Nieuwe stations in Brabant

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4249
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor ArrivaBas » Za 31 Mar 2018, 11:35

Heb je enige weet van de reden waarom dat deel (en de rest) van het Halvezolenlijntje lijntje in 1950 is opgeheven?
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Jef400
Berichten: 4492
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Jef400 » Za 31 Mar 2018, 14:09

Daarnaast valt Oosterhout ergens wel te vergelijken met Purmerend. De bus biedt daar een dusdanig snelle verbinding dat de bus een hoogstaand vervoermiddel is om de omgeving te bereiken. Dat is ook de reden dat er in Purmerend amper volk op de trein stapt ondanks dat we hier 80.000 inwoners hebben. En alsjeblieft, kom nu niet met het idee voor een stedelijk tramnet ;-)
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2985
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor trolly » Za 31 Mar 2018, 14:19

ArrivaBas schreef:Heb je enige weet van de reden waarom dat deel (en de rest) van het Halvezolenlijntje lijntje in 1950 is opgeheven?

Ze kregen de mensenmassa's niet meer in de treinen?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

SuperGhost
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor SuperGhost » Za 31 Mar 2018, 14:55

ArrivaBas schreef:Heb je enige weet van de reden waarom dat deel (en de rest) van het Halvezolenlijntje lijntje in 1950 is opgeheven?
Omdat er toen nog niet regionaal aanbesteed werd en het visgraatmodel nog niet bestond? :roll:

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8273
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Hainje » Za 31 Mar 2018, 16:23

Dat heeft daar helemaal niets mee te maken.

Feit was dat er langs die lijn gewoon nog niet zo veel mensen woonden als tegenwoordig en de auto werd ineens voor een groot publiek betaalbaar. Schade aan de spoorlijn van WO2 kan wellicht ook een rol hebben gespeeld.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
29-05-2018: Trein: 8537,1 km * Bus: 1142,71 km * Metro: 34,8 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

lijntaxi
Berichten: 205
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor lijntaxi » Zo 01 Apr 2018, 18:40

trolly schreef:
ArrivaBas schreef:Heb je enige weet van de reden waarom dat deel (en de rest) van het Halvezolenlijntje lijntje in 1950 is opgeheven?

Ze kregen de mensenmassa's niet meer in de treinen?


Geen idee.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36677
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Suus » Ma 02 Apr 2018, 12:58

ArrivaBas schreef:Heb je enige weet van de reden waarom dat deel (en de rest) van het Halvezolenlijntje lijntje in 1950 is opgeheven?

Als die lijn er nu nog had gelegen zou niemand ook maar overwegen die lijn op te heffen.

Vlijmen: 14.049
Drunen: 18.216
Waalwijk: 32.720
Raamsdonkveer-Geertruidenberg: 12.345 + 6.995

Vier stations die elk duidelijk boven de duizend reizigers per dag zouden komen, wel voornamelijk gevuld met reizigers richting 's-Hertogenbosch. Helaas is het heropenen van de lijn lastig door de groei van 's-Hertogenbosch, het tracé door een beschermd natuurgebied en een snelweg die over een deel van het traject is aangelegd. Zou je het heropenen, dan zou ik als (voorlopig) eindpunt een station in de buurt van de A27 bij Raamsdonkveer kiezen, waar kan worden overgestapt op een ooit te openen spoorlijn Breda - Utrecht.
Rame à l'approche

Roeland
Berichten: 679
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Roeland » Di 03 Apr 2018, 08:00

ArrivaBas schreef:Heb je enige weet van de reden waarom dat deel (en de rest) van het Halvezolenlijntje lijntje in 1950 is opgeheven?

Waarschijnlijk omdat die Waalwijkers niet massaal naar Lage Zwaluwe willen reizen, maar liever naar Tilburg (en daar kwam dat lijntje niet).

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4950
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Chrysa » Di 03 Apr 2018, 12:47

Dus nu hebben we een spoorlijn waar niemand woont, en een beschermd natuurgebied ipv een spoorlijn waar de mensen wonen? Jammer weer. :')

olof
Berichten: 1136
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor olof » Di 03 Apr 2018, 17:12

Een (snel)tram zou anders best mogelijk zijn. Trams zijn een stuk wendbaarder dan treinen en nemen bovendien minder ruimte in. Het stuk door de Moerputten kun je overigens makkelijk vermijden door langs de Vlijmenseweg te bouwen.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4950
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Chrysa » Di 03 Apr 2018, 18:04

Het zal vast passen, maar als ik het me goed herinner is dat plan al door de provincie afgeschoten.

olof
Berichten: 1136
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor olof » Di 03 Apr 2018, 18:48

Aangezien de provincie Noord-Brabant alleen investeert in openbaar vervoer met vier wielen dat over glimmend asfalt kan zoeven, verbaast mij dat niets.

waldo79
Berichten: 4186
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor waldo79 » Di 03 Apr 2018, 22:12

Dat soort posts voegt weinig toe en polariseert de discussie, olof :6 Anders zou het station van Maarheeze er nooit zijn gekomen.
Het ligt vooral aan de minimum voorwaarden die NS stelt om het station te gaan bedienen, plus dat het in de dienstregeling moet passen.

En blijf je maar stations toevoegen, dan moet je aan meer viersporigheden gaan denken (à la Randstadspoor).
Mij best :)

olof
Berichten: 1136
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor olof » Di 03 Apr 2018, 22:24

Sarcasme, het blijft lastig :')

On-topic: de provincie Noord-Brabant is al een echte autoprovincie, kijk maar naar de cijfers, die bevestigen het. Het provinciebestuur werkt daar actief aan mee door de zwaartepunt van het vervoersbeleid op auto's te leggen. Brabant heeft de 5de (Eindhoven) en 6de (Tilburg *O* ) grootste steden van Nederland plus een flinke stadsagglomeratie van Roosendaal tot Oss en Deurne, maar het openbaar vervoer is daar niet op afgestemd. Dat is zelfs ronduit slecht op sommige plekken. Een voorbeeld: op de A58 staat bijna de hele dag file. De oplossing van de provincie? Meer asfalt. Men vergeet ondertussen dat er maar twee intercity's en twee sprinters per uur rijden tussen Tilburg en Eindhoven. Dat is best weinig, te weinig eigenlijk. Met een attractiever OV kun je meer mensen bereiken en de files laten afnemen. Aan de beperkte capaciteit op de Brabantroute kan de provincie weinig doen, maar het is op dit moment vooral een niet willen in plaats van een niet kunnen. De ambitie om echte sprongen te maken ontbreekt gewoon hier.

waldo79
Berichten: 4186
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor waldo79 » Wo 04 Apr 2018, 06:29

Ten eerste omdat OV en auto maar slechts ten dele elkaar kunnen opvangen. Ten tweede omdat afgezien van de A2 en de A16 de meeste snelwegen nog gewoon karrensporen zijn. Bovendien wordt voor de Rijkswegen al voor 15 jaar vooruit gepland wat er aan aanpassingen wordt doorgevoerd. De provincie kan er hooguit voor lobby'en.

Daarnaast heeft NS meer de focus liggen op de A2-corridor en ziet men de 1100 als uitloper van de HSL.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11877
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Vinny » Wo 04 Apr 2018, 08:29

Er is ook nogal wat goederenvervoer in Brabant. De provincie is gewoon harder gegroeid dan de infrastructuur aankan. Vandaar veel files op de snelwegen en een relatief slechte OV-bereikbaarheid van middelgrote dorpen. Nieuwe metro- of spoorlijnen zijn erg duur, dus in eerste instantie zal toch naar minder ingrijpende maatregelen gekeken moeten worden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2815
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Mr-W » Do 05 Apr 2018, 13:34

olof schreef:Sarcasme, het blijft lastig :')

On-topic: de provincie Noord-Brabant is al een echte autoprovincie, kijk maar naar de cijfers, die bevestigen het. Het provinciebestuur werkt daar actief aan mee door de zwaartepunt van het vervoersbeleid op auto's te leggen.

Groot gelijk dat de provincie zich op de auto focust, de kiezers willen dat.
waldo79 schreef:Ten eerste omdat OV en auto maar slechts ten dele elkaar kunnen opvangen. Ten tweede omdat afgezien van de A2 en de A16 de meeste snelwegen nog gewoon karrensporen zijn. Bovendien wordt voor de Rijkswegen al voor 15 jaar vooruit gepland wat er aan aanpassingen wordt doorgevoerd. De provincie kan er hooguit voor lobby'en.
.
Vandaar dat de A58 & A67 door de provincie naar voren worden geschoven om verbreed te worden.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8273
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Hainje » Do 05 Apr 2018, 14:27

Mr-W schreef:Groot gelijk dat de provincie zich op de auto focust, de kiezers willen

De meerderheid misschien, deze Brabantse kiezer ziet de auto liever zo ver mogelijk uit het straatbeeld verdwijnen.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
29-05-2018: Trein: 8537,1 km * Bus: 1142,71 km * Metro: 34,8 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7338
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Aking » Do 05 Apr 2018, 15:00

Ook de autobus? (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8273
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Hainje » Do 05 Apr 2018, 15:35

:')
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
29-05-2018: Trein: 8537,1 km * Bus: 1142,71 km * Metro: 34,8 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

olof
Berichten: 1136
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor olof » Do 05 Apr 2018, 16:41

Mr-W schreef:
olof schreef:On-topic: de provincie Noord-Brabant is al een echte autoprovincie, kijk maar naar de cijfers, die bevestigen het. Het provinciebestuur werkt daar actief aan mee door de zwaartepunt van het vervoersbeleid op auto's te leggen.

Groot gelijk dat de provincie zich op de auto focust, de kiezers willen dat.


In de provincie Noord-Brabant is het openbaar vervoer vaak geen alternatief voor het gros van de reizigers. Zoals al eerder naar voren is gekomen, heeft Brabant relatief weinig spoorkilometers en treinstations. Het busnet houdt echter ook niet over: de meeste stadsdiensten komen niet boven een kwartiersdienst uit en het platteland mag blij zijn met één bus per uur. In het weekeinde is zelfs een aanzienlijk deel van Brabant onbereikbaar met openbaar vervoer. Zo wordt een provincie vanzelf afhankelijk van de auto en dat zie je terug in de publieke opinie.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1126
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor SLToilet » Do 05 Apr 2018, 17:49

Het is ook precies die vicieuze cirkel die ervoor zorgt dat Brabant door Randstedelingen eerder wordt gezien als veredelde plattelandsprovincie in plaats van een iets kleinere versie van de drie mega-agglomeraties die Brabant omgeven. De echte OV-reizigers en progressievelingen zijn in de loop der decennia naar de Randstad getrokken en het boerenvolk doet wat zij denken dat goed is. En vroeger was er meer nationale regie, langetermijnvisie en was de verzamelpartij van al die boeren nog eentje vanuit religieuze inslag, maar door de verschuivingen in de maatschappij is uiteindelijk een egocentrische partij met de roze bril van gisteren de grootste geworden in de lokale politiek.

En dan kan de hele techindustrie die van oorsprong boertjes trok nu ineens helemaal hip zijn, de omgeving past zich niet in één dag aan, de rest van de bevolking is nog steeds hetzelfde en de democratische zin van die hippe gasten valt VIES vet tegen. #nietstemmenmaarwelzeiken

En dan komen ze erachter dat het OV prut is. Maar in plaats van zoals elders de straat op gaan met fakkels en hooivorken, posten ze een klachtje op Cambridge Analytica en kiezen we in Nederland eieren voor ons geld en gaan ze en masse naar een sardientjesblik in Amsterdam. Dezelfde weg afleggend als Philips ooit deed.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1396
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Yanaike » Do 05 Apr 2018, 18:07

olof schreef:In de provincie Noord-Brabant is het openbaar vervoer [...] Het busnet houdt echter ook niet over: de meeste stadsdiensten komen niet boven een kwartiersdienst uit en het platteland mag blij zijn met één bus per uur. In het weekeinde is zelfs een aanzienlijk deel van Brabant onbereikbaar met openbaar vervoer. Zo wordt een provincie vanzelf afhankelijk van de auto en dat zie je terug in de publieke opinie.


Kun je dit iets verder toelichten? Dit is (op de randstad na) in Nederland toch overal het geval? Limburg, Zeeland, Gelderland, Overijssel, Drenthe, Friesland, Groningen: de norm lijkt overal 1 à 2x per uur te zijn voor de streeklijnen en 4 à 6x per uur voor de stadslijnen bij de (middel)grote steden? In Brabant is dat toch niet anders?

olof
Berichten: 1136
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor olof » Do 05 Apr 2018, 19:14

Je legt meteen de vinger op zere plek: Noord-Brabant is echt niet zo plattelands als Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen. Samen met Limburg heeft Noord-Brabant de hoogste bevolkingsdichtheid (ca. 500 inwoners/km2) na de Randstad. Dat is ongeveer twee keer zo veel als de noordelijke provincies. De Brabantse Stedenrij of Brabantstad, net hoe je het wil noemen, is een verstedelijkt gebied van Roosendaal tot Oss en Helmond. Tilburg en Eindhoven hebben ieder meer dan 200.000 inwoners, Breda en Den Bosch ieder meer dan 150.000 inwoners. Bovendien zijn deze steden ook sterk met elkaar verknoopt, veel Tilburgers werken bijvoorbeeld in Eindhoven of Breda en vice versa. Noord-Brabant zit dus een beetje tussen de Randstad en de plattelandsprovincies in. Dat is niet vreemd, we liggen er immers tegenaan. Noord-Brabant is dus een soort ‘middenklasse’, maar dan met openbaar vervoer van een plattelandsprovincie.

Wubbo
Berichten: 11394
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe stations in Brabant

Berichtdoor Wubbo » Do 05 Apr 2018, 19:28

Ik vind het niet fair om heel Brabant te vergelijken met heel Groningen als je het hebt over stadsfrequenties. Vergelijk dan met het verstedelijkte gebied Arnhem-Nijmegen (waar de stadsdienst in het weekend ook om te huilen is), maar die hou je uit je vergelijking.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten