen hier rond Roosendaal afga is dat niet het geval.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast