Nieuwe stations in Brabant

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Nieuwe stations in Brabant

Bericht door SLToilet »

Afgesplitst van dit topic
Suus schreef:De provincie Limburg roept veel qua spoor maar zet niet hard genoeg door. Grubbenvorst, Belfeld, Heythuysen-Baexem, Haelen, Roermond-Herten, Maasbracht-Linne, Nieuwstadt. Waar blijven de stations?
Ja er ontbreken een paar stippen op de kaart maar het valt volledig in het niet als je kijkt op de kaart van Brabant:

Broodnodig, tot 50000 inwoners:
Eindhoven Acht, Berkel-Enschot, Den Bosch Maaspoort, Berghem, Breda-Teteringen

Vanaf 5000 inwoners (soms icm nabijgelegen plaatsen)
Eindhoven Tongelre, Nuenen-Eeneind, Deurne Oost, Geffen-Nuland, Vught-Zuid, Vught-West, Helvoirt, Udenhout, Oisterwijk Pannenschuur, Breda Westerpark, Etten-Leur Oost, Roosendaal Zuid, Wouw, Bergen op Zoom Zuid, Schijndel, Veghel, Uden.

Brabant toch :') 1 station op de 70000 man en geeneens een tram, Limburg heeft een station op 30000. De rest van Nederland tussen de 20-50k, Zuid-Holland is ook dunbezaaid maar compenseert enigszins met tram en metro.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door waldo79 »

Met minder stations kun je vervoersstromen bundelen. Dus om nu Brabant te kapittelen op de verhouding inwoners: stations lijkt me vergezocht. Ik hoef niet bij elke boom te stoppen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Yanaike »

Ik weet niet helemaal hoe dit nog te maken heeft met de originele discussie, maar ik vind dit wel een interessant lijstje met potentiële stations om door te lopen:
SLToilet schreef:Eindhoven Acht,
Helemaal met je eens! :Y
Berkel-Enschot,
Ja, of een station bij Udenhout. Al vraag ik me wel af waar dit station moet komen om het goed in te passen in de omgeving. Zowel Berkel-Enschot als Udenhout lijken erg met de rug naar het spoor toegekeerd te zijn. Hoe zou je Berkel-Enschot/Udenhout optimaal kunnen bedienen met een combinatie van station + buslijn 9?
Den Bosch Maaspoort,
Op zich wel. Maar een nieuw station tussen Utrecht en Den Bosch is in de huidige dienstregeling niet mogelijk, tenzij je de 4-sporigheid tot Culemborg verlengd of weer gaat werken met een inhaling in Geldermalsen. Beide opties lijken het mij niet waard t.o.v. de toegevoegde waarde van een station bij Maaspoort.
Berghem,
Berghem krijgt niet eens 1x/uur een bus vol, dus mij lijkt een station bij Berghem niet de moeite waard.
Breda-Teteringen
Er is pas een parallel aan het spoor lopende busbaan geopend die Teteringen een prima verbinding geeft met het hoofdstation van Breda. Daarom lijkt het me, op dit moment in ieder geval, niet nodig om een extra station te openen in het oosten van Breda.
Eindhoven Tongelre,
Ja, hier zie ik ook wel potentie liggen, als onderdeel van een soort hoog-frequent sprinter-systeem (S-Baan-achtig) concept rondom Eindhoven. Wil je dit station realiseren op de spoorlijn naar Venlo of de spoorlijn naar Weert?
Nuenen-Eeneind,
Op het moment niet. Als er wat meer nieuwe stedenbouwkundige ontwikkelingen komen rondom Eeneind en in combinatie met een buslijn Nuenen-Geldrop heeft dit station misschien wel genoeg potentie.
Deurne Oost,
Hoe zie je dit voor je?
Geffen-Nuland,
Zou dit station dan bij Geffen of bij Nuland komen te liggen? En hoe past dit station in de omgeving? Ik denk dat een station bij Geffen/Nuland meer potentie heeft dan een station bij Berghem. Berghem ligt relatief gezien nog dicht bij Oss, voor Nuland/Geffen kan een station een grote verbetering betekenen.
Vught-Zuid,
Mwah... Heel misschien in de toekomst, maar ik denk dat je met de huidige buslijnen een veel fijnmazige bediening kunt bieden en ik denk dat een station in Vught-Zuid te dicht bij station Vught zou komen te liggen.
Vught-West, Helvoirt, Udenhout,
Op dit moment bieden IC en SPR samen 4 snelle verbindingen tussen Den Bosch en Tilburg. SPR kun je op zich nog prima één extra station geven. Berkel-Enschot is dan de meest logische kandidaat. Als je de SPR nog trager gaat maken, houd je eigenlijk maar 2 snelle verbindingen tussen Den Bosch en Tilburg over. Ik denk dat er voorlopig nog niet genoeg vraag is voor 4 ICs én 2 SPRs tussen Den Bosch en Tilburg en ik denk dat er meer reizigers achteruit gaan door de opening van nieuwe stations tussen Den Bosch en Tilburg, dan dat er reizigers op vooruit gaan.
Wouw,
Ik moet er niet aan denken dat de IC Roosendaal-Vlissingen nóg een stop moet maken. Maar misschien in combinatie met een nieuwe SPR Roosendaal - Goes? Aan de andere kant is Roosendaal - Goes op dit moment 39 minuten, dus de kans is groot dat je met een station te Wouw, net één extra omloop nodig hebt, in dat geval lijkt me een station in Wouw niet praktisch.
Oisterwijk Pannenschuur, Breda Westerpark, Etten-Leur Oost, Roosendaal Zuid, Bergen op Zoom Zuid,
Kun je deze stations toelichten? Waarom zijn deze stations volgens jouw nuttig?

Ik ben er ook van overtuigd dat er nog een hoop potentie zit in het verbeteren van de treindiensten in Brabant, maar ik denk dan vooral aan hogere frequenties: Tilburg - Breda naar 4 SPR per uur, Breda - Roosendaal naar 2 IC + 2 SPR en op langere termijn misschien 4 SPR naar Helmond/Deurne en 6 SPR tussen Eindhoven - Boxtel? Als je nieuwe stations wilt gaan openen, denk ik eerder aan het openen van nieuwe spoorlijnen. Het heractiveren van Boxtel - Uden is dan wellicht het overwegen waard, maar ik zie persoonlijk meer potentie in een nieuwe spoorlijn Utrecht - Breda, of het heractiveren van Den Bosch - Waalwijk (- Kaatsheuvel - TIlburg) als lightrail/sneltram.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Suus »

Ik denk dat je Berkel-Enschot en Udenhout samen een station moet geven, gelegen bij de overweg Udenhoutseweg/Molenstraat. Op dit moment ligt daar al een bushalte voor lijn 9. Reizigers uit Udenhout stappen daar dan over op een snellere trein richting Tilburg en Breda, terwijl reizigers uit Berkel-Enschot vanuit daar sneller naar Den Bosch kunnen reizen. Naar Den Bosch is het wel wat om voor Udenhout, maar waarschijnlijk nog steeds sneller dan met de huidige buurtbus.

Helvoirt zou misschien als treinstation nog werken als je het busstation dan ook verplaatst. Het station kan daar prima worden teruggelegd op de plek waar het lang geleden ooit heeft gelegen.

Voor een station 's-Hertogenbosch Maaspoort voel ik ook weinig, ik zou er dan eerder een in het Gelderse Hedel aanleggen, al ligt dat gezien de tienminutentrein wel lastig.

Een extra station tussen Breda en Roosendaal is in te passen als er meer sprinters tussen Tilburg en Breda gaan rijden, in Breda is het keren lastig en dus moet je met die trein door naar Roosendaal. Etten-Leur zou dan eventueel kunnen vervallen als IC-stop, waarmee de IC-overstap in Roosendaal ook wat ontspannen zou kunnen worden. Ik weet alleen niet waar je dan een station kan neerleggen, iets wat Sint-Willebrord ontsluit is wellicht het meest interessant. Misschien ook nog een Etten-Leur Oost of Prinsenbeek Zuid?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door hidihi »

Het valt mij opeens op dat er inderdaad relatief weinig stations in brabant zijn. Maar opzich zijn alle belanrijke plaatsen wel met elkaar verbonden. Wat ik zie zijn veel plaatsen met een paar duizend inwoners die geen goede treinverbinding hebben. Ik gun die plaatsen wel een stoptrein maar dan moet er op bepaalde trajecten wel sneltreinen gaan komen om de middel grote plaatsen een snelle verbinding te laten behouden met de belangrijkste steden van brabant. Het woord sneltrein of het concept al lijkt bij de NS een enorm taboe te zijn. Daarom zal het bouwen van stations in deze provincie niet hoog op de agenda staan.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Roeland »

Stations in Udenhout, Acht en Tongelre (aan de tak richting Deurne, zou ik zeggen) lijken mij zeker zinvol.
Ook Berkel-Enschot, Nuland en Wouw kunnen misschien een kans maken.

Den Bosch Maaspoort lijkt mij echter niet nuttig. Vanuit het Hoofdstation heb je met ETMET uitstekende verbindingen naar de grote steden.
Een laagfrequent boemeltje vanaf Maaspoort dat bij Geldermalsen door de IC wordt ingehaald is voor Maaspoorters helemaal niet interessant.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Roeland »

In zijn algemeenheid trekt een "dorpshalte" aanzienlijk meer reizigers dan een voorstadhalte.
Middelgrote dorpen (rond de 10.000 inwoners) zijn voor veel voorzieningen (werkgelegenheid, ziekenhuis, MBO/HBO, grotere winkels) aangewezen op de nabijgelegen grote steden
Voorstadhaltes met 2x/uur een sprinter, op fiets-afstand van een IC-station met uitstekende IC-verbindingen, zijn vaak minder aantrekkelijk.
Kijk bijv. rond Apeldoorn, waar Twello verrassend veel reizigers trekt, en Apeldoorn De Maten veel minder. Idem wanneer je Utrecht Zuilen vergelijkt met bijv. Breukelen.
Daarom is een voorstadhalte vooral kansrijk, als die echt op forse afstand van het hoofdstation ligt (Tilburg Reeshof, Amersfoort Vathorst).
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Roeland »

Yanaike schreef:
Wouw,
Ik moet er niet aan denken dat de IC Roosendaal-Vlissingen nóg een stop moet maken. Maar misschien in combinatie met een nieuwe SPR Roosendaal - Goes? Aan de andere kant is Roosendaal - Goes op dit moment 39 minuten, dus de kans is groot dat je met een station te Wouw, net één extra omloop nodig hebt, in dat geval lijkt me een station in Wouw niet praktisch.
De sprinter-rijtijd Rsd - Goes is trouwens geen 39 minuten, maar 35 à 36 minuten, omdat een sprinter sneller optrekt dan VIRM. Met een station in Wouw wordt de sprinter-rijtijd Dordt - Goes dan ongeveer 68 minuten.
Een station Wouw lijkt mij wel redelijk kansrijk, mits inderdaad de sprinter Dordrecht - Roosendaal doorrijdt naar Goes, en de IC een echte IC wordt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door regenmaker »

Roeland schreef: Kijk bijv. rond Apeldoorn, waar Twello verrassend veel reizigers trekt, en Apeldoorn De Maten veel minder. Idem wanneer je Utrecht Zuilen vergelijkt met bijv. Breukelen.
Tja, Apeldoorn De Maten is niet echt aantrekkelijk geplaatst. Daarnaast heeft De Maten in de spits 8x/uur een bus naar het centraal station. Fiets en bus zijn voor dat soort stations veel interessanter als alternatief.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277

Bericht door Yanaike »

Roeland schreef:De sprinter-rijtijd Rsd - Goes is trouwens geen 39 minuten, maar 35 à 36 minuten, omdat een sprinter sneller optrekt dan VIRM. Met een station in Wouw wordt de sprinter-rijtijd Dordt - Goes dan ongeveer 68 minuten.
Een station Wouw lijkt mij wel redelijk kansrijk, mits inderdaad de sprinter Dordrecht - Roosendaal doorrijdt naar Goes, en de IC een echte IC wordt.
Ja, de SPR trekt iets sneller op dan een IC, maar dat scheelt eerder 2 minuten, dan 3 tot 4 minuten. Als vergelijking zou je de laatste trein van Den Helder naar Alkmaar (en verder kunnen nemen), dat is een echte sprinter en wordt ook met sprinter materieel gereden. Zowel Den Helder - Alkmaar als Roosendaal - Goes hebben 6 tussenstops. De sprinter doet het traject daar maar 2 minuten sneller dan de IC, dus dat lijkt me ook een goed uitgangspunt voor de lijn Roosendaal - Goes.

Ik kom dan uit op 37 minuten voor Roosendaal - Goes, 30 minuten voor Dordrecht - Roosendaal, minstens 1 minuut stationnement in Roosendaal en een kering van 6 minuten in zowel Goes als Dordrecht (slechts één keer mee gerekend), dan kom ik uit op 74 minuten. Dat betekent dat je 5 omlopen nodig hebt om deze dienst te kunnen rijden. Op deze manier heb ik al ooit eerder een dienstregeling uitgewerkt.

Voeg je daar een stop in Wouw aan toe, dan wordt het een ander verhaal. Zodra de tijd over de 75 minuten gaat, heb je één extra omloop nodig. Misschien dat het met het allernieuwste sprinter-materieel en met minimale halte- en keertijden nét mogelijk is, maar het wordt wel heel krap allemaal en je houdt geen enkele speling meer over. Laat staan als je ook nog stations wilt openen in Roosendaal Zuid en Bergen op Zoom Zuid. Of, je moet accepteren dat de dienst met 6 omlopen gereden gaat worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Western Soldier »

Ik wil hier wel even aan toevoegen dat voor stations als Wouw en Roosendaal Zuid een doortrekking tot Goes niet nodig is. Keren is bij een goede planning ook in Bergen Op Zoom mogelijk, ondanks dat daar maar 2 sporen zijn. Er zit immers 30 minuten tussen de IC en de IC kruisen elkaar vlak voor Bergen Op Zoom.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Hainje »

Dat is op dit moment het geval, in de toekomst kan dat zo maar anders zijn.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Suus »

Je zou in Bergen op Zoom wel in de weg kunnen staan voor goederentreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Daniel »

Hoe dan? Bergen op Zoom heeft mooie zijsporen in beide richtingen dus die goederentreinen kunnen mooi om een kerende reizigerstrein heen rijden. En een alternatief is een perron langs een van de zijsporen aanleggen zodat je de kerende trein daar kwijt kunt en de goederentreinen niet hoeven door te wisselen naar het zijspoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Yanaike »

En waarom zou je een sprinter naar Bergen op Zoom willen, puur en alleen om station Wouw te bedienen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Daniel »

Wellicht dat ze de aansluitingen in Roosendaal nog eens beter kunnen maken als er geen capaciteit meer nodig is voor een kerende stoptrein daar. Zeker sinds die aan de andere kant nog maar tot Dordrecht rijdt maakt doortrekken naar Bergen op Zoom er wellicht een treindienst van die wat meer voorstelt, zeker als de ligging t.o.v. de IC gunstig is (lees: een extra reismogelijkheid naar de Randstad biedt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Western Soldier »

Yanaike schreef:En waarom zou je een sprinter naar Bergen op Zoom willen, puur en alleen om station Wouw te bedienen?
Wellicht omdat Bergen Op Zoom toch een mooi reizigersaantal heeft en Bergen Op Zoom ligt in tegenstelling tot Goes, Middelburg en Vlissingen nog relatief dichtbij Roosendaal. Het reizigersaantal is vergelijkbaar met een aantal stations waar 2 IC en 2 sprinters stoppen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door huibf »

Eeen station moet volgens de norm toch zeker 1000 reizigers gaan trekken. Vergeet niet dat andere station zwakker worden hierdoor.

Het enige station op het lijstje lijkt me Eindhoven Acht/Airport. En dat station is juist weer op de lange baan geschoven.
Er ligt relatief weing spoor in Brabant en ik denk dat je wat dat betreft meer rails moet aanleggen.
Ik schets bijvoorbeeld. Gorinchem. Waalwijk, Kaatsheuvel, Tilburg
Of Nijmegen, Uden, Gemert, Helmond/Deurne, Meijel, Roermond.

Maar dat is utopie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door SLToilet »

Er zijn juist veel meer stations op het lijstje die de 1000 wel kunnen halen, soms zelfs met gemak. Maarheeze, een dorp van 5000 man, haalde het ook binnen een hele krappe tijdspanne. Dat je alleen voor Acht de handen in het vuur durft te steken is een totale miskenning van de potentiële vraag dunkt me.
Berkel-Enschot en Udenhout zouden individueel van elkaar ieder al duizend man kunnen trekken. De verbinding met Den Bosch is nu ronduit mager en in de bussen daarnaartoe (per definitie langzaam en onaantrekkelijk voor forensen) stappen nu alleen scholieren in terwijl met een trein de forensen binnenstromen. De rest van de dag zijn de reizigers aangewezen op een nog veel langere, duurdere en behoorlijk idiote omweg. Het plaatsen van een station aan de kant van Berkel bij Udenhout kan de twee combineren tot een regionaal knooppunt (ik schat 2000 reizigers), geeft de sprinter ook nog eens extra waarde mee en is voor de lokale bewoners het ideale middel om te ontsnappen aan de treurnis die de N65 heet, die tot overmaat van ramp over een paar jaar negen maanden op slot gaat bij Vught! Reken dan nog eens de huidige ruimte in de dienstregeling mee (in Den Bosch zijn nog een paar minuutjes over) en ik zie alleen maar redenen om daar juist een station te plaatsen. En Theo Weterings heeft ook al laten blijken niet per definitie tegen te zijn.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Yanaike »

Vergeet niet dat station Maarheeze niet alleen Maarheeze zelf, maar ook Budel bedient. Die twee dorpen samen hebben meer dan 14000 inwoners. In mindere mate bedient het ook nog Soerendonk. En vergeet ook niet dat Maarheeze een uitstekende locatie heeft langs de snelweg en daardoor een goede P+R functie kan bieden richting Eindhoven. In zekere zin kunnen op die manier zelfs reizigers uit Nederweert van station Maarheeze gebruik maken. Dat zullen er vast niet veel zijn, maar alle beetjes helpen.

Een station bij Berkel-Enschot en/of Udenhout moet het puur en alleen hebben van reizigers uit die twee dorpen. Berkel-Enschot en Udenhout zijn samen wél groter dan Maarheeze + Budel, maar ieder apart maakt de case wat lastiger.

Een goede indicatie lijkt mij ook de frequentie van de huidige buslijnen. Natuurlijk trekt een station ook nieuwe OV-reizigers. Maar de frequentie van een buslijn geeft wel aan hoeveel reizigers er op dit moment van het OV gebruik maken en dus hoe snel de treshold van 1000 reizigers bereikt kan worden. Maarheeze had voor de komst van station Maarheeze in de ochtendspits tot 6x/uur een bus naar Eindhoven en in de middagspits tot 4x/uur een bus terug. Lijn 9 Tilburg - Udenhout rijdt daarentegen de hele dag slechts 2x/uur, ook in de spits.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door reisthijs »

Vergeet niet dat een bus geen trein is.

Voor Berkel-Enschot en/of Udenhout is de frequentie van de bus echt geen goede indicatie, het zegt bijvoorbeeld niks over de wenselijkheid van een snelle verbinding met Den Bosch.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Yanaike »

Natuurlijk zegt dat wel wat. Voor reizigers die al gebruik maken van het OV is het een kleine stap om de overstap van bus naar trein te maken. Voor reizigers die nu niet gebruik maken van het OV en bijvoorbeeld de auto of fiets nemen, is de stap naar trein veel groter. Het verklaart de populariteit van station Maarheeze: er waren al veel OV-reizigers vóór de komst van het station. Na de komst van het station is dat alleen maar verder toegenomen.

Met andere woorden: het is veel makkelijker om zeker te weten dat je de benodigde 1000 reizigers voor een nieuw station haalt als er nu al een succesvolle buslijn rijdt. Als die succesvolle buslijn er niet is, hoe kun je dan ooit zeker weten of reizigers inderdaad massaal kiezen voor de trein i.p.v. de auto?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Zugführer »

In Maarheeze speelt natuurlijk ook mee dat de rechtstreekse bus die Budel en omstreken met Eindhoven had een nieuwe route kreeg en dermate langzaam werd dat overstappen op de trein vanzelfsprekend werd :p
Het aantal reizigers dat van de auto overstapt op de trein zal in veel gevallen inderdaad verwaarloosbaar zijn, ben ik bang.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door reisthijs »

In Maarheeze is vorig jaar de parkeerplaats uitgebreid, omdat 180 parkeerplaatsen te weinig bleek. Daar is het aantal reizigers dat van auto op trein overstapt dus zeker niet verwaarloosbaar.
Yanaike schreef:Voor reizigers die nu niet gebruik maken van het OV en bijvoorbeeld de auto of fiets nemen, is de stap naar trein veel groter.
Je vergeet weer de reizigers die nu de auto of fiets nemen naar een ander station om daar de trein te nemen.
Yanaike schreef:Met andere woorden: het is veel makkelijker om zeker te weten dat je de benodigde 1000 reizigers voor een nieuw station haalt als er nu al een succesvolle buslijn rijdt.
Dat is waar, maar je kan die redenatie niet zomaar omdraaien. Dat er nu geen succesvolle buslijn rijdt, betekent niet automatisch dat een station niet succesvol kan zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door lijntaxi »

Vergeet vooral station Oosterhout niet. Stad met ruim 50.000 inwoners.
Spoorlijn: Den Bosch - Waalwijk - Oosterhout - met aansluiting op de spoorlijn Dordrecht - Zeveenbergen - Roosendaal
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten