lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Een paar honderdduizend woningen bouwen in een beschermd natuurgebied? :')
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Bedankt voor het posten van die verkeersintensiteiten. Maar als we alleen maar investeren in drukke lijnen en op plekken waar nu al veel mensen wonen, wordt het nooit wat in de wat rustigere gebieden met het openbaar vervoer. Vandaar dat men ook miljarden investeert in het openbaar in de Randstad, waar het nu al overvol is. Dat is blijkbaar wel rendabel te noemen. Om nog maar te zwijgen over de de kosten van de Noord-Zuid-lijn in Amsterdam.Alargule schreef:Uit de huisregels van het Ideeënforum:
Met zo weinig kernen van betekenis, en zulke lage verkeersintensiteiten van het autoverkeer, zal een spoorlijn, zelfs als het uitgevoerd zou worden als kaboutertreintje met trapwagentjes, nooit uit de investeringskosten kunnen komen. Deze verbinding heeft gewoon nul waarde. Ook als doorgaande lijn Amsterdam-Duitsland heeft het geen enkel nut, want er zijn al routes mogelijk via Arnhem en Eindhoven/Venlo, die bovendien wél langs belangrijke plaatsen in Nederland komen.In 2009 reden dagelijks 6.500 voertuigen over de N277 ten zuiden van Ravenstein, wat in eerste instantie stabiel blijft tot Reek, waarna er 10.000 voertuigen rijden. Bij Zeeland rijden 5.900 voertuigen en 6.300 voertuigen ten zuiden van de N264. Bij Elsendorp rijden 6.000 voertuigen en 4.500 voertuigen ter hoogte van de provinciegrens met Limburg.[4] In Limburg rijden 4.000 voertuigen bij Ysselsteyn en 11.900 voertuigen ter hoogte van de aansluiting met de A67. Het deel tussen de A67 en N275 telt 10.000 voertuigen en 3.000 voertuigen voor het einde van de weg bij Kessel.
Kijk, lijntjes op een kaartje van A naar B tekenen kan iedereen. Maar dat is zonder onderbouwing van het waarom hooguit een leuke oefening voor de lijntjestrekker zelf. Wat mij betreft mag op dit voorstel een slotje.
Misschien is investeren op minder voor de hand liggende plaatsen op termijn veel voordeliger.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Er zal best wel delen beschermd natuurgebied bij zitten, maar ook een aantal stukken niet. Er kan natuurlijk ook gedacht worden aan hoogbouw.Chrysa schreef:Een paar honderdduizend woningen bouwen in een beschermd natuurgebied? :')
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
We wonen niet in China hé?! Daar worden in het wilde weg gewoon complete steden neergezet. Hier ga je dat echt niet voor elkaar krijgen. Als er een hele stad in die hoek gebouwd gaat worden dan is dat alleen omdat de Randstad door klimaatveranderingen onder water komt te staan. In praktisch elk ander scenario is jouw plan echt totaal onrealistisch. Mensen zullen echt niet zomaar in de Peel gaan wonen, zeker als er in die uithoek al een 'braindrain' plaatsvindt.
🍉
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
In het scenario dat je daar zomaar ergens een grote stad zou bouwen is het dan weer totaal onrealistisch dat je zou kunnen volstaan met een lightraillijntje van niks naar nergens.
In China zouden ze daar een HSL voor aanleggen.
In China zouden ze daar een HSL voor aanleggen.
Een visgraatmodel is pas zinvol al er aan het eind van die visgraat een bestemming is waar veel mensen naar toe willen.lijntaxi schreef:Dit gecombineerd met een visgraat model van bussen en je hebt zomaar een interessante lijn te pakken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Een paar honderdduizend?lijntaxi schreef:Dit betekent dat er in de Peel paar honderd duizend woningen bijgebouwd kunnen worden.
Heb je wel enig idee hoeveel dat is?
Aantal woningen:
Rotterdam: 318 duizend
Eindhoven: 224 duizend
Nijmegen: 93 duizend
Arnhem: 76 duizend
Je denkt dus dat tussen IJsselstein en Ravenstein opeens een stad ter grote van Eindhoven of Rotterdam bijgebouwd gaat worden? _O-
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Dan vraag ik me af welke vraag daar voor zou zijn. Juridische en geologische problematiek niet eens meegerekend.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Dus je wilt dat er meer bebouwing komt zodat de lightrailverbinding valt te verantwoorden? Met die redenatie kun je natuurlijk op elke willekeurige denkbare plek de aanleg van de spoorlijn onderbouwen. :N Bovendien wordt de vraag dan: "Waarom wil je op deze plek een nieuwe leefomgeving creëren?". Wat is het voordeel van deze locatie t.o.v. elke andere willekeurige plek in Nederland? Op zich een interessante discussie, maar niet echt iets voor een OV-forum lijkt mij zo.lijntaxi schreef:Er wonen nu relatief weinig mensen aan de toekomstige spoorlijn Horst Sevenum - Berghem Piekenhoef parallel aan de N277, maar dat zou in de toekomst wel eens kunnen veranderen. Een trein door druk gebied is natuurlijk rendabeler, maar tegelijkertijd ook relatief duurder. Er moeten veel meer aanpassingen gedaan worden. De aanleg van de spoorlijn dient in combinatie te gebeuren met een een enorme huizenbouw in het peelgebied. Daar de intensieve veehouderij een stuk minder zal worden, is daar ruimte voor. Dit betekent dat er in de Peel paar honderd duizend woningen bijgebouwd kunnen worden. Daarmee wordt de spoorlijn gelijk een stuk interessanter. Dit gecombineerd met een visgraat model van bussen en je hebt zomaar een interessante lijn te pakken.
Mag ik vragen wat je met dit topic wilt bereiken? Wil je een serieuze discussie aanwakkeren met valide argumenten of wil je gewoon wat aandacht voor de lijntjes die je op een kaart hebt getrokken?
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
op deze manier lust ik er nog 100. En kan elke buurtbuslijn een tram worden.lijntaxi schreef:Er wonen nu relatief weinig mensen aan de toekomstige spoorlijn Horst Sevenum - Berghem Piekenhoef parallel aan de N277, maar dat zou in de toekomst wel eens kunnen veranderen. Een trein door druk gebied is natuurlijk rendabeler, maar tegelijkertijd ook relatief duurder. Er moeten veel meer aanpassingen gedaan worden. De aanleg van de spoorlijn dient in combinatie te gebeuren met een een enorme huizenbouw in het peelgebied. Daar de intensieve veehouderij een stuk minder zal worden, is daar ruimte voor. Dit betekent dat er in de Peel paar honderd duizend woningen bijgebouwd kunnen worden. Daarmee wordt de spoorlijn gelijk een stuk interessanter. Dit gecombineerd met een visgraat model van bussen en je hebt zomaar een interessante lijn te pakken.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Laat ik iets positiever zijn en aannemen dat een spoor- of tramlijn dwars door De Peel enige potentie heeft, dan nog snap ik niet waarom voor Berghem Piekenhoef (is dat een wijk in Berghem?) als eindpunt is gekozen en niet voor Oss.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Ik zou nog achter het idee staan als de trein veel sneller is dan de auto. Helaas is daar niet eens sprake van. Te weinig passagiers is in m'n ogen nog een overkomelijk feit. Sterker nog ik vindt dat er naar goedkope treinen gekeken moet worden voor 30 tot 60 passagiers met lage operationele kosten. De wat kleinere dorpen die aan het spoor liggen zou ideaal gezien gewoon een station moeten krijgen. Maar soms is een trein met 150 zitplaatsen gewoon veel te veel(waardoor er soms geen treinstation komt). Voor zulke kleine dorpjes kunnen kleine treintjes een oplossing zijn. Ik vind ook dat deze treintjes een lagere infrastructuur kosten gerekend moet worden.
Grubbenvorst is bijvoorbeeld een goed voorbeeld. De reistijd naar dit dorp gaat veel korter worden als er een treinstation gaat komen. Het dorp is misschien iets te klein voor een gewone trein. Maar als het lukt om een trein te ontwikkelen die qua operationele kosten in de buurt gaat komen van een bus dan kan er ooit de mogelijkheid komen dat zo'n dorp een station krijgt.
Grubbenvorst is bijvoorbeeld een goed voorbeeld. De reistijd naar dit dorp gaat veel korter worden als er een treinstation gaat komen. Het dorp is misschien iets te klein voor een gewone trein. Maar als het lukt om een trein te ontwikkelen die qua operationele kosten in de buurt gaat komen van een bus dan kan er ooit de mogelijkheid komen dat zo'n dorp een station krijgt.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Het lijkt mij alsnog niet rendabel ouwe railbusjes uit Slowakije of Tsjechië over te kopen en op te knappen of vergelijkbaar spul aan te schaffen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Ik zou opperen om de tram Deurne Roeromnd weer van stal te halen.
http://www.deurnewiki.nl/wiki/index.php ... e-Roermond
http://www.deurnewiki.nl/wiki/index.php ... e-Roermond
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Nou, afgezien van het personeel is dit een gedegen zaak. Kwestie van zelfrijdend materieel en OV-chippoortjes. Oh ja, en ATB. Aan de leeftijd van het materieel heb ik schijt als het gaat om dit soort lokale oplossingen. Een ouwe trein is beter dan geen trein, die krengen zijn bovendien niet kapot te krijgen, ook niet met een halve meter sneeuw. ProRail en het ministerie zijn de enige potentiële dwarsliggers. Het zijn kleine investeringen waarvan het typisch Nederlandse verkeerde zuinigheid is om ze meteen weg te wuiven. Zelfs Amerikanen staan er opener voor.ArrivaBas schreef:Het lijkt mij alsnog niet rendabel ouwe railbusjes uit Slowakije of Tsjechië over te kopen en op te knappen of vergelijkbaar spul aan te schaffen.
Maar goed, dat is heel anders voor Berghem-Horst-Sevenum. Daar kun je echt niks mee. Een railbus is misschien leuk voor lijntjes met net wat meer vlees aan de botten, categorie Stadskanaal-Veendam oid. Of wellicht voor een echte stoptrein in Zeeland en voor een heropening van Boxtel-Veghel-Uden, ik denk dat een stoptrein op de Maaslijn al te druk is zelfs. Maar Ysselsteyn en consorten wordt echt te gortig, ook omdat de lijn niet eens op regionale centra uitkomt.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
De provincie Limburg roept veel qua spoor maar zet niet hard genoeg door. Grubbenvorst, Belfeld, Heythuysen-Baexem, Haelen, Roermond-Herten, Maasbracht-Linne, Nieuwstadt. Waar blijven de stations?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
:YSLToilet schreef:Zelfs Amerikanen staan er opener voor.
Omdat ze geen idee hebben hoe het ook kan, de stakkerds.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Als een buitenlandse trein probleem geeft met de toelating en beveiligingssystemen dan doen we toch een bestaande trein ombouwen.? Misschien kan een 1600/1700 loc omgebouwd worden. Als we de grote motor nou uit het middenstuk trekken en we maken daar zitplaatsen van. We plaatsen vervolgens een motor en eventueel een dieselgenerator onder de trein. Dan kan een loc verranderd worden in een railbus voor 40 man. Het is in mijn ogen tenminste een onderzoek waard.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Los van de vraag of dit technisch mogelijk is, jij denkt dat die verbouwing het geld waard is voor de slechts 40 man die die uiteindelijk kan vervoeren?
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Het is hoe jij het bekijkt. Veel van de aanbestede lijnen zijn niet winstgevend. Daarom zijn ze ook aanbesteed. Kleine treinen zullen nooit winstgevend worden maar als verzorgstaat willen we de kleine gebieden blijven bedienen. Bij het bedienen van deze stations moeten we een treinstel kiezen die aansluit bij de reizigersvraag. Dus zijn er veel reizigers dan moeten we een grote trein aanbieden en zijn er weinig reizigers dan is een kleine trein een logische keuze
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Het huidige OV-net aldaar lijkt mij zoveel mogelijk afgestemd op de vraag. De kosten van het door lijntaxi voorgestelde lijntje wegen bij lange na niet op tegen de baten, puur omdat het geen belangrijke plaatsen aandoet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
En als we dat nou met de bus gaan doen en niet miljoenen gaan verslinden aan nooit rendabele spoorrails?hidihi schreef:Het is hoe jij het bekijkt. Veel van de aanbestede lijnen zijn niet winstgevend. Daarom zijn ze ook aanbesteed. Kleine treinen zullen nooit winstgevend worden maar als verzorgstaat willen we de kleine gebieden blijven bedienen. Bij het bedienen van deze stations moeten we een treinstel kiezen die aansluit bij de reizigersvraag. Dus zijn er veel reizigers dan moeten we een grote trein aanbieden en zijn er weinig reizigers dan is een kleine trein een logische keuze
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Kan maar het ligt er naar mijn mening een beetje aan. Als een bus qua reistijd zich redelijk kan meten met de trein en je hebt niet voldoende passagiers dan is de bus gewoon de beste oplossing. Maar als de trein veel sneller is dan de bus ligt de zaak in m'n ogen toch net iets anders. Als de bus erg langzaam is dan moet je veel meer busuren inkopen dan trein uren waardoor de prijs op balans redelijk gunst voor de trein kan uitvallen. Daarnaast heb ik er weinig moeite mee om meer geld uit te geven als een verbinding echt sneller wordt
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Leg eens uit waarom de bestaande stoptrein, die er toch al langs komt, niet gewoon een keertje extra kan stoppen? Dat is toch veel efficiënter dan een apart treintje te laten rijden voor de bediening van één stationnetje?hidihi schreef:Grubbenvorst is bijvoorbeeld een goed voorbeeld. De reistijd naar dit dorp gaat veel korter worden als er een treinstation gaat komen. Het dorp is misschien iets te klein voor een gewone trein. Maar als het lukt om een trein te ontwikkelen die qua operationele kosten in de buurt gaat komen van een bus dan kan er ooit de mogelijkheid komen dat zo'n dorp een station krijgt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
De bestaande stopper laten stoppen is ook het beste idee. Maar ik wilde eigelijk aangeven dat stations met de grote van Gubbenvorst die te klein zijn voor een station baat kunnen hebben met een kleinere trein. Er zijn namelijk ook trajecten waar er geen stoptrein is of als er teveel kleine dorpen zijn dat je een specifieke stoptrein kan inzetten die alleen die kleine dorpen kan bedienen. Per plaats en per route zijn er verschillende oplossingen mogelijk. Buurtbus, streekbus, railbus of gewone stoptrein het is per plek verschillend. Soms is een combinatie van verschillende oplossingen het beste. Een OV netwerk maken blijft gewoon maatwerk
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
hidihi schreef:Als een buitenlandse trein probleem geeft met de toelating en beveiligingssystemen dan doen we toch een bestaande trein ombouwen.? Misschien kan een 1600/1700 loc omgebouwd worden. Als we de grote motor nou uit het middenstuk trekken en we maken daar zitplaatsen van. We plaatsen vervolgens een motor en eventueel een dieselgenerator onder de trein. Dan kan een loc verranderd worden in een railbus voor 40 man. Het is in mijn ogen tenminste een onderzoek waard.
Ik heb in dit subforum diverse "creatieve" ideeën de revue zien passeren, maar dit idee spant de kroon. :')
Er staan op dit moment 3 à 4 LINTen buiten dienst, dus áls deze spoorlijn werkelijkheid wordt, zou ik eerder die stellen inzetten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten