lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
lijntaxi
Berichten: 207
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor lijntaxi » Vr 30 Mar 2018, 22:21

Meltrain schreef:Laat ik iets positiever zijn en aannemen dat een spoor- of tramlijn dwars door De Peel enige potentie heeft, dan nog snap ik niet waarom voor Berghem Piekenhoef (is dat een wijk in Berghem?) als eindpunt is gekozen en niet voor Oss.

Heel simpel, omdat Berghem een eigen treinstation verdient.

lijntaxi
Berichten: 207
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor lijntaxi » Vr 30 Mar 2018, 22:36

Piekenhoef is inderdaad een wijk in Berghem.
https://www.wonenindepiekenhoef.nl/

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8300
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Hainje » Za 31 Mar 2018, 00:07

lijntaxi schreef:Heel simpel, omdat Berghem een eigen treinstation verdient.

Goed verhaal, lekker kort ook! :pos:
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
20-06-2018: Trein: 8544,1 km * Bus: 1357,78 km * Metro: 34,8 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Wubbo
Berichten: 11405
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Wubbo » Za 31 Mar 2018, 08:43

Maar Drachten verdient ook een treinstation, waarom trek je de spoorlijn dan niet door naar Drachten? :X

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3008
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor trolly » Za 31 Mar 2018, 09:42

Dat is zóóó off-topic hier! En trouwens: dat kan zomaar de volgende stap zijn. Volendam kan wat mij betreft ook best een stationnetje gebruiken.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3091
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Mikos » Za 31 Mar 2018, 10:11

Ooit hebben we hier op dit forum eens een discussie gehad over de herindeling van 'Ideeën over OV' en dat we wellicht een subforum 'Luchtfietserij' konden opzetten. Dit topic zou daar absoluut niet misstaan. Kunnen we dat niet alsnog invoeren?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13108
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Meltrain » Za 31 Mar 2018, 11:05

lijntaxi schreef:
Meltrain schreef:Laat ik iets positiever zijn en aannemen dat een spoor- of tramlijn dwars door De Peel enige potentie heeft, dan nog snap ik niet waarom voor Berghem Piekenhoef (is dat een wijk in Berghem?) als eindpunt is gekozen en niet voor Oss.

Heel simpel, omdat Berghem een eigen treinstation verdient.

Maar dan moet Berghem wel eerst een treinstation aan de lijn 's-Hertogenbosch - Nijmegen krijgen, want ander sluit de in dit topic besproken tramlijn nergens op aan (en is het reizigerspotentieel nihil).
En waaróm verdient Berghem een station? :)
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

lijntaxi
Berichten: 207
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor lijntaxi » Zo 01 Apr 2018, 18:50

Meltrain schreef:
lijntaxi schreef:
Meltrain schreef:Laat ik iets positiever zijn en aannemen dat een spoor- of tramlijn dwars door De Peel enige potentie heeft, dan nog snap ik niet waarom voor Berghem Piekenhoef (is dat een wijk in Berghem?) als eindpunt is gekozen en niet voor Oss.

Heel simpel, omdat Berghem een eigen treinstation verdient.

Maar dan moet Berghem wel eerst een treinstation aan de lijn 's-Hertogenbosch - Nijmegen krijgen, want ander sluit de in dit topic besproken tramlijn nergens op aan (en is het reizigerspotentieel nihil).
En waaróm verdient Berghem een station? :)

Omdat Berghem bijna 10.000 inwoners heeft.

lijntaxi
Berichten: 207
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor lijntaxi » Zo 01 Apr 2018, 18:54

Mikos schreef:Ooit hebben we hier op dit forum eens een discussie gehad over de herindeling van 'Ideeën over OV' en dat we wellicht een subforum 'Luchtfietserij' konden opzetten. Dit topic zou daar absoluut niet misstaan. Kunnen we dat niet alsnog invoeren?

Over luchtfietserij gesproken. Van meer onderwerpen zeiden ze dat het luchtfietserij was. Maar ze zijn wel inmiddels gerealiseerd.
Een voorbeeld is de aanleg van de eerste spoorlijnen in Nederland. Vervoer over water of per paardenkoets voldeden toch immers prima.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3091
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Mikos » Zo 01 Apr 2018, 19:08

_O- Je bent wel een volhouder. Lekker blijven dromen! :pos:

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8300
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Hainje » Zo 01 Apr 2018, 19:53

lijntaxi schreef:Omdat Berghem bijna 10.000 inwoners heeft.

Iets zegt mij dat jij daar één van bent....
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
20-06-2018: Trein: 8544,1 km * Bus: 1357,78 km * Metro: 34,8 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4914
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Z2N » Zo 01 Apr 2018, 20:24

lijntaxi schreef:
Mikos schreef:Ooit hebben we hier op dit forum eens een discussie gehad over de herindeling van 'Ideeën over OV' en dat we wellicht een subforum 'Luchtfietserij' konden opzetten. Dit topic zou daar absoluut niet misstaan. Kunnen we dat niet alsnog invoeren?

Over luchtfietserij gesproken. Van meer onderwerpen zeiden ze dat het luchtfietserij was. Maar ze zijn wel inmiddels gerealiseerd.
Een voorbeeld is de aanleg van de eerste spoorlijnen in Nederland. Vervoer over water of per paardenkoets voldeden toch immers prima.

Die eerste voorstellen werden echter gesteund door privaat geld, omdat publieke opinie omkeren moeilijk gaat. Dat is iets wat in de afgelopen eeuwen niet veranderd is, net als het principe dat iets dat niet rendabel is niet houdbaar is. Als je een spoorlijn (wat een lightrailverbinding is) wilt aanleggen in dunbevolkt gebied mag dat, maar als je daarvoor publieke middelen wilt gebruiken zul je de publieke opinie moeten ombuigen. Dat kan alleen met een positieve kosten/batenverhouding, omdat alleen zo belastingsgeld vrijgemaakt wordt in het democratische proces, en wij als samenleving hebben besloten dat publiek geld goed uitgegeven moet worden. Als je per sé een trein door je dorpje wil krijgen mag je dan ook zelf betalen, want het is onhaalbaar om zoiets rendabel aan te leggen en te exploiteren.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3008
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor trolly » Zo 01 Apr 2018, 21:22

Z2N schreef:Als je een spoorlijn (wat een lightrailverbinding is) wilt aanleggen in dunbevolkt gebied mag dat, maar als je daarvoor publieke middelen wilt gebruiken zul je de publieke opinie moeten ombuigen. Dat kan alleen met een positieve kosten/batenverhouding, omdat alleen zo belastingsgeld vrijgemaakt wordt in het democratische proces, en wij als samenleving hebben besloten dat publiek geld goed uitgegeven moet worden.


Dat vat de theorie redelijk samen, ja. Hoe de centen in de praktijk door de plee worden gespoeld is daarmee niet altijd in overeenstemming :')
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2759
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Alargule » Ma 02 Apr 2018, 09:42

lijntaxi schreef:Over luchtfietserij gesproken. Van meer onderwerpen zeiden ze dat het luchtfietserij was. Maar ze zijn wel inmiddels gerealiseerd.
Een voorbeeld is de aanleg van de eerste spoorlijnen in Nederland. Vervoer over water of per paardenkoets voldeden toch immers prima.


In principe heb je daar wel een punt. Als de naysayers toen hun zin hadden gekregen, had Nederland nog altijd in de tijd van de paardenkoets en de trekschuit geleefd en waren we het lachertje van Europa geweest.

Maar je slaat de plank op twee fronten mis.

Ten eerste maak je nu een analogie met het spoor als technologie in algemene zin, terwijl jouw voorstel het spoor als lijnverbinding in specifieke zin betreft. Niemand op dit forum zal twijfelen aan het bewezen nut van het spoor als technologie. Wel wordt er getwijfeld aan het nut van jouw specifieke voorstel, en daar zijn ook goede argumenten voor aangevoerd.

Ten tweede werden die eerste spoorlijnen aangelegd tussen plaatsen die ook toen al belangrijke centra waren qua bevolking, handel en nijverheid. De eerste lijnen werden tussen Amsterdam, Haarlem, Den Haag, Rotterdam en Utrecht aangelegd, en de eerste internationale uitloper via Arnhem naar het Duitse Rijn- en Roergebied. En zelfs die lijnen hadden een lange incubatietijd. Pas toen de aanleg van spoorwegen goed op stoom kwam, zag je ook lijnen verschijnen tussen secundaire centra. Veel van die lijnen hebben uiteindelijk in hetzelfde lot gedeeld: ze werden op den duur weer opgeheven en opgebroken.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

lijntaxi
Berichten: 207
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor lijntaxi » Do 05 Apr 2018, 20:48

In het verleden zijn er weliswaar spoorlijnen aangelegd, die dienst deden om het turf af te voeren.
Zie dit artikel:

https://cultureelerfgoed.nl/sites/default/public_ftp/CultGIS/Peel_Brabant.pdf

Ook dit is interessant:

https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=936&minr=949210&miview=inv2&milang=nl
Peelbuurtspoorweg
spoorlijnen:
  • Oss - Gemert - Uden
  • Uden - Gemert - Bakel

De plannen om een spoorlijn aan te leggen leggen in de Peel lagen er al een eeuw geleden al. Dus het is gewoon een kwestie van uitvoeren.

Wubbo
Berichten: 11405
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Wubbo » Do 05 Apr 2018, 21:47

Een spoorlijn aanleggen is het punt niet, we hebben als land de kennis in huis om dat te doen. Wie het gaat betalen (zowel de aanleg als de exploitatie) is de vraag die al een paar keer gesteld is, maar waar we tot nu toe geen antwoord op hebben. Dat het zichzelf niet gaat bedruipen is in ieder geval zeker.

nvdw
Berichten: 1483
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor nvdw » Do 05 Apr 2018, 22:59

lijntaxi schreef:De plannen om een spoorlijn aan te leggen leggen in de Peel lagen er al een eeuw geleden al. Dus het is gewoon een kwestie van uitvoeren.


En zijn de voorwaarden om het een eeuw geleden al of niet te doen nog steeds relevant?

Bestudeer eens wat er met de Haarlemmermeerspoorlijnen is gebeurd: een heel netwerk in het Groene Hart van Zuid-Holland dat een eeuw geleden is opgebouwd en ruim voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog weer voor het grootste deel was afgebroken. Toen het was opgezet, was het een prachtig netwerk om een vrij moeilijk te doorkruisen regio te verbinden met de rest van het land, en dan niet alleen om mensen op de goede bestemming te krijgen, maar vooral ook goederen uit de land- en tuinbouw.

Maar ja, betere wegen, betere motorvoertuigen: bussen en vrachtauto's konden hetzelfde werk veel efficiënter doen.

Of wilde je weer turf gaan vervoeren?
Van die dingen, ja!

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2759
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Alargule » Vr 06 Apr 2018, 08:00

Het turfsteken zal inderdaad de hoofdreden voor die Peelbuurtspoorwegplannen zijn geweest. Maar aan turf doen we niet meer, en de ermee geassocieerde diepe armoede van de turfstekers hebben we inmiddels ook ver achter ons gelaten.

Tenzij lijntaxi nu nog met een écht (turf)steekhoudend argument aan komt zetten waarom er een spoorlijn langs de N277 moet komen.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

lijntaxi
Berichten: 207
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor lijntaxi » Zo 15 Apr 2018, 20:04

Toevallig dit artikel gelezen. En nu heb ik ook enige bedenkingen gekregen bij een lightrail naar Berghem Piekenhoef

http://www.nieuws030.nl/opinie/de-utrechtse-lightrail-mythe1521193145/

Aanleg lightrail hartstikke duur, flink in het aantal busdiensten geschrapt, aantal bushaltes met meer dan een derde verminderd.
Voor veel mensen een stuk verder lopen of fietsen.
Nee geef mij dan toch maar de oude vertrouwde bus.
Een vrije busbaan van Horst Sevenum naar station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277 lijkt me in dat geval een prima alternatief.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4959
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Chrysa » Ma 16 Apr 2018, 03:15

Als je daar toch een plak asfalt neergooit, maak die weg dan gewoon 2x2 ipv een busbaan. Congestie is daar toch nauwelijks/niet.

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 157
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor luka23 » Ma 16 Apr 2018, 12:12

lijntaxi schreef:Toevallig dit artikel gelezen. En nu heb ik ook enige bedenkingen gekregen bij een lightrail naar Berghem Piekenhoef

http://www.nieuws030.nl/opinie/de-utrechtse-lightrail-mythe1521193145/

Aanleg lightrail hartstikke duur, flink in het aantal busdiensten geschrapt, aantal bushaltes met meer dan een derde verminderd.
Voor veel mensen een stuk verder lopen of fietsen.
Nee geef mij dan toch maar de oude vertrouwde bus.
Een vrije busbaan van Horst Sevenum naar station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277 lijkt me in dat geval een prima alternatief.

Wat waren in eerste instanties je projecties voor reizigersaantallen en met welke frequentie zou de "lightrail" rijden?
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2759
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Alargule » Ma 16 Apr 2018, 13:26

lijntaxi schreef:Toevallig dit artikel gelezen. En nu heb ik ook enige bedenkingen gekregen bij een lightrail naar Berghem Piekenhoef

http://www.nieuws030.nl/opinie/de-utrechtse-lightrail-mythe1521193145/

Aanleg lightrail hartstikke duur, flink in het aantal busdiensten geschrapt, aantal bushaltes met meer dan een derde verminderd.
Voor veel mensen een stuk verder lopen of fietsen
Nee geef mij dan toch maar de oude vertrouwde bus. [...]


Afbeelding

[...]
Een vrije busbaan van Horst Sevenum naar station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277 lijkt me in dat geval een prima alternatief.


Afbeelding
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5204
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor dylanwild94 » Ma 16 Apr 2018, 13:49

Zoals Marianne Zwagerman het zou zeggen: Je hebt het nog niet begrepen!!!!
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2883
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Berichtdoor Zugführer » Ma 16 Apr 2018, 13:59

Aangezien het aantal serieuze reacties op 1 hand te tellen is, de topicstarter niet met veel steekhoudende argumenten komt en bovendien zelf ook geconcludeerd lijkt te hebben dat een lightrail verbinding langs de N277 hem niet gaat worden lijkt het sluiten van dit topic me gepast.
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km
2018 (1-6): Trein 7888 km - Bus 1177 km - Tram 133 km - Veer 43 km - Metro 36 km


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten