Ik weet niet helemaal hoe dit nog te maken heeft met de originele discussie, maar ik vind dit wel een interessant lijstje met potentiële stations om door te lopen:
SLToilet schreef:Eindhoven Acht,
Helemaal met je eens! :Y
Berkel-Enschot,
Ja, of een station bij Udenhout. Al vraag ik me wel af waar dit station moet komen om het goed in te passen in de omgeving. Zowel Berkel-Enschot als Udenhout lijken erg met de rug naar het spoor toegekeerd te zijn. Hoe zou je Berkel-Enschot/Udenhout optimaal kunnen bedienen met een combinatie van station + buslijn 9?
Den Bosch Maaspoort,
Op zich wel. Maar een nieuw station tussen Utrecht en Den Bosch is in de huidige dienstregeling niet mogelijk, tenzij je de 4-sporigheid tot Culemborg verlengd of weer gaat werken met een inhaling in Geldermalsen. Beide opties lijken het mij niet waard t.o.v. de toegevoegde waarde van een station bij Maaspoort.
Berghem,
Berghem krijgt niet eens 1x/uur een bus vol, dus mij lijkt een station bij Berghem niet de moeite waard.
Breda-Teteringen
Er is pas een parallel aan het spoor lopende busbaan geopend die Teteringen een prima verbinding geeft met het hoofdstation van Breda. Daarom lijkt het me, op dit moment in ieder geval, niet nodig om een extra station te openen in het oosten van Breda.
Eindhoven Tongelre,
Ja, hier zie ik ook wel potentie liggen, als onderdeel van een soort hoog-frequent sprinter-systeem (S-Baan-achtig) concept rondom Eindhoven. Wil je dit station realiseren op de spoorlijn naar Venlo of de spoorlijn naar Weert?
Nuenen-Eeneind,
Op het moment niet. Als er wat meer nieuwe stedenbouwkundige ontwikkelingen komen rondom Eeneind en in combinatie met een buslijn Nuenen-Geldrop heeft dit station misschien wel genoeg potentie.
Deurne Oost,
Hoe zie je dit voor je?
Geffen-Nuland,
Zou dit station dan bij Geffen of bij Nuland komen te liggen? En hoe past dit station in de omgeving? Ik denk dat een station bij Geffen/Nuland meer potentie heeft dan een station bij Berghem. Berghem ligt relatief gezien nog dicht bij Oss, voor Nuland/Geffen kan een station een grote verbetering betekenen.
Vught-Zuid,
Mwah... Heel misschien in de toekomst, maar ik denk dat je met de huidige buslijnen een veel fijnmazige bediening kunt bieden en ik denk dat een station in Vught-Zuid te dicht bij station Vught zou komen te liggen.
Vught-West, Helvoirt, Udenhout,
Op dit moment bieden IC en SPR samen 4 snelle verbindingen tussen Den Bosch en Tilburg. SPR kun je op zich nog prima één extra station geven. Berkel-Enschot is dan de meest logische kandidaat. Als je de SPR nog trager gaat maken, houd je eigenlijk maar 2 snelle verbindingen tussen Den Bosch en Tilburg over. Ik denk dat er voorlopig nog niet genoeg vraag is voor 4 ICs én 2 SPRs tussen Den Bosch en Tilburg en ik denk dat er meer reizigers achteruit gaan door de opening van nieuwe stations tussen Den Bosch en Tilburg, dan dat er reizigers op vooruit gaan.
Wouw,
Ik moet er niet aan denken dat de IC Roosendaal-Vlissingen nóg een stop moet maken. Maar misschien in combinatie met een nieuwe SPR Roosendaal - Goes? Aan de andere kant is Roosendaal - Goes op dit moment 39 minuten, dus de kans is groot dat je met een station te Wouw, net één extra omloop nodig hebt, in dat geval lijkt me een station in Wouw niet praktisch.
Oisterwijk Pannenschuur, Breda Westerpark, Etten-Leur Oost, Roosendaal Zuid, Bergen op Zoom Zuid,
Kun je deze stations toelichten? Waarom zijn deze stations volgens jouw nuttig?
Ik ben er ook van overtuigd dat er nog een hoop potentie zit in het verbeteren van de treindiensten in Brabant, maar ik denk dan vooral aan hogere frequenties: Tilburg - Breda naar 4 SPR per uur, Breda - Roosendaal naar 2 IC + 2 SPR en op langere termijn misschien 4 SPR naar Helmond/Deurne en 6 SPR tussen Eindhoven - Boxtel? Als je nieuwe stations wilt gaan openen, denk ik eerder aan het openen van nieuwe spoorlijnen. Het heractiveren van Boxtel - Uden is dan wellicht het overwegen waard, maar ik zie persoonlijk meer potentie in een nieuwe spoorlijn Utrecht - Breda, of het heractiveren van Den Bosch - Waalwijk (- Kaatsheuvel - TIlburg) als lightrail/sneltram.