Nieuwe stations in Brabant

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door regenmaker »

De stadsdienst in het weekend in Arnhem-Nijmegen om te huilen? Dat vind ik zelf wel meevallen. Waar baseer je dat op?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Mr-W »

olof schreef: Dat is niet vreemd, we liggen er immers tegenaan. Noord-Brabant is dus een soort ‘middenklasse’, maar dan met openbaar vervoer van een plattelandsprovincie.
De provincie Limburg heeft ongeveer hetzelfde voorzieningsniveau qua openbaar vervoer, zo achtergesteld is Brabant dus niet :wink:
SLToilet schreef:Het is ook precies die vicieuze cirkel die ervoor zorgt dat Brabant door Randstedelingen eerder wordt gezien als veredelde plattelandsprovincie in plaats van een iets kleinere versie van de drie mega-agglomeraties die Brabant omgeven. De echte OV-reizigers en progressievelingen zijn in de loop der decennia naar de Randstad getrokken en het boerenvolk doet wat zij denken dat goed is. En vroeger was er meer nationale regie, langetermijnvisie en was de verzamelpartij van al die boeren nog eentje vanuit religieuze inslag, maar door de verschuivingen in de maatschappij is uiteindelijk een egocentrische partij met de roze bril van gisteren de grootste geworden in de lokale politiek.
Het openbaar vervoer in Brabant is juist ontzettend duurzaam met steeds meer zero emissie voertuigen, dat zou de progressieve medemens juist moeten aanspreken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Suus »

Geen provincie heeft zoveel buurtbussen als Noord-Brabant. Juist in Limburg zijn veel plaatsen nog wel ontsloten met een normale streekbus. Dat is toch een vervoersmiddel wat zichtbaarder is in het straatbeeld dat een vol reclame beplakt Sprinter-busje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door SLToilet »

Ware het niet dat de meeste van die buurtbussen:

- niet bepaald het vaarwater van potentiële spoorlijnen benaderen
- niet de vraag beantwoorden voor vele groepen zoals de zondagsreiziger of de vroege forens van 6:15.
- al bestaan sinds de uitvinding van het wiel, of in ieder geval, lang voordat de VVD de macht greep en regelmatig ook nog van vóór de echte Brabantse vervoervisies in de ijskast verdwenen (wie herinnert zich nog die visie uit 2001?). De meeste ambitie is afgestorven in 2008-2010 en ondanks dat de groei is aangetrokken is het in de provincie zelf bar stil als het gaat om alles, behalve auto's.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Western Soldier »

regenmaker schreef:De stadsdienst in het weekend in Arnhem-Nijmegen om te huilen? Dat vind ik zelf wel meevallen. Waar baseer je dat op?
Het is offtopic, maar ik wil toch even hierop reageren. Indien de moderatoren vinden dat deze post ergens anders thuishoort, hoor ik graag hoe ik deze reactie beter had kunnen geven.

Al vind ik zijn bewoordingen erg overdreven, moet ik wel zeggen dat het naar mijn mening 5 jaar geleden nagenoeg perfect was, terwijl het nu toch echt op sommige plekken ondermaats is.

Ja de lijnen die rijden hebben goede frequenties en de lijnen die rijden, die zijn goed. Echter zijn er een aantal plaatsen die in de laatste jaren hun zondagsdienst verloren zijn. Rozendaal, Tolkamer, Lobith, Babberich, Herwen zijn allemaal plaatsen die op zondag geen OV hebben. Dat het geld kost om verliesgevende lijnen te laten rijden snap ik, maar Openbaar Vervoer gaat niet om winst maken, maar om dienst verlenen. Om die reden vind ik dat het best wel wat geld mag kosten om plaatsen te ontsluiten die minder reizigers leveren dan je zou wensen. Natuurlijk is dit niet een situatie die alleen in de regio Breng voorkomt, maar dat neemt niet weg dat ik het een heel slechte zaak vind dat het bij OV alleen om geld draait. Het argument dat bussen maar op één plek kunnen ingezet snap ik ook, maar ook hierbij geldt dat OV bedrijven alleen maar bezuinigen en dat ze om die reden steeds minder bussen kopen. Overigens gaat het hier om een zondag, en omdat er dan minder bussen rijden, gaat dit argument niet op. De bussen staan gewoon in de garage. Het kost nog steeds geld, maar zoals gezegd vind ik dat OV ook wel wat mag kosten. Ook dat is in mijn ogen een slechte zaak. Er moet als het aan mij ligt echt weer meer geld naar het openbaar vervoer, omdat ik vind dat iedereen het recht heeft om zich te kunnen verplaatsen.

Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de Bronbeeklaan in Arnhem, waar geen bus meer overheen rijdt. Daar wonen relatief veel oudere mensen die nu moeten lopen naar bushalte Bronbeek of Vondellaan aan de Velperweg van lijn 1. Voor een deel van de mensen is dat echt een heel eind en die mensen zijn nu voor een deel niet meer in staat om zelf naar bijvoorbeeld winkelcentrum Presikhaaf te gaan. Daarover is toen lijn 8 daar verdween protest over geweest, wat ook in de krant is gekomen. Helaas kan ik dat artikel zo gauw niet meer vinden op google. In elk geval vind ik het een slechte zaak dat mensen afhankelijk van het openbaar vervoer de mogelijkheid niet meer hebben om hun dingen te doen, die ze willen doen. Ik vind dat iedereen die mogelijkheid moet hebben. Natuurlijk heb je BrengFlex, maar als straf voor het feit dat in die buurt te weinig mensen met het OV gaan, moeten die mensen ook nog eens meer betalen.

Nogmaals de Brengregio is absoluut niet de enige regio waar dit gebeurd en het is nog steeds beter dan in andere regio's, maar neemt niet weg dat ik echt vind dat het heel veel beter kan.

Om met een positieve noot af te sluiten wil ik wel een compliment maken over het feit dat lijn 2 nu juist wel zondag is gaan rijden, want dat is in mijn ogen een echte verbetering van het busnetwerk.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Roeland »

Mr-W schreef: Het openbaar vervoer in Brabant is juist ontzettend duurzaam met steeds meer zero emissie voertuigen, dat zou de progressieve medemens juist moeten aanspreken.
Onder een "duurzaam" OV-product versta ik een OV-netwerk dat in staat is om forse groepen mobilisten uit de auto te krijgen en te houden. Zoals bijv. het OV in Waterland of in Almere.
Het OV-netwerk in Brabant is (op enkele uitzonderingen na) ontzettend onaantrekkelijk voor andere reizigers dan SOV-houders. Steenbergen / Dinteloord - Rotterdam is zo ongeveer de enige Bravo-verbinding die qua route, snelheid en frequentie echt aantrekkelijk is voor forensen (misschien vergeet ik een paar andere uitzonderingen). En een andere HOV-as (Breda - Etten-Leur) biedt niet zozeer een alternatief voor de auto, maar eerder voor de trein.
Dat er van de 100 Brabantse verplaatsingen 99% in een dieselauto en 1% in een zero-emissiebus gebeuren, vind ik dus ontzettend onduurzaam.
Wanneer die 100 verplaatsingen echter bijv. 60% auto en 40% dieselbus zouden worden gedaan, zou dat (per saldo) al een heel stuk duurzamer zijn.
Dat je als Brabant vooral langzame, laagfrequente bussen laat rijden (maar die paar dan toevallig wel een zero-emissie etiketje geeft), tja, als je dat duurzaam wilt noemen?
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door lijntaxi »

De frequentie op de lijn Steenbergen - Rotterdam is een stuk lager dan de verbinding Heesch - Eindhoven.

Bergen op Zoom - Rotterdam, Zuidplein
https://www.arriva.nl/noordbrabant/reis ... stregeling

Oss - Heesch, Stationsplein - Eindhoven
https://www.arriva.nl/noordbrabant/reis ... stregeling
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Daniel »

Ja dus?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door lijntaxi »

Ik doel op het feit dat de frequentie van Steenbergen naar Rotterdam Zuidplein een stuk lager is dan de frequentie
van Oss - Heesch, Stationsplein - Eindhoven.

Iets wat je totaal niet zou verwachten. Je zou verwachten, dat van Bergen op Zoom naar Roterdam Zuidplein wel vaker de bus zou rijden.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 17 apr 2018, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Bericht door Daniel »

Dat eerste was de enige zin die je schreef al ja, maar waarom zou je dat niet verwachten? Oss - Eindhoven bediend veel meer tussenliggende relaties, voor Steenbergen - Rotterdam zijn de afstanden daar wat te groot voor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten