Metro in Eindhoven

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
huibf
Berichten: 3106
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Metro in Eindhoven

Berichtdoor huibf » Di 03 Apr 2018, 10:55

Onder het mom van 1 april bracht studio 040 de plannen voor een Metronetwerk van Eindhoven naar buiten. Helaas is het orginele artikel niet meer beschikbaar. Het kaartje heb ik nog kunnen redden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Suus » Di 03 Apr 2018, 11:01

Een treinstation Sectie-C? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3489
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Mikos » Di 03 Apr 2018, 11:10

Zal wel een nietszeggend gehucht zijn met bijna 10.000 inwoners. Die willen tegenwoordig een eigen station. Liefst met bijbehorende lightrailverbinding dwars door onbewoond gebied naar Nergens. Dát soort berichten hoort hier thuis. :Y

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Suus » Di 03 Apr 2018, 11:13

Als je je zo ergert aan dit topic kan je het ook gewoon overslaan, Mikos.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3489
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Mikos » Di 03 Apr 2018, 11:15

:N Ik ben mijn eigen Luchtfietserij-project al aan het opzetten.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5739
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor dylanwild94 » Di 03 Apr 2018, 11:28

Dat deed lijntaxi toch al?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5043
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Chrysa » Di 03 Apr 2018, 12:40

Nee, dat was luchtvervoer.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3458
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor trolly » Di 03 Apr 2018, 19:32

Ik vind het best, zolang de luchtfietsenstalling op Eindhoven Airport maar geen gammele zooi wordt.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

SuperGhost
Berichten: 2588
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor SuperGhost » Di 03 Apr 2018, 19:38

Het wordt een zeer stevige stalling gemaakt van roestvrijlucht :Y

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8278
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor Aking » Di 03 Apr 2018, 20:05

Niet van Trollyminium? *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3458
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor trolly » Di 03 Apr 2018, 20:23

Trollyminium => pisbakkenstaal => waaibomenhout?

:Y
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

huibf
Berichten: 3106
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor huibf » Di 03 Apr 2018, 20:24

Ik had het onder het topic luchtfietserij geplaatst. Maar iemand heeft het verplaatst en een eigen topic van gemaakt.

Suus schreef:Een treinstation Sectie-C? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?


https://www.thisiseindhoven.com/nl/loca ... 0/sectie-c

Uiteraard een Oud Philps dingentje. Net Strijp als S, T etc.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3458
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor trolly » Di 03 Apr 2018, 20:27

Terecht. Een metro in Eindhoven is geen luchtfiets. Zeker niet in vergelijking tot bepaalde andere voorstellen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Western Soldier
Berichten: 664
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor Western Soldier » Di 03 Apr 2018, 21:15

Klinkt wel heel interessant. Natuurlijk is het vanuit de historie zo dat er eerst trams worden aangelegd en dan metro's, maar ik denk dat dat niet altijd nodig is. Nu ken ik de situatie in Eindhoven niet, maar ik denk wel dat er een investering in OV gedaan moet worden, want voor mijn gevoel is Eindhoven in het verkeer naar inwonertal het grootste knelpunt. Voor mijn gevoel wordt Eindhoven na Rotterdam, Amsterdam en Den Haag het vaakst genoemd in de ANWB verkeersinformatie.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3458
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor trolly » Di 03 Apr 2018, 21:21

Oeps, sorry.

't Was ironie.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2805
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor Alargule » Di 03 Apr 2018, 21:24

Western Soldier heeft nog nooit van Utrecht gehoord.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Western Soldier
Berichten: 664
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor Western Soldier » Di 03 Apr 2018, 22:01

Ik hoor die stad tegenwoordig vrij weinig in het verkeer. Misschien dat het in de stad zelf altijd druk is, maar de snelwegen vallen mee. In mijn vorige post had ik het over het gevoel, maar kon ik het niet hard maken.

Als ik nu ook in de file top 10 kijk volgens de website van de ANWB, staat er bij de ochtendspits slechts één traject uit de regio Utrecht, namelijk de A27 tussen Hilversum en Bilthoven op 2. Van de regio Eindhoven staan de A58 en de A2 er op, op plaats 9 en 10. Dat zijn weliswaar lagere plaatsen, maar het zijn er wel 2 en dat terwijl Eindhoven toch echt kleiner is dan Utrecht.

In de avondspits staan beide steden er 1 keer in. Utrecht op plek 6 en Eindhoven op plek 10. Overall staat het genoemde traject van de A27 op 2 en het genoemde deel van de A58 op 4. Ook hierin staat Eindhoven iets lager dan Utrecht, maar dat neemt niet weg dat Eindhoven dus wel degelijk een knelpunt in het verkeer is.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor Suus » Di 03 Apr 2018, 22:08

Ik ken Eindhoven niet goed genoeg, ik ben twee keer echt in het centrum geweest, maar ik denk dat de afstanden tussen de metrostations wel aan de ruime kant zijn. Uiteraard is er niet heel lang over de tekening nagedacht omdat het een één-april-grap is, maar ik vind dat je eigenlijk in een volledig rechte lijn toch wel in tien minuten wel van metrostation naar metrostation moet kunnen lopen, zeker in gebieden met een hoge bevolkingsdichtheid. Daarvoor moet je dus wel wijken hebben die portiekwoningen of nog heftiger hebben, en niet alleen maar eengezinswoningen zonder boven- en/of onderburen.
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 4318
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor waldo79 » Di 03 Apr 2018, 22:10

Files op de snelwegen rond Eindhoven hebben niet per se een link met het binnenstedelijk verkeer :Y Eindhoven is vooral ten noorden van het station wat ruimer van opzet. Maar zo gek is een metroverbinding niet op de assen waar nu al HOV rijdt. Bijvoorbeeld in noordelijke richting (Woensel) en west/noordwestelijke richting (Meerhoven/Airport).

Daarvoor moet je dus wel wijken hebben die portiekwoningen of nog heftiger hebben, en niet alleen maar eengezinswoningen zonder boven- en/of onderburen.
Heel ernstig is het niet qua hoogbouw.

Maar laten we Alargule eens aan het woord laten. Die is goed met metro's en bekend met Eindhoven :lol:
Mij best :)

Western Soldier
Berichten: 664
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor Western Soldier » Di 03 Apr 2018, 22:20

Ik zei ook al dat ik Eindhoven niet ken, maar de file top 10 is een kleine indicatie. Bovendien heb ik regelmatig de radio aan, waarbij de files gemeld worden. Dan hoor ik toch regelmatig de regio Eindhoven langskomen en niet heel veel minder vaak dan Utrecht. Voordat de A2 werd aangepakt was dat ook een enorm probleem. Daar waren toen echt heel vaak files. De snelweg is verbouwd, maar de binnenwegen in Eindhoven moeten nog steeds het verkeer op kunnen vangen.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

SuperGhost
Berichten: 2588
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor SuperGhost » Di 03 Apr 2018, 23:12

Western Soldier schreef:Klinkt wel heel interessant. Natuurlijk is het vanuit de historie zo dat er eerst trams worden aangelegd en dan metro's, maar ik denk dat dat niet altijd nodig is. Nu ken ik de situatie in Eindhoven niet, maar ik denk wel dat er een investering in OV gedaan moet worden, want voor mijn gevoel is Eindhoven in het verkeer naar inwonertal het grootste knelpunt. Voor mijn gevoel wordt Eindhoven na Rotterdam, Amsterdam en Den Haag het vaakst genoemd in de ANWB verkeersinformatie.
Ik denk dat dat deels ook komt door de 'richting' of 'vanaf' waar ze dan meestal alleen de grotere steden noemen. Als je kijkt waar de daadwerkelijke files staan, dan valt Eindhoven reuze mee (voor zo'n grote stad). In de file top 50 van afgelopen jaar, staat de eerste file bij Eindhoven pas op plek 25.

Rotterdam, Utrecht, Amersfoort, Leiden, Arnhem en Gorinchem komen vaker voor op die lijst (en ook hoger). Amsterdam komt overigens juist opmerkelijk weinig voor. De A10 staat bijvoorbeeld berucht, maar de eerste file daarop (en enige in de top-50) staat slechts op plek 34.
https://rijkswaterstaatverkeersinformatie.nl/top50.html

Western Soldier
Berichten: 664
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor Western Soldier » Wo 04 Apr 2018, 00:11

Daar had ik nog niet aan gedacht en wat je zegt kan ik je in deze gelijk geven. Van het verkeer wat rond Eindhoven vaststaat denk ik echter dat maar een relatief klein deel een andere bestemming dan regio Eindhoven heeft. Het enige doorgaande verkeer komt/gaat naar Limburg. Als je dat met Gorinchem vergelijkt denk ik echter dat het vaststaande verkeer daar juist andersom ligt. Gorinchem is op zichzelf geen regio waar veel verkeer zijn bestemming heeft. Gorinchem ligt echter wel op veel meer doorgaande routes. Namelijk verkeer vanuit Rotterdam naar het Midden, Oosten en Zuid-Oosten van het land en verkeer van/naar het Zuid-Westen van/naar het Midden, Oosten en Noorden van het land gaat allemaal langs Gorinchem. Arnhem is behoorlijk 50/50 wat betreft doorgaand verkeer en verkeer dat Arnhem als bestemming heeft. Mijn inschatting is dus dat verbeteren van het OV netwerk in Eindhoven meer effect heeft op files in die regio dan wanneer je in Arnhem of Gorinchem het OV netwerk gaat verbeteren.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5043
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor Chrysa » Wo 04 Apr 2018, 00:20

Nooit de A67 gereden? Rijdt gigantisch veel vrachtverkeer daar wat de boel aardig ophoudt.

SuperGhost
Berichten: 2588
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor SuperGhost » Wo 04 Apr 2018, 01:22

Eindhoven heeft volgens mij ook erg veel verkeer van België (haven Antwerpen) naar Duitsland natuurlijk.

Ik denk dat vooral ook meetelt dat de snelwegen rond Eindhoven al grondig zijn aangepakt, terwijl rond Arnhem (doortrekking A15), Utrecht (vooral oostzijde) en Amersfoort (aanpak knooppunt Hoevelaken) de knelpunten nog niet zijn aangepakt.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1209
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Metro in Eindhoven

Berichtdoor SLToilet » Wo 04 Apr 2018, 07:09

Een hele metro in Eindhoven is in mijn ogen een machtig interessant onderwerp maar desondanks nog best een aardig stukje fietsen in de lucht. Al was het maar in de lucht door een klein sprongetje. Maar het is niet voor niets een onderwerp met aandacht: er speelt een verkeersprobleem in bepaalde delen van de stad, de stad verdicht steeds meer en de agglomeratie groeit ook nog steeds gestaag.

Zelf denk ik echter meer aan een lightrailoplossing, waar over een aantal van dezelfde lijnen wordt gereden, maar op de rustige en ruime delen gelijkvloers en met een stuk meer haltes (gemiddeld ~1/km). Binnen de ring en vooral op plaatsen als de Vestdijk kan het enorm veel schelen of er heel veel bussen rijden of dadelijk gewoon écht autoluw wordt, waar op het eind bij de Vestedatoren alleen een trap naar beneden en een halfschuine E/M als logo verraadt dat je hier binnen vijftien minuten bij een Zweedse meubelgigant (Ekkersrijt) kan staan.

Technisch gezien: op deze specifieke as zou ik gewoon als tram rijden vanaf de ring en aan de noordkant waar het begin van de Montgomerylaan zit. Hier is immers voldoende ruimte. Meer ongelijkvloerse stukken zouden kunnen zijn langs de uitvalswegen aan de zuidoostkant van de stad die erg krap zijn.

Maar ik heb zo ook mijn twijfels over dit specifieke lijnennet: Veldhoven is best groot maar heeft geen rechtstreekse verbinding met het centrum en ook sluit het niet aan op een treinstation. Juist bij Acht zou dat wenselijk zijn, of anders, als we toch al bezig zijn, een korte aftakking naar de luchthaven uit de richting Best en Centraal van de trein, inclusief sneltreinen heb je dan een waardige knoop. Hoeveel meerwaarde de blauwe lijn dan nog heeft aan de westzijde kun je je afvragen maar je kan dan best bedenken: misschien kan die dan wel naar Veldhoven Zonderwijk en de andere gaat dan richting ASML.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten