lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door lijntaxi »

Brabant 2035 Lightrail verbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef met stops op de volgende tussenliggende stations, die nog gebouwd moeten worden:
- station Ysselstein; Station Venray west
- station Elsendorp ; Station Gemert bekt beter
- station Zeeland; Station Maashorst of station Uden
Deze lightrail doortrekken naar station Ooijen.
Vervolgens een dubbelsporige spoorbrug realiseren.
De spoorlijn doortrekken naar station Dreumel en via een dubbelsporige spoorbrug naar station Tiel Passewaaij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Suus »

Hoe moet ik dit interpreteren?

Is dit een overheidsvoorstel of heb je het zelf bedacht?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door en-es »

En is het pas in 2035 klaar?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door ZO6176 »

En wat is de meerwaarde van zo'n verbinding? Als een spoorlijn of lightrail Eindhoven - Veghel - Uden niet levensvatbaar kan zijn waarom dit wel?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Aking »

Niet zo negatief jonguh! Wie wil er nou niet met de trèm van America naar Tiel? *O*
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door lijntaxi »

ZO6176 schreef:En wat is de meerwaarde van zo'n verbinding? Als een spoorlijn of lightrail Eindhoven - Veghel - Uden niet levensvatbaar kan zijn waarom dit wel?
Wees eens wat minder sceptisch.. Dit plan zou wel eens al in 2030 werkelijkheid kunnen worden. Natuurlijk kan de lightrail doorgetrokken worden naar bijvoorbeeld Amsterdam en de andere kant richting Duitsland.
Een verbinding Eindhoven - Veghel - Uden is nu lastiger te realiseren doordat de A50 er ligt. Was die A50 er niet geweest, was het wellicht een stuk makkelijker geweest. Een spoorlijn parallel aan de N277 is wat dat betreft een stuk makkelijker.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Yanaike »

Wat wil je precies bereiken met deze verbinding?
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door erjeebee »

WIE wil je bereiken met deze verbinding?

Als alle inwoners van Zeeland, Ysselsteyn, Rips, Elsendorp en America elke dag deze tram nemen heb je nog niet genoeg reizigers om m te rechtvaardigen.
Dus zal er een fors visgraat gebeuren omheen moeten worden geknutseld.....
Hoe zie je dat?

Of ben ik nou een azijnpisser? :D
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door trolly »

:Y
lijntaxi schreef:Wees eens wat minder sceptisch.
:')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door ArrivaBas »

Allemachtig. Wat een niks-naar-nergenslijntje... :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Alargule »

Uit de huisregels van het Ideeënforum:
[...]Bedenk ook hier dat OV in Nederland een discussieforum is: voorzie je plan dus van een onderbouwing waarom het een geweldig plan is, en sta open voor opmerkingen van je forumgenoten.[...]
Ik heb de TS geen van beide nog zien doen.

De huisregels, continued:
Andersom geldt natuurlijk ook: vind je het plan helemaal niks, onderbouw dan waarom je het helemaal niks vindt.
Dat kan ik vrijwel geheel met quotes van de wegenwiki doen, specifiek uit het artikel over de N277:
De N277 is een niet-autosnelweg en provinciale weg in Nederland, gelegen in de provincies Noord-Brabant en Limburg. De weg vormt een vrij lange noord-zuidroute vanaf de A50 bij Ravenstein tot aan de N273 bij Kessel. Opvallend is dat er weinig plaatsen op de route van de N277 liggen. Ysselsteyn is de enige kern van betekenis die de route doorkruist.
En:
In 2009 reden dagelijks 6.500 voertuigen over de N277 ten zuiden van Ravenstein, wat in eerste instantie stabiel blijft tot Reek, waarna er 10.000 voertuigen rijden. Bij Zeeland rijden 5.900 voertuigen en 6.300 voertuigen ten zuiden van de N264. Bij Elsendorp rijden 6.000 voertuigen en 4.500 voertuigen ter hoogte van de provinciegrens met Limburg.[4] In Limburg rijden 4.000 voertuigen bij Ysselsteyn en 11.900 voertuigen ter hoogte van de aansluiting met de A67. Het deel tussen de A67 en N275 telt 10.000 voertuigen en 3.000 voertuigen voor het einde van de weg bij Kessel.
Met zo weinig kernen van betekenis, en zulke lage verkeersintensiteiten van het autoverkeer, zal een spoorlijn, zelfs als het uitgevoerd zou worden als kaboutertreintje met trapwagentjes, nooit uit de investeringskosten kunnen komen. Deze verbinding heeft gewoon nul waarde. Ook als doorgaande lijn Amsterdam-Duitsland heeft het geen enkel nut, want er zijn al routes mogelijk via Arnhem en Eindhoven/Venlo, die bovendien wél langs belangrijke plaatsen in Nederland komen.

Kijk, lijntjes op een kaartje van A naar B tekenen kan iedereen. Maar dat is zonder onderbouwing van het waarom hooguit een leuke oefening voor de lijntjestrekker zelf. Wat mij betreft mag op dit voorstel een slotje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Meltrain »

Ik ben eerlijk gezegd nog steeds bezig om de openingspost te ontcijferen. :oops:

Het plan van lijntaxi is dus om een tramlijn te realiseren die de volgende stops krijgt:
  • Horst-Sevenum
  • Ysselstein
  • Venray West
  • Elsendorp
  • Gemert
  • Zeeland
  • Uden
  • Berghem Piekenhoef
    Eventuele verlenging naar:
  • Dreumel
  • Tiel Passewaaij
Ik snap niet helemaal waar Ooijen in dit rijtje past. :?

Ik zou die tramlijn dan eerder via Oss dan via Berghem laten rijden, omdat daar een overstap op de trein gerealiseerd kan worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Yanaike »

Volgens mij, aangezien de lijn parallel aan de N277 zou lopen, moet je alle stations die op één regel staan als één station zien.

De volgende stops dus:
  • Horst-Sevenum
  • Ysselstein-Venray West
  • Elsendorp-Gemert
  • Zeeland-Maashorst OF Zeeland-Uden ??? (hier is het voor mij ook niet helemaal duidelijk meer)
  • Berghem Piekenhoef
En dan verder naar:
  • Oijen (met enkel o, een dorpje net boven Oss, met slechts zo'n 1100 inwoners en enkel een buurtbusverbinding)
  • Dreumel
  • Tiel Passewaaij
De spoorlijn zou Gemert en Venray (en Uden?) de enige grote plaatsen in het rijtje, dus niet direct aan doen. De stations zouden puur naar die plaatsen vernoemd worden. Met andere woorden: reizigers van Gemert naar bijvoorbeeld Venlo, moeten als nog eerst in Elsendorp zien te komen.

Ik vraag mij nog steeds af wat het nut is van deze verbinding. Als daar geen antwoord op komt, sluit ik mij geheel aan bij Alargule.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Jef400 »

De spoorlijn langs Waalwijk is ooit de halve zolenlijn genoemd. Als ik nu op de kaart kijk, en zie dat er enkel twee dorpen en voor de rest enkel buurtschapjes op de route liggen. Dan vraag ik mij af wat deze lijn moet zijn. Ik vrees dat het faalhazenpad een goede naam is. Zelfs een buurtbus zou onrendabel zijn langs de N277. :lol:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door SLToilet »

Kijk, ik ben het ermee eens dat best meer lef en ambitie mag worden getoond in het organiseren van nieuwe ov-verbindingen. Nederland mag daar best ver in gaan. Zeker als je bedenkt dat onze uitstekende bereikbaarheid vooral is ontstaan door projecten die je, tegenwoordig, los van elkaar als totaal onrendabel kan verklaren terwijl het door de ontwikkeling van de economie, demografie en het OV-netwerk per lijn tienduizenden reizigers gebruikmaken van zulke lijnen tegenwoordig. Met dikke winst voor de NS. Waarvan in Nederland slechts een paar ontbreken (waarvan het leeuwendeel deels/volledig Brabant, in het midden latende welke het zijn).

Máár: dit is niet één van die verbindingen. Overduidelijk niet zelfs. De dorpen langs deze route zijn spaarzaam en ook nog eens klein. De eindpunten totaal onlogisch omdat er grotere plaatsen zijn. Venray-Oss via Uden zou nog bestaan kunnen hebben als lokaaltje van Arriva maar ook die zie ik niet aangelegd worden vandaag.

Maar het ging hier over lightrail en bij die term denk ik aan iets minder snelle, maar frequente halftrams. Die vereisen een grotere basis voor de tussenliggende plaatsen vanwege de relatief kleine halteafstanden, qua eindpunten zijn geen verdere eisen dunkt me.

En dan wordt het helemaal niks. Er zit soms meer dan tien kilometer tussen een plaats waar een halve koe woont en een andere plaats waar een halve koe woont. Lightrail is in mijn gedachte <5km tussen de stations en er mogen koeien tussenzitten maar er zit werkelijk alleen bos tussen. En Elsendorp of Ysselsteyn zijn geen plaatsen met minimaal 5000 man, en vaak meer dan 10000.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Aking »

Jef400 schreef:Zelfs een buurtbus zou onrendabel zijn langs de N277. :lol:
Persoonlijk zou ik een buurtbus dan ook gewoon óver die N277 laten rijden in plaats van er langs, want al die bagger in de bermen is vast niet bevorderlijk voor de dienstuitvoering (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door trolly »

*bus*

Je mag nú solliciteren naar een baan als buurtbuschauffeur!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Aking »

Ik vrees dat mijn Neuroloog dat niet met je eens is :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door trolly »

Negeer die neuroloog, luister naar je intercedent.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Aking »

M'n antecedent? Die is het er ook niet mee eens denk ik :P

Maargoed, laten we er niet te light over doen en terug de rails op gaan (A)
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door WSM »

Leuk, na de Middenpeelweg de Middenpeeltram.
Wellicht in te zetten om afgestoken turf te vervoeren?
Ow nee, dat is al lang verleden tijd.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Roeland
Berichten: 2257
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Roeland »

Misschien verwart de topic-starter de IJsselstein-sneltram van Regio Utrecht abusievelijk met Ysselstein in de Peel?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door ArrivaBas »

Er wordt hier helaas specifiek gesproken over een tram-trein parallel aan de N277. Dan gaat het helaas wel over Ysselsteyn in de Peel. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door lijntaxi »

Er wonen nu relatief weinig mensen aan de toekomstige spoorlijn Horst Sevenum - Berghem Piekenhoef parallel aan de N277, maar dat zou in de toekomst wel eens kunnen veranderen. Een trein door druk gebied is natuurlijk rendabeler, maar tegelijkertijd ook relatief duurder. Er moeten veel meer aanpassingen gedaan worden. De aanleg van de spoorlijn dient in combinatie te gebeuren met een een enorme huizenbouw in het peelgebied. Daar de intensieve veehouderij een stuk minder zal worden, is daar ruimte voor. Dit betekent dat er in de Peel paar honderd duizend woningen bijgebouwd kunnen worden. Daarmee wordt de spoorlijn gelijk een stuk interessanter. Dit gecombineerd met een visgraat model van bussen en je hebt zomaar een interessante lijn te pakken.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten