Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11733
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Vr 19 Okt 2018, 17:44

Bij die "voertuigen" tellen volgens mij ook nog vrachtwagens mee, die horen natuurlijk niet in de analyse. Tenminste, ik kan alleen CBS-cijfers vinden en daar gaat het over motorvoertuigen. Ik weet niet welke bron jij gebruikt voor de verkeersintensiteit. Verder kan ik je cijfers ook niet helemaal volgen (hoe kom je van ongeveer 30.000 voertuigen op 4200 reizigers en zijn dat reizigers per dag of per uur).

Ook je dienstregeling kan ik niet helemaal volgen. Om .26 vertrekt de Benelux uit Brussel naar Rotterdam en verder (ik neem aan dat je dat bedoelt), en dat je dus om .56 met de IC wil gaan rijden. Die moet vervolgens in Dordrecht aan gaan sluiten in 1 minuut op een trein, waarvan ik maar aanneem dat dat de sprinter is. Die moet naar spoor 3, dus kennelijk moet de IC uit Breda naar spoor 2. Wat die IC uit Roosendaal daar dan verder mee te maken heeft is me onduidelijk.
De Sprinter vertrekken uit Dordrecht om .12; uitgaande van jouw "stuk sneller" en afgeleid van vertrek om .56 ga ik er dus van uit dat je om .11 aan wil komen. Dan zou je dus een rijtijd krijgen van 15 minuten, de Sprinter rijdt dit in 22 minuten met 3 stops extra (en inzet van Flirt), dan is 15 minuten waarschijnlijk aan de krappe kant. 16 minuten ligt meer in de lijn der verwachting.
Overigens is de sprinter van .12 ook degene die eens per 2 uur 4 minuten eerder vertrekt ivm de brugopening in Dordrecht, dus je aansluiting is er sowieso maar 1x per 2 uur.

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Vr 19 Okt 2018, 17:57

Oh wacht, dat klopt, de IC uit Roosendaal zit inderdaad niet in de weg, ik verwarde vertrektijden uit Dordrecht met de aankomsttijd en dacht daardoor ten onrechte dat de IC uit Roosendaal in Dordrecht in de weg zou zitten. De IC uit Brussel zit in de weg als je om .26 wilt vertrekken naar Dordrecht, maar om .56 vertrekken betekent dat het wenselijk is om om .34 aan te kunnen komen, maar dan komt de IC naar Brussel ook aan, dus moet de IC uitwijken naar .04, wat betekent dat de IC 52 minuten niks staat te doen of naar het rangeerterrein moet, wat mij niet heel rendabel lijkt. De IC Brussel zit in een van de richtingen in de weg, maar niet als de IC uit Brussel niet meer richting Rotterdam hoeft, maar richting Eindhoven. De huidige Benelux kan ik dat geval weer via Roosendaal rijden.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38041
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Suus » Vr 19 Okt 2018, 18:06

Blijf nu eens met je tengels van de Benelux af. Die blijft in Breda en gaat echt niet terug naar Roosendaal. Dat zijn gewoon randvoorwaarden waar je bij het maken van een dienstregeling mee te werken hebt.
Rame à l'approche

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11733
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Vr 19 Okt 2018, 18:13

@Western Soldier: je reageert slechts op een klein deel van mijn bericht, namelijk alleen op de IC Roosendaal. Op de rest ga je niet in. Daarmee maak je de discussie wel erg lastig.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 19 Okt 2018, 18:14

Maar die aangepaste ligging van de Sprinter en IC elke twee uur zit er toch juist in omdat anders het pad van de Benelux niet paste? Er zit nu zonder Benelux grofweg elk kwartier een gat zonder reizigerstrein van 10 minuten op de brug. Daarvan zal een deel door goederenpaden gebruikt wordt, maar het gaatje waar de BNL in zat kan je nu weer gebruiken om de brug te openen.

Verder heb ik als oud-Dordtenaar toch wel het idee dat Dordrecht zich deels druk maakt om de verkeerde dingen. Zo hoor ik ze klagen over minder treinen naar Rotterdam sinds de 1900 en Benelux weg zijn, maar sindsdien is Dordrecht er juist op vooruit gegaan doordat er nu een vrij consequente kwartiersdienst met IC en Sprinter vlak na elkaar is. Daardoor zijn de aansluitingen op ander OV beter omdat ze altijd hetzelfde is. Heb richting Stadspolders in het verleden vaak genoeg gebaald omdat je treinen had waaruit je zowel de bus als de trein net miste die kant uit, terwijl andere treinen mooi op de kwartiersdienst van de bus aansloten.

Enige terechte punt is die IC naar Breda die nu gewoon gemaakt is om te mislukken, naast de gebrekkige aansluitingen vanuit bv. de Sprinter uit Breda of die uit Gorinchem bij de brugopening. Zou je een vlotte verbinding naar Breda hebben met snelle aansluiting op de Benelux dan is het ontbreken van een internationale trein helemaal niet zo'n groot probleem.
Tegelijk rijdt er een overkill aan Sprinters ten zuiden van Dordrecht terwijl er een gebrek aan snellere verbindingen is. Ook zijn voor stations als Breda Prinsenbeek en Dordrecht Zuid juist ook treinen over Dordrecht heen zinvolle verbindingen.
Keren in Dordrecht vanuit zoveel richtingen als nu is sowieso een ramp doordat je allerlei onhandige overstaps met lange loopafstanden hebt. Vanaf een a-fase naar de b-fase van een ander perron moet je bijvoorbeeld wel het perron af lopen en door de tunnel want gezien de briljante keuzes bij het maken van roltrappen naar de loopbrug kan je daar alleen aan de Zwijndrechtse kant vanaf omlaag naar het puntje perron waar zelden een trein staat (en op 1 kan je nieteens de brug op zonder uit te checken).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11733
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Vr 19 Okt 2018, 18:20

Daniel schreef:Maar die aangepaste ligging van de Sprinter en IC elke twee uur zit er toch juist in omdat anders het pad van de Benelux niet paste? Er zit nu zonder Benelux grofweg elk kwartier een gat zonder reizigerstrein van 10 minuten op de brug. Daarvan zal een deel door goederenpaden gebruikt wordt, maar het gaatje waar de BNL in zat kan je nu weer gebruiken om de brug te openen.
Als dat zo was geweest was die brugopening ondertussen allang aangepast, die Benelux rijdt nu al een tijd via de HSL immers. Sowieso heb je, uitgaande van een strak symmetrische treindienst, 4 gelijke gaten op de brug. De Benelux zou er daarvan hoogstens 4 vullen, dus nog 2 kansen voor de brugopening.

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Vr 19 Okt 2018, 18:27

Wubbo schreef:@Western Soldier: je reageert slechts op een klein deel van mijn bericht, namelijk alleen op de IC Roosendaal. Op de rest ga je niet in. Daarmee maak je de discussie wel erg lastig.


Mijn excuses, helemaal vergeten. Die auto's heb ik berekend aan de hand van Wikipedia. Die 49.100 met een verschil van ruim 14.000 maak ik gemakshalve 14.000 van. 31.500+17.500=49.000. Die 31.500 heeft door de N217 een foutmarge van ruim 10%. Dat maakt dus 3500. 31500-3500 is 28.000 en de andere kant op 35.000. Die 31500 auto's x 1,2=37.800 reizigers. 90% van de mensen reist met de auto, wat dus gelijk is aan 37800, 100% is dan 42.000 en dus is 10% 4.200. Zo kom ik aan die 4.200 reizigers.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5556
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Z2N » Vr 19 Okt 2018, 18:38

Die rekensom mag je opnieuw doen, met de cijfers erbij.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Vr 19 Okt 2018, 19:28

Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12061
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Vinny » Vr 19 Okt 2018, 20:52

Suus schreef:
Western Soldier schreef:Een intercity Brabant-Antwerpen hoeft niet te keren en bespaard dus capaciteit en schept ruimte om een dergelijke intercity tussen Breda en Dordrecht en verder naar het noorden in te leggen. Overigens zou ik het bijzonder vreemd vinden, want als de Benelux niet rendabel zou zijn bij de grensovergang, dan zou hij niet in dienstregeling 2019 een apart pad krijgen, want dat betekent dat je tussen Breda en Amsterdam 3 omlopen extra hebt.

Tussen Rotterdam en Breda komen er in de dienstregeling 2019 geen extra treinen bij, dat blijft gewoon 5x/uur.

De noordtak van de HSL is een ander verhaal. Daar wordt nu 4x/uur gereden met gemiddeld kleinere treinen terwijl het er veel drukker is. Bovendien wordt het percentage reizigersgroei daar al meerdere jaren in de spits- en daluren met dubbele cijfers geschreven. De dubbele treinen zijn daar bovendien te rijden zonder extra materieel nodig te hebben omdat de 1000 nu een vrij onmogelijke omloop heeft waarbij soms 1x/uur, soms 2x/uur wordt gereden met lange keringen als gevolg. Die omloop kost net zo veel materieel als de ICD Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal altijd 2x/uur laten rijden. Kortom, een bijna "gratis" oplossing.

Volgens mij kun je in principe ook de ICD Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda tussen Rotterdam en Breda over de oude route laten rijden met een tussenstop in Dordrecht en eventueel nog andere stations. Tussen Rotterdam en Breda bestaat tegenwoordig de IC Den Haag - Eindhoven die over het HSL spoor rijdt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5556
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Z2N » Vr 19 Okt 2018, 21:01

Western Soldier schreef:https://www.wegenwiki.nl/N3_(Nederland)
https://www.wegenwiki.nl/A16_(Nederland)

Hier heb je de cijfers van de N3 en de A16.

Dat zijn dus voertuigintensiteiten, dat zegt niets over vervoersstromen, en basaler: niets over hoeveel van die voertuigen vrachtwagens zijn. De A16/E19 is natuurlijk wel een erg belangrijke vrachtcorridor.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11733
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Vr 19 Okt 2018, 21:11

Zelfs als de cijfers goed zijn: 4200 reizigers per dag is 2100 per richting, verspreid over 2 treinen per uur in (ik reken in je voordeel) 10 uur is 100 reizigers per trein. In een ICM-3 zitten 228 zitplaatsen, dus we hebben het over nog geen halve ICM3 vol. Dat past er echt nog wel bij in die sprinters, en als het in 1 IC moet heb je het nog steeds niet over een zitvolle ICM3.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 19 Okt 2018, 21:57

Wubbo schreef:
Daniel schreef:Maar die aangepaste ligging van de Sprinter en IC elke twee uur zit er toch juist in omdat anders het pad van de Benelux niet paste? Er zit nu zonder Benelux grofweg elk kwartier een gat zonder reizigerstrein van 10 minuten op de brug. Daarvan zal een deel door goederenpaden gebruikt wordt, maar het gaatje waar de BNL in zat kan je nu weer gebruiken om de brug te openen.
Als dat zo was geweest was die brugopening ondertussen allang aangepast, die Benelux rijdt nu al een tijd via de HSL immers. Sowieso heb je, uitgaande van een strak symmetrische treindienst, 4 gelijke gaten op de brug. De Benelux zou er daarvan hoogstens 4 vullen, dus nog 2 kansen voor de brugopening.

De Beneluxtrein rijdt pas sinds 9 april 2018 over de HSL en in de huidige dienstregeling was er zowel een pad via de HSL als via Dordrecht aangevraagd (als backup die laatste na de omklap naar de HSL), dus best logisch dat de dienstregeling nu nog niet aangepast is in Dordrecht. Immers wijzig je de dienstregeling makkelijk in een wijzigingsblad, maar de brugopening niet.
Ik zie dat de situatie in 2019 al anders ingepland is: de IC rijdt nog maar 1 minuut eerder om de twee uur en de Sprinter blijft wel vervroegd en wel zodanig dat 'ie tegelijk met de IC vertrekt en de brug over gaat. Dat is dus minder extreem dan de huidige situatie waarbij de IC zodanig vroeger vertrekt dat de Sprinter er nog voor de brugopening achteraan kan.

Maar als de Benelux twee gaten op de brug vult bij een strak symmetrische dienst dan zullen er in de andere twee gaten aannemelijk goederenpaden zijn, die heb je immers ook nog op die route. Als dan de Benelux wegvalt heb je die gaten beschikbaar voor de brugopening en kunnen de goederenpaden in de andere twee gaten blijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Vr 19 Okt 2018, 22:01

Wubbo schreef:Zelfs als de cijfers goed zijn: 4200 reizigers per dag is 2100 per richting, verspreid over 2 treinen per uur in (ik reken in je voordeel) 10 uur is 100 reizigers per trein. In een ICM-3 zitten 228 zitplaatsen, dus we hebben het over nog geen halve ICM3 vol. Dat past er echt nog wel bij in die sprinters, en als het in 1 IC moet heb je het nog steeds niet over een zitvolle ICM3.


Als dat zo zou zijn, dan vraag ik mij toch af hoe het kan dat op sommige plekken 4x per uur sprinters rijden, terwijl stations daar geen 4200 reizigers hebben. Een voorbeeld daarvan is tussen Oss en Den Bosch, geen van de stations daar heeft 4200 reizigers en nog zijn er 4 sprinters nodig.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11733
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Vr 19 Okt 2018, 22:12

Omdat het een opstelsom is: de reizigers gaan niet van Oss West naar Rosmalen maar reizen verder. En in de sprinters zitten ook reizigers tussen Oss en 's-Hertogenbosch (en in de 4400 ook mensen die verder dan dit traject reizen).

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Western Soldier » Vr 19 Okt 2018, 22:18

Klopt, maar de sprinters tussen Breda en Dordrecht vervoeren ook meer reizigers dan enkel de IC reizigers. Er zijn ook nog de sprinter reizigers. Niet veel, maar dat is alles bij elkaar nog altijd meer dan tussen Oss en Den Bosch de sprinter reizigers hebben.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 19 Okt 2018, 22:30

De reizigers die er nu in de Sprinter tussen Dordrecht en Breda zijn hebben denk ik meer aan een trein die doorrijdt naar Rotterdam (niet voor niets liet Dordrecht Zuid afgelopen jaar een behoorlijke reizigersdaling zien, daar werd vooral richting het noorden geforenst) en reizigers vanaf Breda Prinsenbeek zullen ook meer naar de werklocaties in Rotterdam reizen dan naar Dordrecht. Andersom zit er vanaf Dordrecht gezien weer werkgelegenheid bij Prinsenbeek in de omgeving, waardoor er ook verkeer in de tegenspitsrichting is.
Echter laat een combinatie van die twee zaken zich wat lastig combineren: Breda Prinsenbeek heeft met de huidige Sprinter een betere verbinding naar Tilburg (doorgaande trein) gekregen dus dat wil je bij voorkeur niet ongedaan maken, maar dan zou je in Dordrecht moeten gaan splitsen/bijplaatsen als je wilt koppelen met de huidige Sprinter naar Rotterdam en daar is het niet echt een praktisch station voor. Doortrekken als IC gaat 'm immers ook niet echt worden.

Voor Dordrecht Zuid zou het doorkoppelen van de Sprinter uit Roosendaal naar Rotterdam handiger te doen zijn, dan ben je ook zonder splitsen je materieel in elk geval een stuk minder lang kwijt in de randstad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

MetroRET
Berichten: 1371
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor MetroRET » Vr 19 Okt 2018, 22:40

Tja... er MOEST en ZOU flirt in de 5900 rijden en dat ken niet doorrijden naar Den Haag ivm de beperkte materieelbekendheid richting de randstad.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13645
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Meltrain » Vr 19 Okt 2018, 22:46

Is dat niet gewoon omdat al het andere materieel al elders nodig is?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

MetroRET
Berichten: 1371
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor MetroRET » Vr 19 Okt 2018, 22:51

Een slimme oplossing zou zijn: SGM uit de 7600 en het Flirt uit de 5900 naar de 7600 sturen, waar al Flirt rijdt.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1531
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Yanaike » Vr 19 Okt 2018, 23:06

Gezien de reizigersaantallen van 2016 vind ik het niet zo gek dat is besloten om de SPRs in Dordrecht te knippen.

Dordrecht Zuid (1307), Lage Zwaluwe (941), Breda Prinsenbeek (1705), Zevenbergen (1267), Oudenbosch (1298) vs.
Zwijndrecht (5518), Barendrecht (5497), Rotterdam Lombardijen (6348), Rotterdam Zuid (3111), Delft Zuid (4940), Rijswijk (7736), Den Haag Moerwijk (2815).

De SPR-stations ten noorden van Dordrecht hebben veel meer reizigers dan de SPR-stations ten zuiden van Dordrecht. Dus door te knippen in Dordrecht voorkom je dat materieel half leeg rond rijdt door Brabant en zo kun je dat materieel weer inzetten op plekken waar het harder nodig is.

Bovendien... de aansluitingen in Dordrecht op de IC naar Rotterdam en verder lijken mij best redelijk?

MetroRET
Berichten: 1371
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor MetroRET » Vr 19 Okt 2018, 23:14

6600 > 2400 is 3*/7 min
5900 > 2400 is 28*/2 min met cross platform.

2400 > 6600 is 5*/6 min
2400 > 5900 is 29*/30 min

*Brugopening

6600 > 2200 is 22 min
5900 > 2200 is 17 min

2200 > 5900 is 17 min
2200 > 6600 is 22 min

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1531
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Yanaike » Vr 19 Okt 2018, 23:45

Oeps, ik had in een paar gevallen de overstap op de SPR Rotterdam aangezien voor een overstap op de IC Rotterdam.

Maar is het dan niet vooral een kwestie van overstaptijden op die IC verbeteren? Als die overstap goed is, maakt het dan heel veel uit dat de verbinding niet rechtstreeks is?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Za 20 Okt 2018, 08:17

Dat is deels een oplossing, was notabene het argument van NS voor de knip: reizigers stapten al over op de IC omdat dat sneller was. Maar ja, als je dan een overstap van 22 minuten krijgt is overstappen op de IC niet meer sneller.
Die 3 minuten van 6600 op 2400 is trouwens van 4b naar 2a, dat haal je nooit en komt dus ook niet uit de planner. Die adviseert de Sprinter als aansluiting wat net zo snel is als wachten op de volgende IC.

Voor Dordrecht Zuid is één halte met de trein en dan al overstappen trouwens sowieso niet echt een reizigerstrekker. Die reizigers nemen voortaan dan wel de stadsbus naar centraal om daar over te stappen. Is met de huidige aanfluitingen sneller en kan elk kwartier, naast dat station Zuid zo excentrisch gelegen is dat die bus bijna gegarandeerd dichterbij huis stopt.
Juist het direct op de trein naar je bestemming in Rotterdam kunnen stappen trok daar reizigers, want dan is het wel aantrekkelijk maar het station te fietsen.

Maar wat een betere aansluiting niet verbeterd en ook lastig te realiseren maakt is het keren met 10 van de 12 treinen die Dordrecht per uur aandoen op infra die daar niet echt ideaal voor is. Vooral naar treinen op de a-fase zijn de looptijden enorm. Er hangt geloof ik een bordje bij de trap vanuit de tunnel dat de a-zijde 150 meter verderop ligt (want de tunnel ligt achter de kruiswissels).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38041
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Berichtdoor Suus » Za 20 Okt 2018, 08:52

Yanaike schreef:Gezien de reizigersaantallen van 2016 vind ik het niet zo gek dat is besloten om de SPRs in Dordrecht te knippen.

Dordrecht Zuid (1307), Lage Zwaluwe (941), Breda Prinsenbeek (1705), Zevenbergen (1267), Oudenbosch (1298) vs.
Zwijndrecht (5518), Barendrecht (5497), Rotterdam Lombardijen (6348), Rotterdam Zuid (3111), Delft Zuid (4940), Rijswijk (7736), Den Haag Moerwijk (2815).

De SPR-stations ten noorden van Dordrecht hebben veel meer reizigers dan de SPR-stations ten zuiden van Dordrecht.

Sinds de knip zijn de reizigersaantallen van de stations tussen Dordrecht en Roosendaal in een vrije val terecht gekomen:

Zevenbergen: -10%. Oudenbosch -11%. Lage Zwaluwe -13%. Dordrecht Zuid -18%.

Die stations moeten hun rechtstreekse sprinter naar Rotterdam gewoon weer terugkrijgen, voordat er helemaal niets meer over is van het vervoer op deze stations. Een koppeling tussen de 5100 en 5900 is perfect te realiseren met een stop van 2-3 minuten in Dordrecht. Ja, je moet een beetje schuiven met je materieelomloop, maar er zijn wel grotere uitdagingen te vinden dan deze koppeling realiseren.
Rame à l'approche


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast