Metro in Eindhoven

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door trolly »

Wubbo schreef:Ik ben het even kwijt. Het ging hier toch over een metro?
In Eindhoven??!? Dat geloof je toch zeker zelf niet? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door sven_engelen »

Pff ik zie in Eindhoven geeneens lightrail komen laat staan een metro :6
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door huibf »

Ach Eindhoven kan niet alles hebben.
Slimste regio, voetbalhoofdstad :lol:
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door lijntaxi »

sven_engelen schreef:Pff ik zie in Eindhoven geeneens lightrail komen laat staan een metro :6
Utrecht, dat meer inwoners heeft dan Eindhoven heeft ook geen metro.
Hier een kort verhaal over de geschiedenis van de metro in Nederland.

https://isgeschiedenis.nl/reportage/50- ... schiedenis
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door trolly »

Voorwaar een diepgravende beschouwing.
In Amsterdam is men na de ligt al jaren (sinds 1968!) het plan voor een Oost/Westlijn in de kast.
:roll:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Chrysa »

lijntaxi schreef:
sven_engelen schreef:Pff ik zie in Eindhoven geeneens lightrail komen laat staan een metro :6
Utrecht, dat meer inwoners heeft dan Eindhoven heeft ook geen metro.
Ik mis een verband?
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door katvis »

Hij bedoelt waarschijnlijk wanneer een stad als Utrecht met een inwoners dan Eindhoven geen metro heeft, dat het dan onwaarschijnlijk is dat Eindhoven met een lager inwoneraantal een metro zou krijgen. Maar inwoneraantal gaan niet boven vervoersstromen; Rotterdam had ook eerder dan Amsterdam een metro, terwijl Rotterdam minder inwoners heeft.
PSA: Links gaan, rechts staan
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door ZO6176 »

Ik vind dat je utrecht en eindhoven niet met elkaar kan vergelijken. Utrecht heeft zo ongeveer rail verbindingen liggen naar alle windstreken. Eindhoven alleen maar naar 3 richtingen waarvan die naar weert relatief weinig voorstadsverkeer kent. Ik denk dat op lange termijn je niet om een rail verbinding (al dan niet deels onder de grond) heen kunt richting valkenswaard en veldhoven.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door trolly »

Mij is het dan weer een raadsel waar iemand die Berghem Piekenhoef van een lightrailverbinding wil voorzien, het lef vandaan haalt om Eindhoven een metro te ontzeggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door katvis »

^^^ Kunnen we ook een HSL station in Krimpen aan den IJssel aanleggen? Ik bedoel, dan hoeven Krimpenaren niet helemaal omslachtig te doen en naar Rotterdam Centraal reizen *O*
PSA: Links gaan, rechts staan
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Chrysa »

Vergeleken met dit soort onzin is het plan om perrons aan de HSL aan te leggen op Lage Zwaluwe nog vrij realistisch. *O*
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door katvis »

Zal ik een HSL metro Amsterdam - Brussel 2030 maar uitwerken?
PSA: Links gaan, rechts staan
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door ZO6176 »

trolly schreef:Mij is het dan weer een raadsel waar iemand die Berghem Piekenhoef van een lightrailverbinding wil voorzien, het lef vandaan haalt om Eindhoven een metro te ontzeggen.
Ik was nooit voor de lightrail naar berghem. Vond dat een waardeloos idee.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Hoewel het topic met een 1 april grap begon dwalen we nu wel erg ver af, zelfs voor het ideeënforum.
Ik wil het topic wel open laten, maar graag wel een beetje on-topic blijven dan.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Wijkhoven »

Ik mis onderstaand plaatje nog in dit topic. :lol: Een tramnetwerk vind ik nog net ietsjepietsje realistischer dan een metronetwerk.

Wat betreft ruimte vind ik Eindhoven overigens erg geschikt voor een tramnetwerk. De onderstaande route in Fase 1 lijkt mij ook zeker niet onmogelijk.
Probleem is uiteraard dat de huidige vervoersvraag een tram niet verantwoordt. Wellicht in de toekomst.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wijkhoven op zo 22 apr 2018, 19:25, 4 keer totaal gewijzigd.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door groningen »

Ik mis evenementhalte Philipsstadion. Verdorrie; 6 minuten geleden gras voor de voeten weggemaaid.
Alargule

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Alargule »

Van trams zal het wel niet komen - dit lijkt overigens sterk op het HOV-net. Wat ik dan wel weer jammer vind is dat alles op het station eindigt. Juist het in elkaar laten doorrijden van lijnen zou de sterkte van het netwerk ten goede komen. Zeker vanuit Woensel is het OV nu vooral geschikt voor wie bij het station moet zijn. Wil je verder de stad, dan is overstappen verplicht. Met doorgaande lijnen zou je dat kunnen oplossen.

Misschien is een oplossing à la de Loop in Chicago wel een ideetje:

Afbeelding
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door groningen »

In werkelijkheid moet je het systeem van Chicago 1 keer naar links kantelen. Het water (Lake Michigan) zit in het oosten.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door sven_engelen »

Wijkhoven schreef:Ik mis onderstaand plaatje nog in dit topic. :lol: Een tramnetwerk vind ik nog net ietsjepietsje realistischer dan een metronetwerk.

Wat betreft ruimte vind ik Eindhoven overigens erg geschikt voor een tramnetwerk. De onderstaande route in Fase 1 lijkt mij ook zeker niet onmogelijk.
Probleem is uiteraard dat de huidige vervoersvraag een tram niet verantwoord. Wellicht in de toekomst.

Afbeelding
In jouw kaartje mis ik helaas een verbinding naar Helmond...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door ZO6176 »

De roze lijn woenselse heide - aanschot - tempel - esp - heesterakkers is onmogelijk. Dat is een hoop geslinger en gesloop van huizen.
Alargule

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Alargule »

Hoe kun jij nou op basis van een schematische kaart zien dat er gesloopt moet worden? :|

En nu ben ik ook wel een beetje bekend in Eindhoven - als je die lijn al zou willen aanleggen, dan zou je hem gewoon over de Hondsruglaan kunnen leiden. Stukkie Huizingalaan en Marathonloop en je zit op de Anthony Fokkerweg richting Eindhoven Airport.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door ZO6176 »

Ik woon in de tempel. En dan zijn die haltes niet logisch. Ik heb de plaatsen aangehouden met de namen zoals jij ze bedacht hebt. Ik zie meer in een snelle lijn over de Montgomerylaan. Dan splitsen in 5 lijnen: achtse barrier, ekkersrijt, blixembosch, heesterakker en nuenen. Dus ongeveer als de situatie nu is.
Alargule

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Alargule »

Ik vind de hele kaart niet echt logisch, maar ik heb hem dan ook niet bedacht ;) Maar goed, het is dan ook gefantaseer en geen goed uitgewerkt projectvoorstel met een redelijke kans van slagen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door ZO6176 »

Fantaseren mag altijd. Maar voor plaatsen onder 300000 inwoners zijn dwarsverbindingen vaak niet echt succesvol. Zie ook eindhoven. Lijn 103 is weg. Verder in het verleden 100, 5 en 73.
Zie meer in vlotte verbindingen vanuit de plaatsen om Eindhoven heen. Binnen eindhoven kun je het wel met de gewone bus af en fietsen is ook vaak te doen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door SLToilet »

Eigenlijk alles tussen de 7 en 25 kilometer met een kleinregionale functie of meer: Veldhoven tot Valkenswaard en dergelijke, met als uitschieter Helmond?

Helmond vind ik echter niet geschikt voor zoiets vanwege de wel heel sterke parallellen met de spoorlijn waarvan ik het vermoeden heb dat deze onderpresteert/benut wordt. Ook dat is geen onberlangrijke factor: je kan wel twee spoorgebonden OV-assen door Helmond gooien maar ik denk dat je daar met extra (spits-)sprinters en een goed staaltje TOD meer bereikt voor minder geld. Scheelt waarschijnlijk nogal wat Helmonders die zichzelf nog kansloos in het blik langs de N270 razen/vaststaan. Voor het maximale effect moet je trouwens ook overal langs de lijn stations hebben, iets wat Helmond al goed voor elkaar heeft maar Eindhoven (+fusiegemeente) niet. Daarmee haal je alle noodzaak voor een sneltram of metro op dat traject onderuit. Dat kun je weer investeren in andere trajecten.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten