Pagina 2 van 3

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: za 31 mar 2018, 11:35
door ArrivaBas
Heb je enige weet van de reden waarom dat deel (en de rest) van het Halvezolenlijntje lijntje in 1950 is opgeheven?

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: za 31 mar 2018, 14:09
door Jef400
Daarnaast valt Oosterhout ergens wel te vergelijken met Purmerend. De bus biedt daar een dusdanig snelle verbinding dat de bus een hoogstaand vervoermiddel is om de omgeving te bereiken. Dat is ook de reden dat er in Purmerend amper volk op de trein stapt ondanks dat we hier 80.000 inwoners hebben. En alsjeblieft, kom nu niet met het idee voor een stedelijk tramnet ;-)

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: za 31 mar 2018, 14:19
door trolly
ArrivaBas schreef:Heb je enige weet van de reden waarom dat deel (en de rest) van het Halvezolenlijntje lijntje in 1950 is opgeheven?
Ze kregen de mensenmassa's niet meer in de treinen?

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: za 31 mar 2018, 14:55
door SuperGhost
ArrivaBas schreef:Heb je enige weet van de reden waarom dat deel (en de rest) van het Halvezolenlijntje lijntje in 1950 is opgeheven?
Omdat er toen nog niet regionaal aanbesteed werd en het visgraatmodel nog niet bestond? :roll:

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: za 31 mar 2018, 16:23
door Hainje
Dat heeft daar helemaal niets mee te maken.

Feit was dat er langs die lijn gewoon nog niet zo veel mensen woonden als tegenwoordig en de auto werd ineens voor een groot publiek betaalbaar. Schade aan de spoorlijn van WO2 kan wellicht ook een rol hebben gespeeld.

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 18:40
door lijntaxi
trolly schreef:
ArrivaBas schreef:Heb je enige weet van de reden waarom dat deel (en de rest) van het Halvezolenlijntje lijntje in 1950 is opgeheven?
Ze kregen de mensenmassa's niet meer in de treinen?
Geen idee.

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 12:58
door Suus
ArrivaBas schreef:Heb je enige weet van de reden waarom dat deel (en de rest) van het Halvezolenlijntje lijntje in 1950 is opgeheven?
Als die lijn er nu nog had gelegen zou niemand ook maar overwegen die lijn op te heffen.

Vlijmen: 14.049
Drunen: 18.216
Waalwijk: 32.720
Raamsdonkveer-Geertruidenberg: 12.345 + 6.995

Vier stations die elk duidelijk boven de duizend reizigers per dag zouden komen, wel voornamelijk gevuld met reizigers richting 's-Hertogenbosch. Helaas is het heropenen van de lijn lastig door de groei van 's-Hertogenbosch, het tracé door een beschermd natuurgebied en een snelweg die over een deel van het traject is aangelegd. Zou je het heropenen, dan zou ik als (voorlopig) eindpunt een station in de buurt van de A27 bij Raamsdonkveer kiezen, waar kan worden overgestapt op een ooit te openen spoorlijn Breda - Utrecht.

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: di 03 apr 2018, 08:00
door Roeland
ArrivaBas schreef:Heb je enige weet van de reden waarom dat deel (en de rest) van het Halvezolenlijntje lijntje in 1950 is opgeheven?
Waarschijnlijk omdat die Waalwijkers niet massaal naar Lage Zwaluwe willen reizen, maar liever naar Tilburg (en daar kwam dat lijntje niet).

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: di 03 apr 2018, 12:47
door Chrysa
Dus nu hebben we een spoorlijn waar niemand woont, en een beschermd natuurgebied ipv een spoorlijn waar de mensen wonen? Jammer weer. :')

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: di 03 apr 2018, 17:12
door PHS
-

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: di 03 apr 2018, 18:04
door Chrysa
Het zal vast passen, maar als ik het me goed herinner is dat plan al door de provincie afgeschoten.

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: di 03 apr 2018, 18:48
door PHS
-

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: di 03 apr 2018, 22:12
door waldo79
Dat soort posts voegt weinig toe en polariseert de discussie, olof :6 Anders zou het station van Maarheeze er nooit zijn gekomen.
Het ligt vooral aan de minimum voorwaarden die NS stelt om het station te gaan bedienen, plus dat het in de dienstregeling moet passen.

En blijf je maar stations toevoegen, dan moet je aan meer viersporigheden gaan denken (à la Randstadspoor).

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: di 03 apr 2018, 22:24
door PHS
-

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: wo 04 apr 2018, 06:29
door waldo79
Ten eerste omdat OV en auto maar slechts ten dele elkaar kunnen opvangen. Ten tweede omdat afgezien van de A2 en de A16 de meeste snelwegen nog gewoon karrensporen zijn. Bovendien wordt voor de Rijkswegen al voor 15 jaar vooruit gepland wat er aan aanpassingen wordt doorgevoerd. De provincie kan er hooguit voor lobby'en.

Daarnaast heeft NS meer de focus liggen op de A2-corridor en ziet men de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] als uitloper van de HSL.

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: wo 04 apr 2018, 08:29
door Vinny
Er is ook nogal wat goederenvervoer in Brabant. De provincie is gewoon harder gegroeid dan de infrastructuur aankan. Vandaar veel files op de snelwegen en een relatief slechte OV-bereikbaarheid van middelgrote dorpen. Nieuwe metro- of spoorlijnen zijn erg duur, dus in eerste instantie zal toch naar minder ingrijpende maatregelen gekeken moeten worden.

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: do 05 apr 2018, 13:34
door Mr-W
olof schreef:Sarcasme, het blijft lastig :')

On-topic: de provincie Noord-Brabant is al een echte autoprovincie, kijk maar naar de cijfers, die bevestigen het. Het provinciebestuur werkt daar actief aan mee door de zwaartepunt van het vervoersbeleid op auto's te leggen.
Groot gelijk dat de provincie zich op de auto focust, de kiezers willen dat.
waldo79 schreef:Ten eerste omdat OV en auto maar slechts ten dele elkaar kunnen opvangen. Ten tweede omdat afgezien van de A2 en de A16 de meeste snelwegen nog gewoon karrensporen zijn. Bovendien wordt voor de Rijkswegen al voor 15 jaar vooruit gepland wat er aan aanpassingen wordt doorgevoerd. De provincie kan er hooguit voor lobby'en.
.
Vandaar dat de A58 & A67 door de provincie naar voren worden geschoven om verbreed te worden.

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: do 05 apr 2018, 14:27
door Hainje
Mr-W schreef:Groot gelijk dat de provincie zich op de auto focust, de kiezers willen
De meerderheid misschien, deze Brabantse kiezer ziet de auto liever zo ver mogelijk uit het straatbeeld verdwijnen.

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: do 05 apr 2018, 15:00
door Aking
Ook de autobus? (A)

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: do 05 apr 2018, 15:35
door Hainje
:')

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: do 05 apr 2018, 16:41
door PHS
-

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: do 05 apr 2018, 17:49
door SLToilet
Het is ook precies die vicieuze cirkel die ervoor zorgt dat Brabant door Randstedelingen eerder wordt gezien als veredelde plattelandsprovincie in plaats van een iets kleinere versie van de drie mega-agglomeraties die Brabant omgeven. De echte OV-reizigers en progressievelingen zijn in de loop der decennia naar de Randstad getrokken en het boerenvolk doet wat zij denken dat goed is. En vroeger was er meer nationale regie, langetermijnvisie en was de verzamelpartij van al die boeren nog eentje vanuit religieuze inslag, maar door de verschuivingen in de maatschappij is uiteindelijk een egocentrische partij met de roze bril van gisteren de grootste geworden in de lokale politiek.

En dan kan de hele techindustrie die van oorsprong boertjes trok nu ineens helemaal hip zijn, de omgeving past zich niet in één dag aan, de rest van de bevolking is nog steeds hetzelfde en de democratische zin van die hippe gasten valt VIES vet tegen. #nietstemmenmaarwelzeiken

En dan komen ze erachter dat het OV prut is. Maar in plaats van zoals elders de straat op gaan met fakkels en hooivorken, posten ze een klachtje op Cambridge Analytica en kiezen we in Nederland eieren voor ons geld en gaan ze en masse naar een sardientjesblik in Amsterdam. Dezelfde weg afleggend als Philips ooit deed.

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: do 05 apr 2018, 18:07
door Yanaike
olof schreef:In de provincie Noord-Brabant is het openbaar vervoer [...] Het busnet houdt echter ook niet over: de meeste stadsdiensten komen niet boven een kwartiersdienst uit en het platteland mag blij zijn met één bus per uur. In het weekeinde is zelfs een aanzienlijk deel van Brabant onbereikbaar met openbaar vervoer. Zo wordt een provincie vanzelf afhankelijk van de auto en dat zie je terug in de publieke opinie.
Kun je dit iets verder toelichten? Dit is (op de randstad na) in Nederland toch overal het geval? Limburg, Zeeland, Gelderland, Overijssel, Drenthe, Friesland, Groningen: de norm lijkt overal 1 à 2x per uur te zijn voor de streeklijnen en 4 à 6x per uur voor de stadslijnen bij de (middel)grote steden? In Brabant is dat toch niet anders?

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: do 05 apr 2018, 19:14
door PHS
-

Re: Nieuwe stations in Brabant

Geplaatst: do 05 apr 2018, 19:28
door Wubbo
Ik vind het niet fair om heel Brabant te vergelijken met heel Groningen als je het hebt over stadsfrequenties. Vergelijk dan met het verstedelijkte gebied Arnhem-Nijmegen (waar de stadsdienst in het weekend ook om te huilen is), maar die hou je uit je vergelijking.