Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
ZO6176 schreef:Mee eens.
Een fatsoenlijjke spoorverbinding voor veghel, Uden, waalwijk en oosterhout en airport lijkt me zinvoller.
Wat Uden en Veghel betreft een beetje mosterd naar de maaltijd. Had dit geregeld voor dat die A50 Eindhoven - Oss werd aangelegd. Om nu die snelweg af te breken en te vervangen door rails is pure kapitaalvernietiging.
Terugkomend op het onderwerp. Die eenzijdige focus op HOV, lightrail, trein, apps (lees: Mobility As a Service) laat de buspassagiers te vaak in de kou staan. Verder vraag ik me af hoe realistisch die spoortunnel is. Zo'n tunnel gaat wel ten koste van investeringen elders in het openbaar vervoer. En wel op plekken waar die investeringen veel meer urgentie hebben.
Ja slotje erop. En over 4 jaar, bij de volgende gem. verkiezingen weer afstoffen.
Eindhoven heeft er dan allang Nuenen bij gekregen. En wellicht ook Son en Breugel. Dan zijn er 40.000 potentiele ja stemmers bij :-)
Als dagelijks gebruiker van de A50 tussen Oss en Eindhoven kan ik vertellen dat dit stuk snelweg sterk verspitst is. Het is er erg druk en congestiegevoelig in de ochtend- en avondspits; daarbuiten kun je er bijkans een kanon afschieten. Zelfs het verkeer tussen de knooppunten Paalgraven en Bankhoef kan buiten de spits prima afgehandeld worden over de twee bestaande rijstroken. Verder kent de weg veel vrachtverkeer.
Ik zie niet in welk probleem je met een lightrail spoorlijn zou oplossen. Er is geen knellend vervoersprobleem en er rijdt al een bus. Ook NS en ministerie zijn desgevraagd weinig enthousiast.
Ik doelde niet op de huidige situatie, maar op de situatie voordat de A50 van Eindhoven naar Oss werd aangelegd. Waarom is toen niet de optie onderdocht voor een spoorlijn of lightrail.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 30 jan 2018, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:Quote verwijderd, was laatste bericht
Omdat spoor geen oplossing is voor de problemen die met de aanleg van een snelweg worden opgelost. Of wil je al de vrachtwagens per trein gaan vervoeren?
Ik denk dat de wens hier de vader van de gedachte is. Plannen voor een snelweg tussen Oss en Eindhoven waren er al decennia. Eerst als rijksweg 75, die van Arnhem via de oostkant van Eindhoven naar Weert en daar aansluitend op de huidige A2 naar Maastricht had moeten lopen. En vanaf de jaren '80 als A50, nog steeds langs de oostkant van Eindhoven maar eindigend op de A67. De besluitvorming bleef hangen, mede door de omstreden tracering ten oosten van Eindhoven, en ondertussen bleef het verkeer op de N265 maar groeien. Die weg was daar niet op berekend: één rijbaan voor beide richtingen dwars door bebouwde kommen met veel kruisingen.
Toen de A50 alsnog gebouwd werd heeft men dan ook besloten zoveel mogelijk het tracé van de N265 te volgen en de weg daarbij om de bebouwde kommen heen te leggen. Vandaar het wat 'meanderende' tracé. Met die snelweg verdween niet alleen het doorgaand verkeer uit de bebouwde kommen, wat ze een stuk leefbaarder en veiliger maakte, maar werd ook een belangrijke ontbrekende schakel tussen het noorden en zuiden van Nederland voltooid. De A50 reikt daarmee (ver) voorbij lokaal belang.
Ik zou niet inzien hoe een trein of tram tussen Eindhoven en Oss dat had kunnen oplossen.
Er zijn anders genoeg mensen die een lightrail wel zien zitten of daar op zijn minst een onderzoek naar willen doen.
Het staat dan ook in een aantal verkiezingsprogramma's voor de komende gemeenteraadsverkiezingen: CDA Uden http://www.cdauden.nl/verkiezingen/prog ... eiligheid/
* De ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer gaan snel. Uden sluit zich daar in een vroeg
stadium bij aan. Het CDA Uden is daarom voor het grondig onderzoeken van de mogelijkheden om aan te sluiten
op een toekomstige lightrailverbinding.
Hartstikke mooi al die HOV-bussen (Hoogwaardige Openbaar Vervoer) door onze gemeente, maar wij blijven geloven in een aansluiting op het spoornetwerk. Het ziekenhuis op Uden Noord is voor ons een prima locatie voor een treinstation, van waaruit er aansluiting wordt gezocht naar het spoor bij Oss. Wij denken dat een lightrailverbinding van ongeveer 10 kilometer grotendeels parallel aan de A50 mogelijk moet zijn en willen dat hier serieus onderzoek naar wordt gedaan.
Van Uden naar Oss een lightrail wordt lastig. Meeste logische route is toch Uden - Nistelrode - Heesch - Oss
Nistelrode en Heesch vallen allebei onder gemeente Bernheze.
Laat CDA Bernheze in haar verkiezingsprogramma het woord lightrail niet vermelden:
En is dit ook echt serieus of meer een soort politiek 'stempelwoordje' dat in elk verkiezingsprogramma opnieuw wordt gecopy-pasted puur om stemmen te winnen?
Yanaike schreef:En is dit ook echt serieus of meer een soort politiek 'stempelwoordje' dat in elk verkiezingsprogramma opnieuw wordt gecopy-pasted puur om stemmen te winnen?
Het is gewoon een stuk nostalgie, denk ik. Als ze echt serieus waren geweest, hadden ze allang bijeenkomsten georganiseerd met belanghebbenden. Een treinverbinding dan wel lightrailverbinding Oss - Uden - Veghel of Gemert naar Eindhoven neem ik pas serieus, als alle plaatsen, die eraan komen te liggen serieuze stappen gezet hebben. Misschien dat het bij de provinciale statenverkiezingen van 2019 weer ter sprake komt.
Bij VVD Son en Breugel staat niets over een eventuele spoorlijn. https://sonenbreugel.vvd.nl/uploaded/so ... 8-2022.pdf
Wel staat het volgende in hun verkiezingsprogramma: Het openbaar vervoer in onze regio kan beter en slimmer door meer knooppunten te
creëren en niet alles vanuit één centraal punt (station Eindhoven) te organiseren.
Directe verbinding van Son en Breugel naar Best.
Ook Groen Links-PVDA in Son en Breugel schrijven niets over een eventuele lightrail dan wel spoorverbinding in haar verkiezingsprogramma. http://www.pvda-groenlinks-sonenbreugel ... 2018-2022/
Wel schrijven ze het volgende: PvdA-GroenLinks wil dat we als regio én als gemeente voorop blijven lopen op het gebied van nieuwe mobiliteitsoplossingen. Denk daarbij aan meer aandacht en ruimte voor fietsers en e-bikes, maximaal faciliteren van e-mobility (elektrisch vervoer), investeringen in beter en schoner openbaar vervoer en slimme mobiliteitsoplossingen om verkeersdoorstroming te verbeteren. Ook zien we nog ruimte voor verbetering van het verkeer ín Son en Breugel.
Geen vermelding van een lightrail of spoorverbinding bij D66 Son en Breugel. https://sonenbreugel.d66.nl/content/upl ... olutie.pdf
Wel het volgende: We pakken als D66 ook graag door op de ontwikkeling van het openbaar vervoer
netwerk in de regio. We willen slimmere maar vooral flexibelere oplossingen die beter
aansluiten op de mobiliteitsvraag van de inwoners van Son en Breugel.