Mogelijke spoorlijn Eindhoven-Oss

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Mogelijke spoorlijn Eindhoven-Oss

Bericht door lijntaxi »

Afgesplitst van VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre
ZO6176 schreef:Mee eens.
Een fatsoenlijjke spoorverbinding voor veghel, Uden, waalwijk en oosterhout en airport lijkt me zinvoller.
Wat Uden en Veghel betreft een beetje mosterd naar de maaltijd. Had dit geregeld voor dat die A50 Eindhoven - Oss werd aangelegd. Om nu die snelweg af te breken en te vervangen door rails is pure kapitaalvernietiging.
Terugkomend op het onderwerp. Die eenzijdige focus op HOV, lightrail, trein, apps (lees: Mobility As a Service) laat de buspassagiers te vaak in de kou staan. Verder vraag ik me af hoe realistisch die spoortunnel is. Zo'n tunnel gaat wel ten koste van investeringen elders in het openbaar vervoer. En wel op plekken waar die investeringen veel meer urgentie hebben.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Chrysa »

Waarom zouden ze de snelweg afbreken om een spoorlijn aan te leggen? :')
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Mr-W »

lijntaxi schreef:
ZO6176 schreef:Mee eens.
Een fatsoenlijjke spoorverbinding voor veghel, Uden, waalwijk en oosterhout en airport lijkt me zinvoller.
Wat Uden en Veghel betreft een beetje mosterd naar de maaltijd. Had dit geregeld voor dat die A50 Eindhoven - Oss werd aangelegd..
Voor een spoorlijn Eindhoven- Oss is en was onvoldoende vervoersvraag.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door ZO6176 »

Eindhoven - oss wil ik wel geloven. Tot uden niet. Volgens mij is de 305 een goed beklante lijn.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 28 jan 2018, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door erjeebee »

Mr-W schreef:Voor een spoorlijn Eindhoven- Oss is en was onvoldoende vervoersvraag.
Er is een spoorlijn Eindhoven-Oss :lol:
Via Den Bosch
in 40 minuutjes ben je dr.

Gaan we nog verder over de tunnel?
Of zijn we het met zn allen eens dat dit luchtfietserij is en laten we het hierbij
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door huibf »

Ja slotje erop. En over 4 jaar, bij de volgende gem. verkiezingen weer afstoffen.
Eindhoven heeft er dan allang Nuenen bij gekregen. En wellicht ook Son en Breugel. Dan zijn er 40.000 potentiele ja stemmers bij :-)
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door lijntaxi »

Mr-W schreef:
lijntaxi schreef:
ZO6176 schreef:Mee eens.
Een fatsoenlijjke spoorverbinding voor veghel, Uden, waalwijk en oosterhout en airport lijkt me zinvoller.
Wat Uden en Veghel betreft een beetje mosterd naar de maaltijd. Had dit geregeld voor dat die A50 Eindhoven - Oss werd aangelegd..
Voor een spoorlijn Eindhoven- Oss is en was onvoldoende vervoersvraag.
Heb jij een bron, die dat kan bevestigen? En hoe zit het met een lightrail, dat veel goedkoper is dan een spoorlijn?
Alargule

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Alargule »

Als dagelijks gebruiker van de A50 tussen Oss en Eindhoven kan ik vertellen dat dit stuk snelweg sterk verspitst is. Het is er erg druk en congestiegevoelig in de ochtend- en avondspits; daarbuiten kun je er bijkans een kanon afschieten. Zelfs het verkeer tussen de knooppunten Paalgraven en Bankhoef kan buiten de spits prima afgehandeld worden over de twee bestaande rijstroken. Verder kent de weg veel vrachtverkeer.

Ik zie niet in welk probleem je met een lightrail spoorlijn zou oplossen. Er is geen knellend vervoersprobleem en er rijdt al een bus. Ook NS en ministerie zijn desgevraagd weinig enthousiast.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door lijntaxi »

Ik doelde niet op de huidige situatie, maar op de situatie voordat de A50 van Eindhoven naar Oss werd aangelegd. Waarom is toen niet de optie onderdocht voor een spoorlijn of lightrail.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 30 jan 2018, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijke spoorlijn Eindhoven-Oss

Bericht door reisthijs »

Omdat spoor geen oplossing is voor de problemen die met de aanleg van een snelweg worden opgelost. Of wil je al de vrachtwagens per trein gaan vervoeren?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Alargule

Re: Mogelijke spoorlijn Eindhoven-Oss

Bericht door Alargule »

Ik denk dat de wens hier de vader van de gedachte is. Plannen voor een snelweg tussen Oss en Eindhoven waren er al decennia. Eerst als rijksweg 75, die van Arnhem via de oostkant van Eindhoven naar Weert en daar aansluitend op de huidige A2 naar Maastricht had moeten lopen. En vanaf de jaren '80 als A50, nog steeds langs de oostkant van Eindhoven maar eindigend op de A67. De besluitvorming bleef hangen, mede door de omstreden tracering ten oosten van Eindhoven, en ondertussen bleef het verkeer op de N265 maar groeien. Die weg was daar niet op berekend: één rijbaan voor beide richtingen dwars door bebouwde kommen met veel kruisingen.

Toen de A50 alsnog gebouwd werd heeft men dan ook besloten zoveel mogelijk het tracé van de N265 te volgen en de weg daarbij om de bebouwde kommen heen te leggen. Vandaar het wat 'meanderende' tracé. Met die snelweg verdween niet alleen het doorgaand verkeer uit de bebouwde kommen, wat ze een stuk leefbaarder en veiliger maakte, maar werd ook een belangrijke ontbrekende schakel tussen het noorden en zuiden van Nederland voltooid. De A50 reikt daarmee (ver) voorbij lokaal belang.

Ik zou niet inzien hoe een trein of tram tussen Eindhoven en Oss dat had kunnen oplossen.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Mogelijke spoorlijn Eindhoven-Oss

Bericht door lijntaxi »

Er zijn anders genoeg mensen die een lightrail wel zien zitten of daar op zijn minst een onderzoek naar willen doen.
Het staat dan ook in een aantal verkiezingsprogramma's voor de komende gemeenteraadsverkiezingen:
CDA Uden
http://www.cdauden.nl/verkiezingen/prog ... eiligheid/

* De ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer gaan snel. Uden sluit zich daar in een vroeg
stadium bij aan. Het CDA Uden is daarom voor het grondig onderzoeken van de mogelijkheden om aan te sluiten
op een toekomstige lightrailverbinding.


https://www.jonguden.nl/programma-2018-2022/

Jong Uden
Light rail

Hartstikke mooi al die HOV-bussen (Hoogwaardige Openbaar Vervoer) door onze gemeente, maar wij blijven geloven in een aansluiting op het spoornetwerk. Het ziekenhuis op Uden Noord is voor ons een prima locatie voor een treinstation, van waaruit er aansluiting wordt gezocht naar het spoor bij Oss. Wij denken dat een lightrailverbinding van ongeveer 10 kilometer grotendeels parallel aan de A50 mogelijk moet zijn en willen dat hier serieus onderzoek naar wordt gedaan.


PVDA Uden
https://uden.pvda.nl/wp-content/uploads ... a-GR18.pdf
Er in Uden een lightrail-station komt, want goede bereikbaarheid is essentieel voor onze regio.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Mogelijke spoorlijn Eindhoven-Oss

Bericht door lijntaxi »

Van Uden naar Oss een lightrail wordt lastig. Meeste logische route is toch Uden - Nistelrode - Heesch - Oss
Nistelrode en Heesch vallen allebei onder gemeente Bernheze.
Laat CDA Bernheze in haar verkiezingsprogramma het woord lightrail niet vermelden:

https://d2vry01uvf8h31.cloudfront.net/A ... gramma.pdf

Dan rest nog de route via Zeeland - Schaijk - Berghem.
En ja wel hoor daar hebben we 'm weer te pakken : station Berghem Piekenhoef!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Mogelijke spoorlijn Eindhoven-Oss

Bericht door Yanaike »

En is dit ook echt serieus of meer een soort politiek 'stempelwoordje' dat in elk verkiezingsprogramma opnieuw wordt gecopy-pasted puur om stemmen te winnen?
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Mogelijke spoorlijn Eindhoven-Oss

Bericht door lijntaxi »

Yanaike schreef:En is dit ook echt serieus of meer een soort politiek 'stempelwoordje' dat in elk verkiezingsprogramma opnieuw wordt gecopy-pasted puur om stemmen te winnen?
Het is gewoon een stuk nostalgie, denk ik. Als ze echt serieus waren geweest, hadden ze allang bijeenkomsten georganiseerd met belanghebbenden. Een treinverbinding dan wel lightrailverbinding Oss - Uden - Veghel of Gemert naar Eindhoven neem ik pas serieus, als alle plaatsen, die eraan komen te liggen serieuze stappen gezet hebben. Misschien dat het bij de provinciale statenverkiezingen van 2019 weer ter sprake komt.

Bij VVD Son en Breugel staat niets over een eventuele spoorlijn.
https://sonenbreugel.vvd.nl/uploaded/so ... 8-2022.pdf
Wel staat het volgende in hun verkiezingsprogramma:
Het openbaar vervoer in onze regio kan beter en slimmer door meer knooppunten te
creëren en niet alles vanuit één centraal punt (station Eindhoven) te organiseren.

Directe verbinding van Son en Breugel naar Best.


Ook Groen Links-PVDA in Son en Breugel schrijven niets over een eventuele lightrail dan wel spoorverbinding in haar verkiezingsprogramma.
http://www.pvda-groenlinks-sonenbreugel ... 2018-2022/
Wel schrijven ze het volgende:
PvdA-GroenLinks wil dat we als regio én als gemeente voorop blijven lopen op het gebied van nieuwe mobiliteitsoplossingen. Denk daarbij aan meer aandacht en ruimte voor fietsers en e-bikes, maximaal faciliteren van e-mobility (elektrisch vervoer), investeringen in beter en schoner openbaar vervoer en slimme mobiliteitsoplossingen om verkeersdoorstroming te verbeteren. Ook zien we nog ruimte voor verbetering van het verkeer ín Son en Breugel.

Geen vermelding van een lightrail of spoorverbinding bij D66 Son en Breugel.
https://sonenbreugel.d66.nl/content/upl ... olutie.pdf
Wel het volgende:
We pakken als D66 ook graag door op de ontwikkeling van het openbaar vervoer
netwerk in de regio. We willen slimmere maar vooral flexibelere oplossingen die beter
aansluiten op de mobiliteitsvraag van de inwoners van Son en Breugel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten