Multimodaal knooppunt Gerwen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door lijntaxi »

Wat vinden jullie van dit idee? Een multimodaal knooppunt in Gerwen.
Gelezen in het verkiezingsprogramma van PVDA Nuenen, Gerwen en Nederwetten
https://nuenen.pvda.nl/wp-content/uploa ... e-stad.pdf

Verbeteren gebruik openbaar vervoer
- Openbaar vervoer promoten om gewoontes van automobilisten te doorbreken
- Lijn 6 handhaven
- Aanleg HOV / Park & Ride voorziening (multimodaal knooppunt) in Gerwen


Meest logische lokatie voor zo'n multimodaal knooppunt zou volgens mij hier zijn:

http://www.openstreetmap.org/?mlat=51.4 ... 870/5.5726

uit het verkiezingsprogramma CDA Nuenen C.A:
https://d2vry01uvf8h31.cloudfront.net/A ... gramma.pdf
Het openbaar vervoer is kwalitatief verbeterd door de aanleg van de HOV. Het gebruik dient daarom gestimuleerd te worden. Dit kan door:
- de aanleg van een transferium waardoor het gebruik van de HOV aantrekkelijker wordt gemaakt;
- het goed borgen van de veiligheid van de haltes en waar nodig verbeteren; dit geldt met name voor de drukke halte aan de rand van Gerwen
. het openbaar vervoer beschikbaar houden in alle wijken van Nuenen, ook in de avonduren


Bij SP Nuenen niets over een eventueel transferium/multimodaal knooppunt in Gerwen.
https://nuenen.sp.nl/sites/nuenen.sp.nl ... en_0.5.pdf
Wel willen ze het volgende:

Openbaar vervoer
Openbaar vervoer moet kwalitatief goed en tegen aanvaardbare kosten gerealiseerd worden.
Dat betekent een frequente verbinding, aangepast aan de tijd van de dag,
een goede spreiding van beschutte opstapplaatsen met wachttijdindicatie.
(...)
De HOV2 mag niet ten koste gaan van de huidige spreiding van opstapplaatsen en de huidige
buslijnen en - frequentie.
De buurtbus naar Nederwetten dient behouden te blijven.
Bij busstations dienen goede fietsenstallingen te zijn.
Er moet een rechtstreekse OV- verbinding komen met Geldrop,
zodat het Annaziekenhuis maar ook de bedrijventerreinen van Eeneind voor het OV ontsloten worden.
Gratis OV voor senioren die gebruik maken van de stadspas Eindhoven, dient weer te worden
ingevoerd op basis van een inkomenstoets.
Onderzoek mogelijkheid tot parkeren bij bushalte centrum zodat een P+R ontstaat ter
bevordering van het HOV-gebruik.
Laatst gewijzigd door lijntaxi op za 17 feb 2018, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door Yanaike »

Waarom niet ter hoogte van de huidige halte Gerwen, Kerkakkers? En waarom een apart topic voor dit specifieke onderwerp?
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door lijntaxi »

Yanaike schreef:Waarom niet ter hoogte van de huidige halte Gerwen, Kerkakkers? En waarom een apart topic voor dit specifieke onderwerp?
Voor de bewoners van Gerwen, zou Gerwen, Kerkakkers inderdaad een betere lokatie zijn. Verste afstand zou dan ongeveer 1,2 kilometer bedragen.
Bij de door mij voorgestelde lokatie zou de maximale afstand voor Gerwen 1,5 kilometer.

Ik had alleen gekeken naar een logische plek voor automobilsten voor een multimodaal-knooppunt.
Wat opvalt is dat het stermodel wordt losgelaten. Dit is het model waarbij al het openbaar vervoer loopt van en naar grote en middelgrote plaatsen in de regio. Je kunt echt merken, dat de kleinere plaatsen zich beginnen te roeren. Aangezien mijn ervaring leert dat de meeste busreizigers tussen 8 - 20 kilometer reizen, betekent dit een zorgvuldig afwegingsproces voor de aanleg van nieuwe OV-knooppunten. Daarbij dient utieraard ook rekening gehouden worden met de (beleefde) loopafstand. 500 meter lopen in een open vlakte met recht toe recht aan wegen met weinig afleiding onderweg wordt als langduriger ervaren dan 700 meter lopen in een winkelcentrum of bosrijke omgeving met slingerpaden.

Waarom apart topic over knooppunt Gerwen? Omdat ik dit wel heel erg opvallend vond. Gerwen als centrum van het OV in Zuid-Oost-Brabant.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op za 17 feb 2018, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: dubbelpost samengevoegd. Gelieve daar op te letten.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door Durashift »

Wel leuk dit ook eens te lezen. :pos:

Volgens mij willen de lokale PvdA en SP ongeveer hetzelfde, alleen geeft de PvdA er een fancy naam aan.. en benoemt de SP gewoon dát wat er moet komen. Lijkt mij beter aan te sluiten bij de betreffende kiezerspopulatie.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door lijntaxi »

D66 ziet het liefst multimodale knooppunten aan de rand van Eindhoven. Een goede verbinding met Nederwetten en Gerwen is van belang.
Waar men sterk voor pleit is een verbinding tussen Nuenen en Geldrop (het ziekenhuis en industrieterrein Eeneind.)
https://nuenen.d66.nl/content/uploads/s ... iefB-1.pdf

De HOV as van Nuenen naar Eindhoven is inmiddels volop in gebruik.
Hoog op de agenda moet komen te staan het aanleggen van transferia met citybussen aan de
randen van Eindhoven die mensen vervoer en naar plekken waar de meeste mensen heen moeten, Realiseren van een
nieuwe regelmatige OV–verbinding tussen Nuenen en Geldrop (inclusief industrieterrein Eeneind) heeft binnen het netwerk hoge prioriteit.
Het is met name ongewenst dat scholieren zoals nu via Eindhoven moeten reizen.
Daarnaast zullen ook de kernen Gerwen en Nederwetten nog beter in een geïntegreerd OV-systeem betrokken moeten worden.
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door erjeebee »

Vroeger noemden ze dat een transferium.

En verder heeft Nederwetten ongeveer 800 inwoners.
Allen voorzien van automobielen omdat de OV verbinding naadje (of is het naatje?) is.
Iedereen wil naar Eindhoven maar je kunt alleen naar Son of Nuenen en daar overstappen.
Ik denk niet dat er ook maar 1 Nederwettenaar naar Gerwen zal rijden om daar de bus te pakken.
Dus die kunnen we uitsluiten.
Gerwen zelf heeft een prima busverbinding. Menig dorp van 2000 inwoners zal daar jaloers op zijn. Denk niet dat je meer Gerwense reizigers trekt met een transferium daar.
Mensen uit Nuenen gaan echt niet eerst een stuk de verkeerde kant op om dan de bus naar Eindhoven te nemen.

Dus dan doen we het voor? Stip- en Lieshout?
Vreemd dat de PVDA NGN zich daar voor inzet.

Of ben ik nou een azijnpisser? :D
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door lijntaxi »

In Gerwen zijn ze bezig met de bouw van 72 nieuwe woningen. De bevolking van Gerwen zal vlug toenemen.
http://www.gerwenzo.nl/situering/plan-en-situatie
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door Jef400 »

Wat een vetpot zeg _O-
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door Mdk »

"stedenbouwkundig plan"
Ik weet niet of dat nou helemaal de juiste term is :')
Bij twijfel altijd klagen
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door ZO6176 »

Waarom heeft nederwetten eigenlijk geen verbinding met eindhoven? Is dit niet iets voor lijn 9?
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door huibf »

Omdat daar 800 mensen wonen.
Lijn 9 ? Nogal een omweg. Er rijdt een buurtbusje.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door ZO6176 »

Is dat zo? Ik denk dat met de route over de oude bossche baan die de 9 nu rijdt niet zoveel uitmaakt.
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door erjeebee »

Qua afstand en rijtijd niet idd.

Dus even afwegen
1) Willen we de duizenden inwoners van Son en Breugel hun verbinding met Ekkersrijt en met een aantal scholen in Eindhoven Noord onthouden ten gunste van 800 mensen in Nederwetten die al jaren de auto nemen en daar waarschijnlijk met geen stok uit te krijgen zijn?
2) Willen we de duizenden inwoners van Son en Breugel een oncomfortabele verbinding geven over de kasseien van de Soeterbeekseweg ten gunste van 800 mensen in Nederwetten die al jaren de auto nemen en daar waarschijnlijk met geen stok uit te krijgen zijn?
3) Over die Soeterbeekseweg... ik denk niet dat Hermes staat te popelen om hun bussen over de kasseien te laten rijden. Bovendien is de weg niet overdreven breed en rijden een hoop mensen er veel te hard -> niet zo geschikt voor een bus dus.

Of ben ik nou een azijnpisser? :D
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door Yanaike »

Los van de kasseien in Nederwetten. Is het niet een eis van de regio dat er een rechtstreekse verbinding tussen Son en Ekkersrijt moet blijven bestaan? Anders had Hermes lijn 9 al lang kunnen strekken over de John F Kennedylaan en de Eindhovenseweg. Eventueel met een ommetje via WoensXL.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Multimodaal knooppunt Gerwen

Bericht door ZO6176 »

Die kasseien zijn inderdaad niet jevanhet. Maar zou het dan niet een idee zijn om de buurtbus 260 niet naar nuenen te laten lopen maar naar woensxl. Lijkt me voor de inwoners toch beter.
Maar lijn 9 zou ook met wat kleiner materieel kunnen rijden zoals lijn 10.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten