Pagina 16 van 16

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: za 20 okt 2018, 08:56
door MetroRET
MetroRET schreef:Een slimme oplossing zou zijn: SGM uit de [serie=Sprinter|2018|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] en het Flirt uit de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] naar de [serie=Sprinter|2018|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] sturen, waar al Flirt rijdt.
En hier is je oplossing.

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: za 20 okt 2018, 11:12
door Wubbo
Alleen nog even wat materieel erbij zoeken, want de huidige losse Flirtjes moet je dan vervangen door (minimaal) SGM-5.

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: za 20 okt 2018, 11:13
door MetroRET
In de [serie=Sprinter|2018|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] rijdt ook SGM5.

Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: za 20 okt 2018, 11:23
door IC140
Dus als je het 1-op-1 vervangt krijg je losse Flirts in de 7600. Garantie op succes. Het punt van Wubbo is dat er in totaal meer materieel nodig is bij een doorkoppeling van de 5900 op de 5100.

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: za 20 okt 2018, 11:36
door Z2N
En dus is doorkoppeling pas mogelijk als het SNG goed en wel aan het instromen is, dat loopt vrijwel gelijk met de mogelijke periode waarin dit ingevoerd zou kunnen worden (drgl 2020).

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: zo 21 okt 2018, 08:23
door playertwo
Of met een dubbel stel Den Haag - Dordrecht rijden en dan splitsen in een stel naar Roosendaal en een stel naar Breda. Als het beter uitkomt kan splitsen en combineren ook in Lage Zwaluwe. Dordrecht - Lage Zwaluwe v.v. hoeft niet noodzakelijk een nette kwartiersdienst te hebben, dat toont de daling van de reizigersaantallen wel aan.
Tussen Dordrecht en Den Haag v.v. kan dan een extra sprinter rijden, zoals nu het geval is. Hiermee schrap je 6 kerende treinen per uur.

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: zo 21 okt 2018, 08:42
door playertwo
Om Breda een snelle verbinding te geven kan je de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] doortrekken naar Breda, eventueel 1x per uur. De [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie] is best uitgebogen want deze is nu slecht 1 minuut sneller dan de sprinter. Daar kan je dus ook nog enkele minuten mee winnen.
Daarmee schrap je nog eens 2 tot 3 kerende treinen per uur en hou je alleen een [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] of [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] over, zie mijn vorige post

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: zo 21 okt 2018, 09:27
door ArrivaBas
playertwo schreef:Of met een dubbel stel Den Haag - Dordrecht rijden en dan splitsen in een stel naar Roosendaal en een stel naar Breda. Als het beter uitkomt kan splitsen en combineren ook in Lage Zwaluwe. Dordrecht - Lage Zwaluwe v.v. hoeft niet noodzakelijk een nette kwartiersdienst te hebben, dat toont de daling van de reizigersaantallen wel aan.
Tussen Dordrecht en Den Haag v.v. kan dan een extra sprinter rijden, zoals nu het geval is. Hiermee schrap je 6 kerende treinen per uur.
Je moet niet willen splitsen in Dordrecht. Het station is er veel te krap voor en rangeerbewegingen lopen tot op de aanbruggen van de Stadsbrug.

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: zo 21 okt 2018, 09:34
door MetroRET
Je hoeft toch niet te rangeren als het ene deel naar Rsd en het andere deel naar Bd gaat ?

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: zo 21 okt 2018, 10:38
door Daniel
Dat hoeft dan niet nee, maar de vraag is of het ook qua paden past. Er is voor de standaard halfuursdiensten ingevoerd werden ook een periode geweest waarin de halfuursdienst vanuit Den Haag na Dordrecht om en om naar Roosendaal en Breda reed. Daarbij had de Bredase tak echter een lange stop in Lage Zwaluwe nodig om niet met een goederenpad Moerdijk - Breda e.v. te conflicteren.
En dat soort goederenpaden liggen natuurlijk idealiter altijd op een moment dat er vanuit Lage Zwaluwe een trein naar Roosendaal gaat omdat er dan dus geen naar Breda komt.

Ik vraag me echter af of twee sprinters en een IC wel de beste combinatie van optimale bediening met niet teveel treinen is. Met een sneltrein die alleen in Prinsenbeek stopt heb je zowel de grootste reizigersstromen als de wens om een snellere verbinding te krijgen tussen Dordrecht en Breda gerealiseerd. En hoe minder paden je nodig hebt tussen Lage Zwaluwe en Breda hoe idealer de situatie is om treinen in een gunstige ligging te krijgen, gezien die overkill van vijf treinen per uur die de HSL af komen waar ook de goederen nog tussendoor moeten.

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: zo 21 okt 2018, 10:51
door MetroRET
Daniel schreef:Dat hoeft dan niet nee, maar de vraag is of het ook qua paden past. Er is voor de standaard halfuursdiensten ingevoerd werden ook een periode geweest waarin de halfuursdienst vanuit Den Haag na Dordrecht om en om naar Roosendaal en Breda reed. Daarbij had de Bredase tak echter een lange stop in Lage Zwaluwe nodig om niet met een goederenpad Moerdijk - Breda e.v. te conflicteren.
En dat soort goederenpaden liggen natuurlijk idealiter altijd op een moment dat er vanuit Lage Zwaluwe een trein naar Roosendaal gaat omdat er dan dus geen naar Breda komt.

Ik vraag me echter af of twee sprinters en een IC wel de beste combinatie van optimale bediening met niet teveel treinen is. Met een sneltrein die alleen in Prinsenbeek stopt heb je zowel de grootste reizigersstromen als de wens om een snellere verbinding te krijgen tussen Dordrecht en Breda gerealiseerd. En hoe minder paden je nodig hebt tussen Lage Zwaluwe en Breda hoe idealer de situatie is om treinen in een gunstige ligging te krijgen, gezien die overkill van vijf treinen per uur die de HSL af komen waar ook de goederen nog tussendoor moeten.
Qua huidige paden zou dat moeten passen:
Aankomst :19
Vertrek :23 naar Rsd (huidige pad [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie])
Vertrek :28 naar Bd (huidige pad [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie])

Andersom:
Aankomst :02 vanuit Bd (huidige pad [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie])
Aankomst :07 vanuit Rsd (huidige pad [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie])
Vertrek :12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: zo 21 okt 2018, 11:14
door SuperGhost
Maar als je 9! minuten in Dordrecht moet wachten, wat is dan nog het nut? Zeker als er elke 10 minuten een sprinter van Dordrecht naar Den Haag moet gaan komen...
Die wachttijd moet toch makkelijk bijna gehalveerd kunnen worden, zeker als je in Lage Zwaluwe zou koppelen/splitsen (dan hoef je immers niet met twee sprinters achter elkaar aan te rijden, wat de opvolgtijd al iets verkort).
Daniel schreef:Dat hoeft dan niet nee, maar de vraag is of het ook qua paden past. Er is voor de standaard halfuursdiensten ingevoerd werden ook een periode geweest waarin de halfuursdienst vanuit Den Haag na Dordrecht om en om naar Roosendaal en Breda reed. Daarbij had de Bredase tak echter een lange stop in Lage Zwaluwe nodig om niet met een goederenpad Moerdijk - Breda e.v. te conflicteren.
Maar had dat ook niet deels te maken met dat je dat cargo-pad dus wel daar moest leggen, omdat je anders juist in de spits in het pad van de sprinter zou rijden? Als je uit gaat van de gehele dag zo'n systeem (waarbij overdag dan gesplitst wordt in Dordrecht of Lage Zwaluwe en 's avonds/zondags om en om wordt gereden), dan kun je het cargo-pad natuurlijk ook zo inleggen dat die juist niet conflicteert met de sprinters.

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: zo 21 okt 2018, 14:14
door Wubbo
Splitsen in Lage Zwaluwe kost waarschijnlijk nog meer capaciteit dan splitsen in Dordrecht, omdat je dan van spoor 3 naar Roosendaal moet (waarbij er dus geen trein uit Roosendaal mag zijn) en van Roosendaal naar spoor 4 (waarbij er geen trein naar Breda mag zijn). En dat dan ook nog door slome 40 km/h-wissels.

Verder is er geen goederenpad Moerdijk - Breda. Alle goederenpaden die op Lage Zwaluwe - Breda liggen komen uit Kijfhoek. Er zijn wel treinen die dat doen, maar dat zijn er niet eens veel per dag. Die zijn prima inpasbaar omdat ze vrij invoegen van de sporen van/naar Roosendaal. De treinen die Moerdijk - Essen (B) doen zijn wat dat betreft veel vervelender.

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Geplaatst: ma 22 okt 2018, 21:10
door playertwo
SuperGhost schreef:Maar als je 9! minuten in Dordrecht moet wachten, wat is dan nog het nut? Zeker als er elke 10 minuten een sprinter van Dordrecht naar Den Haag moet gaan komen...
Die wachttijd moet toch makkelijk bijna gehalveerd kunnen worden, zeker als je in Lage Zwaluwe zou koppelen/splitsen (dan hoef je immers niet met twee sprinters achter elkaar aan te rijden, wat de opvolgtijd al iets verkort).
Op het moment dat de treinen worden doorgekoppeld moet er ook worden gekeken naar de ligging van het treinpad en worden bekeken of het pad kan worden versneld. Sowieso komt er ruimte omdat de Benelux niet meer een pad over Dordrecht heeft en zou je ook nog wat kunnen doen aan de 2300 (schrappen en de 2400 1x per uur kunnen doorsturen)